Sida 2 av 3

Re: Värme

Postat: 23 nov 2015 08:09
av Zoidberg
Kan bara instämma i kören.
Nu är bilen varm när jag backar ur garaget.

Förr började bilen bli varm efter någon mil på E6. Detta trotts att man förvärmt med dieselbrännaren.

Re: Värme

Postat: 23 nov 2015 09:47
av MSO
LarsL skrev:
... dåligt justerad reglerteknik vilket lätt kan fixas med mjukvara om man hittar rätt vill säga.
Som verksam inom området klimatreglering får jag flika in att subjektiv upplevelse i en bilkupé faktiskt inte är så lätt som man tro... Om Tesla gör klimatregleringen själva är det inte så konstigt att de dels bommat lite i funktion/reglerkalibrering, men kanske även hamnat lite off i själva anläggningen. Egenskaper som stratifiering, heat pickup och andra förluster, luftbild/kastlängd, tryckfall, sensoruppvärmning, mm mm är till exempel saker som rent hårdvarumässigt är utmaningar även för etablerade tillverkare.

För att inte tala om själva regleralgoritmen då. Nästan alla har svagheter. Jag körde exempelvis en sprillans A6:a härom dagen. +5C var den inte bra i. Den var visserligen homogen och ombonad i känslan, men led av för lite luftrörelse runt ansiktet och kallras på ytteraxeln. Blev kvavt och klaustrofobiskt efter ett tag. Inte bra.

Re: Värme

Postat: 23 nov 2015 12:52
av Toja
Jag hade problem med min XC60.
Den var alltid för kall i baksätet. Dessutom klagade alltid frugan på att det drog i den, hur man än ställde in luftströmmarna


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Värme

Postat: 23 nov 2015 13:23
av danni
Ja, det verkar vara förvånansvärt svårt, det där. Jag har haft klagomål på klimatanläggningen i så gott som alla mina bilar. Ofta är det helt omöjligt att undvika iskalla luftströmmar på exponerade kroppsdelar när AC:n går hårt (med förfrusen hand, knä, ansikte eller dylikt som följd). Ofta hanterar de solvärme alldeles för dåligt. Ofta är temperaturen ojämn. Och så vidare, och så vidare. Även i dyrare bilar där jag faktiskt förväntat mig mer så har det inte funkat helt tillfredställande. Att göra en klimatanläggning som man kan ställa in en gång och sen aldrig röra verkar vara en oerhörd utmaning.

Re: Värme

Postat: 23 nov 2015 16:07
av Martinen
Ja det är alldeles för många variabler att ta hänsyn til, väldigt liten volym och stora effekter.

Re: Värme

Postat: 23 nov 2015 18:25
av kanylbullen
Antagligen svårare ju fler liter luft som ryms i kupén. Bästa klimatanläggning jag har haft var BMW 330xd coupé. Verkligen "set it and forget it".

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Re: Värme

Postat: 23 nov 2015 19:00
av Alx
Jag har inga problem med värmen, tycker det funkar bra! Brukar sätta på HI när jag förvärmer via app och ner till 22-23 när jag sätter mig i bilen! Skulle dock vilja ha möjlighet att starta stolsvärme och rattvärme via appen!

Re: Värme

Postat: 23 nov 2015 19:19
av Martinen
Alx skrev:
Jag har inga problem med värmen, tycker det funkar bra! Brukar sätta på HI när jag förvärmer via app och ner till 22-23 när jag sätter mig i bilen! Skulle dock vilja ha möjlighet att starta stolsvärme och rattvärme via appen!

Gör lika dant och håller med om stolsvärme

Re: Värme

Postat: 23 nov 2015 20:43
av Elektrokungen
LarsL skrev:
Antar att ingen kör med Range mode? Ger väl iofs inte växlande för varmt och kallt, antar jag. Det här låter ju mer som dåligt justerad reglerteknik vilket lätt kan fixas med mjukvara om man hittar rätt vill säga.
Upptäckte idag att jag haft range-mode på. Värmen fungera _mycket_ bättre med range-mode avstängd :-)

Re: Värme

Postat: 23 nov 2015 20:47
av Martinen
Elektrokungen skrev:
LarsL skrev:
Antar att ingen kör med Range mode? Ger väl iofs inte växlande för varmt och kallt, antar jag. Det här låter ju mer som dåligt justerad reglerteknik vilket lätt kan fixas med mjukvara om man hittar rätt vill säga.
Upptäckte idag att jag haft range-mode på. Värmen fungera _mycket_ bättre med range-mode avstängd :-)

Hehe
Lätt hänt.
Hade ett antal dagar i somras där kylan funkade skit.
Hade råkat få igång range mode.

