Sida 2 av 2
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 22 nov 2015 18:30
av dstr
Panamera är bara 4-sits och lastar inte mkt. För mig är det inte motsvarande bil.
Närmaste jag hittat är Mercedes E63 S som gör 0-100 på 3.6 (om det är från stillastående så är det ju som p85d). Där börjar förmånsvärdet på 26k.
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 22 nov 2015 18:33
av e5m1r
M6 GC ? Kan den motsvara ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 22 nov 2015 18:36
av dstr
e5m1r skrev:M6 GC ? Kan den motsvara ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bildgooglade just baksätet på den. Den verkar vara 5-bältad, men vem fan vill ha den där grejjen mellan benen? Alltså... !?
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 22 nov 2015 18:46
av e5m1r
dstr skrev:e5m1r skrev:M6 GC ? Kan den motsvara ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bildgooglade just baksätet på den. Den verkar vara 5-bältad, men vem fan vill ha den där grejjen mellan benen? Alltså... !?
Har själv coupe nu och min är inte 5 bältad ser nästan lika dant ut
Jag var under uppfattning att det var 3 säten bak i gc men det är bara marginellt bättre än coupe (bild nedan)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 23 nov 2015 03:16
av bullen
Man lär ju inte få den tillverkad i år om man beställer den nu. Så jag börjar seriöst titta efter beg 2015 85D. Inte riktigt min strategi förut.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 23 nov 2015 07:24
av pegs
Kolla m Tesla om dom har några lagerbilar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 23 nov 2015 08:07
av e5m1r
Det bör räcka att man får chassinr den bestämmer tillverknings år
Jag fick mitt mer eller mindre omgående efter beställning
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 23 nov 2015 08:46
av HelectriC
dstr skrev:e5m1r skrev:M6 GC ? Kan den motsvara ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bildgooglade just baksätet på den. Den verkar vara 5-bältad, men vem fan vill ha den där grejjen mellan benen? Alltså... !?
Haha, ser inte helt bekvämt ut

Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 23 nov 2015 09:00
av drakbane
Samma här ang chassinr. Kolla med tesla vad de säger.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 23 nov 2015 09:07
av danni
e5m1r skrev:Det bör räcka att man får chassinr den bestämmer tillverknings år
Jag fick mitt mer eller mindre omgående efter beställning
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Där har du faktiskt en poäng - det borde vara VIN-numret som avgör. Men om det finns fördröjningar i produktionsplaneringen, t.ex. för att de tänker prioritera amerikanska leveranser före årsslutet eller för att de drar igång produktionen av Model X, så finns det risk att du inte får ett VIN heller.
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 23 nov 2015 10:17
av bylund
De ändrar chassinumret vid behov. Jag fick mitt ändrat jämfört med det första jag fick. Jag misstänker att det gäller tillverkningsår också.
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 23 nov 2015 12:13
av Remuz
Leo skrev:Egentligen ska vi nog vara väldigt glada att skatteverket "räknat ned" förmånsvärdet neremot 300"-500". I min värld finns INGEN motsvarande fossilbil oavsett! Finns ju liksom ingen sportbil/långfärdsbil/miljöbil som motsvarar denna. Javisst finns det bilar som klarar av det ena eller andra men ingen med Teslas "kombination" så att säga.
Vi ska också ha klart för oss att skatteverket inte har som uppgift att driva något miljöbilstänk. De tillämpar bara de regler politikerna beslutat. Så skatteverket kunde lika gärna valt att en "motsvarande" bil är en Porsche Panamera med motsvarande utrustning och prestanda... Kollade för skojs skull på en Panamera GTS 0-100 på 4,4 sec med 100" i extrautrustning (typ som min P85 med förmånsvärde 6000kr) så blir panamerans förmånsvärdet drygt 20000kr/mån

Så tro mig det kunde varit betydligt värre!
Jag håller med dig till viss del. Det som förvånar är den enorma ökningen. Det borde betyda att motsvarande nybilspris ökat mycket, därmed kan man undra vilken bil de jämför model S med. Vidare så vet ju våra politiker mycket väl att det är förmånsbilarna som driver utvecklingen åt det håll man vill. Tre år senare finns det massor av begnande bilar plus att förmånstagarna köper ytterligare en kull bilar. Jag mailade min riksdagskvinna (och tillika fd granne) angående detta och att man borde ha Norge som förebild. Tyvärr jobbar hon med juridiska frågor, men ju fler som mailar desto bättre. Särskilt ni (om det nu finns någon på detta forum) som röstade på MP borde ligga på.
