Är inte en återkallelse när man tar tillbaka produkt p.g.a. fel?
Tesla kallar in bilar för kontroll
Tycker inte det är samma sak eller lika alvarligt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 20 nov 2015 23:05
av Franz
Martinen skrev:
Kilowatt skrev:
Franz skrev:
Jag gick ut och drog i mina säkerhetsbälten så hårt jag kunde utan att de lossade. Känner att jag inte behöver oroa mig mer men Tesla kan kolla på det hela när bilen är på service nästa år...
Vet inte om jag skulle våga nöja mig med ett så simpelt test faktiskt. Inget man vill gambla med.
Nej det är helt omöjligt att dra med samma kraft som vid en krock. Men är inte ens i närheten.
Så här stod det i mitt mail:
"Om du innan inspektion önskar undersöka dina sätesbälten så kan du med en kraft på minst 37 kg dra hårt i midjedelen av ditt sätesbälte. Denna metod kan upptäcka ett felaktigt fastkopplat bälte men eliminerar inte behovet av en inspektion utförd av tekniker från Tesla."
Det tolkar jag som att ifall det är fel är felet av sådan natur att det inte håller alls ens under mindre belastning.
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 00:35
av Nicklas
Franz skrev:
Så här stod det i mitt mail:
"Om du innan inspektion önskar undersöka dina sätesbälten så kan du med en kraft på minst 37 kg dra hårt i midjedelen av ditt sätesbälte. Denna metod kan upptäcka ett felaktigt fastkopplat bälte men eliminerar inte behovet av en inspektion utförd av tekniker från Tesla."
Det tolkar jag som att ifall det är fel är felet av sådan natur att det inte håller alls ens under mindre belastning.
Citat från artikeln:
About two weeks ago, Tesla said, a customer in Europe reported that her seat belt disconnected when she turned to talk to rear passengers.
Hon kan ju lika gärna kommit åt knappen när hon vred på sig
Det verkar inte krävas mycket kraft...
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 07:35
av danni
Fast från vad jag läst mig till verkar det som om de kunnat konstatera ett fel på den bilen. Det är ju en förutsättning för att servicecenter ska kunna leta efter felet, att man vet hur det uppstått. Såhär skrev de ju i maielt: "Tesla fann nyligen en Model S i Europa med ett främre sätesbälte som var ofullständigt fastkopplat till den yttre bältesförspännaren."
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 07:45
av Kalle
TiborBlomhall skrev:
Så efter 3 års produktion hittades det ett fel som inte kunde lösas via mjukvaruuppdatering.
Nej inte ricktigt sant, de har haft recals i början gällande en ofulständig svets som höll fast sätena om ja mins rett
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 09:32
av bladh
Det blir nog till att försöka få tid på Kastrup och köra över där asap.
Är inte så sugen på att ställa mig och dra med 37 kg kraft. Vad händer om det släpper? då lär man ju göra sig illa..
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 10:49
av Leo
Bokade igår kväll och fick det kollat nu på morgonen. Fick också en mycket trevlig pratstund med en annan Teslaägare och personalen på Tesla.
Riktigt kul att diskutera de spännande förändringarna som Tesla och elbilar innebär.
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 13:00
av C Johan
Genomförd kontroll u.a. Riktigt trevlig personal och såklart andra trevliga Tesla-ägare på plats. Detta stärkte bara mitt förtroende för Tesla!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 13:29
av Franz
bladh skrev:
Det blir nog till att försöka få tid på Kastrup och köra över där asap.
Är inte så sugen på att ställa mig och dra med 37 kg kraft. Vad händer om det släpper? då lär man ju göra sig illa..
Man brukar säga att i en krock i 50 km/h för en 70 kg tung person utsätts man för en kraft motsvarande 2000 kg. Det är säkert en äldre siffra och i en ICE-bil med små deformationszoner men troligtvis är det ändå ganska påfrestande för kroppen med en krock i 50 km/h även i en Tesla. Nu verkar det ju vara väldigt osannolikt att ens bil är defekt men i sådant fall är det ju bra att man testade med den relativt låga kraften av 37 kg istället för att få det testat i en krock...
