Tjenare jag går i köptankarna, jag bor i Norrland och kör ungefär 1000-1500 mil per år. Jag är osäker på om jag behöver awd eller om jag klarar mig med rwd? Har hört att rwd är rätt bra på teslorna? Sedan undrar jag om det bara finns rattvärme från my21? Det jag egentligen vill ha är dragkrok och sedan är det frågan om man ska välja en SR+ 21-22? Eller LR 19-20? Vad skulle ni rekommendera? Är det såpass stor skillnad på dom nya my21 och my22 jämfört med dom äldre eller är det bättre att satsa på awd?
Lätt LR från 2019/2020 (har direktverkande elvärme till kupén som fungerar stabilt) då Tesla fortfarande inte helt verkar ha löst problemet med att LFV-PUMPEN lägger av vid minusgrader (du får då alltså köra med minusgrader i kupén).
MVH
Värmeelementet går sönder i gamla bilar också. Fördelen med nyare bilar är att de har (mer) garanti kvar.
Aldrig läst om på Model 3.
MVH
Robert här på forumet har fått byta på sin Model 3.
Okej kan hända men verkar ändå vara vanligare med problem med LFV-PUMPEN för Model 3 och Y (läst många olika inlägg både här, på Facebook samt andra sidor).
Flera i Model 3-gruppen på facebook som fått byta värmeelement på de gamla bilarna. Kostar 14 kkr om bilen inte längre har garanti.
M3 började väl säljas i Sverige i mars 2019, då har de ju garanti till mars 2023? Kan väl inte vara någon som bytt element och inte haft garanti?
Kan ha gått på garanti, kostnadsförslag får man ju ändå. Och för nyare bilar med VP är det väl potentiellt ännu dyrare att byta om det nu inte mest är arbetskostnad. Bytte AC-kompressor på en Subaru Forester, gick på maskinskada, har för mig att det kostade 9000 kr.
Som så ofta hade det nog gått att laga mycket billigare, felet på den var en sensor som hade lagt av. Men verkstäderna byter mest delar nu för tiden.
Grufman bil i Sthlm har ju lite videor på Y-tube. Där kan man ju få intrycket av att de lagar en del för att hålla nere kostnaderna istället för att bara byta delar rakt av. Och som jag förstått det så meckar de ju även med Teslas bilar sen rätt lång tid tillbaka. Så bor man i Stockholm kanske det här kan vara ett alternativ...