Sida 2 av 29
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 07 maj 2022 03:00
av Segelflygaren
ChristofferG skrev:joel80 skrev:Det tycker jag är någon som ska stå i första inlägget Redigera dit vad akronymen står för!
Swedish Electric Car Championship
Jag kör med en Polestar LRDM, 19" däck (ej performance pack).
Det ska bli väldigt spännande att se hur stor skillnad det kommer bli på laddtiderna 2022 vs 2021 med mjukvaruuppdateringarna som gjorts. Framförallt introducerandet av förkonditionering av batteriet.
Om du tänker på Model 3, så tror jag inte det kommer bli så stor skillnad, verkar inte som om Tesla uppdaterat någon av de ”långsamma” laddarna norrut till V3. Minns det som att jag alltid fick Max laddeffekt direkt förra året. Är även osäker på hur det stora batteriet från LG står sig jämfört med Panasonics stora batteri? Om det har högre kapacitet och eller laddar snabbare, så kan det gå att putsa tiden en del. För egen del, så är ju batteriet naturligtvis sämre än förra året…
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 07 maj 2022 15:04
av joel80
Segelflygaren skrev:ChristofferG skrev:joel80 skrev:Det tycker jag är någon som ska stå i första inlägget Redigera dit vad akronymen står för!
Swedish Electric Car Championship
Jag kör med en Polestar LRDM, 19" däck (ej performance pack).
Det ska bli väldigt spännande att se hur stor skillnad det kommer bli på laddtiderna 2022 vs 2021 med mjukvaruuppdateringarna som gjorts. Framförallt introducerandet av förkonditionering av batteriet.
Om du tänker på Model 3, så tror jag inte det kommer bli så stor skillnad, verkar inte som om Tesla uppdaterat någon av de ”långsamma” laddarna norrut till V3. Minns det som att jag alltid fick Max laddeffekt direkt förra året. Är även osäker på hur det stora batteriet från LG står sig jämfört med Panasonics stora batteri? Om det har högre kapacitet och eller laddar snabbare, så kan det gå att putsa tiden en del. För egen del, så är ju batteriet naturligtvis sämre än förra året…
Jag ser att jag i allafall kan förbättra tiden för min Polestar rätt bra om vi inte åker på skitväder hela resan. Tror att försämringen av batteriet på min bil gör mindre skillnad än de uppdateringar för bättre laddkurva som gjorts. Sen har det utökats skapligt bra med laddalternativ på resan från förra året, så ens taktik (för oss utan Tesla) kan förbättras, bl.a så tänker jag att jag inte kör rakt ut i skogen på småvägar p.g.a felaktiga uppgifter i ABRP den här gången!
Me du ska alltså vara med igen Segelflygarn?

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 07 maj 2022 15:30
av Niklas Z
joel80 skrev:Jag ser att jag i allafall kan förbättra tiden för min Polestar rätt bra om vi inte åker på skitväder hela resan. Tror att försämringen av batteriet på min bil gör mindre skillnad än de uppdateringar för bättre laddkurva som gjorts.
Hur ser laddkurvan ut efter uppdateringarna?
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 07 maj 2022 16:50
av Segelflygaren
joel80 skrev:Segelflygaren skrev:ChristofferG skrev:joel80 skrev:Det tycker jag är någon som ska stå i första inlägget Redigera dit vad akronymen står för!
Swedish Electric Car Championship
Jag kör med en Polestar LRDM, 19" däck (ej performance pack).
Det ska bli väldigt spännande att se hur stor skillnad det kommer bli på laddtiderna 2022 vs 2021 med mjukvaruuppdateringarna som gjorts. Framförallt introducerandet av förkonditionering av batteriet.
Om du tänker på Model 3, så tror jag inte det kommer bli så stor skillnad, verkar inte som om Tesla uppdaterat någon av de ”långsamma” laddarna norrut till V3. Minns det som att jag alltid fick Max laddeffekt direkt förra året. Är även osäker på hur det stora batteriet från LG står sig jämfört med Panasonics stora batteri? Om det har högre kapacitet och eller laddar snabbare, så kan det gå att putsa tiden en del. För egen del, så är ju batteriet naturligtvis sämre än förra året…
Jag ser att jag i allafall kan förbättra tiden för min Polestar rätt bra om vi inte åker på skitväder hela resan. Tror att försämringen av batteriet på min bil gör mindre skillnad än de uppdateringar för bättre laddkurva som gjorts. Sen har det utökats skapligt bra med laddalternativ på resan från förra året, så ens taktik (för oss utan Tesla) kan förbättras, bl.a så tänker jag att jag inte kör rakt ut i skogen på småvägar p.g.a felaktiga uppgifter i ABRP den här gången!
Me du ska alltså vara med igen Segelflygarn?

