Sida 2 av 3

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 03 feb 2023 18:35
av martinot
Jerka skrev: 03 feb 2023 12:49
De hinner nog ändra sig, men det gäller för dem att ändra riktning snart.

Är det något jag har märkt så är det att bilmarknaden drivs av utbud, inte efterfrågan. Så länge de stora tillverkarna bygger dyra elbilar och billiga fossilbilar så kommer revolutionen ske i lagom takt för dem. De bromsar medvetet så de kan ställa om i lagom takt. Och vi ska veta att Europa ligger långt, långt före Asien när det gäller elbilar. Så länge det inte finns några billiga elbilar att köpa så kommer elbilsrevolutionen dröja där.
I Kina så har dock elbilar ungefär lika stor framgång och marknadsandel som här på den europeiska marknaden, och det är världens absolut största personbilsmarknad (oavsett vad man tycket om diktaturen som styr).

Misstänker att det kommer bli tufft för Toyota i Kina, Europa och USA de kommande 5-10 åren.

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 03 feb 2023 18:36
av Lurkern
Toyotas största problem kan vara att få tag på material till batterier. De kan till viss del slakta sitt hybriderbjudande.

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 03 feb 2023 19:59
av NiklasTesla
martinot skrev: 03 feb 2023 01:22
Gamla VD:en för Toyota, Akio Toyoda, har fått avgå för misslyckandet på BEV-marknaden och deras felsatsningar på vätgas. Men många analytiker undrar nu om det kanske redan är försent att rädda Toyota.

Toyota faces disaster unless new CEO performs miracle pivot to electric vehicles

https://thedriven.io/2023/01/30/toyota- ... -vehicles/

"Japanese newspaper The Asahi Shimbun reported Toyota doesn’t expect to launch its EV range until 2027-28. At the rate at which global EV market share is growing, Toyota will be lucky to retain a tenth of its 10 million unit market share in major market on that timeframe."

Dessa japanska analytikerna tycker alltså att Toyota skall vara glada om de om fem år ens lyckas behålla en 1/10-del av den marknadsandel de har i dag.

Vad tror ni andra; kan Toyota ha en chans att komma igen och fortsätta vara #1 på personbilar, eller är den positionen nu helt körd för de?
Mest troligtvis kört (vänta bara tills oljan går över 200usd/fat och man då knappt har några elbilar) dö av cancer kan dock ta lång tid.

MVH

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 03 feb 2023 20:09
av NiklasTesla
Jwe skrev: 03 feb 2023 12:56
När Tesla fått bärga 5 ggr på ett år, bärgarna säger att de aldrig bärgat en Toyota pga driftsstöning, blir man benägen att köpa en, men inser tråkigheten.
Vad göra?
Tar tacksamt emot tips!
Min Model 3 LR AWD från 2019 är den mest driftssäkra bil jag någonsin ägt. Kör skiten ur den nästan varje dag och nu med snart 15000mil körda älskar jag bilen mer och då den är så billig i drift. Som lök på laxen har den hållt värdet helt ok, man får hightec samt Ferrariprestanda för snudd på mopedpengar per mil (beroende på hur,var och när du laddar). <3

MVH

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 03 feb 2023 20:15
av SwedishAdvocate
martinot skrev: 03 feb 2023 18:31
Erxon skrev: 03 feb 2023 11:11
taliz skrev: 03 feb 2023 09:01
Toyota är väl lite som bilbranschens Harley-Davidson.
De bygger fordon på gammal teknik, för gamla människor. :lol:
Eller ett klientel som inte har för avsikt att nå upp till hastighetsbegränsningen...
8 av 10 gånger man kommer ikapp en bilkö upplever jag att det är en Toyota längst fram...
Jo, och inte sällan med ett gammalt pensionärspar i. :D

Har ingen statistik på det, men här i Sverige så upplever jag verkligen Toyota som en pensionärsbil. Det är ingen småbil som attraherar unga direkt känns det som.
Tror det är rätt många som inte har koll på att en hastighetsmätare i många fossilbilar typ alltid visar fel. Vet t.ex. att mätaren i en ~2016 gasdriven VW Golf kombi visar typ 7 km/h för mycket när den påstår att bilen kör 110 km/h. Således är den verkliga hastigheten 'bara' 103 km/h när mätaren påstår att det är 110.... Är säkert ngt liknande på alla Toyota med pensionärer i... Och skulle de då dessutom lagt sig lite under det de tror att mätaren visar...