Re: Värme

Postat: 23 nov 2015 21:00
av danni
Elektrokungen skrev:
LarsL skrev:
Antar att ingen kör med Range mode? Ger väl iofs inte växlande för varmt och kallt, antar jag. Det här låter ju mer som dåligt justerad reglerteknik vilket lätt kan fixas med mjukvara om man hittar rätt vill säga.
Upptäckte idag att jag haft range-mode på. Värmen fungera _mycket_ bättre med range-mode avstängd :-)
LOL :D

Re: Värme

Postat: 01 dec 2015 10:32
av Zoidberg
Har nu kört ett par veckor med manuell klimatstyrning.

Alla fläktkanaler öppna.
Fläkthastighet 6.
Värme på 23'C.
Resten .. auto.
(Rangemode off)

Upplever ändå att det blir varmt runt huvudet och kallras runt knäna. Blir nästan en feberkänsla.
Någon som har en bättre inställning? Eller är det min inställning det är fel på? (Obs!! Göteborgshumor)

Re: Värme

Postat: 01 dec 2015 11:56
av 18650
Zoidberg skrev:
Har nu kört ett par veckor med manuell klimatstyrning.

Alla fläktkanaler öppna.
Fläkthastighet 6.
Värme på 23'C.
Resten .. auto.
(Rangemode off)

Upplever ändå att det blir varmt runt huvudet och kallras runt knäna. Blir nästan en feberkänsla.
Någon som har en bättre inställning? Eller är det min inställning det är fel på? (Obs!! Göteborgshumor)
öppna takluckan ett par centimeter.

Re: Värme

Postat: 01 dec 2015 21:15
av sondell
Zoidberg skrev:
Har nu kört ett par veckor med manuell klimatstyrning.

Alla fläktkanaler öppna.
Fläkthastighet 6.
Värme på 23'C.
Resten .. auto.
(Rangemode off)

Upplever ändå att det blir varmt runt huvudet och kallras runt knäna. Blir nästan en feberkänsla.
Någon som har en bättre inställning? Eller är det min inställning det är fel på? (Obs!! Göteborgshumor)
Körde så idag men fläkthastighet 4 och bara blås nedåt ikonen. Funkade rätt bra.

Re: Värme

Postat: 02 dec 2015 04:15
av Jorma
Bästa och snabbasté värme jag har haft i någon bil hitills.

Re: Värme

Postat: 02 dec 2015 08:13
av jonas
Ja sen den nya uppdateringen har det blivit bättre. Men jag skulle inte bedöma den som allt för bra. Nu på vintern får man ju ställa upp temperaturen manuellt för att det skall bli behagligt. På Sommaren fick man ställa ner temperaturen, visserligen med äldre mjukvaran. Men att behöva ha tempen på 23 grd som i mitt fall på vintern när man dessutom har mycket kläder på sig tycker jag är undermåligt. Har man sen hela bilen full med folk så immar det lätt igen om man inte manuellt drar på mer fläkt (9-10). Jag har inte vinterpaketet och bak blir det märkbart svalare.
Jag jämför med min gamla RR från 96 och kan konstatera att värmen kommer lika snabbt på RR men på RR har jag drag på knäna vid kall väderlek men mycket bättre värmefördelning med mycket värme på fötterna i hela bilen dessutom rejält mycket mera luft in i kupén. På RR satte jag 20 grader när jag köpte bilen för 15 år sedan och där står den fortfaranade, den hanterar själv att få rätt temp.
Det är i Teslan's fall endast styr och regleralgoritmer som skall optimeras, för hårdvaran klarar ju jobbet.
Ni som bedömer, skulle vara intressant att veta vilka referenser ni har.

Re: Värme

Postat: 02 dec 2015 11:54
av danni
Jag har inte ställt temperaturen över 20 grader en enda gång hittills, ens när det varit rätt kallt. Har jag dunjackan på mig åker den ofta ner på 19 grader istället.

