Sida 2 av 2
Re: Däcktryck
Postat: 08 mar 2016 23:07
av danni
Min 85D med 19" säger 3,1 bar på lappen.
Re: Däcktryck
Postat: 10 mar 2016 10:08
av sondell
danni skrev:Min 85D med 19" säger 3,1 bar på lappen.
Ja, jag har S85, med 19 tum och 3.1 bar på lappen. I en amerikansk tråd hittade jag att man åtminstone tidigare hade 42 PSI (alltså 2.9 BAR) på 21 tums bilar. Men även några med 19 tums. Märkligt. Och en 60kWh som hade 3.1, medans en 85kWh som var tyngre hade 2.9. Så verkar vara lite random. Jag hade med 19 tum aldrig kört med lägre än det jag har, 3.3 BAR. Även 3.1 BAR (45 PSI) har get mig oväntat dåligt fäste på torr och våt asafalt.
Har skrivit om det för länge sedan här:
http://tesla.sondell.biz/?p=1737
Jag har jämnt slitage på däcken ska nämnas. Efter snart tre vintrar.
Nokian skirver inte längre +10% på vinterdäck utan 0.2 BAR.
"Rätt lufttryck minskar däckslitaget och rullmotståndet betydligt. Även däckets dämpningsegenskaper och värmeutveckling ligger då rätt. Rätt lufttryck anges på bilens instruktionsbok. När det gäller sommardäck så rekommenderar vi det lufttryck som biltillverkaren rekommenderar och när det gäller vinterdäck så bör trycket ökas med 0.2 bar från sommardäckens lufttryck. Temperaturen påverkar lufttrycket så att det minskar när temperaturen blir lägre. Varje temperaturändring på 10 grader påverkar lufttrycket med 0.1 bar (10 kPa). Lufttrycket ska inte kontrolleras direkt efter en körning, eftersom däcken blir varma under körningen. Lufttrycket bör kontrolleras var tredje vecka och alltid före en resa då bilen lastas tungt. Lufttrycket ska alltid kontrolleras när däcken är kalla. Även lufttrycket på reservdäcket ska kontrolleras med jämna mellanrum. " [
https://www.nokiantyres.se/innovativt-a ... dacken/#q2: ]
Re: Däcktryck
Postat: 10 mar 2016 11:54
av leiflodde
S85 med leverans dec 2014 och i stolpen står 42 psi???
Re: Däcktryck
Postat: 23 feb 2018 12:03
av kler
Gammal tråd, men fyller på:
X 75D (tillverkningsår 2017):
Lappen på stolpen säger:
2.9 bar / 42 psi fram och bak (levererades på 20", vilket är det jag kör på)
Re: Däcktryck
Postat: 23 feb 2018 13:03
av Verdi
Jag hade 2,9 bar i mina 19" Hakka R2 när jag lämnade in den i Upplands Väsby och 3,1 när jag hämtade ut den.

Re: Däcktryck
Postat: 23 feb 2018 13:06
av unumlapis
Och för egen del en MS 75D med 19" som levererats September 2017:
Re: Däcktryck
Postat: 23 feb 2018 13:10
av kler
Jag ska in på service närmsta veckorna. Får se vad den kommer tillbaka med...
Re: Däcktryck
Postat: 10 apr 2018 16:32
av aikalex
Hämtade mina nya 21" däck+ fälg idag hos Tesla till min P100D och min fundering är 4,5 bar? Min 85D hade bara 3,1-3.3. Hittar ingenstans att 4.5 är det som gäller.
Re: Däcktryck
Postat: 10 apr 2018 16:34
av Verdi
aikalex skrev:Hämtade mina nya 21" däck+ fälg idag hos Tesla till min P100D och min fundering är 4,5 bar? Min 85D hade bara 3,1-3.3. Hittar ingenstans att 4.5 är det som gäller.
Du ska nog inte prova 4,5 bar.

Risken är överhängande att däcken exploderar.
Jag körde på 3,1 bar (=310 kPa) runtom på mina 21". Tycker det är mycket också men den rullar faktiskt hyfsat mjukt ändå.
Dock så rekommenderas det 2,9 bar på 21"-arna av nån anledning. I regel brukar man ju ha högre tryck ju lägre profil men Tesla gör lite tvärtom även här och rekommenderar högre tryck på 19" än på 21".
Re: Däcktryck
Postat: 10 apr 2018 16:56
av aikalex
Verdi skrev:aikalex skrev:Hämtade mina nya 21" däck+ fälg idag hos Tesla till min P100D och min fundering är 4,5 bar? Min 85D hade bara 3,1-3.3. Hittar ingenstans att 4.5 är det som gäller.
Du ska nog inte prova 4,5 bar.

