Re: Tesla börjar brinna i försäkringstest
Postat: 26 aug 2022 20:28
Skit också. Säljer teslan och köper en Merca V12, har alltid varit sugen på en. Bensin är inte så farligt. Eller… kanske inte…
Jag tror inte att det är något man kan lägga på i efterhand. Vad jag förstår har S/X (i alla fall historiskt) haft en tjockare och bättre skyddsplåt än 3/Y i alla fall tills några år sedan.SwedishAdvocate skrev:Har alla Model S som sålts i Europa det här nya titan/alu-skyddet eller såldes det några innan det implementerades? Om Model S började säljas i Europa innan det nya nya titan/alu-skyddet kom i produktion – ifall en ägare då inte velat eller varit intresserad av att uppgradera sin bil med det här nya titan/alu-skyddet, har Tesla då haft någon möjlighet att förse bilen med det nya skyddet trots det?.
Skyddsplåtarna eftermonterades utan kostnad för tidiga Model S, på X tror jag dom fanns från start.spacecoin skrev:Jag tror inte att det är något man kan lägga på i efterhand. Vad jag förstår har S/X (i alla fall historiskt) haft en tjockare och bättre skyddsplåt än 3/Y i alla fall tills några år sedan.
Finns det någon lista över andra elbilar som genomgått det här testet?Dafro skrev:Verkar ju dock inte drabba alla elbilar om man läser ovan [Min understrykning.] men absolut borde man bygga bort så mycket som möjligt men allt går inte bygga bort och utan tester så blir inte bilarna bättre. Möjligt att nyare teslor är så mycket att dom klarar detta, hoppas det.SwedishAdvocate skrev:Förslag:Dafro skrev:Jag har sett spår rakt genom mer än en rondel och där kan det vara ganska rejäl kant så helt klart ett relevant test.
På samma sätt som vi har byggt tusentals mil med vajerräcken kanske det nu har blivit dags att konstruera rondeller så att de inte punkterar batteripack för alla de gånger då folk får för sig att köra rakt igenom en rondell i typ 50 km/h eller mer...
Problem solved.
Tibor skrev bland annat den här artikeln om det förbättrade skyddet:.fth skrev:Skyddsplåtarna eftermonterades utan kostnad för tidiga Model S, på X tror jag dom fanns från start.spacecoin skrev:Jag tror inte att det är något man kan lägga på i efterhand. Vad jag förstår har S/X (i alla fall historiskt) haft en tjockare och bättre skyddsplåt än 3/Y i alla fall tills några år sedan.
/fth
Det har inget med att vara defensiv att göra.spacecoin skrev:taliz skrev:Till skillnad från en avgasbil så tar det länge innan lågorna når kupén.Det här är väl inte en ICE vs EV tråd? Man måste väl kunna testa EV:s och jämföra EV:s (eller vilka konsumentprodukter som helst= utan att man blir defensiv?taliz skrev:Det brinner hundratusentals avgasbilar varje år, de flesta har inte kört på något eller blivit påkörda.
Vill vi inte har test mellan elbilar, eller? Ska vi anta att Tesla är säkrast för att Elon säger det och att man hade en titan-plån för 8 år sedan? Den är ju inte i 3/Y. Är den kvar i S/X? Eller blev det för dyrt?
Flera pratar om "äldre Model S"- Är inte denna bil slom testas ny?
Bra inlägg. Det intressanta är ju vad som är totalt säkert, good enough och inte särskilt säkert.taliz skrev:Alla elbilar med NCM eller NCA-celler brinner om man punkterar cellerna.
Tesla införde en titaniumbalk för att motverka bränder vid påkörning av objekt. Men den skyddar inte om man först flyger en bit och sen landar på något(den sitter nämligen i framänden av batteripacket).
För att skydda mot det skulle man behöva ett tjockt lager titanium under hela batteriet. Det har ingen tillverkare idag.
Dvs du skulle få samma resultat om du krockade valfri annan elbil. De enda som skulle klara sig är bilar med LFP-celler.
Håller inte med alls. Jag ser inget som helst principiellt skäl till varför man inte skulle kunna testa äldre bilmodeller. Det har även gjorts ett flertal gånger innan – och resultaten har många gånger varit mkt intressanta. Se tex här:spacecoin skrev:…/ Jag fattar dock inte poängen med att testa en 5-6 år gammal MS som ovan. Testa nya modeller. /…
Jag håller till stor del med om det här.spacecoin skrev:Bra inlägg. Det intressanta är ju vad som är totalt säkert, good enough och inte särskilt säkert.taliz skrev:Alla elbilar med NCM eller NCA-celler brinner om man punkterar cellerna.
Tesla införde en titaniumbalk för att motverka bränder vid påkörning av objekt. Men den skyddar inte om man först flyger en bit och sen landar på något(den sitter nämligen i framänden av batteripacket).
