Re: Vänta på 4680 till Model Y?
Postat: 11 jul 2022 22:44
De 4680-bilar som finns nu har väl dessutom inte lika stort batteri som LR? Även om det eventuellt är cap:at på toppen och därmed ser ut att få en väldigt trevlig laddkurva.
Om batteriet är cappat på toppen är 32 minuter från 0-80% verkligen inte så imponerande även om det inte är direkt dåligt.jonasl skrev:De 4680-bilar som finns nu har väl dessutom inte lika stort batteri som LR? Även om det eventuellt är cap:at på toppen och därmed ser ut att få en väldigt trevlig laddkurva.
Det är ju det man vant sig vid sedan mitten av 90-talet IAF. Frågan är om denna epok nu gått i graven med slapp valutapolitik sedan sent 90-tal i kombination med peak allt.Mickep skrev:När det gäller datorköp har jag lärt mig att köpa för ens nuvarande behov och inte ens kommande. För då får man betala dyrt för en produkt som kommer vara billigare och bättre om några år.
Hittills har elbilar bara blivit dyrare, och det har att göra med att de är så pass dyra att folk räknar med att någon dum person kommer betala mer än vad de gjorde.(och det skulle bli ruin om priset sjönk). det håller givetvis inte i längden utan för eller senare kommer priset gå ned (och prestanda upp) som vanliga tekniska produkter.
Har inte 4680 blivit rätt rejält försenade?Zalman3 skrev:
Jag tolkar Teslas 4680 batteridag i september 2020 som en del i förhandlingar om batteriköp från exempelvis CATL, BYD, Samsung, LG, Panasonic mm.SwedishAdvocate skrev:Har inte 4680 blivit rätt rejält försenade?Zalman3 skrev:
Och vad kan den förseningen i så fall 'väntas' betyda för årtalen ovan?...
Tesla URGES Panasonic to speed up 4680 battery production.
Det verkar ju inte så bra med bara 5.38 x kapaciteten när volymen på 4680 är 5.48 x jämfört med 2170?Zalman3 skrev:
Ja, men i de bilar som produceras nu blir väl kapaciteten snarare lägre med 4680 än 2170. Jag tänker på ryktena om att 4680-bilarna från Austin skulle vara SW-begeänsade till en betydligt lägre kapacitet än vad som finns i bilarnas HW.Lurkern skrev:2 år senare ligger de på +20%, så det finns en plan.
Zalman3 skrev:4680 specs revealed.
Se filmen, jag tycker den är intressant.slugger75 skrev:38 minuter och 51 sekunder film.
Nåt särskilt du vill lyfta fram från filmen, som har bäring på trådens ämne?
Ok tack för sammanfattning.Zalman3 skrev:Se filmen, jag tycker den är intressant.slugger75 skrev:38 minuter och 51 sekunder film.
Nåt särskilt du vill lyfta fram från filmen, som har bäring på trådens ämne?
Nåt som står klart är att några 100GWh 4680 batterier tillverkade i år kommer inte att ske, rimligare är kanske 4GWh.
Och att man delger sina samarbetspartner sina framsteg(lite överraskande) så att exempelvis Panasonic kan bygga batterier med bästa möjliga teknik.
Dessutom inser man att alla fördelar med 4680 införs stegvis.
Om denna evolution är före konkurrenterna får framtiden utvisa. För kineserna jobbar också stenhårt för att hela tiden bli bättre.
Dock behöver Tesla alla batterier de kan komma över, om inte annat för ellagring.
Ska man då vänta på 4680 till Model Y?
Mitt svar är nej. Mitt råd är köp om du vill ha bilen.
Att försöka tajma in nån speciellt teknik, är oftast meningslöst, eftersom det kommer nya förbättringar hela tiden.
Man tillverkar ju MY med 4680 batterier redan nu i Texas.slugger75 skrev:Ok tack för sammanfattning.Zalman3 skrev:Se filmen, jag tycker den är intressant.slugger75 skrev:38 minuter och 51 sekunder film.
Nåt särskilt du vill lyfta fram från filmen, som har bäring på trådens ämne?
Nåt som står klart är att några 100GWh 4680 batterier tillverkade i år kommer inte att ske, rimligare är kanske 4GWh.
Och att man delger sina samarbetspartner sina framsteg(lite överraskande) så att exempelvis Panasonic kan bygga batterier med bästa möjliga teknik.
Dessutom inser man att alla fördelar med 4680 införs stegvis.
Om denna evolution är före konkurrenterna får framtiden utvisa. För kineserna jobbar också stenhårt för att hela tiden bli bättre.
Dock behöver Tesla alla batterier de kan komma över, om inte annat för ellagring.
Ska man då vänta på 4680 till Model Y?
Mitt svar är nej. Mitt råd är köp om du vill ha bilen.
Att försöka tajma in nån speciellt teknik, är oftast meningslöst, eftersom det kommer nya förbättringar hela tiden.
Ja att vänta på 4680 kan ju ta tio år så det är ingen idé.
Min förståelse är att de kommer använda både 4680 samt 2170 för bilarna under en tid framåt. De har inte kapaciteten ännu att förse alla med 4680 batteriermalmer skrev:Känns som med att man fått leveransdatum ändrat till ”Ej fastställt”, så hinner man få 4680 innan leverans sker antingen man vill eller inte.
Tippar på att det kommer ungefär samtidigt som FSD. Med andra ord, vilket år som helstacorn skrev:Min förståelse är att de kommer använda både 4680 samt 2170 för bilarna under en tid framåt. De har inte kapaciteten ännu att förse alla med 4680 batteriermalmer skrev:Känns som med att man fått leveransdatum ändrat till ”Ej fastställt”, så hinner man få 4680 innan leverans sker antingen man vill eller inte.
Huruvida de 4680 runda cellerna fortfarande kommer att vara av stor relevans är en öppen fråga. Detta format kan produceras med olika cellkemi. Skulle Tesla få massor av billiga celler med andra konstruktioner från CATL eller BYD, kan det betyda slutet på 4680.
Vore intressant att veta källan...Zalman3 skrev:4680 batterier ifrågasätts allt mera.
Helt klart så är 4680 batterier försenade och blir inte så dominerande som tidigare angetts.
Huruvida de 4680 runda cellerna fortfarande kommer att vara av stor relevans är en öppen fråga. Detta format kan produceras med olika cellkemi. Skulle Tesla få massor av billiga celler med andra konstruktioner från CATL eller BYD, kan det betyda slutet på 4680.