Sida 2 av 2
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 08 aug 2022 15:37
av niklas12
Det är liknande bekymmer vi ser överallt med låglönejobb kolla bara på transportkedjan för alla transporter från billig näthandel.
Allt styrs av priset och tydligen är de flesta villiga att blunda för baksidan av det.
https://www.trailer.se/artikel/filippin ... -i-danmark
https://proletaren.se/artikel/rumanska- ... -korningar
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 09 aug 2022 20:09
av Strebern
Hur svårt ska det vara...
Betala ett pris som är rimligt för produkten och inte det billigaste "anbudet".
Det billigaste är alltid något fel på, i något led....
Men alla flugor kan inte ha fel, ät skit...
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 10 aug 2022 09:59
av niklas12
Strebern skrev:Hur svårt ska det vara...
Betala ett pris som är rimligt för produkten och inte det billigaste "anbudet".
Det billigaste är alltid något fel på, i något led....
Men alla flugor kan inte ha fel, ät skit...
Så är det absolut, känns väldigt orimligt att kunna köpa oxfilé från Nya Zeeland eller Brasilien för halva priset jämfört med svensk motsvarighet.
Eller att det blir billigare att elda flis från sydamerika för att tillverka svensk fjärrvärme.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vm ... -stockholm
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 03 sep 2022 09:29
av Zalman3
BYD ska sälja 4 miljoner bilar 2023.
Inte undra på att BYD nu gått om VW vad gäller market cap.
BYD's car deliveries in August were affected by power constraints and the Covid outbreaks but were up compared to July, Wang said, adding that the company will aim to achieve a monthly delivery of 280,000 units by the end of the year.
In 2023, the Chinese new energy vehicle (NEV) market is expected to see sales between 9 million and 10 million units, and BYD aims to sell at least 4 million units, according to Wang.
https://cnevpost.com/2022/09/02/byds-or ... units/amp/
Inte många Européer på denna lista.
Vad säger ni?
Ryssland kör med ett energikrig mot Europa.
Som ger galet höga energipriser.
Så folk vill ha elbilar.
Av en slump så vräker kineserna ut elbilar på den europeiska marknaden.
EDIT:
Snacket om komponentbrist är märkligt.
Varför snackar exempelvis Volvo om komponentbrist och tappad försäljning när BYD går från aprils 106.042 tillverkade bilar till 280.000 bilar i december?
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 03 sep 2022 10:07
av vigge50
Zalman3 skrev:
Vad säger ni?
Ryssland kör med ett energikrig mot Europa.
Som ger galet höga energipriser.
Så folk vill ha elbilar.
Av en slump så vräker kineserna ut elbilar på den europeiska marknaden.
Va? Elpriset i södra Sverige är nu högre än någonsin samtidigt som priset på bensin och diesel har gått ner ordentligt senaste tiden. Kollar vi framöver så finns det inte så mycket som tyder på att priset för bensin och diesel kommer skena iväg utan det är snarare elpriset som förväntas skena ytterligare.
En del spekulerar i elräkningar för villaägare här i söder på 50 000 kr i vinter.
Tror du detta ökar intresset för elbilar som redan är dyrare att köpa?
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 03 sep 2022 10:14
av Zalman3
vigge50 skrev:Zalman3 skrev:
Vad säger ni?
Ryssland kör med ett energikrig mot Europa.
Som ger galet höga energipriser.
Så folk vill ha elbilar.
Av en slump så vräker kineserna ut elbilar på den europeiska marknaden.
Va? Elpriset i södra Sverige är nu högre än någonsin samtidigt som priset på bensin och diesel har gått ner ordentligt senaste tiden. Kollar vi framöver så finns det inte så mycket som tyder på att priset för bensin och diesel kommer skena iväg utan det är snarare elpriset som förväntas skena ytterligare.
En del spekulerar i elräkningar för villaägare här i söder på 50 000 kr i vinter.
Tror du detta ökar intresset för elbilar som redan är dyrare att köpa?
1. Alla bor inte i SE3-4.
2. Folk har skaffat solceller som ger lågt elpris.
3. MER har laddabbonnemang som kostar från
499 kr per månad för 450 kWh. Det blir ca 1,11kr per kWh.