Jag hoppas att det ska fungera, men jag tror att jag max kan förbättra tiden ca 15 min, och då kommer det krävas bra väder och i princip 0% laddnivå vid varje laddstopp…
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 07 maj 2022 18:25
av joel80
Niklas Z skrev:joel80 skrev:Jag ser att jag i allafall kan förbättra tiden för min Polestar rätt bra om vi inte åker på skitväder hela resan. Tror att försämringen av batteriet på min bil gör mindre skillnad än de uppdateringar för bättre laddkurva som gjorts.
Hur ser laddkurvan ut efter uppdateringarna?
Om förhållandena är rätt:
150-154kW upp till ca 35%. Sen ca 125kW upp till runt 45%, ner till ca 105kW sen till 55%, därefter runt 95kW till typ 65%, då droppar det till ca 80kW.
Sen är dessutom chansen för att förhållandena är rätt mycket större då bilen förkonditionerar batteriet nu om man navigerar till en snabbladdare, det hade inte införts förra sommaren.
Kanske inte superavgörande sommartid men det gjorde stor skillnad under vintermånaderna. Gör säkert lite sommartid också, hur upplever ni att förvärmningen på Tesla påverkar på sommaren?
Även förbrukningen ska vara lite tweakad så kanske ett par procent lägre förbrukning, samt att man nu också har ett eco-läge för klimatanläggningen som minskar effekten den har tillgänglig.
Google maps är också uppdaterad så att den visar mer information om både laddare och sin egen procent vid ankomst. Bl.a såg man bara 0% om man inte skulle nå fram men nu ser man ett minusvärde så att man vet hur körd man är om man råkar ut för en regn-storm!

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 07 maj 2022 18:44
av Niklas Z
joel80 skrev:Niklas Z skrev:joel80 skrev:Jag ser att jag i allafall kan förbättra tiden för min Polestar rätt bra om vi inte åker på skitväder hela resan. Tror att försämringen av batteriet på min bil gör mindre skillnad än de uppdateringar för bättre laddkurva som gjorts.
Hur ser laddkurvan ut efter uppdateringarna?
Om förhållandena är rätt:
150-154kW upp till ca 35%. Sen ca 125kW upp till runt 45%, ner till ca 105kW sen till 55%, därefter runt 95kW till typ 65%, då droppar det till ca 80kW.
Sen är dessutom chansen för att förhållandena är rätt mycket större då bilen förkonditionerar batteriet nu om man navigerar till en snabbladdare, det hade inte införts förra sommaren.
Kanske inte superavgörande sommartid men det gjorde stor skillnad under vintermånaderna. Gör säkert lite sommartid också, hur upplever ni att förvärmningen på Tesla påverkar på sommaren?
Även förbrukningen ska vara lite tweakad så kanske ett par procent lägre förbrukning, samt att man nu också har ett eco-läge för klimatanläggningen som minskar effekten den har tillgänglig.
Google maps är också uppdaterad så att den visar mer information om både laddare och sin egen procent vid ankomst. Bl.a såg man bara 0% om man inte skulle nå fram men nu ser man ett minusvärde så att man vet hur körd man är om man råkar ut för en regn-storm!

