Sida 2 av 18

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Postat: 04 jun 2022 18:10
av martinot
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
För mig har det inget med "ideologi" att göra. Har varit på allt för många sajter med endast 4 laddpunkter, och ofta har 1-2 varit trasiga och resten upptagna. Blir lätt stökigt och opraktiskt då. Har lett till att familjen blivit sur när man gjort dessa "tester" och experiment. Endast 4 laddpunkter gör att konsekvensen av någon/några trasiga laddpunkter blir extremt stor. Det är allt för känsligt med så extremt få laddpunkter i min högst verkliga och praktiska erfarenhet.
Det beror lite på. Jag håller helt med om att 4 är olämpligt lite när stationerna ligger glest. Då vill jag nog helst att de har minst 10 laddare. Om det däremot är så att det finns många stationer att välja på inom ett kort avstånd så går det bra med t ex 4 laddare per station. Det förutsätter dock att statusen hos laddarna uppdateras i realtid och att den är korrekt (vilket inkluderar att icke fungerande laddare är angivna som otillgängliga), samt att denna information är enkelt tillgänglig för bilisten. Är dessa villkor uppfyllda går det lika bra med 10 stationer med 4 laddare vardera, som 4 stationer med 10 laddare vardera.
Är de precis brevid varandra så funkar det ju, men kan däremot ställa till det med betalningar, appar/brickor, och inte minst de som har abonnemang hos tex. Ionity och andra laddnät (numera också Tesla).

Tycker nog att en 10 laddunkter borde nprmalt vara minimum för seriösa stationer, om vi inte pratar avlägsna avkrokar på lågbefolkade ställen i landet.

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Postat: 04 jun 2022 18:38
av Niklas Z
martinot skrev:
Är de precis brevid varandra så funkar det ju, men kan däremot ställa till det med betalningar, appar/brickor, och inte minst de som har abonnemang hos tex. Ionity och andra laddnät (numera också Tesla).

Tycker nog att en 10 laddunkter borde nprmalt vara minimum för seriösa stationer, om vi inte pratar avlägsna avkrokar på lågbefolkade ställen i landet.
Det finns en del argument för flera laddstationer med färre laddare per station. Jag tänker att det kan vara lättare att hitta mark, anslutningspunkter till elnät, m m. Dessutom kan det öka chanserna att hitta lägen som har något mer att erbjuda än bara laddning (och kanske sunkig snabbmat). Dessutom är det en fördel om de ligger tätt, eftersom man som bilist då lättare kan välja att stanna när det passart en själv. Längs E4 söderut från Uppsala börjar det på många delar av sträckan bli så tätt. På många andra ställen är det inte det ännu.
När det gäller appar, så visst, det är självklart enklare på SuC, men jag kan inte säga att jag haft nämnvärda problem med appar. Så mycket omak är det inte, tycker jag. Det är betydligt oftare som jag laddar hos någon annan operatör än på Tesla SuC.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 04 jun 2022 20:48
av Dafro
Lacho skrev:
Okq8 Ödeshög har inte öppnat än?
Både OKQ8 och ChargeFinder säger att den är öppen och vill minnas från igår att det var en någr som användes så jag skulle vilja påstå att dom är i drift.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 04 jun 2022 21:48
av Lacho
Dafro skrev:
Lacho skrev:
Okq8 Ödeshög har inte öppnat än?
Både OKQ8 och ChargeFinder säger att den är öppen och vill minnas från igår att det var en någr som användes så jag skulle vilja påstå att dom är i drift.
Kunde inte se dom i okq8 appen igår. Nu är dom dock där. Alla 6 har varit lediga varje gång jag kollat i chargefinder. Men ionity och det andra innan och efter Ödeshög har haft fullt upp. Konstigt