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 03 feb 2023 21:05
av chaffis75
NiklasTesla skrev: 03 feb 2023 20:09
Jwe skrev: 03 feb 2023 12:56
När Tesla fått bärga 5 ggr på ett år, bärgarna säger att de aldrig bärgat en Toyota pga driftsstöning, blir man benägen att köpa en, men inser tråkigheten.
Vad göra?
Tar tacksamt emot tips!
Min Model 3 LR AWD från 2019 är den mest driftssäkra bil jag någonsin ägt. Kör skiten ur den nästan varje dag och nu med snart 15000mil körda älskar jag bilen mer och då den är så billig i drift. Som lök på laxen har den hållt värdet helt ok, man får hightec samt Ferrariprestanda för snudd på mopedpengar per mil (beroende på hur,var och när du laddar). <3

MVH
Ganska svårt att få de statiskt fastställt på en bil att teslan skulle vara varken driftsäker eller problembil.

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 03 feb 2023 21:23
av mati
SwedishAdvocate skrev: 03 feb 2023 20:15
Tror det är rätt många som inte har koll på att en hastighetsmätare i många fossilbilar typ alltid visar fel. Vet t.ex. att mätaren i en ~2016 gasdriven VW Golf kombi visar typ 7 km/h för mycket när den påstår att bilen kör 110 km/h. Således är den verkliga hastigheten 'bara' 103 km/h när mätaren påstår att det är 110.... Är säkert ngt liknande på alla Toyota med pensionärer i... Och skulle de då dessutom lagt sig lite under det de tror att mätare visar...
Jag har begränsad erfarenhet med Toyota. Men de bilar jag har kört visade alldeles för mycket. Jag har för rätt många år sedan haft idén att skaffa en Avensis på grund av Toyotas påstådda driftsäkerhet. Jag hade en demobil hemma i flera dagar för att se om en sådan passar mig. Den visade 90km/h när man i verkligheten bara körde 80. Jag kollade med GPS för jag kände att jag var ett trafikhinder när jag körde enligt hastighetsmätaren.
Sambon hade en Yaris och även den hade en rejäl glädemätare. Om det är så för alla Toyotor så är det inte så konstigt att de alltid är första bilen i en lång kö. :lol:

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 03 feb 2023 21:45
av Bengt-re
Jwe skrev: 03 feb 2023 12:56
När Tesla fått bärga 5 ggr på ett år, bärgarna säger att de aldrig bärgat en Toyota pga driftsstöning, blir man benägen att köpa en, men inser tråkigheten.
Vad göra?
Tar tacksamt emot tips!
Jag har försökt köra en toyota en gång. Vi hade en på jobbet. Den startade dock inte så tog dacian. Den fungerade....


Toyotas kvallitetsrykte är överdrivet. Idag gör de omorderna, rätt dåliga bilar som inte är billiga, inte är snygga, inte är roliga. Varför köpa?

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 03 feb 2023 21:58
av Legato
mati skrev: 03 feb 2023 21:23
SwedishAdvocate skrev: 03 feb 2023 20:15
Tror det är rätt många som inte har koll på att en hastighetsmätare i många fossilbilar typ alltid visar fel. Vet t.ex. att mätaren i en ~2016 gasdriven VW Golf kombi visar typ 7 km/h för mycket när den påstår att bilen kör 110 km/h. Således är den verkliga hastigheten 'bara' 103 km/h när mätaren påstår att det är 110.... Är säkert ngt liknande på alla Toyota med pensionärer i... Och skulle de då dessutom lagt sig lite under det de tror att mätare visar...
Jag har begränsad erfarenhet med Toyota. Men de bilar jag har kört visade alldeles för mycket. Jag har för rätt många år sedan haft idén att skaffa en Avensis på grund av Toyotas påstådda driftsäkerhet. Jag hade en demobil hemma i flera dagar för att se om en sådan passar mig. Den visade 90km/h när man i verkligheten bara körde 80. Jag kollade med GPS för jag kände att jag var ett trafikhinder när jag körde enligt hastighetsmätaren.
Sambon hade en Yaris och även den hade en rejäl glädemätare. Om det är så för alla Toyotor så är det inte så konstigt att de alltid är första bilen i en lång kö. :lol:
Det är ju så i alla fossiler mig veterligen... Tror Tesla var först med att visa den faktiska hastigheten.

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 04 feb 2023 07:27
av chaffis75
Legato skrev: 03 feb 2023 21:58
mati skrev: 03 feb 2023 21:23
SwedishAdvocate skrev: 03 feb 2023 20:15
Tror det är rätt många som inte har koll på att en hastighetsmätare i många fossilbilar typ alltid visar fel. Vet t.ex. att mätaren i en ~2016 gasdriven VW Golf kombi visar typ 7 km/h för mycket när den påstår att bilen kör 110 km/h. Således är den verkliga hastigheten 'bara' 103 km/h när mätaren påstår att det är 110.... Är säkert ngt liknande på alla Toyota med pensionärer i... Och skulle de då dessutom lagt sig lite under det de tror att mätare visar...
Jag har begränsad erfarenhet med Toyota. Men de bilar jag har kört visade alldeles för mycket. Jag har för rätt många år sedan haft idén att skaffa en Avensis på grund av Toyotas påstådda driftsäkerhet. Jag hade en demobil hemma i flera dagar för att se om en sådan passar mig. Den visade 90km/h när man i verkligheten bara körde 80. Jag kollade med GPS för jag kände att jag var ett trafikhinder när jag körde enligt hastighetsmätaren.
Sambon hade en Yaris och även den hade en rejäl glädemätare. Om det är så för alla Toyotor så är det inte så konstigt att de alltid är första bilen i en lång kö. :lol:
Det är ju så i alla fossiler mig veterligen... Tror Tesla var först med att visa den faktiska hastigheten.
Nej 10 km/h var välsigt mycket om de stämmer..
Både de Volvo och vw (inklusive id3) som jag haft visar ca 3 för lite utan att lägga någon värdering i de..

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 04 feb 2023 07:31
av mati
Legato skrev: 03 feb 2023 21:58
Det är ju så i alla fossiler mig veterligen... Tror Tesla var först med att visa den faktiska hastigheten.
Ja det stämmer, de flesta bilar visar lite för mycket. Det gör tillverkarna för att man inte ska kunna skylla på bilens hastighetsmätare när man åker dit för fortkörning.
Men just Toyota verkar ha extra stor marginal. Jag har för mig att jag läst något test nånstans för ganska länge sedan, som kom fram till att hastighetsmätaren hos Toyota visade mer fel än hos de flesta andra.
Normalt är väl kanske att bilen visar max 5 km/h för mycket eller så. Lite beroende på vilka däck man har osv.

