Sida 2 av 6
Re: Faraday Future
Postat: 24 dec 2015 08:02
av AGCF
Här kan ni se trafiken spritt på dygnets timmar:

Jag hittade ett gäng olika diagram och alla var i princip likadana. Jag tror till 100% på FFs idé även på landet. Om man tittar närmare på bilden: mellan 00-06 laddas fordonen när elen är som billigast. Städning kan ske vid ett flertal tillfällen men inte vid de två topparna. Service och underhåll på kvällstid.
Ni verkar inte riktigt inse hur lite en bil används i snitt. 15000 km delat på 365 dagar är 41 km per dag. Med en snitthastighet på 40 är det alltså 1 h av de ca 14 h med mycket trafik i diagrammet. FFs bilar kan alltså gå 210 000 km per år (mitt resonemang är givetvis inte utan brister). De kan konstrueras att ha extra hög driftsäkerhet redan från början med högre kvalitet på alla delar. Sen kommer alla fördelar med autonoma elfordon gällande driftskostnader, trafikflöde, arbetsmöjligheter etc. Det kommer inte att vara status att äga sin egen bil i framtiden, det kan jag inte tänka mig eftersom det inte innebär någon fördel alls att behöva styra med allt som ett bilägande innebär själv. All tid det tar. Däremot kommer du betala extra för finare bil, garanterad bil inom ett visst antal minuter, färd på "peak hours" etc.
Re: Faraday Future
Postat: 24 dec 2015 09:33
av LarsL
Utökad taxitjänst ja kör för det, billigare och bättre.
Ersätta egen bil nä. Tvingas ersätta egna bilen, hoppas jag aldrig behöver vakna upp i det samhället, brrrr.
Ni som tycker detta är en bra idé dela gärna eran lägenhet med en bostadslös... Nähä?
Och snälla blanda inte ihop detta med elbilar för då lär det slå stopp. För det har ju faktiskt noll och inget med eldriften att göra.
Re: Faraday Future
Postat: 24 dec 2015 09:41
av AGCF
LarsL skrev:Utökad taxitjänst ja kör för det, billigare och bättre.
Ersätta egen bil nä. Tvingas ersätta egna bilen, hoppas jag aldrig behöver vakna upp i det samhället, brrrr.
Ni som tycker detta är en bra idé dela gärna eran lägenhet med en bostadslös... Nähä?
Och snälla blanda inte ihop detta med elbilar för då lär det slå stopp. För det har ju faktiskt noll och inget med eldriften att göra.
Tycker du själv att den här liknelsen med att dela sitt hem med en hemlös är bra?
Re: Faraday Future
Postat: 24 dec 2015 09:57
av Laban
AGCF skrev:Här kan ni se trafiken spritt på dygnets timmar:
..
Det kommer inte att vara status att äga sin egen bil i framtiden, det kan jag inte tänka mig eftersom det inte innebär någon fördel alls att behöva styra med allt som ett bilägande innebär själv. All tid det tar..
En bil är även trygghet, speciellt om man bor lite mer glesbefolkat. Ex om någon i familjen blir sjuk och dylikt. Jag har svårt att se att gemene man ska ge upp detta i första taget. Sen känns det där med "all tid det tar" lite överdrivet, åtminstone för min egen del.
Vad gäller status så känns det som att svensken i dagsläget bryr sig mest om hur man bor, inte nödvändigtvis vilken bil man kör. Även om det säkert har betydelse för vissa.
Men jag kan tänka mig att den självkörande bilen kan ersätta taxiresor samt den egna bilen för de som inte har ett speciellt stort behov av en bil. De som åker kollektivt till jobbet och använder bilen på helgen för att ta sig till stormarknad eller dylikt. Att den självkörande bilen skulle ersätta kollektivtrafiken tror jag är mer tveksamt, känns som att vi behöver mindre bilar i våra städer rent allmänt, även om det rör sig om elbilar. Partiklar och dylikt kommer inte bara från avgaserna på bilarna..
Re: Faraday Future
Postat: 24 dec 2015 10:22
av Martinen
Det behöver inte ersätta kollektivtrafiken, men med tiden så kanske kollektivtrafiken också blir självkörande och mer dynamisk. Färre stora bussar och många små som anpassar rutterna kontinuerligt beroende på var som behövs för stunden.
Re: Faraday Future
Postat: 24 dec 2015 10:27
av LarsL
AGCF skrev:LarsL skrev:Utökad taxitjänst ja kör för det, billigare och bättre.
Ersätta egen bil nä. Tvingas ersätta egna bilen, hoppas jag aldrig behöver vakna upp i det samhället, brrrr.
Ni som tycker detta är en bra idé dela gärna eran lägenhet med en bostadslös... Nähä?
Och snälla blanda inte ihop detta med elbilar för då lär det slå stopp. För det har ju faktiskt noll och inget med eldriften att göra.
Tycker du själv att den här liknelsen med att dela sitt hem med en hemlös är bra?
Ja, det är väl ungefär så det blir om jag ska dela bil med någon? Det finns ju många skötsamma ungdomar som inte har någon bostad, särskilt i Stockholms området. Vore ju jätte bra om de kunde använda ditt hus/lägenhet när du inte använder den. Eller varför inte ett företag som vill ha ett kontor, det är ju också bra. Tänk på att det är ont om bostäder i storstadsområdena och de kan användas bättre... Hmm?
Re: Faraday Future
Postat: 24 dec 2015 10:29
av LarsL
Martinen skrev:Det behöver inte ersätta kollektivtrafiken, men med tiden så kanske kollektivtrafiken också blir självkörande och mer dynamisk. Färre stora bussar och många små som anpassar rutterna kontinuerligt beroende på var som behövs för stunden.
Som att åka hiss... Det är ju alltid trevligt och bra

