Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

DanneLKPG skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
De släppte väl gasen när de var inne i kurvan för att se hur bilens regen fungerade i vinterväglag?
Så hastigheten in i kurvan var väl lika medan utgångshastigheten var väldigt olika. (Om nu bilen ens kom ut ur kurvan ;) )

”Solklart förarfel” :lol: :lol: :lol:
Det är ett test! Då provocerar man bilar för att se var gränsen går. Tycker du alla test som visar var gränsen går är att betrakta som förarfel?

Att resultatet hade varit bättre utan ”Snow Mode” på just snö, är ju inte så smickrande...
Som tidigare inlägg redan sagt så anpassar man väl sin körstil efter hur bilen fungerar? Att ställa in SNOW MODE som är gjord för att slira mindre på snö (den ställer ner effekten vid lägre hastighet) gör inte att den kan trotsa fysikens lagar och ta en skarp kurva i 80 utan att sakta ner innan. Att använda den där videon som exempel på hur "dålig" i5 är jämfört med MY är bara skrattretande.

Fräscht att spamma emojis när man inte håller med någon.
Nämen oj. Kände du dig kränkt?

Jag gapskrattade åt ditt försök till försvarstal: ”Solklart förarfel” :lol: :lol: :lol:

Tycker du det låter trovärdigt att hävda att ”det är stor skillnad på hastigheten när bilarna väl anländer till kurvan...” när hastigheten är samma? Testet går ju liksom ut på att hålla 80 km/h in i kurvan.
Sedan kan man diskutera hur relevant testet är, och på vilket vis de genomförde det.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Aida

Inlägg av Aida »

Teslan har väl finare hjulupphängningar med triangellänkar fram och ytterligare länkar i bakvagnsupphängningen än Hyundaien som har Mcpherson fram och enkel multilänk bak. Dessutom hat Teslan hårdare fjädring/stötdämpning med mer fokus på vassa sportiga köregenskaper och mindre vevig styrning med mer känsla. Sen har jag märkt att Ioniq 5 har rätt dåligt kalibrerat ABS system med långa pulser som tidigt går in. Detta har den bla fått kritik för i AMS också. Skulle inte förvåna mig om antisladd också är sämre kalibrerat. Dessutom så väger väl teslan mindre och som någon skrev har bättre viktfördelning. Men mycket kan bero på tillfälligheter i spårval och grepp som inte är helt repeterbart. Men rent generellt så är Hyndaien mer understyrd vilket är bättre och säkrare i de flesta situationer för den normala bilföraren jämfört med teslas överstyrda stil. Kom ihåg att allt sker i slow motion på snö/is och föraren är beredd och skicklig och rattar med små rattrörelser. På blött underlag när älgen kliver ut så kan hyundaiens understyrda beteende vara bättre än en ofrivillig bredsladd i teslan (vilket tex kan hända i någon generation gamla BMW med bakhjulsdrift). Inte lika körkul men mer deformationszon framåt i bilen än i sida.
DonElon

Inlägg av DonElon »

Walker skrev:
Förra vintern körde jag en bakhjulsdriven Ioniq 5 med Nokian SUV 4 och tänkte att med de däck jag kört tidigare borde de funka klockrent för mina körningar (kört Nerius från Megahjul på min Tesla 3 - till stor belåtenhet). Men icke! Det var Bambi på hal is och jag halkade runt hela vintern med stooooora marginaler, som att åka flatbottnad styrpulpet på öppet vatten för er som förstår referensen. Kände mig otrygg med bilen hela tiden. Idag fick jag så pröva mina Frigius kina-däck från Megahjul på min 4wd Tesla Y LR och det var lugna gatan. Provade provocera sladd med aggressiv regen och några tvärnitar. Men bilen var helt förutsägbar och jag kände mig trygg även när jag gled förbi en taxibil som sladdat ut i spenaten.
Som sagt: inget facit. Bara min högst personliga känsla på skala 1-10 =
Ioniq 5 2wd med Nokian = 1
Tesla Y LR 4wd med kinaFrigius = 8
Visst hade jag mycket längre bromssträcka än torr barmark, men inget som kom som en överraskning.
Men vänta nu! Nokian WR 4 SUV är ju ett europeiskt vinterdäck, utvecklad för våta vägbanor och barmark. Inte snö och is.
Det är ju självklart att det är sämre på vinterhalka än nordiska friktionsdäck, även om de råkar vara från en budgettillverkare.
Mitso

Inlägg av Mitso »

Och testet genomfördes med olika fabrikat på däcken, så speciellt vetenskapligt kanske man inte ska ta det.
DonElon

Inlägg av DonElon »

Gällande det norska testet så testar de fel sak om de vill sätta regenereringen på prov för vardagsbilister. Har man en bil med högre regenerering på bakhjulen kommer den bilen vara bättre på att ta en skarp kurva då man får en medstyrande bakvagn som hjälper till att vrida in bilen genom böjen. Har man en bil med mindre genereringen får den högre fart längre in i kurvan och mer benägen att fortsätta i tangentens riktigt.