4. Det finns fortfarande affärer mm, som erbjuder gratis elbilsladdning.
5. Många laddar gratis på jobbet. 52% I denna omröstning.
viewtopic.php?f=37&t=30604&p=656402&hil ... et#p656402
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 03 sep 2022 10:22
av chaffis75
Zalman3 skrev:vigge50 skrev:Zalman3 skrev:
Vad säger ni?
Ryssland kör med ett energikrig mot Europa.
Som ger galet höga energipriser.
Så folk vill ha elbilar.
Av en slump så vräker kineserna ut elbilar på den europeiska marknaden.
Va? Elpriset i södra Sverige är nu högre än någonsin samtidigt som priset på bensin och diesel har gått ner ordentligt senaste tiden. Kollar vi framöver så finns det inte så mycket som tyder på att priset för bensin och diesel kommer skena iväg utan det är snarare elpriset som förväntas skena ytterligare.
En del spekulerar i elräkningar för villaägare här i söder på 50 000 kr i vinter.
Tror du detta ökar intresset för elbilar som redan är dyrare att köpa?
1. Alla bor inte i SE3-4.
2. Folk har skaffat solceller som ger lågt elpris.
3. MER har laddabbonnemang som kostar från
499 kr per månad för 450 kWh. Det blir ca 1,11kr per kWh.
4. Det finns fortfarande affärer mm, som erbjuder gratis elbilsladdning.
5. Många laddar gratis på jobbet. 52% I denna omröstning.
viewtopic.php?f=37&t=30604&p=656402&hil ... et#p656402
1. Jo nästan alla, tror de är 18% i se1 och 2.
2. Elen blir inte billigare för man använder den själv, elen man producerar har ju de värde man kan sälja den för.
3. Tror inte de blir långvarigt om priserna håller i sig.
4. Samma som 3 möjligen kanske i se1 och 2.
5. Samma som 4.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 03 sep 2022 10:26
av vigge50
Zalman3 skrev:vigge50 skrev:Zalman3 skrev:
Vad säger ni?
Ryssland kör med ett energikrig mot Europa.
Som ger galet höga energipriser.
Så folk vill ha elbilar.
Av en slump så vräker kineserna ut elbilar på den europeiska marknaden.
Va? Elpriset i södra Sverige är nu högre än någonsin samtidigt som priset på bensin och diesel har gått ner ordentligt senaste tiden. Kollar vi framöver så finns det inte så mycket som tyder på att priset för bensin och diesel kommer skena iväg utan det är snarare elpriset som förväntas skena ytterligare.
En del spekulerar i elräkningar för villaägare här i söder på 50 000 kr i vinter.
Tror du detta ökar intresset för elbilar som redan är dyrare att köpa?
1. Alla bor inte i SE3-4.
2. Folk har skaffat solceller som ger lågt elpris.
3. MER har laddabbonnemang som kostar från
499 kr per månad för 450 kWh. Det blir ca 1,11kr per kWh.
4. Det finns fortfarande affärer mm, som erbjuder gratis elbilsladdning.
5. Många laddar gratis på jobbet. 52% I denna omröstning.
viewtopic.php?f=37&t=30604&p=656402&hil ... et#p656402
1. Sant, men en stor majoritet av Sveriges befolkning gör.
2. Det ger lågt elpris på sommaren framförallt, oftast inte då man har bilen hemma för laddning.
3. Och frågan är hur länge till det abonnemanget kommer finnas till det priset?
4. Visst finns det men antalet minskar nog ständigt med de skenande elpriserna vi har nu så inget du bör räkna med i långa loppet.
5. I en omröstning på detta forumet där 62 stycken har svarat, knappast representativt för hela Sverige. Man kan ju då också dra slutsatsen att 52% i den undersökningen håller på med skattefusk eftersom laddning jobbet bör räknas som en förmån.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 03 sep 2022 10:36
av Zalman3
Man kan ju då också dra slutsatsen att 52% i den undersökningen håller på med skattefusk eftersom laddning jobbet bör räknas som en förmån.
Kan tänka mig att det blir ett allt större tryck på arbetsgivarna att erhålla gratis/lågpris laddning.
Men om man erbjuder laddning och tar betalt för elen.
Vilket kWh pris kan arbetsgivaren ta?
7kr på dagen eller 70 öre kWh på natten?
Och hur vet Skattemyndigheten när man laddat?
Och om företaget skaffat solceller med batteri.
