Sida 2 av 2

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Postat: 18 jan 2023 00:15
av Piggelin
Y RWD är väl rätt mycket mer effektiv än t ex en YLR. Och blir därför billigare i drift då du gör av med färre kW på samma sträcka

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Postat: 18 jan 2023 05:39
av Dinsdale
kvd.se verkar vara där man ser prissänkningarna först, gissningsvis för att många bilhandlare shoppar där. Du kan nog vinna bud på en LR för strax över 400 där (tänk på att kvd tar ut en avgift efteråt på 10-15000 också, och säljaren kan vägra sälja men då får man bara stå på sig). När jag köpte min SR+ skiljde det 70000 mellan SR+ och LR. Skillnaden krympte till 60000 när 3 RWD ersatte SR+.
Vinnande bud på kvd är inte bindande, du kan fortfarande dra dig ur efter att du tittat på bilen.

LR har iaf förut haft högre andrahandsvärde, så går LR 2021 för 400 borde du som högst betala 330 för SR+ av samma årsmodell. Kanske snarare 310, SR+ har trots allt mindre batteri än RWD. Om det betyder nånting för er i praktiken är svårt att säga, men det är ju helt klart nånting man kan argumentera för att det gör när man prutar.

Som kuriosa kan nämnas att jag blev erbjuden 530 (i praktiken nypris) för min SR+ i somras, vilket innebär att bilen (om man verkligen kan få en LR för 400) gått ner 200 000 i värde på bara några månader. Givet åldern på bilen är det väl en ganska normal värdeutveckling/korrigering, bilen är snart två år gammal och har på två år tappat 40% av värdet.

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Postat: 19 jan 2023 15:24
av Skyltspurtaren
Med lite tightare ekonomi så kommer du uppskatta nybilsgarantin. Pajar nåt så får du reparation utan kostnad i fyra år/8000 mil och ofta lånebil. På en äldre bil måste du ha buffert för reparationer, kanske pga att någon tidigare ägare buskört. Modellerna med ”kortare” räckvidden är ju ingen utmaning för en van Zoe-förare :-)
/Hälsningar SR+-ägaren, före detta eGolf

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Postat: 24 jan 2023 10:58
av jim1234
Hej, Ursäkta utebliven respons här, har inte haft tid.

Tackar ödmjukast för alla inlägg! Fantastiskt bra med detta forum :)

Vi funderar fortfarande, med bra stöd från kommentarerna här, det enda vi hunnit med (i stort sett) är att provköra en Model Y, och den är förstås bättre på många sätt jämfört med 3, enda nackdelen (som vi ser det) är att den är lite större och klumpigare, bökigare på trånga parkeringsplatser (som är vanliga i Sverige). Men blir det en ny så kommer vi antaglingen att välja en Y, så lite framsteg i beslutsprocessen :)

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Postat: 24 jan 2023 17:24
av Dinsdale
För kännedom kan man tydligen se slutpris på kvd här: https://www.kvd.se/stangda-auktioner . Bra för att kolla marknaden.

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Postat: 24 jan 2023 18:46
av enoch85
Köp begagnat. Det är så pass mycket försämringar nu (hårdvara) så det inte känns värt med en 2023.

Ultraljudssensorn är guld! Just sayin.

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Postat: 25 jan 2023 13:31
av hvk
Vill bidra med några reflexioner kring skillnaden mellan M3 och MY.

Visst är treans skuff mindre än Y:s. Det är dock svårt att jämföra eftersom M3 har en fast hatthylla och utrymmet därför räknas bara upp till hatthyllan. Skillnaden i lastvolym är långt ifrån så stor som specifikationerna ger sken av – såvida du inte brukar lasta ända upp i taket. Jag körde en mellanklasskombi tidigare (Ford Focus) och har efter 1 år med min M3 ännu aldrig saknat kombistuket. Skuffen är djup och rymmer mer än du tror. Brevlådeinkastet gör dock bilen svårare att lasta än med hatchbackluckan hos Y. Dock ingen avgörande nackdel för mig som mest lastar väskor och småprylar.