Att sedan genomföra detta "test" på snö/is utan att nämna vilka vinterdäck som bilarna är skodda med är bra oseriöst.

Däremot stämmer nog deras ranking. Jag gissar att Tesla Model Y är bättre på att köra aktivt på vinterväg än den mer avslappnade Hyundai Ioniq 5.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tellus skrev:
mati skrev:
Ja, det är intressant. Ioniq5 är mig veterligen betydligt lättare än Model Y, den borde alltså egentligen vara lite mer följsam i kurvorna. .
Model Y är ca 200kg lättare vs ioniq 5 !
Jag trodde att det var tvärtom. Min Ioniq väger knappt 2000kg. Är MY så mycket lättare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

DonElon skrev:
Walker skrev:
Förra vintern körde jag en bakhjulsdriven Ioniq 5 med Nokian SUV 4 och tänkte att med de däck jag kört tidigare borde de funka klockrent för mina körningar (kört Nerius från Megahjul på min Tesla 3 - till stor belåtenhet). Men icke! Det var Bambi på hal is och jag halkade runt hela vintern med stooooora marginaler, som att åka flatbottnad styrpulpet på öppet vatten för er som förstår referensen. Kände mig otrygg med bilen hela tiden. Idag fick jag så pröva mina Frigius kina-däck från Megahjul på min 4wd Tesla Y LR och det var lugna gatan. Provade provocera sladd med aggressiv regen och några tvärnitar. Men bilen var helt förutsägbar och jag kände mig trygg även när jag gled förbi en taxibil som sladdat ut i spenaten.
Som sagt: inget facit. Bara min högst personliga känsla på skala 1-10 =
Ioniq 5 2wd med Nokian = 1
Tesla Y LR 4wd med kinaFrigius = 8
Visst hade jag mycket längre bromssträcka än torr barmark, men inget som kom som en överraskning.
Men vänta nu! Nokian WR 4 SUV är ju ett europeiskt vinterdäck, utvecklad för våta vägbanor och barmark. Inte snö och is.
Det är ju självklart att det är sämre på vinterhalka än nordiska friktionsdäck, även om de råkar vara från en budgettillverkare.
Som vanligt när jag citeras har inte personen bemödat sig att läsa vad jag skrivit. ÄVEN ”BUDGETDÄCKEN” KLASSAS SOM EUROPEISKA DÄCK! Jag VET skillnaden på olika däck. Jag är född och uppvuxen i mälardalen, 58 år och har haft körkort för olika typer av fordon i 40 år, kört mååååånga mil både sommar och vintertid. Jag är ingen idiot eller robot.
Så: ”Men vänta nu!” Innan du kläcker ur dig smarta förklaringar på vad jag skulle ha missat - LÄS (eller be någon läskunnig i din närhet läsa) vad jag skrivit. Sedan kanske andra är av en annan uppfattning, jag respekterar det. Men SOM JAG SKREV är detta min högst subjektiva uppfattning och inget som ska tas som en vetenskaplig sanning eller ges en dylik förklaring.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
DonElon

Inlägg av DonElon »

Walker skrev:
ÄVEN ”BUDGETDÄCKEN” KLASSAS SOM EUROPEISKA DÄCK!
Men både Nereus och Frigus är ju nordiska friktionsdäck.
De själva jämför ju Frigus med ContiVC7 och Hakka R3 på sin egen hemsida.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

mati skrev:
Tellus skrev:
mati skrev:
Ja, det är intressant. Ioniq5 är mig veterligen betydligt lättare än Model Y, den borde alltså egentligen vara lite mer följsam i kurvorna. .
Jag trodde att det var tvärtom. Min Ioniq väger knappt 2000kg. Är MY så mycket lättare?
Med förare och lite packning, bjørn nylands tester
30C7CF43-F157-4C13-85E8-904808685F05.jpeg
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tellus skrev:
mati skrev:
Tellus skrev:
mati skrev:
Med förare och lite packning, bjørn nylands tester
Jaha okej. Jag har ju en RWD med lilla batteriet. Det förklarar skillnaden.
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare

Inlägg av Fladric »

Intressant!

