Varför Tesla WC?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare

Re: Varför Tesla WC?

Inlägg av zimpan »

slugger75 skrev:
taliz skrev:
Gustafsson skrev:
Teslas är en ”dum” laddare som dock funkar bra. Fast sladd är bra tycker jag.
Numera har den väl wifi?
Dvs den har någon form av uppkoppling.
Som andra skrivit bör det väl komma integrering med Tesla-appen tids nog.
Om det däremot är att uppnå smart funktionalitet, genom att laddaren automatiskt laddar vid det lägsta timpriset, ja då har jag en smidig lösning. Nämligen Tesla WC och gratisappen Gridio. Check it out. Funkar klockrent.
Gridio startar laddningen vid lägsta spotpris, ja, men det innebär inte alltid att totala laddistanden blir lägsta möjliga. Om priset strax efter laddstart går upp snabbt så hade det i många fall varit smartare att starta laddningen tidigare.
TM3 LR -24 Highland
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Fungerar ombordladdaren på Tesla på annat sätt än andra bilmärken? Har inte hört om så många andra där dom gått sönder, läs tex GARO, som jag har 2 av men ör inte orolig.
Den fungerar åtminstone annorlunda i den bemärkelsen att den går sönder ibland, vilket jag aldrig hört från andra elbilar. Högst anekdotiskt såklart, men ändå. I mina hittills 5 elbilar har ombordladdaren gått sönder 3 gånger i två bilar, och det var båda Tesla. Vad det beror på vill jag inte spekulera i.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Olof Tenghoff skrev:
Som sagt garantibiten blir ju enklare med en WC om ombordladdaren skulle gå sönder.

Den största problemet är om labboxen kontinuerligt slår på/av för att åstadkomma lastbalansering. Det är katastrof för ombordladdaren då den har induktiv last som ger överspänning vid varje avbrott. Är ju inte så kul att betala 25000 varje gång man bränner den...

Det korrekta sättet för lastbalansering är istället att kontinuerligt signalera till bilen hur mycket ström den ska dra. En liten beskrivning av det för den som är nyfiken: https://www.picoauto.com/library/automo ... ns-type-2/

Skulle jag köpa tredjeparts lastbalansering är detta det första jag skulle kolla upp, att den inte slår på/av.
Med den inställningen - laddar du aldrig på destinationsladdare?
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Dafro skrev:
Fungerar ombordladdaren på Tesla på annat sätt än andra bilmärken? Har inte hört om så många andra där dom gått sönder, läs tex GARO, som jag har 2 av men ör inte orolig.
Den fungerar åtminstone annorlunda i den bemärkelsen att den går sönder ibland, vilket jag aldrig hört från andra elbilar. Högst anekdotiskt såklart, men ändå. I mina hittills 5 elbilar har ombordladdaren gått sönder 3 gånger i två bilar, och det var båda Tesla. Vad det beror på vill jag inte spekulera i.
;)
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

zimpan skrev:
slugger75 skrev:
taliz skrev:
Gustafsson skrev:
Numera har den väl wifi?
Om det däremot är att uppnå smart funktionalitet, genom att laddaren automatiskt laddar vid det lägsta timpriset, ja då har jag en smidig lösning. Nämligen Tesla WC och gratisappen Gridio. Check it out. Funkar klockrent.

Gridio startar laddningen vid lägsta spotpris, ja, men det innebär inte alltid att totala laddistanden blir lägsta möjliga. Om priset strax efter laddstart går upp snabbt så hade det i många fall varit smartare att starta laddningen tidigare.
Gridio vet vilken tid du vill att bilen ska vara färdigladdad, samt hur många kWh som behövs laddas. Den laddar då när det är lägst timpris. Säg att du stoppar i laddkabeln kl 21:00, och du har inställt att bilen ska vara färdig kl 07:00, då har Gridio 10 timmar på sig att ladda. Den kollar då timpriserna under de kommande 10 timmarna, och laddar då timpriset är lägst.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

slugger75 skrev:
zimpan skrev:
slugger75 skrev:
taliz skrev:
Gustafsson skrev:
Numera har den väl wifi?

Gridio vet vilken tid du vill att bilen ska vara färdigladdad, samt hur många kWh som behövs laddas. Den laddar då när det är lägst timpris. Säg att du stoppar i laddkabeln kl 21:00, och du har inställt att bilen ska vara färdig kl 07:00, då har Gridio 10 timmar på sig att ladda. Den kollar då timpriserna under de kommande 10 timmarna, och laddar då timpriset är lägst.
Tänkte väl det, då funkar det som Tibber.