Risken är överhängande att däcken exploderar.
Jag körde på 3,1 bar (=310 kPa) runtom på mina 21". Tycker det är mycket också men den rullar faktiskt hyfsat mjukt ändå.
Dock så rekommenderas det 2,9 bar på 21"-arna av nån anledning. I regel brukar man ju ha högre tryck ju lägre profil men Tesla gör lite tvärtom även här och rekommenderar högre tryck på 19" än på 21".
Va iväg till macken och kollade trycket och det va bara 2,3-3,1. Verkar som allt hade hängt sig för stereon stängde inte av sig även fast jag låst den. Resettade3 allt xå nu funkar det.
Re: Däcktryck
Postat: 10 apr 2018 17:56
av HelectriC
Verdi skrev:aikalex skrev:Hämtade mina nya 21" däck+ fälg idag hos Tesla till min P100D och min fundering är 4,5 bar? Min 85D hade bara 3,1-3.3. Hittar ingenstans att 4.5 är det som gäller.
Du ska nog inte prova 4,5 bar.

Risken är överhängande att däcken exploderar.
Jag körde på 3,1 bar (=310 kPa) runtom på mina 21". Tycker det är mycket också men den rullar faktiskt hyfsat mjukt ändå.
Dock så rekommenderas det 2,9 bar på 21"-arna av nån anledning. I regel brukar man ju ha högre tryck ju lägre profil men Tesla gör lite tvärtom även här och rekommenderar högre tryck på 19" än på 21".
Explodera lär dom inte göra, då ska man nog ha i betydligt mer. Jag har för mig att jag brukar pumpa min racercykel till ca 8-9 bar och den har betydligt tunnare gummi. Däremot så blir bildäcken ordentligt skevslitna på mitten av däcket med så högt tryck.
Re: Däcktryck
Postat: 10 apr 2018 18:07
av nek0
aikalex skrev:Hämtade mina nya 21" däck+ fälg idag hos Tesla till min P100D och min fundering är 4,5 bar? Min 85D hade bara 3,1-3.3. Hittar ingenstans att 4.5 är det som gäller.
Hittade en lapp i min Opel som jag köpte 2008 och på den stod det att man ska hålla minst 3,5 bar under tiden bilen står på lagret . Det kanske är något sådant med dina 4,5 bar
Re: Däcktryck
Postat: 10 apr 2018 18:09
av Verdi
Cykeldäck är nåt helt annat. Mina 21" Continental har max tryck på 3,5 bar kalla. Dvs lite mer när de är varma. Sen finns det väl lite säkerhetsmarginal men 4,5 klarar de nog inte. Eller jag skulle iaf inte vilja stå i närheten för att ta reda på det. Blir en rejäl explosion om de spricker.
Ps. Var kommer 4,5 bar ifrån? 45 psi är 3,1 bar.
Re: Däcktryck
Postat: 10 apr 2018 18:19
av Niclas
Jag kör 3,1 bar fram och 3,3 bak på 21”
Re: Däcktryck
Postat: 10 apr 2018 21:40
av HelectriC
Verdi skrev:Cykeldäck är nåt helt annat. Mina 21" Continental har max tryck på 3,5 bar kalla. Dvs lite mer när de är varma. Sen finns det väl lite säkerhetsmarginal men 4,5 klarar de nog inte. Eller jag skulle iaf inte vilja stå i närheten för att ta reda på det. Blir en rejäl explosion om de spricker.
Ps. Var kommer 4,5 bar ifrån? 45 psi är 3,1 bar.
Om du googlar lite så hittar du flera video och artiklar där folk har testat att spränga bildäck och det verkar behövas 150-200 psi, dvs 10-13 bar. Så 4,5 behöver du inte vara rädd för

Re: Däcktryck
Postat: 10 apr 2018 22:19
av 12man
Står <<max pressure>> på däcksidan brukar vara 50-55 psi (3,5-3,8 bar) på personbilsdäck
3-4ggr i säkerhetsfaktor således
Re: Däcktryck
Postat: 10 apr 2018 22:23
av Verdi
12man skrev:Står <<max pressure>> på däcksidan brukar vara 50-55 psi (3,5-3,8 bar) på personbilsdäck
3-4ggr i säkerhetsfaktor således
Nån kan ju prova med 4,5 och återkomma.

Re: Däcktryck
Postat: 11 apr 2018 06:24
av e5m1r
4,5 är ingen fara om bilen rullar på jämn väg eller står stilla man får ta hänsyn till tryck förändring man kör i en skarp sväng accelererar hårt eller kör in i ett hål
Re: Däcktryck
Postat: 11 apr 2018 08:59
av danni
Däcken kommer inte explodera förrän mycket, mycket högre tryck. Men de tar mycket mer stryk av stötar vid alldeles för högt tryck och det kan komma att orsaka skador på däckstomme och sidväggar. Dessutom löper du risk att fälgarna spricker redan vid runt 6 bar och uppåt och det är ju minst lika allvarligt.
Re: Däcktryck
Postat: 12 apr 2018 22:04
av halipte
Hej! Någon som kör på 21” Arachnid? Vad har ni för däcktryck i så fall?
Har Michelin 245 fram och 265 bak.
Skickat från min iPhone med Tapatalk