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 04 jun 2022 22:17
av Skabb1
Lacho skrev:
Dafro skrev:
Lacho skrev:
Okq8 Ödeshög har inte öppnat än?
Både OKQ8 och ChargeFinder säger att den är öppen och vill minnas från igår att det var en någr som användes så jag skulle vilja påstå att dom är i drift.
Kunde inte se dom i okq8 appen igår. Nu är dom dock där. Alla 6 har varit lediga varje gång jag kollat i chargefinder. Men ionity och det andra innan och efter Ödeshög har haft fullt upp. Konstigt
Många ID-ägare och andra som har bra avtal på Ionity. I princip halva priset mot Okq8. Så blir hög beläggning på Ionity och typ ingen på de andra som Recharge, Okq8 och CK. Iaf när jag kollat. Ändras väl med tiden.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 05 jun 2022 00:23
av R_Edvinsson
Skabb1 skrev:
Lacho skrev:
Dafro skrev:
Lacho skrev:
Okq8 Ödeshög har inte öppnat än?
Både OKQ8 och ChargeFinder säger att den är öppen och vill minnas från igår att det var en någr som användes så jag skulle vilja påstå att dom är i drift.
Kunde inte se dom i okq8 appen igår. Nu är dom dock där. Alla 6 har varit lediga varje gång jag kollat i chargefinder. Men ionity och det andra innan och efter Ödeshög har haft fullt upp. Konstigt
Många ID-ägare och andra som har bra avtal på Ionity. I princip halva priset mot Okq8. Så blir hög beläggning på Ionity och typ ingen på de andra som Recharge, Okq8 och CK. Iaf när jag kollat. Ändras väl med tiden.
Pengarna är nog moroten här.

Recharge, Mer, Virta och Ionity (samt några udda 50kW på OKQ8) med 3.90 alternativt 3.15 gör att många förmodligen hellre väntar 10-30min på laddning för att spara några kronor, likt många står på led utanför Lidl och andra gratisalternativ.

Nya OKQ8 snabbladdare gör resan 90% dyrare och CK 100% dyrare gentemot Ionity.

SuC söderut drar upp priset till 150% dyrare gentemot avtalet på ionity.
Sen skall man givetvis räkna in att avtalet kostar pengar också, men de flesta skulle nog dra sig från att skaffa ett avtal till ovanpå det andra.

Så rent krasst skulle en av mina resor till huset i Blekinge eller på Öland bli ca 500:- dyrare än om jag valde Ionity.

Samma sak med de 4-5 resor upp till Höga Kusten och Åre som är planerade under sommaren.
Ca 500:-/resa dyrare om jag skulle välja SuC eller likande på vägen upp.
Skattade pengar ur egen ficka, så vi får se hur bekväm jag blir om det skulle bli kö. :roll: :D

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 05 jun 2022 06:52
av Lacho
Jo jag har också första året med ionity så det är skillnad. Men säg att resan är 100 kWh, det blir kanske 300kr dyrare om man bara laddar på okq8 istället för ionity. Känns som det kan vara värt för att slippa stå i kö, batteriet svalnar och laddningen tar dubbelt så lång tid som den hade tagit om man sätter igång så fort man kommer till laddaren. Och så slipper man irriterade vänner, barn och riskera skillsmässa :lol:

Åker man själv är det iofs en annan femma...

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 05 jun 2022 08:09
av Dafro
Lacho skrev:
Jo jag har också första året med ionity så det är skillnad. Men säg att resan är 100 kWh, det blir kanske 300kr dyrare om man bara laddar på okq8 istället för ionity. Känns som det kan vara värt för att slippa stå i kö, batteriet svalnar och laddningen tar dubbelt så lång tid som den hade tagit om man sätter igång så fort man kommer till laddaren. Och så slipper man irriterade vänner, barn och riskera skillsmässa :lol:

Åker man själv är det iofs en annan femma...
Håller med, själv så ladda jag till fullpris på ionity i fredags pga strul med app, och ser man till vad en bil kostar per år så gör någon tusenlapp varken till eller från på totalen men det bygger ju på att man laddar hemma en hel del för annars kan det ju bli märkbart.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 05 jun 2022 08:27
av mati
Jag laddade hos CK för några veckor sedan. Jag brukar aldrig snabbladda, för mig kändes det som ett rån att laddningen kostade nästan 200kr à 6.29kr/kWh. Det är ju oerhört dyrt egentligen, och nåt abonnemang erbjuder de inte såvitt jag vet.
Men när jag hörde att en kompis fick pröjsa 1200 spänn för en full tank, och han har ju inget annat alternativ, han måste betala detta varje gång han tankar, så insåg jag hur privilegierad jag är. För mig lönar det sig inte att teckna ett avtal. Handlar det bara om en eller två snabbladdningar per år så får det kosta det femdubbla jämfört med hemmaladdning.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 05 jun 2022 10:37
av taliz
mati skrev:
Jag laddade hos CK för några veckor sedan. Jag brukar aldrig snabbladda, för mig kändes det som ett rån att laddningen kostade nästan 200kr à 6.29kr/kWh. Det är ju oerhört dyrt egentligen, och nåt abonnemang erbjuder de inte såvitt jag vet.
Men när jag hörde att en kompis fick pröjsa 1200 spänn för en full tank, och han har ju inget annat alternativ, han måste betala detta varje gång han tankar, så insåg jag hur privilegierad jag är. För mig lönar det sig inte att teckna ett avtal. Handlar det bara om en eller två snabbladdningar per år så får det kosta det femdubbla jämfört med hemmaladdning.
Hyundai bjuder ju på avgiften i ett år, så det kostar dig nada. Då får du ladda på ionity för 3,1kr/kwh.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 05 jun 2022 11:01
av mati
taliz skrev:
Hyundai bjuder ju på avgiften i ett år, så det kostar dig nada. Då får du ladda på ionity för 3,1kr/kwh.
Ja, jag har blivit upplyst om det redan. :)
Grejen är bara att det inte finns någon Ionity där det skulle eventuellt ha varit lämpligt för mig. De står helt enkelt på fel ställe. Hyundai har inte heller samma förmånliga prissättning på andra laddare, så som VW har.
Och som sagt. Jag snabbladdar ju typ aldrig. En snabbladdning för en månad sen eftersom jag hade glömt att ladda fullt hemma, innan dess var det i januari 2020 jag snabbladdade senast (med e-tron då). Det känns som det kvittar.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 10 jun 2022 17:23
av Maw
Äntligen lite supersnabbladdarw på gång i Växjö, Cirkel K vid Grand Samarkand. Verkar bli 4 st och förberett för 4 till. :)

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 10 jun 2022 18:06
av chaffis75
Maw skrev:
Äntligen lite supersnabbladdarw på gång i Växjö, Cirkel K vid Grand Samarkand. Verkar bli 4 st och förberett för 4 till. :)
Trevligt.. Växjö med omnejd har ju ganska dåligt med +50 kw laddare.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 10 jun 2022 19:00
av Dafro
Maw skrev:
Äntligen lite supersnabbladdarw på gång i Växjö, Cirkel K vid Grand Samarkand. Verkar bli 4 st och förberett för 4 till. :)
Härligt, undrar dock hur cirkle K tänkte när dom lät Ionity sätta upp laddare på deras stationer. Såg dom inte elbilsintåget.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 10 jun 2022 20:07
av Mister Model3
Det håller på att byggas en helt ny laddgata med flera snabbladdare i Västberga industriområde. Den är inte färdig än men dom har redan fått upp 4st 200kW-laddare som redan är igång och som är gratis, bara att starta genom virtas app!!

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 10 jun 2022 20:12
av joel80
Två nya 150kW-laddare i ChaegeFinder i Ullånger mellan Sundsvall och Örnsköldsvik.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 10 jun 2022 21:18
av iAkita
joel80 skrev:
Två nya 150kW-laddare i ChaegeFinder i Ullånger mellan Sundsvall och Örnsköldsvik.
Kommer bli slagsmål om dem/och eller de två 150 kW laddarna i Ö-vik under SECC :D Men kul att det öppnas nya möjligheter för oss som inte kör Tesla även norrut!

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 12 jun 2022 11:37
av lloydfabege
Det har poppat upp 4 st nya 180 kW laddare i Ljungby (Ljungby Elservice står som operatör), som komplement till Allego 6 x 300 kW och Recharge 6 x 225 kW. Runt årsskiftet (?) fanns det inga över 50 kW i Ljungby, nu 16 st över 180 kW. Ser bra ut längs E4an söderut!