M3 har större benutrymme fram än Y. Bak vinner däremot Y benutrymmesmatchen med råge – benutrymmet är gigantiskt. Men även i min M3 har jag ändå gott om plats för knäna när jag sitter "bakom mig själv" i baksätet (är drygt 1,80 lång). Utrymmet för axlar och höfter är likvärdigt i båda modellerna.

Markfrigången är en nackdel med trean som rullar 27 mm närmare vägen än Y. Bilen kan skrapa i om du t.ex. kör över en asfaltskant eller trottoarkant precis vid en brant nedfart. Har hänt mig några gånger. Jag skulle vilja höja bilen 3-4 cm, men det enda som verkar finnas att köpa är sänksatser (någon som vet om det går att höja en M3?).

Med allt detta sagt så är den stora skillnaden (tycker jag) utseendet. Trean är SÅ mycket smäckrare. Y är mycket högre och mer SUV-aktig. Vilken du föredrar är så klart en smaksak.

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Postat: 25 jan 2023 14:12
av SwedishAdvocate
hvk skrev: 25 jan 2023 13:31
...] Jag skulle vilja höja bilen 3-4 cm, men det enda som verkar finnas att köpa är sänksatser (någon som vet om det går att höja en M3?). [...
Det verkar gå med hjälp av tredjepartstillverkare...

Se t.ex. här:
viewtopic.php?p=686666
https://hamphi.com/products/mountain-pa ... y-lift-kit
https://www.mountainpassperformance.com ... tructions/

Gissar även att det finns trådar om det här på det amerikanska forumet...

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Postat: 27 jan 2023 12:12
av jim1234
hvk skrev: 25 jan 2023 13:31
Vill bidra med några reflexioner kring skillnaden mellan M3 och MY.

Visst är treans skuff mindre än Y:s. Det är dock svårt att jämföra eftersom M3 har en fast hatthylla och utrymmet därför räknas bara upp till hatthyllan. Skillnaden i lastvolym är långt ifrån så stor som specifikationerna ger sken av – såvida du inte brukar lasta ända upp i taket. Jag körde en mellanklasskombi tidigare (Ford Focus) och har efter 1 år med min M3 ännu aldrig saknat kombistuket. Skuffen är djup och rymmer mer än du tror. Brevlådeinkastet gör dock bilen svårare att lasta än med hatchbackluckan hos Y. Dock ingen avgörande nackdel för mig som mest lastar väskor och småprylar.

M3 har större benutrymme fram än Y. Bak vinner däremot Y benutrymmesmatchen med råge – benutrymmet är gigantiskt. Men även i min M3 har jag ändå gott om plats för knäna när jag sitter "bakom mig själv" i baksätet (är drygt 1,80 lång). Utrymmet för axlar och höfter är likvärdigt i båda modellerna.

Markfrigången är en nackdel med trean som rullar 27 mm närmare vägen än Y. Bilen kan skrapa i om du t.ex. kör över en asfaltskant eller trottoarkant precis vid en brant nedfart. Har hänt mig några gånger. Jag skulle vilja höja bilen 3-4 cm, men det enda som verkar finnas att köpa är sänksatser (någon som vet om det går att höja en M3?).

Med allt detta sagt så är den stora skillnaden (tycker jag) utseendet. Trean är SÅ mycket smäckrare. Y är mycket högre och mer SUV-aktig. Vilken du föredrar är så klart en smaksak.
Tack för kommentar! Ja du har många bra poänger här. Tror en M3 hade räckt bra (för oss iallafall), med dragkrok fixar man de gånger man behöver lasta mer, och 3an är som du skriver smäckare och snyggare.
Att den är mindre gör den lättare att hantera när det är lite trängre, parkeringsplatser etc, en viktig aspekt för framförallt frugan som helt klart föredrar vår gamla Zoe framför BMW 5 kombin när hon kör och handlar.. :)

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Postat: 27 jan 2023 12:54
av Gadiel
jim1234 skrev: 27 jan 2023 12:12
hvk skrev: 25 jan 2023 13:31
Vill bidra med några reflexioner kring skillnaden mellan M3 och MY.