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 04 feb 2023 09:31
av Legato
mati skrev: 04 feb 2023 07:31
Legato skrev: 03 feb 2023 21:58
Det är ju så i alla fossiler mig veterligen... Tror Tesla var först med att visa den faktiska hastigheten.
Ja det stämmer, de flesta bilar visar lite för mycket. Det gör tillverkarna för att man inte ska kunna skylla på bilens hastighetsmätare när man åker dit för fortkörning.
Men just Toyota verkar ha extra stor marginal. Jag har för mig att jag läst något test nånstans för ganska länge sedan, som kom fram till att hastighetsmätaren hos Toyota visade mer fel än hos de flesta andra.
Normalt är väl kanske att bilen visar max 5 km/h för mycket eller så. Lite beroende på vilka däck man har osv.
10 km/h är den generella riktlinje jag alltid haft vid motorvägsfart. Har stämt bra de gånger jag testat. BMW och Honda är de jag testat som jag minns, men troligen någon till.

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 04 feb 2023 09:42
av Bjelke
NiklasTesla skrev: 03 feb 2023 19:59
martinot skrev: 03 feb 2023 01:22
Gamla VD:en för Toyota, Akio Toyoda, har fått avgå för misslyckandet på BEV-marknaden och deras felsatsningar på vätgas. Men många analytiker undrar nu om det kanske redan är försent att rädda Toyota.

Toyota faces disaster unless new CEO performs miracle pivot to electric vehicles

https://thedriven.io/2023/01/30/toyota- ... -vehicles/

"Japanese newspaper The Asahi Shimbun reported Toyota doesn’t expect to launch its EV range until 2027-28. At the rate at which global EV market share is growing, Toyota will be lucky to retain a tenth of its 10 million unit market share in major market on that timeframe."

Dessa japanska analytikerna tycker alltså att Toyota skall vara glada om de om fem år ens lyckas behålla en 1/10-del av den marknadsandel de har i dag.

Vad tror ni andra; kan Toyota ha en chans att komma igen och fortsätta vara #1 på personbilar, eller är den positionen nu helt körd för de?
Mest troligtvis kört (vänta bara tills oljan går över 200usd/fat och man då knappt har några elbilar) dö av cancer kan dock ta lång tid.

MVH
Och det blir ju inte bättre av att dom både gått ut med att elbilar är fel spår (vätgas däremot…) och
aktivt motarbetat elbilar (tillsammans med flera andra iofs)…
Har man sagt att elbilar är skit och inget att satsa på så får man ta konsekvenserna om man har fel.
Och även om dom kan byta kurs så lär dom tappa delar av marknaden.
Räddningen kan ju vara, som redan nämnts, att stora delar av världen inte ens är i närheten av
någon elbilsboom än, men hur mycket pengar och vinst hittar man där egentligen? Många men
till stor del billiga bilar är det väl?
Småbilar i el-utförande saknas fortfarande, iaf litet utbud, och där finns det mycket att göra, skulle
kunna bli nåt för Toyota kanske (speciellt om dom får problem med batterier).

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 04 feb 2023 11:42
av LarsL
Jwe skrev: 03 feb 2023 12:56
När Tesla fått bärga 5 ggr på ett år, bärgarna säger att de aldrig bärgat en Toyota pga driftsstöning, blir man benägen att köpa en, men inser tråkigheten.
Vad göra?
Tar tacksamt emot tips!
Har Toyota egna bärgare eller hur fuskar de med den där ”statistiken”. Litar inte ett skit på Toyota sedan de skröt om att de inte hade några(få) anmärkningar på besiktningen samtidigt som de hade gratis kontroll av bilarna innan besiktningen. Ja, får man en anmärkning efter att ni har kollat bilarna då är det ju total skandal! Lurendrejare är vad de är.

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 04 feb 2023 11:50
av Lurkern
Defensiv lågrisk teknologi i kombination med offensiv service, dvs Toyota proaktivt åtgärdar kända brister utan att någon ber om det, ger ett problemfritt ägande.