Då kan ju företaget hävda att den anställde laddat med billig solcellsel. Eller med el som laddats billigt på natten i företagets batteri, och kunnat ladda den anställdes elbil billigt.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 03 sep 2022 10:43
av chaffis75
Zalman3 skrev:
Man kan ju då också dra slutsatsen att 52% i den undersökningen håller på med skattefusk eftersom laddning jobbet bör räknas som en förmån.
Kan tänka mig att det blir ett allt större tryck på arbetsgivarna att erhålla gratis/lågpris laddning.
Men om man erbjuder laddning och tar betalt för elen.
Vilket kWh pris kan arbetsgivaren ta?
7kr på dagen eller 70 öre kWh på natten?
Och hur vet Skattemyndigheten när man laddat?
Och om företaget skaffat solceller med batteri.
Då kan ju företaget hävda att den anställde laddat med billig solcellsel. Eller med el som laddats billigt på natten i företagets batteri, och kunnat ladda den anställdes elbil billigt.
Varför blandar du solceller och elbilsladdning de är två saker.. Värdet på elen är ju de man kan sälja den för (ungefär åtminstone)..
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 03 sep 2022 10:53
av MWall
Mindre än 10% av befolkningen bor i SE1 eller SE2. Är dock 18% av förbrukningen vilket beror på elintensiva industrier och kallare klimat.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 03 sep 2022 10:54
av MWall
Zalman3 skrev:
Man kan ju då också dra slutsatsen att 52% i den undersökningen håller på med skattefusk eftersom laddning jobbet bör räknas som en förmån.
Kan tänka mig att det blir ett allt större tryck på arbetsgivarna att erhålla gratis/lågpris laddning.
Men om man erbjuder laddning och tar betalt för elen.
Vilket kWh pris kan arbetsgivaren ta?
7kr på dagen eller 70 öre kWh på natten?
Och hur vet Skattemyndigheten när man laddat?
Och om företaget skaffat solceller med batteri.
Då kan ju företaget hävda att den anställde laddat med billig solcellsel. Eller med el som laddats billigt på natten i företagets batteri, och kunnat ladda den anställdes elbil billigt.
Alltså du verkar ju inte greppa det minsta lilla. Solcellsel är inte "billig" om du istället hade kunnat sälja den dyrt.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 03 sep 2022 11:13
av Zalman3
Alltså du verkar ju inte greppa det minsta lilla. Solcellsel är inte "billig" om du istället hade kunnat sälja den dyrt.
Jag ringde Skatteverket och hörde om jag fick sätta upp en solpanel på jobbet och ladda min elbil när solen skiner.
Utan att vara kopplad till elnätet.
Och betala utrustningen ur egen ficka.
Företaget skulle bara erhålla plats för att sätta upp solcell och laddare, helt gratis.
Detta kan jag tydligen göra utan att behöva ha elmätare, och betala elskatt och moms.
Då frågade jag om jag och min kollega skulle tillsammans kunna sätta upp 2 solpaneler och 2 laddare.
Det gick inte alls, utan skattekonsekvenser!
Så kravet är alltså att alla anställda ska sätta upp en egen solcell och egen laddare!
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 03 sep 2022 11:28
av vigge50
Zalman3 skrev:
Alltså du verkar ju inte greppa det minsta lilla. Solcellsel är inte "billig" om du istället hade kunnat sälja den dyrt.
Jag ringde Skatteverket och hörde om jag fick sätta upp en solpanel på jobbet och ladda min elbil när solen skiner.
Utan att vara kopplad till elnätet.
Och betala utrustningen ur egen ficka.
Företaget skulle bara erhålla plats för att sätta upp solcell och laddare, helt gratis.
Detta kan jag tydligen göra utan att behöva ha elmätare, och betala elskatt och moms.
Då frågade jag om jag och min kollega skulle tillsammans kunna sätta upp 2 solpaneler och 2 laddare.
Det gick inte alls, utan skattekonsekvenser!
Så kravet är alltså att alla anställda ska sätta upp en egen solcell och egen laddare!