Visst är treans skuff mindre än Y:s. Det är dock svårt att jämföra eftersom M3 har en fast hatthylla och utrymmet därför räknas bara upp till hatthyllan. Skillnaden i lastvolym är långt ifrån så stor som specifikationerna ger sken av – såvida du inte brukar lasta ända upp i taket. Jag körde en mellanklasskombi tidigare (Ford Focus) och har efter 1 år med min M3 ännu aldrig saknat kombistuket. Skuffen är djup och rymmer mer än du tror. Brevlådeinkastet gör dock bilen svårare att lasta än med hatchbackluckan hos Y. Dock ingen avgörande nackdel för mig som mest lastar väskor och småprylar.

M3 har större benutrymme fram än Y. Bak vinner däremot Y benutrymmesmatchen med råge – benutrymmet är gigantiskt. Men även i min M3 har jag ändå gott om plats för knäna när jag sitter "bakom mig själv" i baksätet (är drygt 1,80 lång). Utrymmet för axlar och höfter är likvärdigt i båda modellerna.

Markfrigången är en nackdel med trean som rullar 27 mm närmare vägen än Y. Bilen kan skrapa i om du t.ex. kör över en asfaltskant eller trottoarkant precis vid en brant nedfart. Har hänt mig några gånger. Jag skulle vilja höja bilen 3-4 cm, men det enda som verkar finnas att köpa är sänksatser (någon som vet om det går att höja en M3?).

Med allt detta sagt så är den stora skillnaden (tycker jag) utseendet. Trean är SÅ mycket smäckrare. Y är mycket högre och mer SUV-aktig. Vilken du föredrar är så klart en smaksak.
Tack för kommentar! Ja du har många bra poänger här. Tror en M3 hade räckt bra (för oss iallafall), med dragkrok fixar man de gånger man behöver lasta mer, och 3an är som du skriver smäckare och snyggare.
Att den är mindre gör den lättare att hantera när det är lite trängre, parkeringsplatser etc, en viktig aspekt för framförallt frugan som helt klart föredrar vår gamla Zoe framför BMW 5 kombin när hon kör och handlar.. :)
Marginell skillnad på en 5-serie mot en 3:a

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Postat: 27 jan 2023 12:58
av jim1234
Gadiel skrev: 27 jan 2023 12:54
jim1234 skrev: 27 jan 2023 12:12
hvk skrev: 25 jan 2023 13:31
Vill bidra med några reflexioner kring skillnaden mellan M3 och MY.

Visst är treans skuff mindre än Y:s. Det är dock svårt att jämföra eftersom M3 har en fast hatthylla och utrymmet därför räknas bara upp till hatthyllan. Skillnaden i lastvolym är långt ifrån så stor som specifikationerna ger sken av – såvida du inte brukar lasta ända upp i taket. Jag körde en mellanklasskombi tidigare (Ford Focus) och har efter 1 år med min M3 ännu aldrig saknat kombistuket. Skuffen är djup och rymmer mer än du tror. Brevlådeinkastet gör dock bilen svårare att lasta än med hatchbackluckan hos Y. Dock ingen avgörande nackdel för mig som mest lastar väskor och småprylar.

M3 har större benutrymme fram än Y. Bak vinner däremot Y benutrymmesmatchen med råge – benutrymmet är gigantiskt. Men även i min M3 har jag ändå gott om plats för knäna när jag sitter "bakom mig själv" i baksätet (är drygt 1,80 lång). Utrymmet för axlar och höfter är likvärdigt i båda modellerna.

