Sida 2 av 2
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Postat: 29 dec 2022 12:41
av Lurkern
Min sämsta erfarenhet av is på bil är från Sälen för 10 år sen, hade kört kupévärmaren hela natten pga noll koll på utrustningen och hela bilen var täckt av ett tjockt istäckte jag inte kom igenom. När jag står där och funderar på vilka verktyg jag behöver skaffa, typ gasolbrännare, kommer grannen ut, bokstavligt talat blåser pudret av sin skinande bil och säger "sådär gör vi inte häruppe".
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Postat: 29 dec 2022 12:46
av Legato
jonasl skrev: ↑28 dec 2022 22:50
Legato skrev: ↑28 dec 2022 18:19
För mig är Teslas fördelar bla infotainment, app, effektivitet och prestanda. SUC gör varken till eller från numera IMO.
Alla är ju fortfarande inte öppna. Men framför allt finns ingen annan bil där laddning och planering är så väl integrerat i navigationen, vem som helst kan göra Tesla helt utan att vare en engagerad elbilsförare. För min smak är det lite väl goda marginaler men risken att bli strandad är extremt liten bara man följer navigationen.
Jag skrev "för mig". Navigationen spelar ingen roll på långresa, då kör jag abprp oavsett bil. Nästan alla är öppna. Dessutom är SUC mycket dyrare. Samt att man i tex Audis app har tillgång till mycket fler laddare. Smaken är som baken, men för mig är det ingen fördel för Tesla längre.
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Postat: 29 dec 2022 14:25
av Olof Tenghoff
strandteslan skrev: ↑28 dec 2022 14:51
Trodde verkligen inte det kunde vara värre än model S i fjällen.. men ack så fel jag hade.
ÄR jag missnöjd, nja lite kanske, hade ju hoppats framförallt att dörrar och baklucka skulle funka, S var katastrof så en av anledningarna varför man skickade bort den bilen, alla andra bilar har ju funkat fint i fjällen.
Tänk vad olika man ser på samma sak. Jag har kört S som vinterbil många år. Kallast var -28 grader. Jag älskade den, framförallt pga förvärmningen, att slippa isiga rutor och motorer som vägrar starta. Slippa stå barhänt med kreditkort och bensinmunstycke i minus 20 var rätt skönt också.
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Postat: 29 dec 2022 14:54
av mikebike
Olof Tenghoff skrev: ↑29 dec 2022 14:25
strandteslan skrev: ↑28 dec 2022 14:51
Trodde verkligen inte det kunde vara värre än model S i fjällen.. men ack så fel jag hade.
ÄR jag missnöjd, nja lite kanske, hade ju hoppats framförallt att dörrar och baklucka skulle funka, S var katastrof så en av anledningarna varför man skickade bort den bilen, alla andra bilar har ju funkat fint i fjällen.
Tänk vad olika man ser på samma sak. Jag har kört S som vinterbil många år. Kallast var -28 grader. Jag älskade den, framförallt pga förvärmningen, att slippa isiga rutor och motorer som vägrar starta. Slippa stå barhänt med kreditkort och bensinmunstycke i minus 20 var rätt skönt också.
Alla mina avgasbilar sedan 22 år tillbaks har man också kunnat förvärma.

Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Postat: 29 dec 2022 16:26
av jonasl
Legato skrev: ↑29 dec 2022 12:46
Jag skrev "för mig". Navigationen spelar ingen roll på långresa, då kör jag abprp oavsett bil.
Jag gjorde det förut med och borde nog göra det igen men tröttnade på att den loggade ur från bilen hela tiden.
Men ibland känns det som att Teslans nav väljer att förvärma, ladda och komma fram med 30% istället för att köra direkt och komma fram med 10%. Både dyrt och slöseri med tid.
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Postat: 29 dec 2022 17:22
av Olof Tenghoff
mikebike skrev: ↑29 dec 2022 14:54
Olof Tenghoff skrev: ↑29 dec 2022 14:25
strandteslan skrev: ↑28 dec 2022 14:51
Trodde verkligen inte det kunde vara värre än model S i fjällen.. men ack så fel jag hade.
ÄR jag missnöjd, nja lite kanske, hade ju hoppats framförallt att dörrar och baklucka skulle funka, S var katastrof så en av anledningarna varför man skickade bort den bilen, alla andra bilar har ju funkat fint i fjällen.
Tänk vad olika man ser på samma sak. Jag har kört S som vinterbil många år. Kallast var -28 grader. Jag älskade den, framförallt pga förvärmningen, att slippa isiga rutor och motorer som vägrar starta. Slippa stå barhänt med kreditkort och bensinmunstycke i minus 20 var rätt skönt också.
Alla mina avgasbilar sedan 22 år tillbaks har man också kunnat förvärma.
Kan förvärma eller att det funkar så bra att man vill eller orkar? Kallgarage som fylls med avgaser, och nycklar där man inte ser om man satt på värmen eller inte och generellt dåliga interface har stoppat mig.
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Postat: 29 dec 2022 17:55
av Legato
jonasl skrev: ↑29 dec 2022 16:26
Legato skrev: ↑29 dec 2022 12:46
Jag skrev "för mig". Navigationen spelar ingen roll på långresa, då kör jag abprp oavsett bil.
Jag gjorde det förut med och borde nog göra det igen men tröttnade på att den loggade ur från bilen hela tiden.
Men ibland känns det som att Teslans nav väljer att förvärma, ladda och komma fram med 30% istället för att köra direkt och komma fram med 10%. Både dyrt och slöseri med tid.
Jag tycker alltid den vill komma fram med massor av marginal. Det är faktiskt största anledningen att jag väljer abprp. Förstår att Tesla vill ge föraren generösa marginaler, men borde gå att ändra iaf imo.
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Postat: 29 dec 2022 19:28
av mikebike
Olof Tenghoff skrev: ↑29 dec 2022 17:22
mikebike skrev: ↑29 dec 2022 14:54
Olof Tenghoff skrev: ↑29 dec 2022 14:25
strandteslan skrev: ↑28 dec 2022 14:51
Trodde verkligen inte det kunde vara värre än model S i fjällen.. men ack så fel jag hade.
ÄR jag missnöjd, nja lite kanske, hade ju hoppats framförallt att dörrar och baklucka skulle funka, S var katastrof så en av anledningarna varför man skickade bort den bilen, alla andra bilar har ju funkat fint i fjällen.
Tänk vad olika man ser på samma sak. Jag har kört S som vinterbil många år. Kallast var -28 grader. Jag älskade den, framförallt pga förvärmningen, att slippa isiga rutor och motorer som vägrar starta. Slippa stå barhänt med kreditkort och bensinmunstycke i minus 20 var rätt skönt också.
Alla mina avgasbilar sedan 22 år tillbaks har man också kunnat förvärma.
Kan förvärma eller att det funkar så bra att man vill eller orkar? Kallgarage som fylls med avgaser, och nycklar där man inte ser om man satt på värmen eller inte och generellt dåliga interface har stoppat mig.
Något garage har jag aldrig haft och sedan 2012 sköttes värmaren via app, minst lika bra som Teslas. Jag kunde t.o.m. förkonditionera med kyla, men då startade motorn.