Men då är det du själv som betalat anläggningen, inte din arbetsgivare som du sa från början. Och om arbetsgivaren sätter upp solceller så blir det som sagt en förmån om han väljer att sälja elen till en anställd för 3 kr/kWh när han har möjlighet att sälja det till elnätet för 5 kr/kWh.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 03 sep 2022 11:42
av Zalman3
Men då är det du själv som betalat anläggningen, inte din arbetsgivare som du sa från början. Och om arbetsgivaren sätter upp solceller så blir det som sagt en förmån om han väljer att sälja elen till en anställd för 3 kr/kWh när han har möjlighet att sälja det till elnätet för 5 kr/kWh.
Låt säga att företaget har 2 fastigheter.
Den ena har ett fast elpris.
Den andra har rörligt elpris.
Hur i allsin dar ska arbetsgivaren kunna ha koll på vem som laddat var och till vilket kWh pris?
EDIT:
Och kan jag som anställd kunna ladda på jobbet.
Då borde jag kunna också kunna sälja el till arbetsgivaren.
Så före lunch laddar jag elbilen till 3kr per kWh till fast pris.
Och på eftermiddagen säljer jag elen för 7kr per kWh till rörligt pris.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 03 sep 2022 12:05
av Zalman3
Intressant är att BYD sålde 593.745
New Energy-personbilar (el- och hybridbilar)
under 2021. Nu är målet att sälja ca 280.000
New Energy-personbilar (el- och hybridbilar)
bara under december.
593.745 New Energy-personbilar (el- och hybridbilar), en ökning med 231,6 procent jämfört med föregående år.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 03 sep 2022 12:08
av taliz
Är väl ingen annan som tillverkar egna batterier i sådan volym som BYD.
Varken CATL, LG eller Panasonic bygger ju bilar själva.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 03 sep 2022 20:20
av vigge50
Zalman3 skrev:
Men då är det du själv som betalat anläggningen, inte din arbetsgivare som du sa från början. Och om arbetsgivaren sätter upp solceller så blir det som sagt en förmån om han väljer att sälja elen till en anställd för 3 kr/kWh när han har möjlighet att sälja det till elnätet för 5 kr/kWh.
Låt säga att företaget har 2 fastigheter.
Den ena har ett fast elpris.
Den andra har rörligt elpris.
Hur i allsin dar ska arbetsgivaren kunna ha koll på vem som laddat var och till vilket kWh pris?
EDIT:
Och kan jag som anställd kunna ladda på jobbet.
Då borde jag kunna också kunna sälja el till arbetsgivaren.
Så före lunch laddar jag elbilen till 3kr per kWh till fast pris.
Och på eftermiddagen säljer jag elen för 7kr per kWh till rörligt pris.
Om arbetsgivaren inte vet att det är du som laddar så vet arbetsgivaren inte heller vem det är som ska få betalt för elen som skickas ut på elnätet. Eller hur ska du kunna betala 3 kr/kWh för elen om ingen vet att det är du som laddat?
Om vi ska anta att man kan köpa elladdning till fast pris på ena stället för 3 kr/kWh anonymt och sen sälja ut det till rörligt på andra platsen så skulle jag säga att du har gjort många märkliga antaganden. Ska vi gissa att dina antagande passar in på 0.1% av Sveriges företag eller är det kanske alldeles för högt? Kanska passar det snarar in på 0.0001% av Sveriges företag?
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 04 sep 2022 01:22
av niklas12
Zalman3 skrev:
Men då är det du själv som betalat anläggningen, inte din arbetsgivare som du sa från början. Och om arbetsgivaren sätter upp solceller så blir det som sagt en förmån om han väljer att sälja elen till en anställd för 3 kr/kWh när han har möjlighet att sälja det till elnätet för 5 kr/kWh.
Låt säga att företaget har 2 fastigheter.
Den ena har ett fast elpris.
Den andra har rörligt elpris.
Hur i allsin dar ska arbetsgivaren kunna ha koll på vem som laddat var och till vilket kWh pris?
EDIT:
Och kan jag som anställd kunna ladda på jobbet.
Då borde jag kunna också kunna sälja el till arbetsgivaren.
Så före lunch laddar jag elbilen till 3kr per kWh till fast pris.
Och på eftermiddagen säljer jag elen för 7kr per kWh till rörligt pris.
Jag har en ännu bättre idé
Låt säga att jag jobbar på en bank.
Jag lånar 1.000.000kr från företaget till 3% ränta
Jag lånar sen ut 1.000.000kr till företaget till 7% ränta.
Vad tror du Skatteverket säger om det upplägget