Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Japp / exakt, rent energimässigt.
Med tillägget att elbilarna ändå inte orsakar i närheten av det koldioxidutsläppet.
Det finns ju också den fantastiska uträkning om hur mycket el det går åt att driva oljepumparna i USA. Jag vill minnas att det går åt lika mycket el att driva oljefälten i USA i en månad, som det går åt att driva ALLA elbilar i USA under ett år. Det är liksom godnatt.
Cirkulerar så mycket alternativa fakta åt det hållet också så det där skulle jag nog vilja faktakontrollera först. Är kanske som med skrönan om att det gick åt väldigt mycket el till svenska raffinaderier?
Nu brukar jag inte omge mig själv med alternativ fakta, utan verifierade källor.
"An average 100 horsepower jumpjack uses around 9,960 kilowatt hours a month, at eight cents a kilowatt hour that’s almost $800 a month for a single pumpjack. With an Enersaver that same pumpjack would only use $672 worth of electricity a month (all numbers come from CCW trials)."
Så 10.000 kWh för EN pump, per månad... och US har ca 235.000... Så... ja...
Vilket är bäst för miljön
Oljeeldning i Karlshamn eller import av polsk kolkraft ?
Nu körs inte Karlshamn för att det är effektbrist utan för att de tjänar stora pengar på att sälja elen på export. Så gick inte verket skulle Sverige inte importera någon el… (just i detta nu). Det är ingen som begärt att verket ska köras för att stötta det svenska elnätet. Verket körs för att ägaren till verket tjänar mycket pengar på att ha det i drift.
Ja det är så det funkar. "Brist" är relativt. Det är brist på billig el. Det är inte brist på dyr el.
Kan man höja priset uppstår ju aldrig någon brist.
Blir det tillräckligt dyrt anpassas ju efterfrågan. Vi har väl alla en gräns för när man själv slår av huvudbrytaren?
Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Japp / exakt, rent energimässigt.
Med tillägget att elbilarna ändå inte orsakar i närheten av det koldioxidutsläppet.
Det finns ju också den fantastiska uträkning om hur mycket el det går åt att driva oljepumparna i USA. Jag vill minnas att det går åt lika mycket el att driva oljefälten i USA i en månad, som det går åt att driva ALLA elbilar i USA under ett år. Det är liksom godnatt.
Cirkulerar så mycket alternativa fakta åt det hållet också så det där skulle jag nog vilja faktakontrollera först. Är kanske som med skrönan om att det gick åt väldigt mycket el till svenska raffinaderier?
Nu brukar jag inte omge mig själv med alternativ fakta, utan verifierade källor.
"An average 100 horsepower jumpjack uses around 9,960 kilowatt hours a month, at eight cents a kilowatt hour that’s almost $800 a month for a single pumpjack. With an Enersaver that same pumpjack would only use $672 worth of electricity a month (all numbers come from CCW trials)."
Så 10.000 kWh för EN pump, per månad... och US har ca 235.000... Så... ja...
Är lätt hänt att man trillar dit på något man hemskt gärna vill tro på. Det där med raffinaderier var ju vida spritt här på forumet när det begav sig. Tror t o m att Tibor skrev en artikel om det.
Men nu är det väl så men det säger faktiskt mindre än vinkeln antyder. Dels är andelen elbilar ganska liten i USA och dels är energin från oljan de pumpar upp flera magnituder större än den elektriska energin som går åt för att pumpa upp den. Dvs de kan driva pumparna med oljeframställd el och ändå bara tappa nån bråkdels procent av oljan. Fast visst, det låter ju dramatiskt när man skriver som du gör.
Vilket är bäst för miljön
Oljeeldning i Karlshamn eller import av polsk kolkraft ?
Nu körs inte Karlshamn för att det är effektbrist utan för att de tjänar stora pengar på att sälja elen på export. Så gick inte verket skulle Sverige inte importera någon el… (just i detta nu). Det är ingen som begärt att verket ska köras för att stötta det svenska elnätet. Verket körs för att ägaren till verket tjänar mycket pengar på att ha det i drift.
Ja det är så det funkar. "Brist" är relativt. Det är brist på billig el. Det är inte brist på dyr el.
Kan man höja priset uppstår ju aldrig någon brist.