Re: Värme

Postat: 02 dec 2015 12:07
av +46
danni skrev:
Jag har inte ställt temperaturen över 20 grader en enda gång hittills, ens när det varit rätt kallt. Har jag dunjackan på mig åker den ofta ner på 19 grader istället.

Med den höga luftfuktigheten som för det mesta råder i Göteborg så är jag inte ett dugg förvånad...

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteo ... tur-1.4613

Re: Värme

Postat: 02 dec 2015 13:44
av danni
+46 skrev:
danni skrev:
Jag har inte ställt temperaturen över 20 grader en enda gång hittills, ens när det varit rätt kallt. Har jag dunjackan på mig åker den ofta ner på 19 grader istället.

Med den höga luftfuktigheten som för det mesta råder i Göteborg så är jag inte ett dugg förvånad...

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteo ... tur-1.4613
Ja, kanske. Men vi har ju haft ett par snustorra, klara dagar med minusgrader nyligen också.

Re: Värme

Postat: 02 dec 2015 15:40
av Svenssons
danni skrev:
+46 skrev:
danni skrev:
Jag har inte ställt temperaturen över 20 grader en enda gång hittills, ens när det varit rätt kallt. Har jag dunjackan på mig åker den ofta ner på 19 grader istället.

Med den höga luftfuktigheten som för det mesta råder i Göteborg så är jag inte ett dugg förvånad...

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteo ... tur-1.4613
Ja, kanske. Men vi har ju haft ett par snustorra, klara dagar med minusgrader nyligen också.
Detta är väl göteborgsdefinitionen på "snustorra, klara dagar":

Bild

Re: Värme

Postat: 02 dec 2015 20:45
av Krill
Klimatanläggningens bristfälliga funktion är en av många punkter som Tesla ska få åtgärda när min bil ska in till SC i januari. Min förra BMW 530d F10 ställde jag in på 19,5 grader och det var alltid perfekt temp i bilen, oavsett om det var sol/varmt/kallt/ljust/mörkt etc... Det är tyvärr rätt ofta jag sitter och längtar tillbaka till BMW´n, det trodde jag inte skulle inträffa. (Flame suit on.)

Re: Värme

Postat: 02 dec 2015 21:10
av e5m1r
Personligen har jag haft bästa klimatanläggning i AMG
Det blåste aldrig mycket så det lät och alltid behaglig temperatur kalt varmt you name it
BMW kommer inte i närhet av AMG den blåser på ordentligt vid uppstart och värmen är oftast ojämn i coupen till och börja med men sedan är det behagligt nör den väl kommit igång
Tesla har kag inte fått ännu så jag vet inte men det låter inte lovande precis
Och när vi ändå pratar om klimat vill jag ge min första bil 9000 Aero en * den satte nämligen på defroster på fram och bakruta baserat på yttertemperatur har inte sätt detta på någon annan bil
Kanske önska sig i tesla ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Värme

Postat: 02 dec 2015 23:04
av znak3
Krill skrev:
Klimatanläggningens bristfälliga funktion är en av många punkter som Tesla ska få åtgärda när min bil ska in till SC i januari. Min förra BMW 530d F10 ställde jag in på 19,5 grader och det var alltid perfekt temp i bilen, oavsett om det var sol/varmt/kallt/ljust/mörkt etc... Det är tyvärr rätt ofta jag sitter och längtar tillbaka till BMW´n, det trodde jag inte skulle inträffa. (Flame suit on.)
OT: Krill, är du nöjd med dina Breyton fälgar? Jag har köpt bilen utan sommarfälgar och funderar på vad man ska ha för nåt. 19" original är väl smartaste valet men bilen är ju sååå mycket snyggare med 21" 8-)

Re: Värme

Postat: 03 dec 2015 08:29
av C Johan
En annan fråga under rubriken, har någon kommit på ett smart sätt att lämna värmen på när man lämnar bilen utan att behöva logga in i appen och slå på den igen? Ibland när det är riktigt kallt skulle jag vilja ha den på när man bara ska lämna bilen några minuter och appen är ju inte alltid supersnabb.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Värme

Postat: 03 dec 2015 08:31
av Martinen
Inget bra sätt, men det finns ett sätt.
Se denna tråd.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =49&t=2996