Är det inte dags att Tesla Club Sweden tillsammans med andra elbilsförsäljare startar ett uppror mot försäkringsbolagens ockerpriser? De bör i alla fall avkrävas att uppvisa beräkningar och fakta på varför elbilar är så mycket dyrare att försäkra än en fosilbil. När min Model Y gick över 8 000 mil måste jag helförsäkra bilen vilket innebär en höjning från ca 6 000 kr till ca 21 000 kr (Trygg-Hansa), TROTS att jag har garanti kvar på drivenhet och batteri kvar från Tesla. Det här är rena svindleriet!
Tycker Trygg Hansa visar med all tydlighet att de inte vill ha dig som kund.
Jag kommer byta till Länsförsäkringar när vagnskadegarantin går ut och jag kommer "bara" att få 1800:- höjning när jag byter från TH halvförsäkring till LF helförsäkring med samma självrisk på vagnskadan.
Varför behöver du en helförsäkring för att bilen gått 8000 mil? Vagnskadegarantin är 3 år och oberoende av körsträckan.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Är det inte dags att Tesla Club Sweden tillsammans med andra elbilsförsäljare startar ett uppror mot försäkringsbolagens ockerpriser? De bör i alla fall avkrävas att uppvisa beräkningar och fakta på varför elbilar är så mycket dyrare att försäkra än en fosilbil. När min Model Y gick över 8 000 mil måste jag helförsäkra bilen vilket innebär en höjning från ca 6 000 kr till ca 21 000 kr (Trygg-Hansa), TROTS att jag har garanti kvar på drivenhet och batteri kvar från Tesla. Det här är rena svindleriet!
Tycker Trygg Hansa visar med all tydlighet att de inte vill ha dig som kund.
Jag kommer byta till Länsförsäkringar när vagnskadegarantin går ut och jag kommer "bara" att få 1800:- höjning när jag byter från TH halvförsäkring till LF helförsäkring med samma självrisk på vagnskadan.
Varför behöver du en helförsäkring för att bilen gått 8000 mil? Vagnskadegarantin är 3 år och oberoende av körsträckan.
Vad fick du för pris från Länsförsäkringar? Jag får 12K per år om jag fyller i online. Men det kanske blir bättre av att ringa?
Sedan är det väl skillnad i och med att Länsförsäkringar är lokala, vad jag förstått?
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Är det inte dags att Tesla Club Sweden tillsammans med andra elbilsförsäljare startar ett uppror mot försäkringsbolagens ockerpriser? De bör i alla fall avkrävas att uppvisa beräkningar och fakta på varför elbilar är så mycket dyrare att försäkra än en fosilbil. När min Model Y gick över 8 000 mil måste jag helförsäkra bilen vilket innebär en höjning från ca 6 000 kr till ca 21 000 kr (Trygg-Hansa), TROTS att jag har garanti kvar på drivenhet och batteri kvar från Tesla. Det här är rena svindleriet!
Tycker Trygg Hansa visar med all tydlighet att de inte vill ha dig som kund.
Jag kommer byta till Länsförsäkringar när vagnskadegarantin går ut och jag kommer "bara" att få 1800:- höjning när jag byter från TH halvförsäkring till LF helförsäkring med samma självrisk på vagnskadan.
Varför behöver du en helförsäkring för att bilen gått 8000 mil? Vagnskadegarantin är 3 år och oberoende av körsträckan.
Vad fick du för pris från Länsförsäkringar? Jag får 12K per år om jag fyller i online. Men det kanske blir bättre av att ringa?
Sedan är det väl skillnad i och med att Länsförsäkringar är lokala, vad jag förstått?
Ja priserna varierar mellan olika områden hos LF.
Jag får betala 10.400:- inkl tilläggsförsäkring med hyrbil mm. på LF Skåne. 2500 mil per år.
Betalar idag 8.600:-:för halvförsäkring på TH med samma körsträcka.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Är det inte dags att Tesla Club Sweden tillsammans med andra elbilsförsäljare startar ett uppror mot försäkringsbolagens ockerpriser? De bör i alla fall avkrävas att uppvisa beräkningar och fakta på varför elbilar är så mycket dyrare att försäkra än en fosilbil. När min Model Y gick över 8 000 mil måste jag helförsäkra bilen vilket innebär en höjning från ca 6 000 kr till ca 21 000 kr (Trygg-Hansa), TROTS att jag har garanti kvar på drivenhet och batteri kvar från Tesla. Det här är rena svindleriet!
