Att jämföra med en Porsche med PASM blir ju lite orättvist eftersom den har aktiva dämpare och Porsche är ju dessutom extremt duktiga på avstämning av fjädringskomponenter. Är väl huvudanledningen till att en Cayenne är betydligt dyrare än en Audi Q8.
Körde nyligen en BMW 118i M sport som vi har i familjen. Det är en 2017 så den är RWD och har passiva dämpare. Tycker inte den hade bättre fjädringskomfort än min Model Y, snarare lite sämre. Dessutom kändes den segare i styrresponsen och upplevdes kränga mer. Däremot var den mycket bättre dämpad i hjulhusen. Grussprut och ljud från hjulupphängningen hördes mycket mindre. Tittar man på försäljningssiffrorna för Model Y så verkar svenska folket ganska okänsliga för hård dämpning. Nästan 2000 stycken nyregistrerade i år. Angående luftfjädring så ska man inte överskatta vikten av det. En bil blir inte automatiskt komfortabel bara för att den har luftfjädring. Huvudargumentet för luftfjädring är att kunna behålla fjädringsvägen oavsett last. Viktigare är nog att man har adaptiv dämpning så att man både kan få lite gung över fartguppen samt snabb stryrrespons. Passiv dämpning som Model Y har blir alltid en kompromiss. Personligen så tycker jag Tesla hade kunnat göra styrresponsen lite mindre direkt så hade man vunnit lite i komfort.
Fjädring MY
Moderator: Redaktion
Re: Fjädring MY
Har haft en massa bilar, både med "stålfjädring", aktiv fjädring och luftfjädring.
Tesla model Y är menad att vara "sportig"
, vilket gör att den blir stötig vid mindre ojämnheter, det vore svårt att ha mjuka rörelser i små vägskador samtidigt som bilen inte ska kränga i kurvorna.
Exempel: min förra bil, en touareg MY20 med 2-kammarluftfjädring (dvs en sämre lösning än samma "platta" i Q7, cayenne, bentayga), den gick ändå väldigt skönt över vägskador och gupp när man körde i komfortläget. MEN den krängde hårt i kurvorna även i sportläget. Dvs man kan inte både få kakan och äta den.
Mjukt och skönt över vägskador och gupp = krängande och hängande i kurvorna.
Sen finns det tillverkare som är duktiga på stålfjädring och kan få lite av båda världarna, så visst har tesla en bit kvar att lära sig/skaffa bättre//dyrare upphängning, men det knaprar väl på deras marginal, så .... ja... vad ska de göra för att fortsätta sälja bilar (ingenting då de säljer allt de tillverkar), samtidigt som de behåller aktievärdet (ge f-n i utveckling av fjädringen då det inte ökar aktiekursen)...
Det är som det är.
EDIT: Tänkte bara tillägga att jag tycker styrningen är väldigt fin i teslan, den är snabb och styr in fint samtidigt som fjädringen håller i, däremot gör sig vikten påmind, och det är svårt att köra snabbt i svepande kurvor, den vill verkligen utåt.
Tesla model Y är menad att vara "sportig"

Exempel: min förra bil, en touareg MY20 med 2-kammarluftfjädring (dvs en sämre lösning än samma "platta" i Q7, cayenne, bentayga), den gick ändå väldigt skönt över vägskador och gupp när man körde i komfortläget. MEN den krängde hårt i kurvorna även i sportläget. Dvs man kan inte både få kakan och äta den.
Sen finns det tillverkare som är duktiga på stålfjädring och kan få lite av båda världarna, så visst har tesla en bit kvar att lära sig/skaffa bättre//dyrare upphängning, men det knaprar väl på deras marginal, så .... ja... vad ska de göra för att fortsätta sälja bilar (ingenting då de säljer allt de tillverkar), samtidigt som de behåller aktievärdet (ge f-n i utveckling av fjädringen då det inte ökar aktiekursen)...
Det är som det är.
EDIT: Tänkte bara tillägga att jag tycker styrningen är väldigt fin i teslan, den är snabb och styr in fint samtidigt som fjädringen håller i, däremot gör sig vikten påmind, och det är svårt att köra snabbt i svepande kurvor, den vill verkligen utåt.
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Jodå. Man kan ha kvar kakan, Citroën Xantia Activa..Strebern skrev:Har haft en massa bilar, både med "stålfjädring", aktiv fjädring och luftfjädring.
Tesla model Y är menad att vara "sportig", vilket gör att den blir stötig vid mindre ojämnheter, det vore svårt att ha mjuka rörelser i små vägskador samtidigt som bilen inte ska kränga i kurvorna.
Det är som det är.

Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
-
Med bara stålfjädring, vanliga krängningshämmare och passiva stötdämpare så skulle jag säga att det är omöjligt att få en bil med snabb styrrespons och låg krängning i kurvorna, samtidigt som det går mjukt över gupp. Då får man antingen en bil med hård grundsättning som går hårt över alla gupp som Model Y. Alternativt så har man mjukare fjädrar, men istället kraftiga krängningshämmare som gör att bilen vaggar kraftigt i sidled över ensidiga gupp. Har kört Mercedes GLS några gånger och den beter sig precis så. Den är mjuk (för mjuk i min smak) och gungig över de flesta gupp, men när bara ena sidans hjulpar kör över ett gupp så vaggar den i sidled på ett oskönt sätt. Luftfjädring löser inte detta (GLS:en har det) utan man måste ha aktiva krängningshämmare, typ BMW:s dynamic drive eller Porsches PDCC. Alternativt så tar man bort krängningshämmaren helt och kopplar ihop stötdämparna hydrauliskt som McLaren och Rivian gör. Av någon anledning så tror många att luftfjädring kan lösa allla komfortproblem, men luftfjädring hjälper bara till att jämna ut skillnader i fjädringsväg och hårdhet, mellan en tom och en lastad bil. Kör man inte jämnt med tungt släp och/eller mycket last så har man ingen större nytta av luftfjädring. Adaptiv dämpning skulle hjälpa Model Y en bit på vägen, men den skulle fortfarande vara ganska hård i fjädringen. Att Model 3 går mjukare beror sannolikt på att den har lägre tyngdpunkt och kan därför uppnå bra köregenskaper med mjukare fjädring. Har kört en del sportiga bilar som BMW 3 serie G20, BMW 1 serie M-sport F20 och Alfa Giulia. Ärligt talat så går de alla ganska hårt och stötigt på vägen. BMW 5 serie med adaptiv dämpning går mycket bekvämt, men den kränger å andra sidan en hel del i kurvorna.Strebern skrev:Har haft en massa bilar, både med "stålfjädring", aktiv fjädring och luftfjädring.
Tesla model Y är menad att vara "sportig", vilket gör att den blir stötig vid mindre ojämnheter, det vore svårt att ha mjuka rörelser i små vägskador samtidigt som bilen inte ska kränga i kurvorna.
Det är som det är.