Med en sådan laddkurva är den nästan lika bra som jag får med panasonic-batteriet i min M3LR om jag laddar på 150 kW SuC. På 250 kW SuC blir det naturligtvis större skillnad.
Jag har alltid förvärmt, så det är svårt att veta vilken laddeffekt jag skulle ha fått annars. Men förra helgen laddade jag på en 300 kW Circle K station. Jag hade bara kört fyra mil (med förvärmning hela tiden), men fick trots det över 190 kW. Jag anlände med 30 % i batteriet. Inte så bra som jag hade fått om bilen fått förvärma längre tid, men rätt Ok ändå.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 09 maj 2022 15:08
av MrRun
Fn att man bor nästan mittemellan ändpunkterna. Hade varit kul att vara med på hela.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 09 maj 2022 21:42
av Generalbogge
MrRun skrev:Fn att man bor nästan mittemellan ändpunkterna. Hade varit kul att vara med på hela.

Låter som att du ska köra en av sträckorna i alla fall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 10 maj 2022 09:41
av Jojje167
Jag bor också i mitten av landet (Sundsvall), men överväger ändå att deltaga. Följde fjolårets tävling med spänning via joels livesändning under hela natten på väg ned mot Ystad och kunde inte släppa det förrän han var i mål. Så ska jag vara uppe hela natten i år också så kan jag lika gärna sitta bakom ratten själv.
Kör en M3 LR 2021 82kWh 18" med aerokåpor
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 10 maj 2022 10:11
av Jerker
Sambon och jag överväger att delta med en 2019 e-Golf. Väntar ni med middagen i Haparanda tills vi kommer fram?

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 10 maj 2022 10:12
av Nicke Nyfiken
Jerker skrev:Sambon och jag överväger att delta med en 2019 e-Golf. Väntar ni med middagen i Haparanda tills vi kommer fram?

Hur dags stänger köket?

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 10 maj 2022 12:02
av Generalbogge
Jerker skrev:Sambon och jag överväger att delta med en 2019 e-Golf. Väntar ni med middagen i Haparanda tills vi kommer fram?

Cirka 26 timmar enligt ABRP, så ni hinner nog till middagen

Men med en sådan bil, så kanske man ska få 2 timmars försprång gentemot de bilar som har större batterier.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 10 maj 2022 13:01
av Jerker
Generalbogge skrev:Cirka 26 timmar enligt ABRP, så ni hinner nog till middagen

Men med en sådan bil, så kanske man ska få 2 timmars försprång gentemot de bilar som har större batterier.
Låter bra!

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 10 maj 2022 15:18
av Robin_j
Jerker skrev:Sambon och jag överväger att delta med en 2019 e-Golf. Väntar ni med middagen i Haparanda tills vi kommer fram?

På jakt starten till Ystad får ni en bra start iallafall och kommer leda länge

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 10 maj 2022 15:20
av Jerker
Man borde kunna ha ett system för handikapp relaterat till batteristorlek.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 10 maj 2022 18:08
av Lophornis
Jerker skrev:Man borde kunna ha ett system för handikapp relaterat till batteristorlek.

Det var aldrig tal om handikap system när jag körde med vår ioniq 28kWh. Det är bara bita ihop och planera:)
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 10 maj 2022 19:00
av martinot
Lophornis skrev:Jerker skrev:Man borde kunna ha ett system för handikapp relaterat till batteristorlek.

Det var aldrig tal om handikap system när jag körde med vår ioniq 28kWh. Det är bara bita ihop och planera:)
Dessutom sänder det nog fel signaler som skulle kunna misstolkas som att elbilar är ”handikappade”.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 10 maj 2022 19:19
av Jerker
Nej, självklart ska ingen få några fördelar. Med bara 40 kW laddning så tar det sin tid med en e-Golf.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 10 maj 2022 19:33
av Bjelke
Men försprånget vid jaktstarten lär ju bli nästan episkt iaf
Dom andra kan det ganska lugnt om man säger så…

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 10 maj 2022 20:23
av Segelflygaren
Jojje167 skrev:Jag bor också i mitten av landet (Sundsvall), men överväger ändå att deltaga. Följde fjolårets tävling med spänning via joels livesändning under hela natten på väg ned mot Ystad och kunde inte släppa det förrän han var i mål. Så ska jag vara uppe hela natten i år också så kan jag lika gärna sitta bakom ratten själv.
Kör en M3 LR 2021 82kWh 18" med aerokåpor
En riktig vinnarbil