Markfrigången är en nackdel med trean som rullar 27 mm närmare vägen än Y. Bilen kan skrapa i om du t.ex. kör över en asfaltskant eller trottoarkant precis vid en brant nedfart. Har hänt mig några gånger. Jag skulle vilja höja bilen 3-4 cm, men det enda som verkar finnas att köpa är sänksatser (någon som vet om det går att höja en M3?).

Med allt detta sagt så är den stora skillnaden (tycker jag) utseendet. Trean är SÅ mycket smäckrare. Y är mycket högre och mer SUV-aktig. Vilken du föredrar är så klart en smaksak.
Tack för kommentar! Ja du har många bra poänger här. Tror en M3 hade räckt bra (för oss iallafall), med dragkrok fixar man de gånger man behöver lasta mer, och 3an är som du skriver smäckare och snyggare.
Att den är mindre gör den lättare att hantera när det är lite trängre, parkeringsplatser etc, en viktig aspekt för framförallt frugan som helt klart föredrar vår gamla Zoe framför BMW 5 kombin när hon kör och handlar.. :)
Marginell skillnad på en 5-serie mot en 3:a
Tur vi tänker behålla Zoen som 2a bil då :)

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Postat: 27 jan 2023 13:14
av SwedishAdvocate
Gadiel skrev: 27 jan 2023 12:54
Marginell skillnad på en 5-serie mot en [Model 3] [...
En M3 är väl iallafall typ 20-30 cm kortare. (Men i och för sig inte så mycket smalare...)

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Postat: 26 jun 2023 09:27
av Teslamodely2023
Jag hade nog gått på en begagnad idag, finns ju bra med modeller på diverse sidor https://www.riddermarkbil.se/bilar/tesla/model-y/

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Postat: 26 jun 2023 13:22
av Walker

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Postat: 26 jun 2023 15:48
av jim1234
Jag uppdaterade aldrig denna tråd såg jag nu, sorry. Vill tacka igen för alla bra tips jag fick här!

Lite tråkigt att skriva i ett Tesla forum men vi köpte faktiskt en beg VW ID3 istället för en beg Tesla model 3 (Detta var i mars, så begpriserna har kanske kommit ner nu? då låg de vettiga svensksålda model 3på ca 380-430k med dragkrok kommer jag ihåg, vilket var för högt i förhållade till vad man fick)

viewtopic.php?p=720338#p720338


En sak jag tycker är kass med VWs ID bilar är bristen på bra forum (finns nåt halvdant i UK), hade önskat det fanns nåt likande TCS forum :D

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Postat: 27 jun 2023 00:26
av jonasl
Jag var rätt sugen på en ID3 innan vi skaffade Model 3 (som sedemera byttes mot en Y..). Den är rymlig inuti!

Men det föll på att man inte får dra släp med kroken och inte får ha takräcke. Å andra sidan så är jag skuldsatt :-)

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Postat: 27 jun 2023 09:53
av jongut
Hej!

Sällar mig till gänget som rekommenderar My standard range!

I midsommar körde vi från Norrtälje till Halmstad med ett stopp i Mantorp för att ladda! Optimala förhållanden men ändå.

Jag hade tittat på främst två saker när jag skulle välja elbil:

1. Hur långt måste jag kunna köra utan att ladda. Exempelvis fram och tillbaka till arbetet, där vill man inte vara tvungen att stanna.

2. Hur långt vill jag kunna köra utan att ta rast. Vid långkörningar är inte nödvändigtvis max räckvidd intressant utan hur långt orkar jag att köra utan att ta en paus. För mig personligen så är en körning på två två till två och en halv timme tillräckligt. Efter det stannar vi vanligtvis för att pausa. Klarar bilen det är det ok. Laddningen då går fort under tiden man äter eller går på toa osv.

Det kan vara en ide att sitta lugnt i båten och se vad uppgraderingen av M3 för med sig också!

Ha det!