Sida 2 av 2
Re: SIM - kort
Postat: 30 apr 2022 10:59
av Curik
R2_m3 skrev:kenjon skrev:TeslaKotte skrev:Jjonas skrev:Lägg ett serviceärende så fixar Tesla lokaliseringen åt dig.
Har försökt mig på detta utan återkoppling från Tesla.
Vilken kategori valde du och hur snabbt återkom dom och åtgärdade det?
/TK
De fixade min när jag klagade.
Antar de kan göra det remote eller måste det komma en Mobile Service på besök ?
Min kollega fick det gjort remote. Jag fick köra upp bilen till Stockholm. Lite oklart om det i slutändan var samma fel, men det blev löst iaf.
Re: SIM - kort
Postat: 30 apr 2022 11:33
av jonasl
Ilduce77 skrev:
Prutade du dig till ett år? Nu ingår väl bara en månad?
Beställningen gjordes i mars 2021 men ändradade från tysk bil till vad som helst i Januari, lev tidigast q2
Re: SIM - kort
Postat: 30 apr 2022 16:16
av mikebike
Curik skrev:R2_m3 skrev:kenjon skrev:TeslaKotte skrev:Jjonas skrev:Lägg ett serviceärende så fixar Tesla lokaliseringen åt dig.
Har försökt mig på detta utan återkoppling från Tesla.
Vilken kategori valde du och hur snabbt återkom dom och åtgärdade det?
/TK
De fixade min när jag klagade.
Antar de kan göra det remote eller måste det komma en Mobile Service på besök ?
Min kollega fick det gjort remote. Jag fick köra upp bilen till Stockholm. Lite oklart om det i slutändan var samma fel, men det blev löst iaf.
Det fel som drabbar MY 2022 är något annat än de som tidigare drabbat MY och vissa M3. Enligt SC finns ännu ingen lösning. Om någon fått felet fixat på en 2022 vill jag gärna veta det så att jag kan jaga på SC.
Re: SIM - kort
Postat: 02 maj 2022 10:06
av R2_m3
Fick svar från SC på min bokning om att fixa lokalisering:
Hej, tack för din bokning. eSIM profilen i din bil kommer att ändras till en svensk profil over-the-air inom en snar framtid. Tyvärr kan jag inte ge dig ett exakt datum, men det kommer ske automatiskt då denna ändring rullas ut successivt till hela flottan.
Eftersom det inte krävs ett servicebesök så avbokar jag nu ditt ärende. Om du har något annat du behöver hjälp med är du varmt välkommen att boka en ny tid i appen.
Tesla Service
Så alla får denna fix automatiskt utan att behöva boka tid.
Re: SIM - kort
Postat: 02 maj 2022 10:36
av Curik
mikebike skrev:Curik skrev:
Min kollega fick det gjort remote. Jag fick köra upp bilen till Stockholm. Lite oklart om det i slutändan var samma fel, men det blev löst iaf.
Det fel som drabbar MY 2022 är något annat än de som tidigare drabbat MY och vissa M3. Enligt SC finns ännu ingen lösning. Om någon fått felet fixat på en 2022 vill jag gärna veta det så att jag kan jaga på SC.
I vårt fall var det en 2020 Model S och en 2020 Model 3. Symptomen var samma.
Vad menar SC att lösningen är då? Att vänta "på en uppdatering"? Det brukar dom nämligen köra med (exempelvis när min Sentry slutade att fungera) när dom inte vet hur dom ska lösa något mjukvarurelaterat.
Men vad vet jag. Såhär såg arbetsbeskrivningen ut när det begav sig:
Re: SIM - kort
Postat: 02 maj 2022 11:00
av mikebike
Så här säger SC om problemen med e-SIM hos MY 2022:
"Hej! Det som är nu är ett annat problem om man jämför med det som var ett tag sedan. Allt ser ut som det skall förutom att den inte har länkat om e-sim profilen till Telia ännu vilket sker av okänd anledning och tyvärr inget vi kan göra åt. Mvh Tesla service"
"Det kommer att lösas automatiskt utav Tesla, vi som service center kan tyvärr inte göra något åt det i nuläget då det ligger hos ingenjörerna. Wifi uppkoppling har desvärre inte påverkan på detta. Mvh Tesla service"
"Vi har sett att det är på de flesta Model Y och M3 som kommer nylevererade och alla får denna fix i slumpvis ordning. Mvh Tesla service"
"Just nu är problemet att det inte finns någon fix. Mvh Tesla service"
"Detta arbetas på förfullt och tvärr ingenting vi kan göra, det kommer att lösa sig automatiskt. Mvh Tesla service"
Som sagt: Är det någon med en 2022:a som fått detta fixat?
