Sida 2 av 5

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 06 apr 2022 15:09
av anna__
Mattias K skrev:
anna__ skrev:
pejvic skrev:
Hur många procent dyrare än LR?
Billigare med 100 kr jämfört med en LR... 488 kr halvförsäkring vs 588 kr för en LR
Det låter väldigt bra, får man fråga med vilket bolag du fick up de priserna?
Jag gjorde en sökning på Insplanet och fick endast upp ett pris -ICA försäkring 1995kr / månaden, mindre bra...
får väl göra mer grundlig research när man får sitt eget Reg nr.

Trygghansa, då bor jag ändå i malmö vilket alltid brukar vara dyrt tyvärr :)
LF Skåne 726 kr / månad

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 06 apr 2022 15:17
av Mattias K
anna__ skrev:
Mattias K skrev:
anna__ skrev:
pejvic skrev:
Hur många procent dyrare än LR?
Billigare med 100 kr jämfört med en LR... 488 kr halvförsäkring vs 588 kr för en LR
Det låter väldigt bra, får man fråga med vilket bolag du fick up de priserna?
Jag gjorde en sökning på Insplanet och fick endast upp ett pris -ICA försäkring 1995kr / månaden, mindre bra...
får väl göra mer grundlig research när man får sitt eget Reg nr.

Trygghansa, då bor jag ändå i malmö vilket alltid brukar vara dyrt tyvärr :)
LF Skåne 726 kr / månad
Toppen, tack för info!
Gjorde en sökning på Trygg hansa och jag landade på 546kr, bor i stockholm.

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 06 apr 2022 15:27
av taliz
Blev förvånansvärt billigt för mig, mindre än halva priset vs en M3P. Why :?:

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 06 apr 2022 15:30
av Teslicious
mbjoerklund skrev:
Hillstreet skrev:
mbjoerklund skrev:
Det var ganska lätt att hitta båda regnr på biluppgifter.se :D
Hur hittar du för-registreringar på biluppgifter.se?
Kör jag avancerad sök och väljer Tesla finns inte ens Model Y med.

https://biluppgifter.se/fordon/FEU15R
Är det där en MY eller MYP?

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 06 apr 2022 15:37
av jonasl
Står som tillverkad i Nederländerna.. måste bara något biluppgifter.se fått om bakfoten.

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 06 apr 2022 15:40
av mbjoerklund
Teslicious skrev:
mbjoerklund skrev:
Hillstreet skrev:
mbjoerklund skrev:
Det var ganska lätt att hitta båda regnr på biluppgifter.se :D
Hur hittar du för-registreringar på biluppgifter.se?
Kör jag avancerad sök och väljer Tesla finns inte ens Model Y med.

https://biluppgifter.se/fordon/FEU15R
Är det där en MY eller MYP?
Finns inga LR med toppfart på 250km/h så min slutsats är att det är en MYP.

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 06 apr 2022 15:47
av anna__
det stämmer också bra med range

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 06 apr 2022 16:38
av HRidge
Om det är så att Model Y Performance med regnr FEU15R är en av de två som står i Trosta, så är det så att den ska bli demo-bil...enligt ett ett samtal från Tesla nyss.

Jag blev uppringd för att ngn chef hade "gnällt" över det faktum att jag hela tiden skjuter på leverans av min LR AWD (ja, jag har dubbelgarderat mig som många andra :D )...vill ju hellre ha en Performance om jag kan få den snart.
Jag sa ok på att ta bort bokningen på LR AWD...då beskedet (eller kill-gissningen) var att jag får leverans av Performance (vit bil med svart inredning) i månadsskiftet april/maj.

Beställde LR AWD i somras och Performance i november.

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 06 apr 2022 17:01
av Nicke Nyfiken
HRidge skrev:
Om det är så att Model Y Performance med regnr FEU15R är en av de två som står i Trosta, så är det så att den ska bli demo-bil...enligt ett ett samtal från Tesla nyss.

Jag blev uppringd för att ngn chef hade "gnällt" över det faktum att jag hela tiden skjuter på leverans av min LR AWD (ja, jag har dubbelgarderat mig som många andra :D )...vill ju hellre ha en Performance om jag kan få den snart.
Jag sa ok på att ta bort bokningen på LR AWD...då beskedet (eller kill-gissningen) var att jag får leverans av Performance (vit bil med svart inredning) i månadsskiftet april/maj.