Jag tolkade det dock som att de även körde med full regen på IQ5, i alla fall på 60-testet? :)
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
2024 blå Tesla Model 3 Performance
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

DonElon skrev:
Walker skrev:
OOPS! :lol: :lol: :lol:
Walker skrev:
Som vanligt när jag citeras har inte personen bemödat sig att läsa vad jag skrivit. ÄVEN ”BUDGETDÄCKEN” KLASSAS SOM EUROPEISKA DÄCK! Jag VET skillnaden på olika däck. Jag är född och uppvuxen i mälardalen, 58 år och har haft körkort för olika typer av fordon i 40 år, kört mååååånga mil både sommar och vintertid. Jag är ingen idiot eller robot.
Så nu är frågan om du är idiot eller robot? :roll:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Nicke Nyfiken skrev:
DonElon skrev:
Walker skrev:
Walker skrev:
Tydligen både och. Dessutom inte läskunnig. :oops: (Denna gång kan jag kanske skylla på covid och 39° feber. Det blir värre att hitta ursäkt nästa gång :?)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Walker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
DonElon skrev:
Walker skrev:
Walker skrev:
Tydligen både och. Dessutom inte läskunnig.
Ingen fara. Det finns goda råd till icke läskunniga här på forumet. ;)
Walker skrev:
- LÄS (eller be någon läskunnig i din närhet läsa) vad jag skrivit.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Aida skrev:
Teslan har väl finare hjulupphängningar med triangellänkar fram och ytterligare länkar i bakvagnsupphängningen än Hyundaien som har Mcpherson fram och enkel multilänk bak. Dessutom hat Teslan hårdare fjädring/stötdämpning med mer fokus på vassa sportiga köregenskaper och mindre vevig styrning med mer känsla. Sen har jag märkt att Ioniq 5 har rätt dåligt kalibrerat ABS system med långa pulser som tidigt går in. Detta har den bla fått kritik för i AMS också. Skulle inte förvåna mig om antisladd också är sämre kalibrerat. Dessutom så väger väl teslan mindre och som någon skrev har bättre viktfördelning. Men mycket kan bero på tillfälligheter i spårval och grepp som inte är helt repeterbart. Men rent generellt så är Hyndaien mer understyrd vilket är bättre och säkrare i de flesta situationer för den normala bilföraren jämfört med teslas överstyrda stil. Kom ihåg att allt sker i slow motion på snö/is och föraren är beredd och skicklig och rattar med små rattrörelser. På blött underlag när älgen kliver ut så kan hyundaiens understyrda beteende vara bättre än en ofrivillig bredsladd i teslan (vilket tex kan hända i någon generation gamla BMW med bakhjulsdrift). Inte lika körkul men mer deformationszon framåt i bilen än i sida.
Hyundaien har faktiskt samma typ av bakvagnsupphängning som Teslan, alltså 5-länkad bakvagn. Dock är framvagnen enklare men det borde inte spela speciellt stor roll i detta scenario. Fördelen med dubbla triangellänkar är ju att man kan bibehålla däcket i optimal vinkel mot vägbanan även vid krängning, men i detta fall så är inte krängningen så stor att det borde spela någon roll. Tror nog snarare det beror på viktfördelning och placering av vikt i detta fall. Teslan är mycket mer rotationsvillig på gott och ont.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Walker skrev:
(Denna gång kan jag kanske skylla på covid och 39° feber. Det blir värre att hitta ursäkt nästa gång :?)
Igår var du ute och körde med dina nya High Performance kina-däck, och idag har du Covid och 39˚ feber.
Det svänger fort i hockey. ;)

Men allvarligt, har du köpt både Frigus- och Nereus-vinterdäck i tron att det är europeiska friktions-däck? :o
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Nicke Nyfiken skrev:
Walker skrev:
(Denna gång kan jag kanske skylla på covid och 39° feber. Det blir värre att hitta ursäkt nästa gång :?)
Igår var du ute och körde med dina nya High Performance kina-däck, och idag har du Covid och 39˚ feber.
Det svänger fort i hockey. :lol:

Men seriöst, har du köpt både Frigus- och Nereus-vinterdäck i tron att det är europeiska fricktions-däck? :o
Har legat i covid förra veckan med 39,1°
Igår var första dagen ute. Som svar på din fråga så köpte jag friktionsdäck från Megahjul på deras rekommendation. Inte specifikt europeiska men jag trodde (i min enfald) att det var det. (Men det står tydligt ”Nordisk friksion” när jag (försöker) läsa). Körde innan med Contis (tror det var ts870 - inte säker på siffrorna) och var väldigt nöjd.
Just nu är jag dock osäker på det mesta, men INTE på att jag tycker att Y’n går som tåget med Frigius och mycket bättre än Ioniq 5’an förra året.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Walker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Walker skrev:
Det svänger fort i hockey. :lol:

Men seriöst, har du köpt både Frigus- och Nereus-vinterdäck i tron att det är europeiska fricktions-däck? :o
Har legat i covid förra veckan med 39,1°
Igår var första dagen ute. Som svar på din fråga så köpte jag friktionsdäck från Megahjul på deras rekommendation. Inte specifikt europeiska men jag trodde (i min enfald) att det var det. (Men det står tydligt ”Nordisk friksion” när jag (försöker) läsa). Körde innan med Contis (tror det var ts870 - inte säker på siffrorna) och var väldigt nöjd.
Just nu är jag dock osäker på det mesta, men INTE på att jag tycker att Y’n går som tåget med Frigius och mycket bättre än Ioniq 5’an förra året.
Du får ursäkta om jag fortsätter att skratta högt när jag tänker på det du skrev tidigare.
Jag VET skillnaden på olika däck.
:lol: :lol: :lol:

Skönt att du mår bättre. Inget kul med Covid.

Kan bara håller med dig om att MY går som tåget med Nordiska friktionsdäck i snö.
Igår när nästan alla runtomkring stod stilla och slirade när ljussignalen slog om till grönt, så accelererade min MYP snabbare än vad de flesta bilarna klarar på torr asfalt. :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Skratta du, jag bjuder på det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Trycker man i "terrängassistans" blir Y magisk på halt underlag. Låser fyrhjulsdriften, blir som att köra första generationens Audi Quattro (för er som minns).

Nackdelen är att den naturligtvis får högre förbrukning men vill man ha stabilitet så...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

BrooklynS skrev:
Trycker man i "terrängassistans" blir Y magisk på halt underlag. Låser fyrhjulsdriften, blir som att köra första generationens Audi Quattro (för er som minns).

Nackdelen är att den naturligtvis får högre förbrukning men vill man ha stabilitet så...
Jodå jag minns...
Hade en Audi S2 Coupé, alltså efterträdaren till UR-quattron. Med diff-lock låstes både mellandiff och bakdiff. Sedan gick det inte att köra fast. :D

Intressant med terrängassistans. Hade av någon anledning fått för mig att det automatiskt kopplas ur när man kör snabbare än 20 km/h. Men så är det ju inte. :)
Måste testa detta nästa gång det blir lite halt igen. Det kanske i och för sig dröjer till nästa vintersäsong, eller ännu längre här i sydvästra Skåne. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Vilka säkerhetssystem kopplas ur med terrängläget? Antispinn, men inget annat?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

jonasl skrev:
Vilka säkerhetssystem kopplas ur med terrängläget? Antispinn, men inget annat?
Antispinn, Automatisk nödbromsning och Undvik körfältsavvikelse stängs av.
Man kan heller inte använda farthållare eller AP för då stängs ”terrängassistans” av.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Ja, det är intressant. Ioniq5 är mig veterligen betydligt lättare än Model Y, den borde alltså egentligen vara lite mer följsam i kurvorna. Att en bil fortsätter framåt i en kurva är ju bara fysik. Och saknar den grepp så blir det såhär. Frågan är varför Ioniq5 tappar greppet medan Model Y inte gör det. Om de går på samma sorts däck så kan det ju till exempel vara så att hastigheten skiljer sig lite, så som du säger. Viktfördelningen mellan fram och bakaxel borde vara ganska lika, det brukar vara ganska nära 50% på elbilar.
Det hade varit roligt att se fler tester i olika hastigheter, bara för att se om resultatet går att upprepa och vilka marginaler respektive bil har.
Bortsett från att 80km/h är jäkligt snabbt i dessa förhållanden. Jag var ärligt talat förvånad att det gick så bra i 60. Själv jade jag aldrig vågat köra så fort.
Har inte kört på vinterväglag, men på tort väglag så tyckte jag Iq5 var en av de sämsta bilarna någonsin när det gäller att ta kurvor, och de inkluderar alla SUV:ar jag kört. Extremt mycket body roll när man pressade den i kuvor och cirkulationsplatser, och väldigt svampig och opercis styrning.

MYP som jag testade i somras gillade jag inte heller pga. SUV-känslan som tyvärr ändå fanns kvar där, men det var iaf. den SUV med absolut bäst körkänsla som jag personligen rattat.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ioniq har inte den bästa styrningen, det håller jag med om. Jag har aldrig kört en MY, men körkänslan i Ioniq är i alla fall inte på samma nivå som hos VW till exempel. ID Buzzen som jag provkörde förra veckan upplevde jag faktiskt som betydligt trevligare att köra, trots att det är en buss. Och det säger en del. Där visar det sig kanske att Hyundaien trots allt är en budgetbil.
Men man vänjer sig vid bilens egenskaper. Så länge man inte buskör och inte jagar bilen genom kurvorna är det ganska betydelselöst. Det stör inte mig.
Jag tycker ärligt talat att e-tron var ännu värre i kurvorna. Tung som den är. Supertrevlig på motorväg, men jobbig på slingriga småvägar.
Skriv svar