Alfred skrev:Pressisarna på Miljödepartementet hade rätt fullt upp pga miljökonferensen i Stockholm. Men de menade att så länge budgeten klubbas kommer beslutet i praktiken åka med eftersom de tidigare aviserade förändringarna då blir av inom ramen för föreslagen budget. Kan ha uppfattat det fel, men tolkade det som att det då alltså inte behövs separat riksdagsbeslut.
Det formella beslutet för införandet fattas ju sedan av regeringen, men om riksdagen hade satt sig på tvären hade de ju inte kunnat köra det.
Så här skrev de till mig efter att per tele pratat om att det går igenom riksdagen med icke-beslut i budgeten:
Regeringen har tidigare aviserat att ikraftträdande för pristaket kommer vara den 1 juli och det beskedet ligger fast. Ärendet bereds inom regeringskansliet nu, exakt datum för beslut får vi återkomma till.
Eftersom klimatbonusen styrs av en förordning (2017:1334) så är det regeringen som fattar beslut om ändringar i förordningen, inte riksdagen. Beslut måste tas på ett regeringssammanträde, vilka normalt ligger torsdag varje vecka. Dagordning för sammanträdet kommer eftermiddagen innan. I vårändringsbudgeten finns det inga poster som rör ett pristak, utan bara tillskjutandet av mer medel för utbetalningarna.
Jag har mejlat med Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, angående hans uttalande i Carup förra veckan om att taket skulle införas så snart som möjligt i juli:
Jag: "Såg dig citerad i Carup angående ändringar i klimatbonusen. Antar att du som verksamhetsutvecklare har en del kunskap - i remissvaret skrev Transportstyrelsen att det inte skulle gå att införa en beloppsgräns för bonus till 1/7. Är det något Transportstyrelsen nu lyckats lösa?"
Mats: "Det stämmer att jag har den kunskapen. Det vi skrev i vårt remissvar stämmer. Vi har dock hittat en lösning att hantera pristaket även om vi inte har systemstöd fullt utbyggt när ny förordning börjar gälla."
Och vidare: Mats: "Vi har fortfarande Skatteverkets nybilslista som grundtänk hur pristak ska kunna realiseras i föreskrift som ska tas fram. "
Det föreligger alltså inte något hinder från myndighetens sida att införa pristaket i närtid. Mats vill dock inte svara på om han vet om det finns ett konkret datum satt, men påpekar att det måste gå minst en månad från beslut till att en ändring får införas.