Beställde LR AWD i somras och Performance i november.
Pratade också med tesla idag. Ungefär samma svar.

Det finns fortfarande inga kundbilar i Sverige. De räknar med att de första ska komma nästa vecka.
De bilar som tidigare har siktats i Sverige på biltransporter och på parkeringar, är bilar från provserien på 2000 bilar och går inte att registrera, utan ska enbart användas som visningsbilar. Ingen provkörning alltså.

Beskedet till mig var att vita bilar kommer troligen inte börja levereras förrän mitten på maj.

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 06 apr 2022 17:15
av anna__
Kommer säkert inte få min innan taket börjar gälla :( :( beställde för sent

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 06 apr 2022 17:15
av Honkan
Låter rimligt med mitten på Maj, men måste säga att försäkringen på en MYP är billig med tanke på prestandan :)

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 07 apr 2022 09:40
av mikebike
Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
När jag lagt på sommardäcken skall jag köpa till acc.boost till min...

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 07 apr 2022 13:56
av Nicke Nyfiken
mikebike skrev:
Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
När jag lagt på sommardäcken skall jag köpa till acc.boost till min...
Det är ju bara en siffra på ett papper.
20 kW gör inte 1,5 sekunder på accelerationen 0-100.

Acc Boost ger väl mer än 20 extra kW? Så då skulle en LR vara kvickare än en P.

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 07 apr 2022 14:18
av mikebike
Nicke Nyfiken skrev:
mikebike skrev:
Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
När jag lagt på sommardäcken skall jag köpa till acc.boost till min...
Det är ju bara en siffra på ett papper.
20 kW gör inte 1,5 sekunder på accelerationen 0-100.

Acc Boost ger väl mer än 20 extra kW? Så då skulle en LR vara kvickare än en P.
Nej, på en skärm. ;)

Enligt "internetrykten" så är den angivna effekten för LR med acc.boost.

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 07 apr 2022 14:28
av Nicke Nyfiken
mikebike skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mikebike skrev:
Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
När jag lagt på sommardäcken skall jag köpa till acc.boost till min...
Det är ju bara en siffra på ett papper.
20 kW gör inte 1,5 sekunder på accelerationen 0-100.

Acc Boost ger väl mer än 20 extra kW? Så då skulle en LR vara kvickare än en P.
Nej, på en skärm. ;)

Enligt "internetrykten" så är den angivna effekten för LR med acc.boost.
Jag skriver ut allt på papper. ;)

Kanske därför det inte är någon skillnad i försäkringspremie mellan LR och P.

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 08 apr 2022 11:32
av backe
Nicke Nyfiken skrev:
mikebike skrev:
Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
När jag lagt på sommardäcken skall jag köpa till acc.boost till min...
Det är ju bara en siffra på ett papper.
20 kW gör inte 1,5 sekunder på accelerationen 0-100.

Acc Boost ger väl mer än 20 extra kW? Så då skulle en LR vara kvickare än en P.

För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...

P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 08 apr 2022 11:57
av Fredrik j
backe skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mikebike skrev:
Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
När jag lagt på sommardäcken skall jag köpa till acc.boost till min...
Det är ju bara en siffra på ett papper.
20 kW gör inte 1,5 sekunder på accelerationen 0-100.

Acc Boost ger väl mer än 20 extra kW? Så då skulle en LR vara kvickare än en P.

För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...

P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
För att man vill få en bättre siffra kanske?

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 08 apr 2022 11:57
av Nicke Nyfiken
backe skrev:
För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...

P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
Ja Tesla har trollat med 0-100 tiderna på sina Performance bilar under många år. Tror det började när P85D började säljas. För att uppnå den utlovade 0-100 tiden som angavs när bilen presenterades, blev man i verkligheten tvungen att ändra mätmetod, vilket verkar minska tiden med runt 0,2 sekunder.

Det finns väl ingen annan biltillverkare som använder denna ohederliga mätmetod?

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 08 apr 2022 12:01
av SwedishAdvocate
Nicke Nyfiken skrev:
.../ Det finns väl ingen annan biltillverkare som använder denna ohederliga mätmetod?
Är inte den mätmetoden standard för amerikanska tillverkare när de ska ange siffror för sina prestandamodeller?

Och används inte samma mätmetod av hela den amerikanska motorpressen?