Tycker Trygg Hansa visar med all tydlighet att de inte vill ha dig som kund.
Jag kommer byta till Länsförsäkringar när vagnskadegarantin går ut och jag kommer "bara" att få 1800:- höjning när jag byter från TH halvförsäkring till LF helförsäkring med samma självrisk på vagnskadan.
Varför behöver du en helförsäkring för att bilen gått 8000 mil? Vagnskadegarantin är 3 år och oberoende av körsträckan.
Vad fick du för pris från Länsförsäkringar? Jag får 12K per år om jag fyller i online. Men det kanske blir bättre av att ringa?
Sedan är det väl skillnad i och med att Länsförsäkringar är lokala, vad jag förstått?
Ja priserna varierar mellan olika områden hos LF.
Jag får betala 10.400:- inkl tilläggsförsäkring med hyrbil mm. på LF Skåne. 2500 mil per år.
Betalar idag 8.600:-:för halvförsäkring på TH med samma körsträcka.
Schysst pris!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
M Sverige/Gjensidige, vars säljare faktiskt flaggade för att det kunde bli markant dyrare år två, kostar 530 kr / mån (2000 mil / år, plusförsäkring med hyrbil etc).
Trygg Hansa, 750 kr, märkesförsäkringen
Sensor Försäkring (kunde inte erbjuda online men ringde upp), drygt 600 kr / mån för plusförsäkring.
WaterCircles visar inget online och jag har inte orkat ringa dem. Alla andra jag kollade var löjligt dyra, 1500 kr / mån och uppåt.
Sent inpass, men jag valde Watercircles när jag gick in på 4:e året av min leasing. De gav det bästa priset då, vilket var halva mot TH:s erbjudande. De krävde mig som helkund, men det hade jag inget emot. Jag betalade en dryg tusenlapp i månaden för bilen.
Kör alltid Trygg-Hansa då jag redan har massa försäkringar där.
Har jämfört flera gånger och år, aldrig någon som kommer i närheten då jag är helkund.
Sedan har TH fördelen med att de är ganska lätta att få kontakt med och att de aldrig har krånglat vid incidenter, olyckor och stölder av/i hus, lösören, husvagn, moped, cyklar eller bilar.
(Livförsäkringar har jag tackochlov inte behövt använda)
Men det är svårt att jämföra kostnader mellan personer, då det finns så många parametrar som kan variera och alla nivåer på självrisken, och alla tillägg och nivåer på dessa som man som kund kan välja bort eller lägga till.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Jag förstår inte riktigt prissättningen hos bolagen. Läste en artikel där man jämför en fransk elbil som var 15,000kr dyrare än tesla, den hade halva kostnaden för försäkringen.
Jag förstår inte riktigt prissättningen hos bolagen. Läste en artikel där man jämför en fransk elbil som var 15,000kr dyrare än tesla, den hade halva kostnaden för försäkringen.
Halva effekten också?
Det verkar vara motoreffekten de har hängt upp sig på.
Jag förstår inte riktigt prissättningen hos bolagen. Läste en artikel där man jämför en fransk elbil som var 15,000kr dyrare än tesla, den hade halva kostnaden för försäkringen.
I grunden är försäkringspremierna beroende av kostnaden, och sannolikheten för skada.
Tesla har överlag högre risk för långt stillestånd eller dyr totalskada än vad en enklare konstruktion har. Dessutom är våra bilar motorstarka.
Har flerårig erfarenhet av bilförsäkring från bolagssidan (inkl Teslas märkesförsäkring) och den har legat för låg i förhållande till hur pass motorstarka och dyra bilarna är. 21 000 kr/år för helförsäkring för en halvmiljonkronorsbil, 2000 mil/år är inget överpris jmf med ICE-bilar med motsvarande pris och prestanda.
I fallet Tesla är försäkringsbolagen dessutom begränsade avs möjligheten att styra verkstäder vilket på sikt (om strejken och åtgärder fortsätter) riskerar trissa upp försäkringspremierna än mer. Det är ju bara att ta stillestånden som exempel. Vilka bolag vill ta den risken på sikt? Enkla skador som tar månader att få reparerade med långa stillestånd, förhandlingar, problem med reservdelar och begränsat med verkstäder. Jämför med VAG som har ombud och fristående kunniga verkstäder typ överallt.
