Sida 2 av 2
Re: 3 fas
Postat: 14 dec 2022 14:10
av jonasl
Adaptern är från Metron, den är säkert jättesmart och du sparar ju en hel del plats i frunken med den också.
Annars har Metron även en hel 3-fas laddningskabel utan klump på sladden, den kostar ungefär lika mycket och hade absolut varit mitt förstahandsval om jag inte redan haft en original 3-fas teslakabel.
Re: 3 fas
Postat: 14 dec 2022 14:25
av fth
Bankiren skrev:Den här är ju dyr, men verkar vara den som passar kraven bäst (framför allt att kunna ladda när det är riktigt kallt ute).
Jag tror kanske inte du behöver bry dig särskilt mycket om specifikationerna kring temperatur etc.
Så länge du
förvarar kabeln/laddaren i rimlig temperatur och endast utsätter den för sträng kyla när du faktiskt
laddar bilen så har jag svårt att se att någon av dessa produkter skulle kunna ta skada av att användas i temperaturer långt under -30, oavsett vad specifikationen säger.
/fth
Re: 3 fas
Postat: 14 dec 2022 15:41
av fth
Här har du annars en enfas med CEE-adapter (enfas) för ett bra pris, med den bör du kunna ladda med upp till 16A/3.7kW från ditt uttag med lämplig adapter:
viewtopic.php?f=22&t=31470&view=unread& ... eb8#unread
/fth
Re: 3 fas
Postat: 14 dec 2022 17:13
av mikebike
Bankiren skrev:fth skrev:Fick du med någon enfas-laddare till din bil? I så fall kan du bara köpa en adapter från trefas till enfas och använda CEE-uttaget, det bör vara det överlägset billigaste alternativet, typ någon hundring. Enfas räcker gott så länge du kopplar in med varmt batteri och kan ha laddningen igång med rimlig effekt (>=8A) hela tiden bilen är parkerad.
Tyvärr inte, fick enbart med en laddkabel. Så det lutar väl egentligen mest mot en 3-fasladdare, så att man kan ladda lite snabbare vid behov. Och sen komplettera med en adapter om man vill ladda i vanligt uttag.
Den här är ju dyr, men verkar vara den som passar kraven bäst (framför allt att kunna ladda när det är riktigt kallt ute). Lite störigt dock att lägga så mycket pengar på något som bara används 2 gånger per år när man hälsar på föräldrarna (men det ger också en trygghet att kunna stanna hos någon random bonde om batteriet börjar bli tomt).
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/a ... abel-typ-2
Hur funkar den där adaptern?
Går det att rycka ur typ-2 kabeln och därmed stjäla adaptern?
Re: 3 fas
Postat: 14 dec 2022 21:50
av Bengt-re
Rycker du ur CEE handsken lär ju kabeln låsa upp och du kan sno den.
Re: 3 fas
Postat: 14 dec 2022 22:06
av mikebike
Bengt-re skrev:Rycker du ur CEE handsken lär ju kabeln låsa upp och du kan sno den.
Frågan är om det är någon låsning mellan adaptern och Typ-2 kabeln?
Re: 3 fas
Postat: 14 dec 2022 22:14
av Bengt-re
Utan ström lär den inte låsa iaf. Men de har kanske gjort något smart?
Re: 3 fas
Postat: 15 dec 2022 10:54
av Erxon
Bankiren skrev:fth skrev:Fick du med någon enfas-laddare till din bil? I så fall kan du bara köpa en adapter från trefas till enfas och använda CEE-uttaget, det bör vara det överlägset billigaste alternativet, typ någon hundring. Enfas räcker gott så länge du kopplar in med varmt batteri och kan ha laddningen igång med rimlig effekt (>=8A) hela tiden bilen är parkerad.
Tyvärr inte, fick enbart med en laddkabel. Så det lutar väl egentligen mest mot en 3-fasladdare, så att man kan ladda lite snabbare vid behov. Och sen komplettera med en adapter om man vill ladda i vanligt uttag.
Den här är ju dyr, men verkar vara den som passar kraven bäst (framför allt att kunna ladda när det är riktigt kallt ute). Lite störigt dock att lägga så mycket pengar på något som bara används 2 gånger per år när man hälsar på föräldrarna (men det ger också en trygghet att kunna stanna hos någon random bonde om batteriet börjar bli tomt).
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/a ... abel-typ-2
Då du bara fick med en typ2-typ2 kabel och inte verkar ha behovet av en 1-fas mormorsladdare skulle jag nog titta på en adapter istället för en separat 3-fas laddare. Framför allt för att adaptern tar mindre plats.
Jag har tittat på den du länkade till men tvekar fortfarande lite, mest kanske beroende på att jag redan har en Go-e adapter.
Den finns i olika versioner, den jag har är för 32A och är klockren till vår Zoe som har 22kWh laddning, men när den lämnas tillbaka så har man inget behov av den högre kapaciteten.
https://go-e.com/sv-se Är länken till denna adapter.