Re: Fjädring MY
Postat: 29 apr 2022 07:00
Att jämföra med en Porsche med PASM blir ju lite orättvist eftersom den har aktiva dämpare och Porsche är ju dessutom extremt duktiga på avstämning av fjädringskomponenter. Är väl huvudanledningen till att en Cayenne är betydligt dyrare än en Audi Q8.
Körde nyligen en BMW 118i M sport som vi har i familjen. Det är en 2017 så den är RWD och har passiva dämpare. Tycker inte den hade bättre fjädringskomfort än min Model Y, snarare lite sämre. Dessutom kändes den segare i styrresponsen och upplevdes kränga mer. Däremot var den mycket bättre dämpad i hjulhusen. Grussprut och ljud från hjulupphängningen hördes mycket mindre. Tittar man på försäljningssiffrorna för Model Y så verkar svenska folket ganska okänsliga för hård dämpning. Nästan 2000 stycken nyregistrerade i år. Angående luftfjädring så ska man inte överskatta vikten av det. En bil blir inte automatiskt komfortabel bara för att den har luftfjädring. Huvudargumentet för luftfjädring är att kunna behålla fjädringsvägen oavsett last. Viktigare är nog att man har adaptiv dämpning så att man både kan få lite gung över fartguppen samt snabb stryrrespons. Passiv dämpning som Model Y har blir alltid en kompromiss. Personligen så tycker jag Tesla hade kunnat göra styrresponsen lite mindre direkt så hade man vunnit lite i komfort.
Körde nyligen en BMW 118i M sport som vi har i familjen. Det är en 2017 så den är RWD och har passiva dämpare. Tycker inte den hade bättre fjädringskomfort än min Model Y, snarare lite sämre. Dessutom kändes den segare i styrresponsen och upplevdes kränga mer. Däremot var den mycket bättre dämpad i hjulhusen. Grussprut och ljud från hjulupphängningen hördes mycket mindre. Tittar man på försäljningssiffrorna för Model Y så verkar svenska folket ganska okänsliga för hård dämpning. Nästan 2000 stycken nyregistrerade i år. Angående luftfjädring så ska man inte överskatta vikten av det. En bil blir inte automatiskt komfortabel bara för att den har luftfjädring. Huvudargumentet för luftfjädring är att kunna behålla fjädringsvägen oavsett last. Viktigare är nog att man har adaptiv dämpning så att man både kan få lite gung över fartguppen samt snabb stryrrespons. Passiv dämpning som Model Y har blir alltid en kompromiss. Personligen så tycker jag Tesla hade kunnat göra styrresponsen lite mindre direkt så hade man vunnit lite i komfort.