Det är väl bara bolagen själva som har den exakta skadekostnaden/frekvensen.
Trygg-Hansa torde ju vara det bolag med mest data.
Samtidigt är ju icke vinstdrivande försäkringsbolag, t.ex. LF och Folksam, ett bra riktmärke. Är det dyrt där har man trist data att basera premien på.
Det är väl bara bolagen själva som har den exakta skadekostnaden/frekvensen.
Trygg-Hansa torde ju vara det bolag med mest data.
Samtidigt är ju icke vinstdrivande försäkringsbolag, t.ex. LF och Folksam, ett bra riktmärke. Är det dyrt där har man trist data att basera premien på.
Ja det är bara bolagen själva som sitter på datan, de jag känner som haft tillgång till det har sagt att skadekostnaden för Tesla stuckit ut jämfört med många andra märken. Men det är ju också något slags genomsnitt och många bilmärken är väl lite mer “tråkiga”, kollar jag vad en sportig ICE BMW kostar på mig är det markant mer än en Tesla, min i4 var dyrare att försäkra än likvärdig Model 3 osv.
Jag har precis fått offert för min MY 21, helförsäkring via TryggHansa, exkl tilläggsförsäkring stor, 1000 mil per år då jag kör lite mindre nu. 17100:- inkl moms. Denna har inte tillägg för motor och annat. Alltså rätt mycket dyrare än Länsförsäkringar.
Se bilder (2 st):
Länsförsäkringar har gett mig offert på samma försäkring och sträcka, men med tillägg för motor och annat, 14600:- inkl moms. Se bild.
Bilen står på mitt egna AB.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Jag har precis fått offert för min MY 21, helförsäkring via TryggHansa, exkl tilläggsförsäkring stor, 1000 mil per år då jag kör lite mindre nu. 17100:- inkl moms. Denna har inte tillägg för motor och annat. Alltså rätt mycket dyrare än Länsförsäkringar.
Se bilder (2 st):
Screenshot 2024-08-06 at 12.15.56.png
Screenshot 2024-08-06 at 12.16.01.png
Länsförsäkringar har gett mig offert på samma försäkring och sträcka, men med tillägg för motor och annat, 14600:- inkl moms. Se bild.
Screenshot 2024-08-06 at 12.11.11.png
Bilen står på mitt egna AB.
Låter väldigt mycket. Låga mil och en inte speciellt dyr bil.
Har haft Trygg Hansa på några av mina BMWs och de har ofta ett ok pris första året för att sedan höja priset rejält över andra försäkringsbolag. Vore intressant att jämföra denna bil med ett förslag från Länsförsäkringar som brukar ligga bättre i pris.
Jag har precis fått offert för min MY 21, helförsäkring via TryggHansa, exkl tilläggsförsäkring stor, 1000 mil per år då jag kör lite mindre nu. 17100:- inkl moms. Denna har inte tillägg för motor och annat. Alltså rätt mycket dyrare än Länsförsäkringar.
Se bilder (2 st):
Screenshot 2024-08-06 at 12.15.56.png
Screenshot 2024-08-06 at 12.16.01.png
Länsförsäkringar har gett mig offert på samma försäkring och sträcka, men med tillägg för motor och annat, 14600:- inkl moms. Se bild.
Screenshot 2024-08-06 at 12.11.11.png
Bilen står på mitt egna AB.
Låter väldigt mycket. Låga mil och en inte speciellt dyr bil.
Har haft Trygg Hansa på några av mina BMWs och de har ofta ett ok pris första året för att sedan höja priset rejält över andra försäkringsbolag. Vore intressant att jämföra denna bil med ett förslag från Länsförsäkringar som brukar ligga bättre i pris.
Jag har precis fått offert för min MY 21, helförsäkring via TryggHansa, exkl tilläggsförsäkring stor, 1000 mil per år då jag kör lite mindre nu. 17100:- inkl moms. Denna har inte tillägg för motor och annat. Alltså rätt mycket dyrare än Länsförsäkringar.
Se bilder (2 st):
Screenshot 2024-08-06 at 12.15.56.png
Screenshot 2024-08-06 at 12.16.01.png
Länsförsäkringar har gett mig offert på samma försäkring och sträcka, men med tillägg för motor och annat, 14600:- inkl moms. Se bild.
Screenshot 2024-08-06 at 12.11.11.png
Bilen står på mitt egna AB.
Låter väldigt mycket. Låga mil och en inte speciellt dyr bil.