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 14:17
av MEL
C Johan skrev:
Genomförd kontroll u.a. Riktigt trevlig personal och såklart andra trevliga Tesla-ägare på plats. Detta stärkte bara mitt förtroende för Tesla!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håller med, mycket smidigt och snyggt att ta in rejält med bemanning på en lördag!
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 16:06
av bylund
Fick bältena kontrollerade nu på eftermiddagen. Ingen rusning direkt, men de sa att de skulle hålla öppet några lördagar framöver så att detta inte skulle påverka den vanliga verksamheten alltför mycket.
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 20:06
av HelectriC
Franz skrev:
bladh skrev:
Det blir nog till att försöka få tid på Kastrup och köra över där asap.
Är inte så sugen på att ställa mig och dra med 37 kg kraft. Vad händer om det släpper? då lär man ju göra sig illa..
Man brukar säga att i en krock i 50 km/h för en 70 kg tung person utsätts man för en kraft motsvarande 2000 kg. Det är säkert en äldre siffra och i en ICE-bil med små deformationszoner men troligtvis är det ändå ganska påfrestande för kroppen med en krock i 50 km/h även i en Tesla. Nu verkar det ju vara väldigt osannolikt att ens bil är defekt men i sådant fall är det ju bra att man testade med den relativt låga kraften av 37 kg istället för att få det testat i en krock...
Kraften som kroppen utsätts för borde väl vara oberoende av deformstionszoner? Det handlar väl bara om retardation och utgångshastighet. Eller hur tänker du kring de 2000kg? Att det är plåt som trycks med 2000kg mot kroppen och att inte lika mycket plåt träffar dig i en Tesla? Låter konstigt.
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 20:06
av Pontus
Klarade mig också u.a.
Väntar nu bara på att någon tidning slår upp det stort som ett jätte misslyckande av Tesla.
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 20:21
av Surfaren
Pontus skrev:
Väntar nu bara på att någon tidning slår upp det stort som ett jätte misslyckande av Tesla.
Jag vet inte vilka nyheter det var, men syrran hade snappat upp den här återkallelsen "på nyheterna" och undrade om jag inte får nån bil nu. Så det faktum att det tar i princip några minuter att kolla detta hade nog inte gått fram där.
Min DS sa förresesten att min bil redan är kontrollerad u.a.
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 20:24
av e5m1r
Surfaren skrev:
Pontus skrev:
Väntar nu bara på att någon tidning slår upp det stort som ett jätte misslyckande av Tesla.
Jag vet inte vilka nyheter det var, men syrran hade snappat upp den här återkallelsen "på nyheterna" och undrade om jag inte får nån bil nu. Så det faktum att det tar i princip några minuter att kolla detta hade nog inte gått fram där.
Min DS sa förresesten att min bil redan är kontrollerad u.a.
Det var tv4 och de sa som hastigast att tesla återkallar samtliga s modeller för fel i bältes anordningen
Helt fel info där men man hadde inte väntat sig nåt annat heller
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 20:27
av Sofie
HelectriC skrev:
Franz skrev:
bladh skrev:
Det blir nog till att försöka få tid på Kastrup och köra över där asap.
Är inte så sugen på att ställa mig och dra med 37 kg kraft. Vad händer om det släpper? då lär man ju göra sig illa..
Man brukar säga att i en krock i 50 km/h för en 70 kg tung person utsätts man för en kraft motsvarande 2000 kg. Det är säkert en äldre siffra och i en ICE-bil med små deformationszoner men troligtvis är det ändå ganska påfrestande för kroppen med en krock i 50 km/h även i en Tesla. Nu verkar det ju vara väldigt osannolikt att ens bil är defekt men i sådant fall är det ju bra att man testade med den relativt låga kraften av 37 kg istället för att få det testat i en krock...
Kraften som kroppen utsätts för borde väl vara oberoende av deformstionszoner? Det handlar väl bara om retardation och utgångshastighet. Eller hur tänker du kring de 2000kg? Att det är plåt som trycks med 2000kg mot kroppen och att inte lika mycket plåt träffar dig i en Tesla? Låter konstigt.
50km/h till 0km/h borde ta lite längre tid i en model S, därför tror jag att krockvåldet blir skonsammare.
