Sida 2 av 4

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 02 sep 2022 20:59
av Kriper
fth skrev:
rockard skrev:
Inte?
Dagfinn skrev:
Jag väljer att tro att servicen speglar ens personlighet :D
Ja dj-r, det hade jag missat :oops:

Det var väl iofs inte allvarligt menat (hoppas jag)…?

/fth
Jag tar det som ett skämt. :D

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 02 sep 2022 22:20
av wannabee
spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Varför gör dem inte bara som alla andra
Hybris? Alla andra kan ju inte tillverka bilar och har gjort fel i 100 år. Tesla gör allting rätt oavsett vad folk tycker. Dom har bara inte sett ljuset ännu.
Skulle inte Elon fixa till det här med servicen för nåt halvår sedan, men det var väl bara i USA?

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 02 sep 2022 22:31
av Trevlig
Lämnade in bilen på måndag, skulle hämta på tisdag enligt han som tog emot bilen.

Den är inte klar än... Helt ärligt har jag fått ångest av Tesla typ...

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 02 sep 2022 22:35
av taliz
Jag tror också personligheten spelar in. Orka sura bittra människor. :lol:

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 02 sep 2022 22:38
av LarsaR
Har iofs bara SC Umeå att referera till men där har i alla fall bemötandet varit fantastiskt jämfört med mina tidigare erfarenheter! (Volvo, Saab, Chrysler, VW, BMW och Jaguar) Med det vill jag säga att det kanske mer har med individen eller den enskilda SC:n att göra än själva företaget Tesla.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 09:09
av spacecoin
Ombokning av service inom 24h kostar nu 1000 spänn (iaf i USA):
Screenshot 2022-09-03 at 09.07.51.png

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 09:24
av agehall
Att ta en avgift för sen ombokning känns fullt rimligt. Även om efterfrågan är stor, så kan det vara svårt att fylla ett hål i schemat på kort tid.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 09:33
av ONSatan
Hade varit lättare att acceptera om de gjorde motsvarande när Tesla bokar om sent….
Tror det är lättare för Tesla att lösa sina ”schemaproblem” än vad det är för en kund som tex tagit en semesterdag.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 10:01
av chaffis75
Tror fakriskt jag aldrig blivit ombokad av en bilverkstad. De enda jag råkat ut för är att de tar längre tid än beräknat, men då har jag normalt haft lånebil som blir förlängd..

Sen har jag svårt att förstå man tar semester för att lämna bilen, men visst har man 30-50 mil till verkstaden så krävs väl de..

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 10:05
av Zalman3
LarsaR skrev:
Har iofs bara SC Umeå att referera till men där har i alla fall bemötandet varit fantastiskt jämfört med mina tidigare erfarenheter! (Volvo, Saab, Chrysler, VW, BMW och Jaguar) Med det vill jag säga att det kanske mer har med individen eller den enskilda SC:n att göra än själva företaget Tesla.
SC i Umeå är grymt bra!
Finns dom som byter till Tesla i Umeå för att man är besviken på andra bilhandlare i området.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 10:20
av nek0
Zalman3 skrev:
LarsaR skrev:
Har iofs bara SC Umeå att referera till men där har i alla fall bemötandet varit fantastiskt jämfört med mina tidigare erfarenheter! (Volvo, Saab, Chrysler, VW, BMW och Jaguar) Med det vill jag säga att det kanske mer har med individen eller den enskilda SC:n att göra än själva företaget Tesla.
SC i Umeå är grymt bra!
Finns dom som byter till Tesla i Umeå för att man är besviken på andra bilhandlare i området.
Ja, de som haft Dacia byter till Tesla för att de är missnöjda med Dacia handlaren :lol:

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 10:32
av Nicke Nyfiken
spacecoin skrev:
Ombokning av service inom 24h kostar nu 1000 spänn (iaf i USA):
Då har Tesla blivit skyldig mig 3000:- bara de senaste 2 månaderna.
Senaste ombokningen som de sedan gjorde till en avbokning, gjorde de med 3 timmars framförhållning.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 11:09
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
spacecoin skrev:
Ombokning av service inom 24h kostar nu 1000 spänn (iaf i USA):
Då har Tesla blivit skyldig mig 3000:- bara de senaste 2 månaderna.
Senaste ombokningen som de sedan gjorde till en avbokning, gjorde de med 3 timmars framförhållning.
Teslas beteende blir mer och mer osmakligt tyvärr.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 11:21
av MWall
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
spacecoin skrev:
Ombokning av service inom 24h kostar nu 1000 spänn (iaf i USA):
Då har Tesla blivit skyldig mig 3000:- bara de senaste 2 månaderna.
Senaste ombokningen som de sedan gjorde till en avbokning, gjorde de med 3 timmars framförhållning.
Teslas beteende blir mer och mer osmakligt tyvärr.
Tur man har en gammal Tesla och inte behöver åka till Tesla med den särskilt ofta. :lol:

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 11:49
av spacecoin
Bjelke skrev:
Teslas beteende blir mer och mer osmakligt tyvärr.
Jag har inget problem med en avgift, men 1000 spänn? Allt som allt är det mängden av försämringar som skett sedan jag köpte bilen för tre år sedan. Jag tycker att det är tydligt att man inte är så fokuserade på kunden efter man kört i väg med bilen första gången.

Jag förväntar mig mer när jag köper en bil för en bit över miljonen.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 12:09
av Kriper
spacecoin skrev:
Bjelke skrev:
Teslas beteende blir mer och mer osmakligt tyvärr.
Jag har inget problem med en avgift, men 1000 spänn? Allt som allt är det mängden av försämringar som skett sedan jag köpte bilen för tre år sedan. Jag tycker att det är tydligt att man inte är så fokuserade på kunden efter man kört i väg med bilen första gången.

Jag förväntar mig mer när jag köper en bil för en bit över miljonen.
Var inte så sur och bitter nu, du riskerar att kränka alla fanboys! :D

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 12:26
av spacecoin
Kriper skrev:
spacecoin skrev:
Bjelke skrev:
Teslas beteende blir mer och mer osmakligt tyvärr.
Jag har inget problem med en avgift, men 1000 spänn? Allt som allt är det mängden av försämringar som skett sedan jag köpte bilen för tre år sedan. Jag tycker att det är tydligt att man inte är så fokuserade på kunden efter man kört i väg med bilen första gången.

Jag förväntar mig mer när jag köper en bil för en bit över miljonen.
Var inte så sur och bitter nu, du riskerar att kränka alla fanboys! :D
:) Man måste kunna diskutera bolaget ur ett kundperspektiv som en ägare, på detta forum. Jag är inte sur och bitter, och jag bryr mig inte om vad de smått religiösa TSLA-ägarna tycker.

Underväldigad är nog en bättre beskrivning för vad jag känner. Hade jag köpt en M3 för 600k hade jag inte haft samma förväntningar antagligen. Tesla gör ju ingen skillnad på ägarupplevelsen om man har en M3 för 600k eller en MX för 1.5M. Jag tror det är ett misstag, även fast alla har rätt till ett bra bemötande så tycker jag det det är rent dumsnålt att inte erbjuda t ex lånebil och lite mer service till de kunder som köpt flaggskeppsmodellerna.

Det är ju lite skillnad på VW ID.4 och Porsche Taycan i ägarupplevelse om man säger så för att snegla på en konkurrent.

Porsche:
Boka hämtning & lämning utan extra kostnad. Ja, precis, vi kommer till dig, hämtar bilen, servar och lämnar tillbaka bilen igen. Inga konstigheter. Vill du hellre åka taxi så bjuder vi på resan från och till oss.
På VW business lease kan man köpa till garanterad lånebil, däckhotell för ett par hundralappar i månaden.

Tesla är ju sämre än bägge dessa skulle jag säga. Man får inget premium och man kan inte betala för bättre service.

Här anser jag att har Tesla en hel del att lära om man inte ska tappa kunder till premiummärken. Jag tror inte det räcker att vara snabbast på 0-100 särskilt länge till för att behålla de kunder som vill lägga över en mille på en bil.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 13:20
av Bjelke
Kriper skrev:
spacecoin skrev:
Bjelke skrev:
Teslas beteende blir mer och mer osmakligt tyvärr.
Jag har inget problem med en avgift, men 1000 spänn? Allt som allt är det mängden av försämringar som skett sedan jag köpte bilen för tre år sedan. Jag tycker att det är tydligt att man inte är så fokuserade på kunden efter man kört i väg med bilen första gången.

Jag förväntar mig mer när jag köper en bil för en bit över miljonen.
Var inte så sur och bitter nu, du riskerar att kränka alla fanboys! :D
Finns det ens några sådana kvar längre? Tesla är väl numera bara en bil och inte så mycket mer, är dom
ens bäst på något längre?
SUC var helt klart en USP tidigare, och drivlinan såklart… en stor skärm som styr det mesta var väl
lite coolt ett tag också, men resten? Numera är det bara en av många bilar och som sagt, på service-sidan
(eller kundvård) så har dom rasat från excellent till närapå uselt.
Min nästa bil kan bli lite varsomhelst men helst INTE en Tesla iaf.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 13:42
av MWall
Bjelke skrev:
Kriper skrev:
spacecoin skrev:
Bjelke skrev:
Teslas beteende blir mer och mer osmakligt tyvärr.
Jag har inget problem med en avgift, men 1000 spänn? Allt som allt är det mängden av försämringar som skett sedan jag köpte bilen för tre år sedan. Jag tycker att det är tydligt att man inte är så fokuserade på kunden efter man kört i väg med bilen första gången.

Jag förväntar mig mer när jag köper en bil för en bit över miljonen.
Var inte så sur och bitter nu, du riskerar att kränka alla fanboys! :D
Finns det ens några sådana kvar längre? Tesla är väl numera bara en bil och inte så mycket mer, är dom
ens bäst på något längre?
SUC var helt klart en USP tidigare, och drivlinan såklart… en stor skärm som styr det mesta var väl
lite coolt ett tag också, men resten? Numera är det bara en av många bilar och som sagt, på service-sidan
(eller kundvård) så har dom rasat från excellent till närapå uselt.
Min nästa bil kan bli lite varsomhelst men helst INTE en Tesla iaf.