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 23 nov 2015 12:19
av danni
Remuz skrev:Jag håller med dig till viss del. Det som förvånar är den enorma ökningen. Det borde betyda att motsvarande nybilspris ökat mycket, därmed kan man undra vilken bil de jämför model S med. Vidare så vet ju våra politiker mycket väl att det är förmånsbilarna som driver utvecklingen åt det håll man vill. Tre år senare finns det massor av begnande bilar plus att förmånstagarna köper ytterligare en kull bilar. Jag mailade min riksdagskvinna (och tillika fd granne) angående detta och att man borde ha Norge som förebild. Tyvärr jobbar hon med juridiska frågor, men ju fler som mailar desto bättre. Särskilt ni (om det nu finns någon på detta forum) som röstade på MP borde ligga på.
Priserna på Model S har ju gått upp rätt rejält, och i och med att de gamla förmånsgrundande priserna låg inte så långt över gränsen för där det såkallade "lyxbilstillägget" tar vid så innebär det att om det görs en höjning nu så blir det lyxbilstillägg på hela höjningen, och därför slår den helt oproportionerligt hårt mot förmånsvärdet. Det är också därför som extrautrustning har höjt förmånsvärdet så orimligt mycket (sett till startnivån) på Model S.
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 23 nov 2015 12:33
av Remuz
danni skrev:
Priserna på Model S har ju gått upp rätt rejält, och i och med att de gamla förmånsgrundande priserna låg inte så långt över gränsen för där det såkallade "lyxbilstillägget" tar vid så innebär det att om det görs en höjning nu så blir det lyxbilstillägg på hela höjningen, och därför slår den helt oproportionerligt hårt mot förmånsvärdet. Det är också därför som extrautrustning har höjt förmånsvärdet så orimligt mycket (sett till startnivån) på Model S.
Det vet jag, men model S ska ju inte prissättas mot sig själv utan mot motsvarande bil. S85D kostade förut 800k (eller så) och nu 969k, men motsvarade bil har väl inte förändrat sitt värde (eller?). Förut sattes nybilspriset till 350k, nu kommer det troligen bli runt 450k. Det är märkligt tycker jag efter att ha läst reglerna som de ska sätta värdet efter. Var motsvarande bil värd 350k förut borde den vara det nu också.
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 23 nov 2015 12:41
av danni
Jo, det är sant. Baserat på hur reglerna är skrivna tycker jag vi kan konstatera två saker:
1. De är rätt inkonsekventa, med tanke på det du skriver nu.
2. De har ändå varit rätt schyssta. Priset för en fossilbil som motsvarar Model S är i själva verket långt högre än vad Skatteverket satt det till. Vi har en räkmacka här och åker supersnabba lyxbilar på subvention.
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 23 nov 2015 13:32
av Remuz
danni skrev:Jo, det är sant. Baserat på hur reglerna är skrivna tycker jag vi kan konstatera två saker:
1. De är rätt inkonsekventa, med tanke på det du skriver nu.
2. De har ändå varit rätt schyssta. Priset för en fossilbil som motsvarar Model S är i själva verket långt högre än vad Skatteverket satt det till. Vi har en räkmacka här och åker supersnabba lyxbilar på subvention.
1) Ja
2) Ja, en dold subvention ger en superbil till priset av en sämre bil.
Det är för mig nästan omöjligt att ta fram en motsvarande bil. Vad ska man fokusera på? 0-100, utrymme, vikt, förbrukning, osv? För en nerd är det en superbil med massor av tech och löjlig prestanda, men för en som vill köra sjukt långt utan att behöva gå ur bilen är den inte alls lika värd. Det finns ju en anledning till att Mercedes säljer galet bra av sin extrautrustning "80L-tank". Så vad ska man fokusera på? Bilen är sågad i mängder av tester för sin räckvidd, tiden den tar att "tanka" etc. Det går helt enkelt inte att jämföra den med något, därför skulle jag vilja säga att för IT-konsulten är det en lyxbil, för 55årig konservativ säljare är den det inte.
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 23 nov 2015 14:42
av danni
Nej, det är sant, det är svårt. För min del tycker jag faktiskt bilen är värd de pengar Tesla tar för den, även sett till vad annat man kan få för de pengarna. Så jag känner mig rätt förunnad att skattereglerna låter mig ha en bil som egentligen är out of my league.