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 20:45
av HelectriC
point1 skrev:
HelectriC skrev:
Kraften som kroppen utsätts för borde väl vara oberoende av deformstionszoner? Det handlar väl bara om retardation och utgångshastighet. Eller hur tänker du kring de 2000kg? Att det är plåt som trycks med 2000kg mot kroppen och att inte lika mycket plåt träffar dig i en Tesla? Låter konstigt.
Nej. F = m*a där F är kraft, m är massa och a är acceleration. Accelerationen blir högre om sträckan är kortare eller om förloppet sker under en kortare period. Med en bra deformationszon så har du en längre sträcka att deformera, jämför med om du har en motor fram som inte kommer kunna deformera på samma sätt som en Tesla kan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det måste ju vara en marginellt kortare sträcka pga bortfallet av motorn. Den stora fördelen vid en kock måste ju vara att motorn inte hamnar i knät. Kraften som kroppen påverkas av måste ju vara näst intill identisk.
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 20:53
av Leo
Hm, många Tesla har numera motor även fram
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 21:39
av HelectriC
Leo skrev:
Hm, många Tesla har numera motor även fram
Dock en helt annan konstruktion, men vid en olycka som orsakas av en missil som kommer från marken, så kanske effekten blir likadan.
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 22:20
av Martinen
HelectriC skrev:
point1 skrev:
HelectriC skrev:
Kraften som kroppen utsätts för borde väl vara oberoende av deformstionszoner? Det handlar väl bara om retardation och utgångshastighet. Eller hur tänker du kring de 2000kg? Att det är plåt som trycks med 2000kg mot kroppen och att inte lika mycket plåt träffar dig i en Tesla? Låter konstigt.
Nej. F = m*a där F är kraft, m är massa och a är acceleration. Accelerationen blir högre om sträckan är kortare eller om förloppet sker under en kortare period. Med en bra deformationszon så har du en längre sträcka att deformera, jämför med om du har en motor fram som inte kommer kunna deformera på samma sätt som en Tesla kan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det måste ju vara en marginellt kortare sträcka pga bortfallet av motorn. Den stora fördelen vid en kock måste ju vara att motorn inte hamnar i knät. Kraften som kroppen påverkas av måste ju vara näst intill identisk.
Tror det gör betydligt större skillnad än man tror. Teslas deformstionszon är väldigt mycket större än många andra bilar. Det måste göra ganska ska stor skillnad. Det är givetvis ändå massiva krafter som man utsätts för vid krock, så inget man kan rekommendera.
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 21 nov 2015 22:25
av Svenssons
HelectriC skrev:
Det måste ju vara en marginellt kortare sträcka pga bortfallet av motorn. Den stora fördelen vid en kock måste ju vara att motorn inte hamnar i knät. Kraften som kroppen påverkas av måste ju vara näst intill identisk.
Nja, utan motor att tänka på fram så har man ju en dryg meter som kan användas som deformationszon för att fånga upp kraften och därmed minska kraften som passagerare upplever. När väl deformationszonen är slut så vill man att det ska bli stopp eftersom man inte vill att passagerarna fram skall deformeras. I en bil med motor eller kortare deformationszon kan inte lika mycket av kraften fångas upp utan den får bältet istället fånga upp för passagerarna.
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 22 nov 2015 09:34
av Leo
Förr (70-talet) hamnade faktiskt motorn bokstavligen i knät på föraren vid en kraftig kollision. Numera är det konstruerat så att motor/växellåda trycks neråt/under bilen vid en kraftig kollision framifrån.
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 22 nov 2015 10:13
av LarsL
Vid tillräckligt hög fart så blir du en integrerad del av motorn och fronten...
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 22 nov 2015 10:51
av Gustafsson
Förutom stor deformationszon (vilket är synnerligen viktigt) är Teslan en tung bil. Det är en stor fördel för Teslapassagerare vid krock med andra bilar jämfört med om bilen hade varit liten och lätt.
/70D
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Postat: 22 nov 2015 12:37
av Pontus
Och 90D är tyngre än 60, är det någon märkbar skillnad i krocksäkerhet?