Har haft Trygg Hansa på några av mina BMWs och de har ofta ett ok pris första året för att sedan höja priset rejält över andra försäkringsbolag. Vore intressant att jämföra denna bil med ett förslag från Länsförsäkringar som brukar ligga bättre i pris.
Det nedre är ju från Länsförsäkringar.
Sorry missade det. Även LF offert är också märkligt dyr. Förstår faktiskt inte varför en elbil är mycket dyrare än en bensin/dieselbil med motsvarande inköpspris.
Jag har precis fått offert för min MY 21, helförsäkring via TryggHansa, exkl tilläggsförsäkring stor, 1000 mil per år då jag kör lite mindre nu. 17100:- inkl moms. Denna har inte tillägg för motor och annat. Alltså rätt mycket dyrare än Länsförsäkringar.
Se bilder (2 st):
Screenshot 2024-08-06 at 12.15.56.png
Screenshot 2024-08-06 at 12.16.01.png
Länsförsäkringar har gett mig offert på samma försäkring och sträcka, men med tillägg för motor och annat, 14600:- inkl moms. Se bild.
Screenshot 2024-08-06 at 12.11.11.png
Bilen står på mitt egna AB.
Låter väldigt mycket. Låga mil och en inte speciellt dyr bil.
Har haft Trygg Hansa på några av mina BMWs och de har ofta ett ok pris första året för att sedan höja priset rejält över andra försäkringsbolag. Vore intressant att jämföra denna bil med ett förslag från Länsförsäkringar som brukar ligga bättre i pris.
Det nedre är ju från Länsförsäkringar.
Sorry missade det. Även LF offert är också märkligt dyr. Förstår faktiskt inte varför en elbil är mycket dyrare än en bensin/dieselbil med motsvarande inköpspris.
Håller med.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Halvförsäkring 384kr/mån hos LF inkl tillägg MER (hyrbil+självriskreducering).
MY LR AWD -24.
Man, 40+, Skåne, kedjehus.
Det är rätt bra. Tror jag betalar närmre 700:-/mån nu. Men försäkringar på företag brukar kosta marginellt mer. Länsförsäkringar gav mig typ 12000:-/år privat innan de insåg att jag har bilen på firman.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Jag har precis fått offert för min MY 21, helförsäkring via TryggHansa, exkl tilläggsförsäkring stor, 1000 mil per år då jag kör lite mindre nu. 17100:- inkl moms. Denna har inte tillägg för motor och annat. Alltså rätt mycket dyrare än Länsförsäkringar.
Se bilder (2 st):
Screenshot 2024-08-06 at 12.15.56.png
Screenshot 2024-08-06 at 12.16.01.png
Länsförsäkringar har gett mig offert på samma försäkring och sträcka, men med tillägg för motor och annat, 14600:- inkl moms. Se bild.
Screenshot 2024-08-06 at 12.11.11.png
Bilen står på mitt egna AB.
Låter väldigt mycket. Låga mil och en inte speciellt dyr bil.
Har haft Trygg Hansa på några av mina BMWs och de har ofta ett ok pris första året för att sedan höja priset rejält över andra försäkringsbolag. Vore intressant att jämföra denna bil med ett förslag från Länsförsäkringar som brukar ligga bättre i pris.
Det nedre är ju från Länsförsäkringar.
Sorry missade det. Även LF offert är också märkligt dyr. Förstår faktiskt inte varför en elbil är mycket dyrare än en bensin/dieselbil med motsvarande inköpspris.
Sannolikt för att bolagens kostnader varit höga för den försäkrade flottan av just den modellen/ det märket. Höga reparationskostnader och t ex stöldbegärlig utrustning som hjul driver ofelbart kostnaderna.
Många bolag ser även en koppling mellan hög effekt och olycksfrekvens, särskilt i kombination med yngre förare/ägare. Det kan vara en parameter som talar emot elbilarna.
Men generellt sett tror jag inte drivmedlet inverkar på premierna, vår senaste (och möjligen sista) oljebrännare (V90 D5 AWD -16) vill jag minnas kostade ungefär som vår Polestar 2 som kostar ungefär som vår Zeekr. Trots skillnaden i effekt.
Så det är många parametrar som FB tar hänsyn till i sina algoritmer för premiesättningen, har dock inte noterat att drivmedlet skulle vara en av dem.