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 08 apr 2022 12:06
av Nicke Nyfiken
SwedishAdvocate skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
.../ Det finns väl ingen annan biltillverkare som använder denna ohederliga mätmetod?
Är inte den mätmetoden standard för amerikanska tillverkare när de ska ange siffror för sina prestandamodeller?

Och används inte samma mätmetod av hela den amerikanska motorpressen?
Du menar att alla amerikanska biltillverkare anger dessa hittepå-siffror när de marknadsför sina bilar i Europa?

Intressant.

Det blir inte mindre ohederligt för det. 0-100 med rullande start. :lol:

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 08 apr 2022 12:10
av hanseman
Nicke Nyfiken skrev:
backe skrev:
För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...

P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
Ja Tesla har trollat med 0-100 tiderna på sina Performance bilar under många år. Tror det började när P85D började säljas. För att uppnå den utlovade 0-100 tiden som angavs när bilen presenterades, blev man i verkligheten tvungen att ändra mätmetod, vilket verkar minska tiden med runt 0,2 sekunder.

Det finns väl ingen annan biltillverkare som använder denna ohederliga mätmetod?
Ja det är vanligt förekommande av flera biltillverkare. Inget trolleri. Inte ohederligt. Föreslår att du googlar om du vill veta mer än att killgissa dig fram.

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 08 apr 2022 12:14
av Nicke Nyfiken
hanseman skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
backe skrev:
För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...

P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
Ja Tesla har trollat med 0-100 tiderna på sina Performance bilar under många år. Tror det började när P85D började säljas. För att uppnå den utlovade 0-100 tiden som angavs när bilen presenterades, blev man i verkligheten tvungen att ändra mätmetod, vilket verkar minska tiden med runt 0,2 sekunder.

Det finns väl ingen annan biltillverkare som använder denna ohederliga mätmetod?
Ja det är vanligt förekommande av flera biltillverkare. Inget trolleri. Inte ohederligt. Föreslår att du googlar om du vill veta mer än att killgissa dig fram.
Hederligt att ange 0-100 med rullande start. :lol:
Det blir inte ett dugg mer hederligt för att det är fler som använder metoden.

Prova att googla vilken fart 0 km/h är.

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 08 apr 2022 12:18
av Honkan
Egentligen är väl rullande start mer rätt med tanke på vilket underlag man måste ha annars för att uppnå en viss tid, dessutom så är en del 4x4 bilar snabbare första 400 meter för att sedan förlora mot mer effekt , tillexempel RS4 är grymt snabb dels för att man har fyrhjulsdrift

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 08 apr 2022 12:31
av backe
hanseman skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
backe skrev:
För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...

P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
Ja Tesla har trollat med 0-100 tiderna på sina Performance bilar under många år. Tror det började när P85D började säljas. För att uppnå den utlovade 0-100 tiden som angavs när bilen presenterades, blev man i verkligheten tvungen att ändra mätmetod, vilket verkar minska tiden med runt 0,2 sekunder.

Det finns väl ingen annan biltillverkare som använder denna ohederliga mätmetod?
Ja det är vanligt förekommande av flera biltillverkare. Inget trolleri. Inte ohederligt. Föreslår att du googlar om du vill veta mer än att killgissa dig fram.
Men varför olika metoder mellan LR och P? Är det en del i hederligheten?

Tesla använder även en annan metod än andra tillverkare när man mäter lastvolym gissar jag, de andra mäter upp till nedre fönsterkant i bagaget, Tesla gissar jag mäter hela volymen.

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Postat: 08 apr 2022 12:42
av Fredrik j
hanseman skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
backe skrev:
För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...

P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
Ja Tesla har trollat med 0-100 tiderna på sina Performance bilar under många år. Tror det började när P85D började säljas. För att uppnå den utlovade 0-100 tiden som angavs när bilen presenterades, blev man i verkligheten tvungen att ändra mätmetod, vilket verkar minska tiden med runt 0,2 sekunder.

Det finns väl ingen annan biltillverkare som använder denna ohederliga mätmetod?
Ja det är vanligt förekommande av flera biltillverkare. Inget trolleri. Inte ohederligt. Föreslår att du googlar om du vill veta mer än att killgissa dig fram.
Framkommer det av din googling varför man använder olika metoder för LR och P? Och vilken metod använder man för att beskriva prestandan hos en LR med acc boost?