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 04 feb 2023 12:41
av Thed75
Priusen kändes nydanande när den kom och vi körde den ett tag
Lågt värdetapp men hjullager som började ge upp vid 12k kändes sådär. Tydligen alu och stål blandat som i kombination med saltsörja blev dåligt

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 04 feb 2023 12:45
av Bengt-re
Thed75 skrev: 04 feb 2023 12:41
Priusen kändes nydanande när den kom och vi körde den ett tag
Lågt värdetapp men hjullager som började ge upp vid 12k kändes sådär. Tydligen alu och stål blandat som i kombination med saltsörja blev dåligt
Den var ju nydanande och lite fräck, men det är för typ ett 1/4 århundrade sedan.... Har man gått framåt tekniskt på 25 år är det dax att kasta in handuken. Vad var det någon sa? Gammelmodiga bilar för gammalt folk...

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 08 feb 2023 15:32
av d3marcus
fth skrev: 03 feb 2023 16:56
d3marcus skrev: 03 feb 2023 16:54
Är det något som elbilsmarknaden visat så är det att det är mycket låga trösklar för legacytillverkare att ta fram konkurrenskraftiga elbilar relativt snabbt. 2022 var exempelvis Tesla fjärde största elbilstillverkaren på svenska marknaden, slagen av tre fossilbilstillverkare.
Definitionen av "relativt snabbt" är alltså 10-12 år? :D

/fth
Hur lång tid tog det att utveckla ID.4? 10-12 år?

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 08 feb 2023 15:58
av Fredrik j
fth skrev: 03 feb 2023 16:56
d3marcus skrev: 03 feb 2023 16:54
Är det något som elbilsmarknaden visat så är det att det är mycket låga trösklar för legacytillverkare att ta fram konkurrenskraftiga elbilar relativt snabbt. 2022 var exempelvis Tesla fjärde största elbilstillverkaren på svenska marknaden, slagen av tre fossilbilstillverkare.
Definitionen av "relativt snabbt" är alltså 10-12 år? :D

/fth
Bilar börjar utvecklas 4-5år innan dom lanseras. För helt ny teknik kan det säkert ta ännu längre.
Audi hade väl sin e-tron på marknaden 2018. Det beslutet togs säkert någonstans runt 2014 d.v.s. när marknaden precis upptäckt model S...
Nu kommer bilarna ut på marknaden som beslutades 2018-2019.

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 08 feb 2023 17:51
av mati
d3marcus skrev: 08 feb 2023 15:32
fth skrev: 03 feb 2023 16:56
d3marcus skrev: 03 feb 2023 16:54
Är det något som elbilsmarknaden visat så är det att det är mycket låga trösklar för legacytillverkare att ta fram konkurrenskraftiga elbilar relativt snabbt. 2022 var exempelvis Tesla fjärde största elbilstillverkaren på svenska marknaden, slagen av tre fossilbilstillverkare.
Definitionen av "relativt snabbt" är alltså 10-12 år? :D

/fth
Hur lång tid tog det att utveckla ID.4? 10-12 år?
Finns inte på tapeten att det tog så lång tid. Allt som har med moderna elbilar att göra måste ha sitt ursprung någonstans efter 2012, dvs efter lanseringen av Model S.
E-Golf och E-Up visades första gången 2013. Eftersom de är omgjorda fossilbilar - tänkt som compliance-cars för vissa marknader - och VW tidigare redan har experimenterat med eldrift så kan man utgå ifrån att dessa bilar togs fram relativt snabbt. Men det var innan MEB-plattformen, som utvecklades efter det. Jag antar att det skedde relativt snabbt inpå. De första ID-bilarna, prototyperna för ID3 och ID Buzz, visades första gången 2017 tror jag. ID4 blev väl det som visades under namnet ID Crozz först, men den såg rätt så annorlunda ut. Det gick inte så lång tid från ID3 till ID4. Och meningen med MEB-plattformen är ju att man kan ta fram nya modeller relativt snabbt.

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 08 feb 2023 18:36
av iAkita
Jag tror nog Toyota klarar sig. Av de 10 bäst säljande bilarna i USA 2022 (pick-up:er borträknade) var bilar från Toyota nummer 1, 2, 6 & 7. Det kommer inte ändras över en natt. Toyota har tid på sig att ställa om.

