Laddning samägt sommarställe

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av d3marcus »

tor-ake skrev:
Icerman skrev:
Nybliven elbilsägare och funderar över sommarens vistelse på det samägda sommarstället. Laddbox är ej aktuellt att installera. För att inte få arga blickar tänkte jag primärt försöka ladda på SUC 20 min bort. Passerar med jämna mellanrum för träning/handling mm. Kanske även köpa en elmätare till vanligt uttag om laddning vid huset för att kunna betala för mig när räkningen kommer. Bilen kan ju stå några dagar på semestern så laddning borde den få. Hur löser ni det ni som har samägda hus.
Tror att en såndär lös mätare som man pluggar in i urtaget kan vara en brandrisk om du inte ställer ned laddningen till 6A, och det vill du inte göra eftersom det tar lång tid att ladda och du får mycket förluster.

I appen kan du se hur mycket du har laddat varje dag den senaste månaden, lägg på 15% laddförluster för att vara på den säkra sidan.
Screenshot_20220401-084431_Tesla.jpg
Som sagt, appen visar endast vilken laddning batteriet tagit emot. På vintern kan det vara uppemot 30% högre siffror pga uppvärmning av batteri och förkonditionering av kupén. Behövs en smart laddbox (som Easee) för att få ut korrekt data.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 964
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av R_Edvinsson »

jonasl skrev:
Ett rent sidospår, var på Karolinska i Huddinge för några månader sen och såg att de hade laddplatser. Döm om min förvåning när det var shuko-uttag och man förväntades ha med egen kabel. Det hade jag förvisso, den ligger alltid i frunken, men jag iddes inte ens koppla in mig utan lämnade platsen till en behövande hybrid. :)
Hade samma upplevelse i onsdags då jag tyckte mig se att det skulle finnas laddare i garaget.

Efter lite efterforskning hittade jag så dem i garaget bakom upp för kullen.

Men då 10.5kWh laddat slutade på 31:- för elen + 90:- i parkeringsavgift så tar jag nog och skippar laddningen i fortsättningen och parkerar med vanliga dödliga i schuckogaraget. :mrgreen:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
jonasl skrev:
Kan tänka mig att man hade större nytta av trefas EVSE förr när publika laddstolpar med typ2-uttag inte var så vanliga.

Ett rent sidospår, var på Karolinska i Huddinge för några månader sen och såg att de hade laddplatser. Döm om min förvåning när det var shuko-uttag och man förväntades ha med egen kabel. Det hade jag förvisso, den ligger alltid i frunken, men jag iddes inte ens koppla in mig utan lämnade platsen till en behövande hybrid. :)
Jo, Schuko är så låg effekt att jag inte heller orkar koppla in.

Gällande 3-fas EVSE så använde jag den faktiskt senast två gånger denna veckan.

Dels laddade jag i ett trefas CEE-uttag som jag hittade när jag parkerade för att äta en lunchbuffe. Var perfekt för att toppa upp batteriet lite innan jag senare skulle åka vidare till en konferens i en annan stad! :)

Tidigare i veckan hade jag bott på hotell (Radisson Blu) som har 3-fas CEE-uttag. Kom rätt sent till hotellet med nästan tömt batteri (ca 8% SoC) och skulle iväg rätt tidigt till kontoret på morgonen. Hade inte hunnit ladda fullt med min 1-fas Tesla UMC (som jag har som reserv EVSE i frunken). Med min 3-fas Metron EVSE så hade jag hunnit ladda till 90% på morgonen, och sedan drog jag på att ladda upp ytterligare mot 100% medans jag gjorde mig i ordning och åt frukost.
Var dessa 3-fas uttag verkligen avsedda för gratisladdning?

Eller var det avancerade elstölder som pågick?

Den som jag ladde en timme vid lunchen vet jag inte 100%. Uttaget var dock precis vid en parkeringsruta i samma höjd som typiska ladduttag för elbilar. Stod dock ingen skylt.

Var oavsett absolut inga avancerade elstölder (vilket jag tolkar som att minst tjuvkoppla förbi saker, eller manipulera mätare, etc). Det kan jag garantera dig 100%. Håller inte på med sådant.

Riskerar inte elsäkerhet och livet (förutom det moraliskt felaktiga) för att fylla på en elbil med några extra mils räckvidd (även om de inte detta fallet gjorde att jag kom fram till nästa destination utan att stanna för laddstopp på vägen).