Blir det tillräckligt dyrt anpassas ju efterfrågan. Vi har väl alla en gräns för när man själv slår av huvudbrytaren?
Ja exakt, det var det som var min poäng. Men oavsett hur dyrt det blir så kommer där stå en "Bagdad Bob" från S eller MP som säger "det finns ingen brist"...
Ja, det är väl så man får fram elen till pumparna? Eldar olja på plats? Att driva alla elbilar i usa på just den oljan hade väl inte varit så smart?
Så till ursprungsfrågan. Om man har 70 000liter olja och vill omvandla till elektricitet genom att bränna den i ett värmekraftverk för att sedan driva elbilar, hur långt kan man då köra för 70 000liter om man har en elbil av jeppes typ?
Vilket är bäst för miljön
Oljeeldning i Karlshamn eller import av polsk kolkraft ?
Nu körs inte Karlshamn för att det är effektbrist utan för att de tjänar stora pengar på att sälja elen på export. Så gick inte verket skulle Sverige inte importera någon el… (just i detta nu). Det är ingen som begärt att verket ska köras för att stötta det svenska elnätet. Verket körs för att ägaren till verket tjänar mycket pengar på att ha det i drift.
Ja det är så det funkar. "Brist" är relativt. Det är brist på billig el. Det är inte brist på dyr el.
Haha ja man kan kalla det man vill. Men elnätet i södra Europa har brist på el vilket nu driver upp alla priser då det högsta priset sätter prisnivån.
Skulle Sverige t ex inte vara ansluten till Nordpool så skulle vi i Sverige inte ha det höga elpriset som är nu.
Tycker det borde vara enkelt fixat där Nordpool ändras till att enbart reglera import/exportpriset så att länderna med mycket export kan ha låga elpriser internt i landet men sedan sälja elen som blir över på export enligt Nordpools gällande pristariff.
Vilket är bäst för miljön
Oljeeldning i Karlshamn eller import av polsk kolkraft ?
Nu körs inte Karlshamn för att det är effektbrist utan för att de tjänar stora pengar på att sälja elen på export. Så gick inte verket skulle Sverige inte importera någon el… (just i detta nu). Det är ingen som begärt att verket ska köras för att stötta det svenska elnätet. Verket körs för att ägaren till verket tjänar mycket pengar på att ha det i drift.
Ja det är så det funkar. "Brist" är relativt. Det är brist på billig el. Det är inte brist på dyr el.
Haha ja man kan kalla det man vill. Men elnätet i södra Europa har brist på el vilket nu driver upp alla priser då det högsta priset sätter prisnivån.
Skulle Sverige t ex inte vara ansluten till Nordpool så skulle vi i Sverige inte ha det höga elpriset som är nu.
Tycker det borde vara enkelt fixat där Nordpool ändras till att enbart reglera import/exportpriset så att länderna med mycket export kan ha låga elpriser internt i landet men sedan sälja elen som blir över på export enligt Nordpools gällande pristariff.
Kul, precis samma tanke fick jag nör jag såg priserna i SE4 i morgon, helt galet.
Vilket är bäst för miljön
Oljeeldning i Karlshamn eller import av polsk kolkraft ?
Nu körs inte Karlshamn för att det är effektbrist utan för att de tjänar stora pengar på att sälja elen på export. Så gick inte verket skulle Sverige inte importera någon el… (just i detta nu). Det är ingen som begärt att verket ska köras för att stötta det svenska elnätet. Verket körs för att ägaren till verket tjänar mycket pengar på att ha det i drift.
Ja det är så det funkar. "Brist" är relativt. Det är brist på billig el. Det är inte brist på dyr el.
Kan man höja priset uppstår ju aldrig någon brist.
Blir det tillräckligt dyrt anpassas ju efterfrågan. Vi har väl alla en gräns för när man själv slår av huvudbrytaren?
Ja exakt, det var det som var min poäng. Men oavsett hur dyrt det blir så kommer där stå en "Bagdad Bob" från S eller MP som säger "det finns ingen brist"...
Ja frågan är bara hur många som ska frysa i vinter för de inte har råd med att värma sitt hus och hur många företag som stänger ner då de inte är lönsamt att driva verksamheten med de priser vi har.. Detta är ju mycket allvarligt för vårt samhälle och nej de räcker inte med att installera en värmepump för att lösa problemet.