För att skydda mot det skulle man behöva ett tjockt lager titanium under hela batteriet. Det har ingen tillverkare idag.
Dvs du skulle få samma resultat om du krockade valfri annan elbil. De enda som skulle klara sig är bilar med LFP-celler.
Som konsument är det viktigt att bilarna testas, och vi får reda på om vissa tillverkare eller modeller har bättre eller sämre skydd. /…/ [Min redigering.]
Det är ju avvägningar som gör att t ex Tesla verkar anse att 3/Y med Li-ion inte har behövt samma skydd med titanium som S/X. Och det känns ju som att LFP är bra mycket bättre att stoppa in i bilar än något annat för tillfället, och där kanske skyddsbehovet är mindre? Tester och forskning behövs - och konsumentupplysning!
Man måste kunna diskutera frågan här tycker jag, utan att bli stormad av en massa TSLA-ägare som inte har konsumenthatten mer än i handen, om de ens kör en Tesla. Det blir väldigt defensivt snabbt. "Kör inte så (dåligt)" [kan i många fall vara ett rätt dåligt (Min redigering)] argument för en säkerhetsfunktion, ärligt talat. /... [Min redigering.]
Svårt att bedöma sanningshalten i den där Twittertråden. Verkar vara en holländsk fossilgubbe vid en första anblick. Vet inget om olyckorna. Känns märkligt att så många bara har skrapat lite lätt mot träd och murar. Du vet sådär.man gör... Vem fan gör det? Känns mer sannolikt att det är större krascher.SwedishAdvocate skrev:Och ifall någon undrar...
Var fick jag den här twitter-länken nedan ifrån?
Den fanns från början i Spacecoins första inlägg i den här tråden men har sedan dess försvunnit.
Videon var borta i den länken, här är deniAkita skrev:Får mig att tänka på den här hemska olyckan.
viewtopic.php?f=57&t=26593&hilit=Explodera
Det sägs i videon att det var ett LFP batteri. Stämmer det, så kan dom också tydligen brinnaTellus skrev:Videon var borta i den länken, här är deniAkita skrev:Får mig att tänka på den här hemska olyckan.
viewtopic.php?f=57&t=26593&hilit=Explodera
Men vid ca 150 km/h så överlever man troligen inte ändå…wheels skrev:Det sägs i videon att det var ett LFP batteri. Stämmer det, så kan dom också tydligen brinnaTellus skrev:Videon var borta i den länken, här är deniAkita skrev:Får mig att tänka på den här hemska olyckan.
viewtopic.php?f=57&t=26593&hilit=Explodera
Jag har slagit i både på några vägbulor och i en nedfart till ett garage. Inga bränder. Tror man måste slå i med ganska kraftigt våld.Swede1 skrev:Hm, känns som man ska vara mycket försiktig med underredet på elbilar generellt. Om du slog i en stor sten under en gammal vw passat så var det irriterande och kan leda till rost. Resultatet på en elbil kan bli ödestigert. Ja det är sämre med elbilar jmf oljebrännare. Annars är det mesta bättre.
Detta fallet var i sep. 2021 Tesla hade int LFP i någon bil då såvitt jag vetwheels skrev:Det sägs i videon att det var ett LFP batteri. Stämmer det, så kan dom också tydligen brinnaTellus skrev:Videon var borta i den länken, här är deniAkita skrev:Får mig att tänka på den här hemska olyckan.
viewtopic.php?f=57&t=26593&hilit=Explodera
På en avgasbil brukar det vara oljetråget som går sönder.Swede1 skrev:Hm, känns som man ska vara mycket försiktig med underredet på elbilar generellt. Om du slog i en stor sten under en gammal vw passat så var det irriterande och kan leda till rost. Resultatet på en elbil kan bli ödestigert. Ja det är sämre med elbilar jmf oljebrännare. Annars är det mesta bättre.
Det är bara att köra i valfri översättare, men sammanfattningsvis så var elden i videon fake, försäkringsbolaget kunde inte få fjutt på Teslan, så dom använde pyroteknik för att simulera en batteribrand.mastodontfilmsmats skrev:https://www.24auto.de/news/feuer-crasht ... 48420.html skoltyskan är borta, så även min källkritik, så Mati kanske kan översätta?
Tvärtom, de flesta avgasbilar har så gott som obefintligt skydd för underredet. Moderna bilar har oftast en plastsköld för förbättrad aerodynamik(=lägre bränsleförbrukning). Gamla bilar har inget alls, det är bara ett hål rakt upp i motorrummet(öppna motorhuven så kommer du se marken under..).Swede1 skrev:Hm, känns som man ska vara mycket försiktig med underredet på elbilar generellt. Om du slog i en stor sten under en gammal vw passat så var det irriterande och kan leda till rost. Resultatet på en elbil kan bli ödestigert. Ja det är sämre med elbilar jmf oljebrännare. Annars är det mesta bättre.