Den som jag laddade vid hotellet under natten var 6 st CEE-uttag totalt vid 6 st olika parkeringsrutor i rad, och alla utmärkta med skylt att de var till för elbilsladdning. Den var det absolut inte någon som helst tveksamhet om. Absolut 100% legit. Hade även påpekat för hotellet när jag checkade ut rummet att jag laddat när jag betalade för garageavgiften (dock så tar de aldrig något extra betalt för det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av LarsL »

3-fas bär bara boxar är jubla och lika säkra som fastinstallerade om de ansluter till industriuttag CEE rött eller blått. Men om det ska göras installationer hade jag köpt en laddbox istället då får man dra av 50%. Easee boxen kan ju ha rfid brickor så att man kan se hur mycket de olika användarna laddat.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
3-fas bär bara boxar är jubla och lika säkra som fastinstallerade om de ansluter till industriuttag CEE rött eller blått. Men om det ska göras installationer hade jag köpt en laddbox istället då får man dra av 50%. Easee boxen kan ju ha rfid brickor så att man kan se hur mycket de olika användarna laddat.
Håller med. Det ena utesluter dock inte det andra. Problemet för TS här var dock att fastighetsägarna inte var eniga, och för att få 50% så måste det beställas av den som tecknar fastigheten om jag minns rätt. Vidare så verkar kanske framtiden skakig för TS huruvida denna fastighets framtida ägarskap, och därmed tillgång till den för TS kommer se ut.

Det bästa hade ju varit om samtliga syskon, kusiner, övriga delägare, etc. insåg värdet av en fast Typ2-box. Det kommer alla vinna på och höja värdet på fastigheten, och göra det mer praktiskt för alla i längden när fler får elbilar (vilket bara kommer vara en tidsfråga). Även smart att passa på så länge som 50% bidrag finns (kommer säkert försvinna snart).

Men med tanke på att det inte verkar möjligt släkt/ägarmässigt enligt TS, så tror jag att sätta upp ett rött CEE-uttag lite billigt och diskret är det näst bästa alternativet. TS kan ju alltid motivera att det är praktiskt att ha till vedklyv, kompressor eller något annat. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av pejvic »

macksie skrev:
Lite vanlig matematik borde väl duga.

Hej kära släkt. Jag älskar er mer än allt annat på jorden det vet ni.
Och eftersom jag vet att ni älskar mig lika mycket hoppas jag att följande upplägg är okej.
Jag kommer som ni vet vara i vår gemensamma stuga x veckor i sommar.
De senaste somrarna har jag när vi vart där gjort ungefär en utflykt om dagen. Då har vi åkt till Ankeborg, Gåseborg och Kalkonköping.
Det betyder att vi åker ungefär totalt y mil på de här tre veckorna.
Min bil drar z kWh per mil. Det betyder att jag kommer göra av med totalt å kWh under de här tre veckorna.
Plus lite extra för kanske att handla foder och så vidare.
Plus att jag behöver ladda bilen när vi kommer fram.
Så om jag summerar ihop allt det här betyder det att jag kommer behöva ladda ca 500kWh
En kWh kostar ungefär en krona, men låt oss säga 1,50, så min extra kostnad för el kommer vara ungefär 750 kronor.
Men eftersom jag vill vara helt säker på att göra rätt för mig tänkte jag lägga 1500kronor extra.
Hoppas detta upplägg är okej med er kära släkt.

Om de då är normalt funtade kommer de säga.
Nej då, självklart ska du bara betala för det du gör av med.
När du då betalar lägger du iallafall det du sagt.
Alla nöjda.

Du har kommit billigare undan än att ladda på supercharger
Och släkten tycker att du är en hyvens prick.
Du har dessutom visat upp din nya elbil och fått alla att förstå storheten med att köra på el. Så nästa sommar har nån till köpt elbil så då hittar ni på en ännu bättre lösning
Nejnej stopp och belägg. Nu måste vi räkna ordentligt. Om ts har stället ihop med en annan familj så betalar han redan elen.

I detta fall blir det 750kr el. Då ger man 400kr till den andra parten så är man på rätt sida. 1500 ger man ju om elen kostat 3000kr.

Rätta mig om jag har fel nu men det tror jag inte?
Haft alla 3/Y
Skriv svar