Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar ni?
Moderator: Redaktion
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Re: Teslaägare - Bor ni i hus/radhus/lägenhet och var laddar
Bor i villa, har 3-fas 16A uttag, men laddar oftast med 5A och väldigt sällan mer än upp till 80%.
Har laddat fullt 1 gång, bara för att testa.
Har laddat fullt 1 gång, bara för att testa.
- 100procent
- Teslaägare
Tack för svaret! Nu fick man helt andra tankarHerr X skrev:Det går att ha Tesla utan tillgång till laddning nattetid, men det är meckigt och inget att rekommendera om du inte vet exakt vad du ger dig in i.100procent skrev:Då mitt intresse för en Tesla finns så återstår den stora frågan hur laddningen ska gå till. Parkerar nuvarande bil ute och en laddstolpe existerar inte. Jag pendlar cirka 20-25km/dag och vet att kommunen samt företag i närheten erbjuder type 2 mode 3.
Sverige har EU-krav på sig att se till att det finns laddmöjligheter för laddning nattetid - redan i augusti nästa år ska Sverige berätta för EU hur man tänkt uppfylla Clean Power-direktivet (http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 166#p56312).
I Oslo finns det laddare precis överallt längs gatorna för att boende ska kunna ladda sina elbilar nattetid - hade jag varit dig så hade jag rivit upp himmel och jord för att se till att staden där du bor får upp laddstolpar för normalladdning. Vad säger lokaltidningen om att du inte kan köpa en miljövänlig elbil för att din stad skiter i EU:s miljökrav och favoriserar fossildrivna bilar?

Ibland så önskar jag att Sverige var lite som Norge när det gäller elbilar. Vet att Tesla blivit känd i Norge på grund av att man inte behöver betala moms och så vidare. Skulle detta initiativ finnas från regeringens sida så skulle nog försäljningen av elbilar i Sverige öka. En ökning av sålda Teslor i Sverige skulle även innebära att det byggs ut mycket fler SC

Edit: vi får istället ta och nöja oss med supermiljöbilspremien på 40000

Senast redigerad av 100procent, redigerad totalt 2 gång.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Tyvärr har vi ett "mijöparti" i regeringen så det är bara att glömma...100procent skrev:Herr X skrev:Ibland så önskar jag att Sverige var lite som Norge när det gäller elbilar. Vet att Tesla blivit känd i Norge på grund av att man inte behöver betala moms och så vidare. Skulle detta initiativ finnas från regeringens sida så skulle nog försäljningen av elbilar i Sverige öka. En ökning av sålda Teslor i Sverige skulle även innebära att det byggs ut mycket fler SCMen man får drömma om att Sverige tar samma steg..
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Jag såg till att få in 3-fas (16 A) i garaget när jag hade en elektriker på plats för att dra el ut till garaget rent allmänt, med rött uttag placerat nära laddluckan på en Tesla. Några månader senare beställde jag en Tesla, så där hade jag tur att jag var så förutseende.
Har bara laddat några minuter på SuC en gång för att jag åkte förbi, annars alltid hemma i garaget. Att åka och "tanka" händer inte.

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- kanylbullen
- Teslaägare
Villa, 3-fas ute på husväggen med egen jordfelsbrytare. Laddar alltid 16A med start 01.00 för att hinna ladda så stor del som möjligt när spotpriset är som lägst eftersom jag har timavtal.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Villa, 3 fas 16A i carport. Laddar oftast med 10A då jag har eluppvärmt hus. kan ladda med 13A eller som mest 16A men inte med spis och värme mm. igång för då går proppen
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Jag som roadster ägare kan inte ladda 3 fas
Men jag har villa och använder Tesla roadster HPWC (clipper creek) laddare och kör med vad proppen tål 24A laddning på 25A propp
Roadstern är mer effektiv att ladda lite fortare
Vid 10A schoucko ladding så går det åt ca 230wh/idial km medas vid 24A har det gått ner till ca 181 om räknar med spännings fallet i ledingarna
Men jag har villa och använder Tesla roadster HPWC (clipper creek) laddare och kör med vad proppen tål 24A laddning på 25A propp
Roadstern är mer effektiv att ladda lite fortare
Vid 10A schoucko ladding så går det åt ca 230wh/idial km medas vid 24A har det gått ner till ca 181 om räknar med spännings fallet i ledingarna
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Med model S är väl det optimala ur förlustsynpunkt 8A med enkelladdare o 16A med dubbelladdare, givetvis 3fas. Räta mig om jag är helt ute och cyklar. Har typ 2 3fas 35A vid behov, men nattladdar i logen med 6A 3fas för att Outlandern skall ha 2faser med 10A.
- Gustafsson
- Teslaägare
Bor i villa
Hade trefaskabel dragen till motorvärmaren redan för att kunna ha två bilar med motorvärmare + kupévärmare samtidigt. Två uttag på varsin fas, Ersatte den ena shukon i motorvärmaruttaget med ett trefasuttag.
Laddar vanligen 3* 7 A, vilket funkar bra för mig. Då inga problem med säkringarna när man kör flera vitvaror samtidigt. Kan skruva upp strömstyrkan när jag behöver ladda fortare, men det behövs nästan aldrig.
Har 16A säkringar i huset.
Köpte typ 2kabel + Chademo och använder någon av dem ca 1 gång / månad, mest Chademo.
Hade trefaskabel dragen till motorvärmaren redan för att kunna ha två bilar med motorvärmare + kupévärmare samtidigt. Två uttag på varsin fas, Ersatte den ena shukon i motorvärmaruttaget med ett trefasuttag.
Laddar vanligen 3* 7 A, vilket funkar bra för mig. Då inga problem med säkringarna när man kör flera vitvaror samtidigt. Kan skruva upp strömstyrkan när jag behöver ladda fortare, men det behövs nästan aldrig.
Har 16A säkringar i huset.
Köpte typ 2kabel + Chademo och använder någon av dem ca 1 gång / månad, mest Chademo.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Nu ska jag bräcka alla!
Har gård med verkstad. Bilen har dubbelladdare. Har fått gjort en grupp med egen sekundär elmätare med ett 32A trefasuttag och jordfelsbrytare. Har en Sundrive laddbox kopplad via 5x6mm2 gummikabel med en Mennekens typ 2 kabel som alltid är klar till koppla till bilen. Om jag behöver det kan jag ta med laddbox och kabel med i frunken. Har dock nästan aldrig behövts. Skickar en årlig faktura från verkstaden till mig själv. Därmed betalar jag allt drivmedel privat och har rätt att ta ut 9,50 per mil vid tjänsteresor. Verkstaden har 50 A säkring in och förbrukar tidvis en del ström. Dock kan jag ladda fullt nattetid med 32A=11 mil/timme.