Obs jag håller helt med dig MWall.
Nu körs inte Karlshamn för att det är effektbrist utan för att de tjänar stora pengar på att sälja elen på export. Så gick inte verket skulle Sverige inte importera någon el… (just i detta nu). Det är ingen som begärt att verket ska köras för att stötta det svenska elnätet. Verket körs för att ägaren till verket tjänar mycket pengar på att ha det i drift.
Ja det är så det funkar. "Brist" är relativt. Det är brist på billig el. Det är inte brist på dyr el.
Kan man höja priset uppstår ju aldrig någon brist.
Blir det tillräckligt dyrt anpassas ju efterfrågan. Vi har väl alla en gräns för när man själv slår av huvudbrytaren?
Ja exakt, det var det som var min poäng. Men oavsett hur dyrt det blir så kommer där stå en "Bagdad Bob" från S eller MP som säger "det finns ingen brist"...
Ja frågan är bara hur många som ska frysa i vinter för de inte har råd med att värma sitt hus och hur många företag som stänger ner då de inte är lönsamt att driva verksamheten med de priser vi har.. Detta är ju mycket allvarligt för vårt samhälle och nej de räcker inte med att installera en värmepump för att lösa problemet.
Obs jag håller helt med dig MWall.
Därför kommer samhället göra allt för att skydda sig mot effekterna. Vi kommer ju sannolikt se någon form av ekonomiskt stöd i vinter. Det kan bli knepigt om man väntar för länge.
Hur fungerar t.ex. det norska förslaget för dom som redan nu har bundit elpriset högt över vintern? Kommer norska staten fortfarande betala 90% över 70öre?
Det är väl typ 35-40 % elverkningsgrad på ett sånt där oljekraftverk, så det är nog inte mycket bättre elda olja i kraftverk och ladda Teslan än att hälla oljan direkt i en dieselbil.
Det är väl typ 35-40 % elverkningsgrad på ett sånt där oljekraftverk, så det är nog inte mycket bättre elda olja i kraftverk och ladda Teslan än att hälla oljan direkt i en dieselbil.
Enligt radion nyss så producerar de 200 till 300 kW.
Ja, det är väl så man får fram elen till pumparna? Eldar olja på plats? Att driva alla elbilar i usa på just den oljan hade väl inte varit så smart?
Så till ursprungsfrågan. Om man har 70 000liter olja och vill omvandla till elektricitet genom att bränna den i ett värmekraftverk för att sedan driva elbilar, hur långt kan man då köra för 70 000liter om man har en elbil av jeppes typ?
Någonstans mellan 35% och 40% verkningsgrad kan man nog räkna med för Karlshamn, verket har 3 pannor/turbiner på 335 MW styck men panna 1 är inte i drift.
1 GJ är ungefär 278 kWh, vi eldar alltså olja med ungefär 722 800 kWh/h med en effektivitet på 35% blir det 253 MW och med en effektivitet på 40% 289MW.
https://www.uniper.energy/sverige/nyhet ... rsemester/ här nämns att effektreserven är upphandlad på 580MW, vi kan alltså anta att verket inte längre har möjlighet att leverera den ursprungliga toppeffekten. 580/2=290MW så en verkningsgrad på närmare 40% verkar rimligt.
Dra av 5% i transmissionsförluster så blir det alltså på en timmes körning av en av Karlshamns pannor 290*0,95=276 MWh kvar att köra elbil på, det motsvarar vid 2,3kWh per mil 120 000 mil. på håret mot dieselbilen alltså.
Det är väl typ 35-40 % elverkningsgrad på ett sånt där oljekraftverk, så det är nog inte mycket bättre elda olja i kraftverk och ladda Teslan än att hälla oljan direkt i en dieselbil.
Nja. Du kan ju ta tillvara spillvärmen mycket effektivare i ett kraftverk.
Det är väl typ 35-40 % elverkningsgrad på ett sånt där oljekraftverk, så det är nog inte mycket bättre elda olja i kraftverk och ladda Teslan än att hälla oljan direkt i en dieselbil.
En effektiv dieselbil ligger väl på ca 60% energiitnyttjande.