Antingen genom aktivitet från SC eller automatiskt via uppdatering.
Re: SIM - kort
Postat: 02 maj 2022 11:13
av Curik
mikebike skrev:Så här säger SC om problemen med e-SIM hos MY 2022:
"Hej! Det som är nu är ett annat problem om man jämför med det som var ett tag sedan. Allt ser ut som det skall förutom att den inte har länkat om e-sim profilen till Telia ännu vilket sker av okänd anledning och tyvärr inget vi kan göra åt. Mvh Tesla service"
"Det kommer att lösas automatiskt utav Tesla, vi som service center kan tyvärr inte göra något åt det i nuläget då det ligger hos ingenjörerna. Wifi uppkoppling har desvärre inte påverkan på detta. Mvh Tesla service"
"Vi har sett att det är på de flesta Model Y och M3 som kommer nylevererade och alla får denna fix i slumpvis ordning. Mvh Tesla service"
"Just nu är problemet att det inte finns någon fix. Mvh Tesla service"
"Detta arbetas på förfullt och tvärr ingenting vi kan göra, det kommer att lösa sig automatiskt. Mvh Tesla service"
Så dåligt! Vems fel det är internt skiter väl jag i.. fixa det!
Re: SIM - kort
Postat: 02 maj 2022 11:21
av Anderzzon
Vad spelar det för roll om sim-kortet är registrerat i Nederländerna eller Sverige?
Re: SIM - kort
Postat: 02 maj 2022 11:46
av R2_m3
Anderzzon skrev:Vad spelar det för roll om sim-kortet är registrerat i Nederländerna eller Sverige?
Vissa streamingtjänster funkar inte eller kan inte visa allt innehåll tex svtplay
Re: SIM - kort
Postat: 02 maj 2022 11:56
av Anderzzon
R2_m3 skrev:Anderzzon skrev:Vad spelar det för roll om sim-kortet är registrerat i Nederländerna eller Sverige?
Vissa streamingtjänster funkar inte eller kan inte visa allt innehåll tex svtplay
Ok, ett väldigt litet problem alltså. Gällande SVT är det enligt mig mer irriterande att de väljer att inte förhålla sig till EU:s Portability of online content services, även om de skulle kunna göra det om de velat.
Re: SIM - kort
Postat: 02 maj 2022 13:01
av Curik
Anderzzon skrev:R2_m3 skrev:Anderzzon skrev:Vad spelar det för roll om sim-kortet är registrerat i Nederländerna eller Sverige?
Vissa streamingtjänster funkar inte eller kan inte visa allt innehåll tex svtplay
Ok, ett väldigt litet problem alltså. Gällande SVT är det enligt mig mer irriterande att de väljer att inte förhålla sig till EU:s Portability of online content services, även om de skulle kunna göra det om de velat.
Vad är ett stort problem menar du, lite knarr ifrån förardörren när du buskör över farthinder? Åh nej!
Som bekant så kan något vara ett stort problem för andra utan att det nödvändigtvis är det för dig.
Re: SIM - kort
Postat: 02 maj 2022 13:42
av Anderzzon
Curik skrev:Anderzzon skrev:R2_m3 skrev:Anderzzon skrev:Vad spelar det för roll om sim-kortet är registrerat i Nederländerna eller Sverige?
Vissa streamingtjänster funkar inte eller kan inte visa allt innehåll tex svtplay
Ok, ett väldigt litet problem alltså. Gällande SVT är det enligt mig mer irriterande att de väljer att inte förhålla sig till EU:s Portability of online content services, även om de skulle kunna göra det om de velat.
Vad är ett stort problem menar du, lite knarr ifrån förardörren när du buskör över farthinder? Åh nej!
Som bekant så kan något vara ett stort problem för andra utan att det nödvändigtvis är det för dig.
Haha

Ja exakt alla är olika! Själv skulle jag nog på stående fot kunna räkna upp minst 25 andra mjukvarurelaterade grejer som jag skulle prioritera högre att få fixat än att kunna se allt innehåll från SVT i bilen

Re: SIM - kort
Postat: 02 maj 2022 14:26
av mikebike
Anderzzon skrev:R2_m3 skrev:Anderzzon skrev:Vad spelar det för roll om sim-kortet är registrerat i Nederländerna eller Sverige?
Vissa streamingtjänster funkar inte eller kan inte visa allt innehåll tex svtplay
Ok, ett väldigt litet problem alltså. Gällande SVT är det enligt mig mer irriterande att de väljer att inte förhålla sig till EU:s Portability of online content services, även om de skulle kunna göra det om de velat.
Om man t.ex. har problem med Spotify och klickar på "hjälpknappen" så får man hjälpavsnitt på flamländska....
Vi tittar ofta på SVTPLAY när vi laddar.