Kan man styra fler parametrar, som tex aldrig börja innan Aller alltid ladda över X kr, sådant jag saknar hos Tibber.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare

Inlägg av zimpan »

slugger75 skrev:
zimpan skrev:
slugger75 skrev:
taliz skrev:
Gustafsson skrev:
Numera har den väl wifi?

Se bild. Om man behöver ladda 10 timmar startar Gridio laddningen kl 04 eftersom priset är lägst då. Billigare är att starta kl 24.
Screenshot_20220721-184909_Gridio.jpg
TM3 LR -24 Highland
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare

Inlägg av slugger75 »

zimpan skrev:
Se bild. Om man behöver ladda 10 timmar startar Gridio laddningen kl 04 eftersom priset är lägst då. Billigare är att starta kl 24.
Jag vet inte om jag missförstår dig eller om det är jag som har missförstått Gridio (eller om du har gjort det). Är inte hemma nu men ska testa när jag kommer hem för att se hur den gör.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare

Inlägg av slugger75 »

581C97C7-1365-4E51-9AE4-CD010AC4E0AF.jpeg
slugger75 skrev:
zimpan skrev:
Jag vet inte om jag missförstår dig eller om det är jag som har missförstått Gridio (eller om du har gjort det). Är inte hemma nu men ska testa när jag kommer hem för att se hur den gör.
Nu har jag testat och Gridio fungerar precis som jag trodde. Min bil ska laddas till 100% och ska vara färdig senast kl 07:00. Eftersom min laddbox har 11 kW tar det knappt 4 timmar. Billigaste timmen är kl 03:00-04:00, men som ni ser i bilden här så kommer den starta kl 01:00. Den blir färdig strax innan kl 05:00.
Oddbjorn

Inlägg av Oddbjorn »

Fungerar Gridio med de flesta bilar och laddare tex Easee ?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare

Inlägg av slugger75 »

Oddbjorn skrev:
Fungerar Gridio med de flesta bilar och laddare tex Easee ?
Ingen aning. Kolla med Gridio.

Jag har bara kört med Tesla WC och Model 3 samt Model Y.
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare

Inlägg av CLi »

slugger75 skrev:
CLi skrev:
aax skrev:
Det största fördelen med teslas är att den har knapp på laddhandtaget som enkelt öppnar luckan, då slipper du ta fram mobilen eller öppna från skärmen i bilen.
Fast det är enkel att köpa till alla laddare med utbytbar kabel. Jag har det på min Zappi
Fast en Zappi + kabel med Teslaknapp är väl dyrare än en Tesla WC??
Det var inte det argument du tog upp och som jag besvarade.
Zappi ger stora fördelar som WC inte kan, som att ladda enbart från solpaneler, inbyggd lastbalansering och mycket annat.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare

Inlägg av slugger75 »

CLi skrev:
slugger75 skrev:
CLi skrev:
aax skrev:
Det största fördelen med teslas är att den har knapp på laddhandtaget som enkelt öppnar luckan, då slipper du ta fram mobilen eller öppna från skärmen i bilen.
Fast det är enkel att köpa till alla laddare med utbytbar kabel. Jag har det på min Zappi
Fast en Zappi + kabel med Teslaknapp är väl dyrare än en Tesla WC??
Det var inte det argument du tog upp och som jag besvarade.
Zappi ger stora fördelar som WC inte kan, som att ladda enbart från solpaneler, inbyggd lastbalansering och mycket annat.
Ja nu citerar du iofs nån annan än mig, men ok.
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare

Inlägg av intrest3 »

Tack för alla svar! Jag har blivit mycket klokare, men är ännu längre från ett beslut :roll:

Magkänslan säger Easee eftersom den är populär, fått utmärkelsen ”bäst i test” på flera olika ställen.

Men förnuftet säger Tesla WC 3 eftersom den verkar några kr billigare (även om jag inte är så priskänslig eftersom jag ”bakar” boxen i bilpriset och då är 5000kr hit eller dit inte hela världen), har Tesla-knapp på kabeln och kanske är bättre vid eventuella garanti-ärenden.
MYP -24
M3LR -21
MYP -22
BYD atto 3
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Jag hann med flera stycken av tidigare generationer WC från Tesla. Nu har jag en generation 3 och den är av mycket högre kvalité samt nättare och snyggare i mitt tycke. Visst är det inte så mycket finesser men den är smidig och prisvärd.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag har tre st WC, en köpt på Tesla och 2 begagnade till en billig peng här på forumet. Den första som jag köpte 2015 gav upp efter några år - fick en ny på garantin trots att det gått lång tid över garantitiden. De andra funkar bra också.
Men nu till en fråga: Vad kan man göra över WIFI med gen 3? Kan det vara värt att byta den som används mest? Eller ska man bara köra tills en går sönder och byta då (fast det verkar de ju inte göra)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar