Problemet med lastbalansering är ju att om en fas till hushållet överstiger inställt värde så slår laddningen ifrån.
Kör du 11 kW till elbilen tar den 16A på alla faser. Kör du då igång tvättmaskinen kan det bli 10A till.
De flesta hushåll har relativt små huvudsäkringar, 16-20A är inte ovanligt.
Kör någon dammsugare eller hårfön så slår det av laddningen.
Jag tror det skulle funka bättre att hushålla lite med effekten, kanske 5,5 kW med 3x8A till elbilen skulle funka bättre.
Det kör jag själv med två elbilar som laddar olika tider samt 20A huvudsäkring utan laststyrning. Vi har bergvärme som uppvärmning.
Däremot har jag tidstyrning då vi har effektavgift mellan 07.00-19.00 på vardagar.
Jag kör faktiskt med Audi reseladdare, då detta är det ända jag fått att fungera med Audi e-tron laddningstimer.
Har byggt en egen tidstyrning med tidur och kontaktorer bara.
VW iD4 funkar också, kommer dock en varning i appen varje dag att det inte finns ström i laddboxen när vi kopplar in laddkabeln före 19.00
20220817_190114.jpg
Jag har valt Easee med deras Equalizer. Det ska bara minska/stänga av den fasen som är belastad till max. Övriga faser fortsätter att ladda. Med appen kan man dessutom se belastningen som huset har på alla faser samtidigt, och hur mycket som finns tillgängligt. Allt i realtid. Dessutom pratar Equalizern direkt med laddaren. Nackdelen är väl att din elmätare måste ha en HAN-port och att nätägaren stödjer detta. Min nätägare bytte kostnadsfritt till en sådan mätare.
Problemet med lastbalansering är ju att om en fas till hushållet överstiger inställt värde så slår laddningen ifrån.
Kör du 11 kW till elbilen tar den 16A på alla faser. Kör du då igång tvättmaskinen kan det bli 10A till.
De flesta hushåll har relativt små huvudsäkringar, 16-20A är inte ovanligt.
Kör någon dammsugare eller hårfön så slår det av laddningen.
Jag tror det skulle funka bättre att hushålla lite med effekten, kanske 5,5 kW med 3x8A till elbilen skulle funka bättre.
Det kör jag själv med två elbilar som laddar olika tider samt 20A huvudsäkring utan laststyrning. Vi har bergvärme som uppvärmning.
Däremot har jag tidstyrning då vi har effektavgift mellan 07.00-19.00 på vardagar.
Jag kör faktiskt med Audi reseladdare, då detta är det ända jag fått att fungera med Audi e-tron laddningstimer.
Har byggt en egen tidstyrning med tidur och kontaktorer bara.
VW iD4 funkar också, kommer dock en varning i appen varje dag att det inte finns ström i laddboxen när vi kopplar in laddkabeln före 19.00
20220817_190114.jpg
Jag har valt Easee med deras Equalizer. Det ska bara minska/stänga av den fasen som är belastad till max. Övriga faser fortsätter att ladda. Med appen kan man dessutom se belastningen som huset har på alla faser samtidigt, och hur mycket som finns tillgängligt. Allt i realtid. Dessutom pratar Equalizern direkt med laddaren. Nackdelen är väl att din elmätare måste ha en HAN-port och att nätägaren stödjer detta. Min nätägare bytte kostnadsfritt till en sådan mätare.