Jag har precis fått offert för min MY 21, helförsäkring via TryggHansa, exkl tilläggsförsäkring stor, 1000 mil per år då jag kör lite mindre nu. 17100:- inkl moms. Denna har inte tillägg för motor och annat. Alltså rätt mycket dyrare än Länsförsäkringar.
Se bilder (2 st):
Screenshot 2024-08-06 at 12.15.56.png
Screenshot 2024-08-06 at 12.16.01.png
Länsförsäkringar har gett mig offert på samma försäkring och sträcka, men med tillägg för motor och annat, 14600:- inkl moms. Se bild.
Screenshot 2024-08-06 at 12.11.11.png
Bilen står på mitt egna AB.
Låter väldigt mycket. Låga mil och en inte speciellt dyr bil.
Har haft Trygg Hansa på några av mina BMWs och de har ofta ett ok pris första året för att sedan höja priset rejält över andra försäkringsbolag. Vore intressant att jämföra denna bil med ett förslag från Länsförsäkringar som brukar ligga bättre i pris.
Det nedre är ju från Länsförsäkringar.
Sorry missade det. Även LF offert är också märkligt dyr. Förstår faktiskt inte varför en elbil är mycket dyrare än en bensin/dieselbil med motsvarande inköpspris.
Sannolikt för att bolagens kostnader varit höga för den försäkrade flottan av just den modellen/ det märket. Höga reparationskostnader och t ex stöldbegärlig utrustning som hjul driver ofelbart kostnaderna.
Många bolag ser även en koppling mellan hög effekt och olycksfrekvens, särskilt i kombination med yngre förare/ägare. Det kan vara en parameter som talar emot elbilarna.
Men generellt sett tror jag inte drivmedlet inverkar på premierna, vår senaste (och möjligen sista) oljebrännare (V90 D5 AWD -16) vill jag minnas kostade ungefär som vår Polestar 2 som kostar ungefär som vår Zeekr. Trots skillnaden i effekt.
Så det är många parametrar som FB tar hänsyn till i sina algoritmer för premiesättningen, har dock inte noterat att drivmedlet skulle vara en av dem.
Nej, det handlar nog om reparationskostnader som inte är transparent. Med andra märkesverkstäder har försäkringsbolagen säkert avtal och prislistor som sträcker sig över ett år.
Låter väldigt mycket. Låga mil och en inte speciellt dyr bil.
Har haft Trygg Hansa på några av mina BMWs och de har ofta ett ok pris första året för att sedan höja priset rejält över andra försäkringsbolag. Vore intressant att jämföra denna bil med ett förslag från Länsförsäkringar som brukar ligga bättre i pris.
Det nedre är ju från Länsförsäkringar.
Sorry missade det. Även LF offert är också märkligt dyr. Förstår faktiskt inte varför en elbil är mycket dyrare än en bensin/dieselbil med motsvarande inköpspris.
Sannolikt för att bolagens kostnader varit höga för den försäkrade flottan av just den modellen/ det märket. Höga reparationskostnader och t ex stöldbegärlig utrustning som hjul driver ofelbart kostnaderna.
Många bolag ser även en koppling mellan hög effekt och olycksfrekvens, särskilt i kombination med yngre förare/ägare. Det kan vara en parameter som talar emot elbilarna.
Men generellt sett tror jag inte drivmedlet inverkar på premierna, vår senaste (och möjligen sista) oljebrännare (V90 D5 AWD -16) vill jag minnas kostade ungefär som vår Polestar 2 som kostar ungefär som vår Zeekr. Trots skillnaden i effekt.
Så det är många parametrar som FB tar hänsyn till i sina algoritmer för premiesättningen, har dock inte noterat att drivmedlet skulle vara en av dem.
Nej, det handlar nog om reparationskostnader som inte är transparent. Med andra märkesverkstäder har försäkringsbolagen säkert avtal och prislistor som sträcker sig över ett år.
Ptjaa, icke transparenta reparationskostnader är värre än höga reparationskostnader. Alla prognosdrivna verksamheter som jag känner till skyr oförutsägbarhet (=okänd risknivå) som pesten.
Men återigen - detta är ju knappast drivmedelsberoende utan mer ett strategiskt val från tillverkarens sida? Eller missförstår jag Din poäng?
Sorry missade det. Även LF offert är också märkligt dyr. Förstår faktiskt inte varför en elbil är mycket dyrare än en bensin/dieselbil med motsvarande inköpspris.
