Däremot tror jag på solceller över hela bilen från fabrik. Kan nog snart bli lönsamt. Kan nog fixas utan inverter om det görs från fabrik.
Tror detta gör väldigt liten skillnad. Dagens solceller ligger väl på max 150 w per kvadratmeter, och läste ett snitt på runt 50-150 kWh per år och kvadratmeter.
Det innebär att om man fyller hela bilen och lyckas ha tur med gynnsamma förhållanden, så får man runt 3-4 fulla laddningar per år, men jag är tveksam till att man får så mycket i dagsläget.
Sen får man räkna med att bilen kommer väga något mer och det kanske även påverkar aerodynamiken. Med den ökade förbrukningen så tror jag alltså att man förlorar på att ha solceller. Förrutom om man bara kör en gång varannan månad eller så.
För att det ska vara intressant så måste vi nog komma upp i 10 gånger så mycket energi för att det ska vara intressant. Detta tror jag inte kommer hända. Solceller kan bli bättre, men inte så mycket bättre.
Jag tror att det kan bli väldigt billigt att sätta solceller på bilen. Eftersom batterier behöver linkström och solceller genererar likström så blir det kanske rätt enkelt. Vore coolt om man kan göra solcellernai ett svep samtidigt som karossen görs.
Energin i solen ligger på 1000kWh på de lite gynsammare ställena i Sverige. Musks solceller ligger på 22% verkningsgrad, dvs 220kwh/kvm. Säg att man kan fixa 4kvm solceller på tak och motorhuv så blir det 880kWh/år. Om man kan sätta på dessa solceller för 5000kr så är det återbetalt på 6år. Helt ok ändå. Jag spekulerar bara vilt och troligen har ni rätt att det inte är realistiskt men möjligt är det iaf.
Jag tror att det kan bli väldigt billigt att sätta solceller på bilen. Eftersom batterier behöver linkström och solceller genererar likström så blir det kanske rätt enkelt. Vore coolt om man kan göra solcellernai ett svep samtidigt som karossen görs.
Energin i solen ligger på 1000kWh på de lite gynsammare ställena i Sverige. Musks solceller ligger på 22% verkningsgrad, dvs 220kwh/kvm. Säg att man kan fixa 4kvm solceller på tak och motorhuv så blir det 880kWh/år. Om man kan sätta på dessa solceller för 5000kr så är det återbetalt på 6år. Helt ok ändå. Jag spekulerar bara vilt och troligen har ni rätt att det inte är realistiskt men möjligt är det iaf.
Detta under förutsättning att bilen är större än Model S vinklad optimalt mot solen, aldrig i skugga samt att det inte är några förluster vid laddningen (dvs kommer aldrig att hända). Se Fisker Karma som ett varnande exempel med 50 tkr i reparationskostnad. SolarCitys solceller kan dessutom inte böjas vilket betyder att bilen måste vara helt platt eller så får man använda mindre effektiva solceller.
Solceller på bil är ren gimmick! Sätt solceller på garaget eller hustaket istället för på bilen. Detta är både bra mycket effektivare och bra mycket billigare än att släpa runt på solcellerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.