Har gård med verkstad. Bilen har dubbelladdare. Har fått gjort en grupp med egen sekundär elmätare med ett 32A trefasuttag och jordfelsbrytare. Har en Sundrive laddbox kopplad via 5x6mm2 gummikabel med en Mennekens typ 2 kabel som alltid är klar till koppla till bilen. Om jag behöver det kan jag ta med laddbox och kabel med i frunken. Har dock nästan aldrig behövts. Skickar en årlig faktura från verkstaden till mig själv. Därmed betalar jag allt drivmedel privat och har rätt att ta ut 9,50 per mil vid tjänsteresor. Verkstaden har 50 A säkring in och förbrukar tidvis en del ström. Dock kan jag ladda fullt nattetid med 32A=11 mil/timme.
Du bor i lägenhet, vilket i sig inte ska vara ett hinder för fast laddning, men hur parkerar du? På gatan eller på hyrd plats? Om det är på en fast plats borde det ju gå att prata med hyresvärd eller bostadsrättsförening om villkoren för att installera någon form av laddning där? Även om det kanske inte finns billiga lösningar om det är utomhus och el måste dras en bit torde det ju vara värt att undersöka. Om köper en så pass dyr bil är det ju värt lite extra att få ut full potential ur ägandet, d v s elbilslyxen att inte behöva åka iväg och tanka i vardagen.100procent skrev:Intressant läsning och kul att det finns många aktiva Teslaägare här. Hoppas det fortsätter o rulla in svar
Tänkte berätta om situationen jag befinner mig i. Bor 55km från en Supercharger och bor i dagsläget i en lägenhet. Som det ser ut för de flesta här (när jag läser era svar) så bor ni i villor och har tillgång till antigen Schuko eller mestadels Trefas.
Då mitt intresse för en Tesla finns så återstår den stora frågan hur laddningen ska gå till. Parkerar nuvarande bil ute och en laddstolpe existerar inte. Jag pendlar cirka 20-25km/dag och vet att kommunen samt företag i närheten erbjuder type 2 mode 3.
Kan räkna med att behöva lämna ifrån mig bilen i cirka 6 timmar för att ladda per vecka men då återstår en fråga. Är det dåligt för bilens batterier att endast laddas 1gång/vecka?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Att åka iväg och tanka en elbil är en betydligt jobbigare upplevelse än att åka iväg och tanka en fossilbil eftersom det tar så lång tid att fylla batteriet. Även om man åker till en Supercharger (som inte är avsedda för detta) måste man räkna med ca. 1,3h att gå från tomt till fullt batteri - att jämföra med 3 minuter för att tanka en fossilbil full.bylund skrev:Om köper en så pass dyr bil är det ju värt lite extra att få ut full potential ur ägandet, d v s elbilslyxen att inte behöva åka iväg och tanka i vardagen.
Men laddar man hemma så blir bilägandet mycket enklare med en elbil än en fossilbil. Ergo: köp inte en elbil utan laddmöjligheter hemma, om du inte vet exakt vad du ger dig in på.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Villa med 3x25A, laddar hemma med 3x16A och på jobbet med schuko 1x13A.
Villa 16A 3fas. Laddar med 8A eftersom jag har 20A huvudsäking. Köpte en extra UMC som får hänga i garaget.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Nybliven Teslaägare, 29/12 2015! Erfarenheten alltså mycket begränsad.
Satte två st 3-fas kontakter i carporten. En på vardera sidan för flexibiliteten. Laddar så snart jag lämnar bilen. 16 Amp..
Umc sitter där den sitter. Den tar jag ju med vid långresa. Tänker skaffa en kabel till när jag får mer erfarenhet. Möjligen en norsk kabel.
Satte två st 3-fas kontakter i carporten. En på vardera sidan för flexibiliteten. Laddar så snart jag lämnar bilen. 16 Amp..
Umc sitter där den sitter. Den tar jag ju med vid långresa. Tänker skaffa en kabel till när jag får mer erfarenhet. Möjligen en norsk kabel.
Model S P85D,
Jag satte upp ett 3-fas 16A på fasaden och laddar just nu på 16A. Började med 13A och har sedan höjt i omgångar och ligger nu på 16A. Eftersom huset värms med elelement och luft/luftvärmepump så ville jag testa lite försiktigt så att jag inte smäller huvudsäkringarna.
Passade även på att sätta in elmätare (Mäter kWh och A) på uttaget så att man kan få fram en exakt siffra på vad min Tesla förbrukar.
Ligger nu på 245,1kWh och har rullat 128,3mil. Vilket känns ganska ok
Då har jag "superchargat" tre gånger och kört preheat ett par gånger.
Passade även på att sätta in elmätare (Mäter kWh och A) på uttaget så att man kan få fram en exakt siffra på vad min Tesla förbrukar.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- 100procent
- Teslaägare
Står på en hyrd p-plats ute. Dock är det ingen plats med el för till exempel kupévärmare. Får prata med bostadsrättsföreningen om det finns något man kan göra.bylund skrev:Du bor i lägenhet, vilket i sig inte ska vara ett hinder för fast laddning, men hur parkerar du? På gatan eller på hyrd plats? Om det är på en fast plats borde det ju gå att prata med hyresvärd eller bostadsrättsförening om villkoren för att installera någon form av laddning där? Även om det kanske inte finns billiga lösningar om det är utomhus och el måste dras en bit torde det ju vara värt att undersöka. Om köper en så pass dyr bil är det ju värt lite extra att få ut full potential ur ägandet, d v s elbilslyxen att inte behöva åka iväg och tanka i vardagen.100procent skrev:Intressant läsning och kul att det finns många aktiva Teslaägare här. Hoppas det fortsätter o rulla in svar
Tänkte berätta om situationen jag befinner mig i. Bor 55km från en Supercharger och bor i dagsläget i en lägenhet. Som det ser ut för de flesta här (när jag läser era svar) så bor ni i villor och har tillgång till antigen Schuko eller mestadels Trefas.
Då mitt intresse för en Tesla finns så återstår den stora frågan hur laddningen ska gå till. Parkerar nuvarande bil ute och en laddstolpe existerar inte. Jag pendlar cirka 20-25km/dag och vet att kommunen samt företag i närheten erbjuder type 2 mode 3.
Kan räkna med att behöva lämna ifrån mig bilen i cirka 6 timmar för att ladda per vecka men då återstår en fråga. Är det dåligt för bilens batterier att endast laddas 1gång/vecka?
- 100procent
- Teslaägare
Blev intresserad över elmätarenBigDaddyT skrev:Jag satte upp ett 3-fas 16A på fasaden och laddar just nu på 16A. Började med 13A och har sedan höjt i omgångar och ligger nu på 16A. Eftersom huset värms med elelement och luft/luftvärmepump så ville jag testa lite försiktigt så att jag inte smäller huvudsäkringarna.