Sannolikt för att bolagens kostnader varit höga för den försäkrade flottan av just den modellen/ det märket. Höga reparationskostnader och t ex stöldbegärlig utrustning som hjul driver ofelbart kostnaderna.
Många bolag ser även en koppling mellan hög effekt och olycksfrekvens, särskilt i kombination med yngre förare/ägare. Det kan vara en parameter som talar emot elbilarna.
Men generellt sett tror jag inte drivmedlet inverkar på premierna, vår senaste (och möjligen sista) oljebrännare (V90 D5 AWD -16) vill jag minnas kostade ungefär som vår Polestar 2 som kostar ungefär som vår Zeekr. Trots skillnaden i effekt.
Så det är många parametrar som FB tar hänsyn till i sina algoritmer för premiesättningen, har dock inte noterat att drivmedlet skulle vara en av dem.
Nej, det handlar nog om reparationskostnader som inte är transparent. Med andra märkesverkstäder har försäkringsbolagen säkert avtal och prislistor som sträcker sig över ett år.
Ptjaa, icke transparenta reparationskostnader är värre än höga reparationskostnader. Alla prognosdrivna verksamheter som jag känner till skyr oförutsägbarhet (=okänd risknivå) som pesten.
Men återigen - detta är ju knappast drivmedelsberoende utan mer ett strategiskt val från tillverkarens sida? Eller missförstår jag Din poäng?
Ja, jag tror du missförstår. Tror inte heller det har med drivmedlet att göra utan med dom fasta verkstadspriser försäkringsbolagen kan förhandla fram med märkesverkstäderna. Har man en fast prislista för timkostnad för 2024 blir det ju enklare att räkna.
Jag gissar att tesla inte sysslar med sånt utan att försäkringsbolaget får veta vad en reparation kostar först efter skadan skett. Då behöver man ta höjd.
Men jag vet inte. Känns som ett förhållningssätt rimligt från tesla.
Sorry missade det. Även LF offert är också märkligt dyr. Förstår faktiskt inte varför en elbil är mycket dyrare än en bensin/dieselbil med motsvarande inköpspris.
Sannolikt för att bolagens kostnader varit höga för den försäkrade flottan av just den modellen/ det märket. Höga reparationskostnader och t ex stöldbegärlig utrustning som hjul driver ofelbart kostnaderna.
Många bolag ser även en koppling mellan hög effekt och olycksfrekvens, särskilt i kombination med yngre förare/ägare. Det kan vara en parameter som talar emot elbilarna.
Men generellt sett tror jag inte drivmedlet inverkar på premierna, vår senaste (och möjligen sista) oljebrännare (V90 D5 AWD -16) vill jag minnas kostade ungefär som vår Polestar 2 som kostar ungefär som vår Zeekr. Trots skillnaden i effekt.
Så det är många parametrar som FB tar hänsyn till i sina algoritmer för premiesättningen, har dock inte noterat att drivmedlet skulle vara en av dem.
Nej, det handlar nog om reparationskostnader som inte är transparent. Med andra märkesverkstäder har försäkringsbolagen säkert avtal och prislistor som sträcker sig över ett år.
Ptjaa, icke transparenta reparationskostnader är värre än höga reparationskostnader. Alla prognosdrivna verksamheter som jag känner till skyr oförutsägbarhet (=okänd risknivå) som pesten.
Men återigen - detta är ju knappast drivmedelsberoende utan mer ett strategiskt val från tillverkarens sida? Eller missförstår jag Din poäng?
Ja, jag tror du missförstår. Tror inte heller det har med drivmedlet att göra utan med dom fasta verkstadspriser försäkringsbolagen kan förhandla fram med märkesverkstäderna. Har man en fast prislista för timkostnad för 2024 blir det ju enklare att räkna.
Jag gissar att tesla inte sysslar med sånt utan att försäkringsbolaget får veta vad en reparation kostar först efter skadan skett. Då behöver man ta höjd.
Men jag vet inte. Känns som ett förhållningssätt rimligt från tesla.
Mmm, kanske det. Jag vet inte hur det funkar med Tesla och deras reparationskostnaderna men jag vet ganska väl hur bolagen tänker när det gäller premieresonemangen kring i synnerhet MC. Där är förarens ålder, boendeform och -ort samt vikt/effektförhållande viktiga parametrar. Naturligtvis även reparationskostnaderna om de varierar stort, men de förstnämnda kan inte ignoreras.