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 08 feb 2023 18:55
av taliz
iAkita skrev: 08 feb 2023 18:36
Jag tror nog Toyota klarar sig. Av de 10 bäst säljande bilarna i USA 2022 (pick-up:er borträknade) var bilar från Toyota nummer 1, 2, 6 & 7. Det kommer inte ändras över en natt. Toyota har tid på sig att ställa om.
Nja, tex Kodak, Facit mfl låg väl också på topp de sista åren.
Det är ju så det brukar se ut, och just därför de stora bjässarna går omkull. Inte sällan går det otroligt bra och de gör försäljningsrekord på försäljningsrekord, så de forsätter stenhårt på den inslagna banan. Det går liksom inte att motivera något annat.
Sen brakar det åt fanders likväl, verkligheten kommer ikapp, och då är det försent.

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 08 feb 2023 19:20
av Gustafsson
Har haft 4 st prius innan jag blev med Tesla 2015. De var som Teslorna företagsbilar. Kombon lågt förmånsvärde, låga bränslekostnader och reseersättning gjorde att bilarna gick ekonomiskt med plus, inte ofta man tjänar pengar på att köra bil.
Den största fördelen var ändå driftsäkerheten. Inte ett enda problem med någon av dem, frånsett 12v batteri på den senaste. Inte ens en glödlampa behövde bytas.
Läste för ett par år sedan att de som åker fast för fortkörning oftast körde prius eller BMW, så tror inte att man kan koppla Toyotaförare till väglusbeteende.
Toyota har väldigt bra hybrid-drivlinor och lång erfarenhet av batterier, så jag tror att de snabbt kan bättre om de fokuserar ordentligt, de har ju kunskaperna. Gäller nog bara att nån pekar med hela handen.

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 08 feb 2023 19:26
av iAkita
taliz skrev: 08 feb 2023 18:55
iAkita skrev: 08 feb 2023 18:36
Jag tror nog Toyota klarar sig. Av de 10 bäst säljande bilarna i USA 2022 (pick-up:er borträknade) var bilar från Toyota nummer 1, 2, 6 & 7. Det kommer inte ändras över en natt. Toyota har tid på sig att ställa om.
Nja, tex Kodak, Facit mfl låg väl också på topp de sista åren.
Det är ju så det brukar se ut, och just därför de stora bjässarna går omkull. Inte sällan går det otroligt bra och de gör försäljningsrekord på försäljningsrekord, så de forsätter stenhårt på den inslagna banan. Det går liksom inte att motivera något annat.
Sen brakar det åt fanders likväl, verkligheten kommer ikapp, och då är det försent.
Det är skillnad på att tillverka kameror, datorer och telefoner jämfört med bilar. Vem ska levera elbilarna som kommer ta död på Toyota? Det är väl bara Tesla (och möjligtvis VW) som har kapacitet att leverera några större volymer elbilar i USA. Men Toyota sålde 1 150 000 bilar enbart av de 4 bäst säljande modellerna i USA förra året. Inte ens Tesla är i närheten att kunna öka sina volymer i USA med motsvarande siffror i närtid. Och vad spelar det för roll om t.ex. Kia/Hyundai bygger fantastiska elbilar, om de inte kan/vill leverera ens en tiondel av den bäst säljande Toyota-modellen? I norra Europa ser det lite annorlunda ur, men den marknaden är ganska liten sett ur ett globalt perspektiv.

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 08 feb 2023 19:27
av Bengt-re
iAkita skrev: 08 feb 2023 18:36
Jag tror nog Toyota klarar sig. Av de 10 bäst säljande bilarna i USA 2022 (pick-up:er borträknade) var bilar från Toyota nummer 1, 2, 6 & 7. Det kommer inte ändras över en natt. Toyota har tid på sig att ställa om.
Jag är inte lika säker....De kanske blir kvar och säljer bensinbilar till Afrika.