Villa, Huvudsäkring 25A, 3fas 16A.
Jag orkar inte krångla med schemalagd laddning och att dra ner från 16A till 13 osv så jag kör full effekt direkt när jag kopplar in, färdigladdat på 2-3 timmar beroende på hur mycket jag kört på jobbet!
Jag orkar inte krångla med schemalagd laddning och att dra ner från 16A till 13 osv så jag kör full effekt direkt när jag kopplar in, färdigladdat på 2-3 timmar beroende på hur mycket jag kört på jobbet!
- 100procent
- Teslaägare
Innebär 25A huvudsäkring att du inte kan köra 16A laddning + spis + eventuell värme i huset samtidigt?Alx skrev:Villa, Huvudsäkring 25A, 3fas 16A.
3 fas 16A hemma och i norra skärgården 16A 1 fas där pluggar jag i på fredag kväll och den är full laddad till söndag morgon. Måste uppgraderas!
Är ingenting jag tänker på! Vi använder det som behöver användas hemma utan någon tanke alls på om säkringen kommer gå eller inte!100procent skrev:Innebär 25A huvudsäkring att du inte kan köra 16A laddning + spis + eventuell värme i huset samtidigt?
Funkat bra hittils

25A säkring kan ta i stil med 35-40A 1-2 timmar innan den går
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021