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 23 nov 2015 18:12
av P_EL
Har tidigare haft bil via större företag så jag har aldrig satt mig in i förmånsvärdesreglerna fullt ut. Nu har det blivit så att jag vid sidan om har ett eget bolag med upparbetade resurser som ju uppenbarligen passar perfekt för ett leasingupplägg med en Tesla. Har därför ett par frågor:
1. Ändras förmånsvärdet på en viss årsmodell från inkomstår till inkomstår utöver ren indexuppräkning. Dvs om man köper en 85D årsmodell 2015 med ett fördelaktigt förmånsvärde inkomstår 2015 kommer dess förmånsvärde att justeras upp inkomstår 2016 och hamna nära en 85D årsmodell 2016?
2. Hur följer skatteverket upp förmånsbilar vad gäller extrautrustning. Vad jag vet registreras enbart modellbeteckningen i bilregistret, dvs för att ta reda på huruvida en bil har skinn, taklucka, osv behöver SKV göra "ett hembesök", eller hur fungerar det. Inser att man är i en gråzon genom att underlåta att redovisa extrautrustning men kollas det verkligen upp?
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 23 nov 2015 18:26
av dstr
P_EL skrev:Har tidigare haft bil via större företag så jag har aldrig satt mig in i förmånsvärdesreglerna fullt ut. Nu har det blivit så att jag vid sidan om har ett eget bolag med upparbetade resurser som ju uppenbarligen passar perfekt för ett leasingupplägg med en Tesla. Har därför ett par frågor:
1. Ändras förmånsvärdet på en viss årsmodell från inkomstår till inkomstår utöver ren indexuppräkning. Dvs om man köper en 85D årsmodell 2015 med ett fördelaktigt förmånsvärde inkomstår 2015 kommer dess förmånsvärde att justeras upp inkomstår 2016 och hamna nära en 85D årsmodell 2016?
2. Hur följer skatteverket upp förmånsbilar vad gäller extrautrustning. Vad jag vet registreras enbart modellbeteckningen i bilregistret, dvs för att ta reda på huruvida en bil har skinn, taklucka, osv behöver SKV göra "ett hembesök", eller hur fungerar det. Inser att man är i en gråzon genom att underlåta att redovisa extrautrustning men kollas det verkligen upp?
1. Det ändras från år till år. 2015 så blev min GT3a 600:- billigare än 2014.
2. Vid en revision så tittar dom på fakturan för bilen.
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 23 nov 2015 20:00
av danni
P_EL skrev:Har tidigare haft bil via större företag så jag har aldrig satt mig in i förmånsvärdesreglerna fullt ut. Nu har det blivit så att jag vid sidan om har ett eget bolag med upparbetade resurser som ju uppenbarligen passar perfekt för ett leasingupplägg med en Tesla. Har därför ett par frågor:
1. Ändras förmånsvärdet på en viss årsmodell från inkomstår till inkomstår utöver ren indexuppräkning. Dvs om man köper en 85D årsmodell 2015 med ett fördelaktigt förmånsvärde inkomstår 2015 kommer dess förmånsvärde att justeras upp inkomstår 2016 och hamna nära en 85D årsmodell 2016?
2. Hur följer skatteverket upp förmånsbilar vad gäller extrautrustning. Vad jag vet registreras enbart modellbeteckningen i bilregistret, dvs för att ta reda på huruvida en bil har skinn, taklucka, osv behöver SKV göra "ett hembesök", eller hur fungerar det. Inser att man är i en gråzon genom att underlåta att redovisa extrautrustning men kollas det verkligen upp?
1. Det förmånsgrundande priset ändras inte från år till år utan är detsamma. Så om du får fatt på en med produktionsår 2015 så gäller det förmånsgrundande priset som är satt i år även för kommande år, och förmånsvärdet för en 85D producerad 2015 kommer alltid vara mycket lägre än en 85D producerad 2016 (troligen runt 2000 kr lägre per månad). Själva uträkningen av förmånsvärdet innehåller dock ett par andra parametrar som ändras från år till år, nämligen statslåneräntan och prisbasbeloppet, vilket gör att förmånsvärdet kommer variera lite från år till år.
2. Normalt kollas det inget extra vad jag vet (även om jag fått frågan från Skatteverket varför jag har en bil men inte redovisar någon förmån för den). Men om du åker på en revision kan du lita på att de kommer lusgranska din bil, eftersom de vet att just bilar är något som det är väldigt lockande för folk att fuska med. Då kommer de säkert att kolla noga på vilken utrustning du har på de sätt de kan (beställningsunderlag, fakturor, granska bilen, kontakta Tesla).
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Postat: 23 nov 2015 20:16
av Leo
Tre saker som skatteverket alltid har extra ögon på (Saker som alla behöver/använder). 1 =mat, 2=resor/bilar 3=kläder.