Så det hade varit mer effektivt att ersätta elen som gått åt för elbilarna och köra oljan i fossilbilar istället
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Jag tror inte en tweet som skrevs februari 2021 syftade på elpriserna i augusti 2022. Tror du?
Alltså, elproduktionen är en central del av ett lands infrastruktur. Det är inget man leker med och har en tidshorisont på några månader. Det är något som man måste försöka planer i decennier i förväg.
Att du tycker att den där smilfinken Tovatt kan ha rätt trots att det gick åt helvete bara 18 månader senare är ju ett klockrent exempel på varför MP inte ska ha något makt öht.
Det är väl typ 35-40 % elverkningsgrad på ett sånt där oljekraftverk, så det är nog inte mycket bättre elda olja i kraftverk och ladda Teslan än att hälla oljan direkt i en dieselbil.
En effektiv dieselbil ligger väl på ca 60% energiitnyttjande.
Så det hade varit mer effektivt att ersätta elen som gått åt för elbilarna och köra oljan i fossilbilar istället
Det är väl typ 35-40 % elverkningsgrad på ett sånt där oljekraftverk, så det är nog inte mycket bättre elda olja i kraftverk och ladda Teslan än att hälla oljan direkt i en dieselbil.
En effektiv dieselbil ligger väl på ca 60% energiitnyttjande.
Så det hade varit mer effektivt att ersätta elen som gått åt för elbilarna och köra oljan i fossilbilar istället
Tvärtom. Kraftverk kan ligga uppåt 60%. En dieselbil sisådär 30%.
Att lägga sin röst på ett parti som tycker att elransonering är det bästa sättet att lösa problemen med elsystemet som man själva skapat övergår mitt förstånd.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Jag tror inte en tweet som skrevs februari 2021 syftade på elpriserna i augusti 2022. Tror du?
Alltså, elproduktionen är en central del av ett lands infrastruktur. Det är inget man leker med och har en tidshorisont på några månader. Det är något som man måste försöka planer i decennier i förväg.
Att du tycker att den där smilfinken Tovatt kan ha rätt trots att det gick åt helvete bara 18 månader senare är ju ett klockrent exempel på varför MP inte ska ha något makt öht.
Jag håller med om att tweeten inte åldrades väl. Men att det skulle se ut som det gör i Europa just nu var det nog få som kunde förutse just då. De problem och höga elpriser vi ser nu har väldigt lite att göra med nedstängningen av Ringhals 1 och 2 fem år i förtid. Och faktum kvarstår att vi fortfarande är en stor nettoexportör av el. Europas största i nuläget.
Jag håller med om att energipolitiken är extremt viktigt, av flera olika anledningar. Därför är det tråkigt att se högern lämna walk over och istället utnyttja problemen för egen politisk vinning. Kan du helt ärligt ge ett enda exempel på ett förslag de framfört som skulle göra skillnad de närmsta 10-15 åren? Vi behöver lösningar här och nu, inte om 15 år.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag tror inte en tweet som skrevs februari 2021 syftade på elpriserna i augusti 2022. Tror du?
Alltså, elproduktionen är en central del av ett lands infrastruktur. Det är inget man leker med och har en tidshorisont på några månader. Det är något som man måste försöka planer i decennier i förväg.
Att du tycker att den där smilfinken Tovatt kan ha rätt trots att det gick åt helvete bara 18 månader senare är ju ett klockrent exempel på varför MP inte ska ha något makt öht.
Jag håller med om att tweeten inte åldrades väl. Men att det skulle se ut som det gör i Europa just nu var det nog få som kunde förutse just då. De problem och höga elpriser vi ser nu har väldigt lite att göra med nedstängningen av Ringhals 1 och 2 fem år i förtid.
Jag håller med om att energipolitiken är extremt viktigt, av flera olika anledningar. Därför är det tråkigt att se högern lämna walk over och istället utnyttja problemen för egen politisk vinning. Kan du helt ärligt ge ett enda exempel på ett förslag de framfört som skulle göra skillnad de närmsta 10-15 åren? Vi behöver lösningar här och nu, inte om 15 år.
Så är det. Mer energiproduktion just nu skulle inte sänka elpriserna (om vi inte kunna försörja hela Europa då så klart…) Men den extra elproduktionen är bra att ha vintertid för att minimera effektbristen.