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 10 maj 2022 20:37
av martinot
Segelflygaren skrev:Jojje167 skrev:Jag bor också i mitten av landet (Sundsvall), men överväger ändå att deltaga. Följde fjolårets tävling med spänning via joels livesändning under hela natten på väg ned mot Ystad och kunde inte släppa det förrän han var i mål. Så ska jag vara uppe hela natten i år också så kan jag lika gärna sitta bakom ratten själv.
Kör en M3 LR 2021 82kWh 18" med aerokåpor
En riktig vinnarbil

Potentialen finns, men det gäller att köra/ladda den rätt också.
Nu i år dessutom mycket tuffare konkurrens av med ganska flat/rak kurva snabbladdande och (relativt e-tron) snåla EV6 mflr. Så konkurrensen till Tesla hårdnar helt klart för varje race (som det skall vara)!
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 10 maj 2022 20:50
av Jojje167
martinot skrev:Segelflygaren skrev:Jojje167 skrev:Jag bor också i mitten av landet (Sundsvall), men överväger ändå att deltaga. Följde fjolårets tävling med spänning via joels livesändning under hela natten på väg ned mot Ystad och kunde inte släppa det förrän han var i mål. Så ska jag vara uppe hela natten i år också så kan jag lika gärna sitta bakom ratten själv.
Kör en M3 LR 2021 82kWh 18" med aerokåpor
En riktig vinnarbil

Potentialen finns, men det gäller att köra/ladda den rätt också.
Nu i år dessutom mycket tuffare konkurrens av med ganska flat/rak kurva snabbladdande och (relativt e-tron) snåla EV6 mflr. Så konkurrensen till Tesla hårdnar helt klart för varje race (som det skall vara)!
Ser fram emot konkurrens från andra mer snabbladdande bilar, men det gäller att ha förbrukningen med sig också
Ska inte göra dig besviken Segelflygaren!
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 10 maj 2022 21:26
av iAkita
martinot skrev:Segelflygaren skrev:Jojje167 skrev:Jag bor också i mitten av landet (Sundsvall), men överväger ändå att deltaga. Följde fjolårets tävling med spänning via joels livesändning under hela natten på väg ned mot Ystad och kunde inte släppa det förrän han var i mål. Så ska jag vara uppe hela natten i år också så kan jag lika gärna sitta bakom ratten själv.
Kör en M3 LR 2021 82kWh 18" med aerokåpor
En riktig vinnarbil

Potentialen finns, men det gäller att köra/ladda den rätt också.
Nu i år dessutom mycket tuffare konkurrens av med ganska flat/rak kurva snabbladdande och (relativt e-tron) snåla EV6 mflr. Så konkurrensen till Tesla hårdnar helt klart för varje race (som det skall vara)!
Model 3 tror jag inte min EV6 kommer ha en chans mot, men det hade varit kul om det kom med en Model Y att få jämföra den mot! Tror det kan bli jämt, om det inte är köer vid Ionity och laddarna i Skellefteå levererar vad de ska, för första gången i SECCs historia.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 12 maj 2022 11:21
av joel80
Är det nån som bara vill vara med en del av resan skulle jag kunna ta upp en co-driver någonstans på mitten, så länge ni är med på att vara med i livesändningen.
Det här är en nyhet som kan påverka ganska mycket för oss utan Tesla!
https://alltomelbil.se/elon-musk-bekraf ... det-ratta/
Får dom igång det innan slutet av juli så förändrar den ladd-landskapet rätt bra för oss andra. Speciellt hastighetsmässigt när det gäller Norrlandskusten.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 12 maj 2022 14:22
av martinot
joel80 skrev:Är det nån som bara vill vara med en del av resan skulle jag kunna ta upp en co-driver någonstans på mitten, så länge ni är med på att vara med i livesändningen.
Det här är en nyhet som kan påverka ganska mycket för oss utan Tesla!
https://alltomelbil.se/elon-musk-bekraf ... det-ratta/
Får dom igång det innan slutet av juli så förändrar den ladd-landskapet rätt bra för oss andra. Speciellt hastighetsmässigt när det gäller Norrlandskusten.
Enligt Elon så har det redan hänt om du läser artikeln du länkar till:
– Vi har redan öppnat Tesla Superchargers för andra elbilar i Europa.