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 12 jun 2022 11:58
av Niklas Z
lloydfabege skrev:
Det har poppat upp 4 st nya 180 kW laddare i Ljungby (Ljungby Elservice står som operatör), som komplement till Allego 6 x 300 kW och Recharge 6 x 225 kW. Runt årsskiftet (?) fanns det inga över 50 kW i Ljungby, nu 16 st över 180 kW. Ser bra ut längs E4an söderut!
Det börjar bli så gott om 150+ kW laddare att det vore bra om det fanns en knapp i Teslan så att förvärmning av batteriet kan startas även om man inte valt en SuC.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 12 jun 2022 16:02
av borgward
lloydfabege skrev:
Det har poppat upp 4 st nya 180 kW laddare i Ljungby (Ljungby Elservice står som operatör), som komplement till Allego 6 x 300 kW och Recharge 6 x 225 kW. Runt årsskiftet (?) fanns det inga över 50 kW i Ljungby, nu 16 st över 180 kW. Ser bra ut längs E4an söderut!
Intressant med laddare av fristående operatör.

Någon som känner till pris och betalsätt?
Har den månne myntinkast? ;)

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 12 jun 2022 16:23
av mikebike
Niklas Z skrev:
lloydfabege skrev:
Det har poppat upp 4 st nya 180 kW laddare i Ljungby (Ljungby Elservice står som operatör), som komplement till Allego 6 x 300 kW och Recharge 6 x 225 kW. Runt årsskiftet (?) fanns det inga över 50 kW i Ljungby, nu 16 st över 180 kW. Ser bra ut längs E4an söderut!
Det börjar bli så gott om 150+ kW laddare att det vore bra om det fanns en knapp i Teslan så att förvärmning av batteriet kan startas även om man inte valt en SuC.
Det finns redan flera andra i navigatorn och jag antar att de lägger till fler?

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 12 jun 2022 16:42
av macky
Ngt byggs på McDonalds vid E4 i Nyköping. De har hållt på länge men ännu inga laddare på plats även om resten är klart. Såg ut som fyra platser iaf. Får väl hoppas att de blir lite effekt i dem iaf.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 12 jun 2022 16:43
av NiklasTesla
borgward skrev:
lloydfabege skrev:
Det har poppat upp 4 st nya 180 kW laddare i Ljungby (Ljungby Elservice står som operatör), som komplement till Allego 6 x 300 kW och Recharge 6 x 225 kW. Runt årsskiftet (?) fanns det inga över 50 kW i Ljungby, nu 16 st över 180 kW. Ser bra ut längs E4an söderut!
Intressant med laddare av fristående operatör.

Någon som känner till pris och betalsätt?
Har den månne myntinkast? ;)
Åkte förbi Allego härom dagen i Ljungby. Ca 7sek per KWH om jag inte missminner. Tillräckligt dyrt att jag valde att inte ladda och åka vidare.

MVH

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 12 jun 2022 17:45
av Niklas Z
mikebike skrev:
Niklas Z skrev:
lloydfabege skrev:
Det har poppat upp 4 st nya 180 kW laddare i Ljungby (Ljungby Elservice står som operatör), som komplement till Allego 6 x 300 kW och Recharge 6 x 225 kW. Runt årsskiftet (?) fanns det inga över 50 kW i Ljungby, nu 16 st över 180 kW. Ser bra ut längs E4an söderut!
Det börjar bli så gott om 150+ kW laddare att det vore bra om det fanns en knapp i Teslan så att förvärmning av batteriet kan startas även om man inte valt en SuC.
Det finns redan flera andra i navigatorn och jag antar att de lägger till fler?
Jag har provat att få igång förvärmning på det sättet, men det har inte fungerat. Finns de med i listan kanske det fungerar (har inte testat ännu) men om jag klickar på laddsymbolen i kartan får jag inte igång förvärmning.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 12 jun 2022 20:53
av lloydfabege
NiklasTesla skrev:
borgward skrev:
lloydfabege skrev:
Det har poppat upp 4 st nya 180 kW laddare i Ljungby (Ljungby Elservice står som operatör), som komplement till Allego 6 x 300 kW och Recharge 6 x 225 kW. Runt årsskiftet (?) fanns det inga över 50 kW i Ljungby, nu 16 st över 180 kW. Ser bra ut längs E4an söderut!
Intressant med laddare av fristående operatör.

Någon som känner till pris och betalsätt?
Har den månne myntinkast? ;)
Åkte förbi Allego härom dagen i Ljungby. Ca 7sek per KWH om jag inte missminner. Tillräckligt dyrt att jag valde att inte ladda och åka vidare.

MVH
Allego tar 5,50 kr per kW oavsett betalsätt, betalkort eller app.