Finns ju några fans kvar ändå. Men många har svängt.

Jag älskar den stora skärmen i min S. Har ofta kartan på helskärm och kollar runt hur det ser ut i omgivningarna när jag kör.

Tycker SuC är en liten USP fortfarande. Verkar krångligt att ha laddporten på fel sida.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 15:02
av Kriper
spacecoin skrev:
Kriper skrev:
spacecoin skrev:
Bjelke skrev:
Teslas beteende blir mer och mer osmakligt tyvärr.
Jag har inget problem med en avgift, men 1000 spänn? Allt som allt är det mängden av försämringar som skett sedan jag köpte bilen för tre år sedan. Jag tycker att det är tydligt att man inte är så fokuserade på kunden efter man kört i väg med bilen första gången.

Jag förväntar mig mer när jag köper en bil för en bit över miljonen.
Var inte så sur och bitter nu, du riskerar att kränka alla fanboys! :D
:) Man måste kunna diskutera bolaget ur ett kundperspektiv som en ägare, på detta forum. Jag är inte sur och bitter, och jag bryr mig inte om vad de smått religiösa TSLA-ägarna tycker.

Underväldigad är nog en bättre beskrivning för vad jag känner. Hade jag köpt en M3 för 600k hade jag inte haft samma förväntningar antagligen. Tesla gör ju ingen skillnad på ägarupplevelsen om man har en M3 för 600k eller en MX för 1.5M. Jag tror det är ett misstag, även fast alla har rätt till ett bra bemötande så tycker jag det det är rent dumsnålt att inte erbjuda t ex lånebil och lite mer service till de kunder som köpt flaggskeppsmodellerna.

Det är ju lite skillnad på VW ID.4 och Porsche Taycan i ägarupplevelse om man säger så för att snegla på en konkurrent.

Porsche:
Boka hämtning & lämning utan extra kostnad. Ja, precis, vi kommer till dig, hämtar bilen, servar och lämnar tillbaka bilen igen. Inga konstigheter. Vill du hellre åka taxi så bjuder vi på resan från och till oss.
På VW business lease kan man köpa till garanterad lånebil, däckhotell för ett par hundralappar i månaden.

Tesla är ju sämre än bägge dessa skulle jag säga. Man får inget premium och man kan inte betala för bättre service.

Här anser jag att har Tesla en hel del att lära om man inte ska tappa kunder till premiummärken. Jag tror inte det räcker att vara snabbast på 0-100 särskilt länge till för att behålla de kunder som vill lägga över en mille på en bil.
Då det var jag som startade tråden så kan jag bara hålla med dig, min kommetar var menad som ett vänligt skämt.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 15:51
av spacecoin
Kriper skrev:
Då det var jag som startade tråden så kan jag bara hålla med dig, min kommetar var menad som ett vänligt skämt.
Jo, jag förstod det, ingen fara. Jag ville lägga ut mina tankar lite bara.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 16:00
av OfarligTesla
Hade servicetid i nästa vecka där de skulle laga det som de hade sönder på förra servicen (som jag hade för att de skulle laga det som de haft sönder på servicen innan det), igår så bokade de av den och skickade ett meddelande om att de kan komma med mobile om några veckor… När jag sa att jag vill få min bil fixad så jag vill ha kvar tiden i nästa vecka så svarade de inte, slutade med att jag fick boka om den själv till nästa vecka igen men blev då en som passar mig sämre jämfört med den jag först hade.

Men det är väl min inställning det är fel på som någon sa, jag borde tacka och bocka när Tesla bestämmer sig för att den tiden jag faktiskt bokat är dålig för mig och sätter mig på en tid som är flera veckor bort och inte passar mig. Tesla vet tydligen mer om min kalender är jag själv gör.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 16:15
av Kunden71
Jag förmodar att många av er haft andra bilar än Tesla som jag, jag har haft en massa bilar under drygt 30 år och servat dessa. Ibland har personalen varit trevliga, ibland otrevliga, ibland har de klantat sig, ibland har de överlevererat. Så länge det är människor involverade så blir det varierande kvalitet på upplevd service. Ibland får man intrycket att en del tycker att allt funkar perfekt med alla andra bilmärken.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 16:46
av spacecoin
Kunden71 skrev:
Så länge det är människor involverade så blir det varierande kvalitet på upplevd service.
Jag tror du missuppfattar de flesta i tråden om du tror att det är det det handlar om.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 18:04
av Kunden71
spacecoin skrev:
Kunden71 skrev:
Så länge det är människor involverade så blir det varierande kvalitet på upplevd service.
Jag tror du missuppfattar de flesta i tråden om du tror att det är det det handlar om.
Jag kommenterade inte ”de flesta i tråden”, jag kommenterade ”en del”.