Re: Faraday Future
Postat: 24 dec 2015 10:31
av Martinen
LarsL skrev:Martinen skrev:Det behöver inte ersätta kollektivtrafiken, men med tiden så kanske kollektivtrafiken också blir självkörande och mer dynamisk. Färre stora bussar och många små som anpassar rutterna kontinuerligt beroende på var som behövs för stunden.
Som att åka hiss... Det är ju alltid trevligt och bra

Men hissens rutt är ju inte så lätt att anpassa

Re: Faraday Future
Postat: 24 dec 2015 10:35
av LarsL
Martinen skrev:LarsL skrev:Martinen skrev:Det behöver inte ersätta kollektivtrafiken, men med tiden så kanske kollektivtrafiken också blir självkörande och mer dynamisk. Färre stora bussar och många små som anpassar rutterna kontinuerligt beroende på var som behövs för stunden.
Som att åka hiss... Det är ju alltid trevligt och bra

Men hissens rutt är ju inte så lätt att anpassa

Nä, men den ska anpassa sig efter var alla andra vill åka. Så om någon vill ha hissen en våning ner med du ska upp så åker den och hämta den personen, sen ska någon av på våning 3 och då stannar den där... Fast personen skulle tydligen inte av utan hade tryckt fel. Sen har vi musiken... Den är ju så utslätad att den fått ett eget namn... Åh, nej nu släppte sig någon.
Re: Faraday Future
Postat: 24 dec 2015 10:37
av Martinen
LarsL skrev:
Nä, men den ska anpassa sig efter var alla andra vill åka. Så om någon vill ha hissen en våning ner med du ska upp så åker den och hämta den personen, sen ska någon av på våning 3 och då stannar den där... Fast personen skulle tydligen inte av utan hade tryckt fel. Sen har vi musiken... Den är ju så utslätad att den fått ett eget namn... Åh, nej nu släppte sig någon.
Ungefär som bussarna idag.

Re: Faraday Future
Postat: 24 dec 2015 10:38
av LarsL
Martinen skrev:LarsL skrev:
Nä, men den ska anpassa sig efter var alla andra vill åka. Så om någon vill ha hissen en våning ner med du ska upp så åker den och hämta den personen, sen ska någon av på våning 3 och då stannar den där... Fast personen skulle tydligen inte av utan hade tryckt fel. Sen har vi musiken... Den är ju så utslätad att den fått ett eget namn... Åh, nej nu släppte sig någon.
Ungefär som bussarna idag.

Ja, brrrrr.
Re: Faraday Future
Postat: 24 dec 2015 11:01
av Laban
Martinen skrev:Det behöver inte ersätta kollektivtrafiken, men med tiden så kanske kollektivtrafiken också blir självkörande och mer dynamisk. Färre stora bussar och många små som anpassar rutterna kontinuerligt beroende på var som behövs för stunden.
Möjligt. Frågan är om det är enklare att göra en buss självkörande jämfört med en personbil. För de fasta rutterna kan man tycka att det borde vara det. Men jag tror inte det komma inträffa de närmsta åren. Personligen skulle det kännas märkligt om det kommer en stor buss utan förare och jag undrar hur allmänheten skulle ställa sig till det.
Men snart verkar det komma förarlösa tunnelbanetåg:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 700959.ece
2020 tidigast.
Re: Faraday Future
Postat: 24 dec 2015 11:04
av Martinen
Laban skrev:Martinen skrev:Det behöver inte ersätta kollektivtrafiken, men med tiden så kanske kollektivtrafiken också blir självkörande och mer dynamisk. Färre stora bussar och många små som anpassar rutterna kontinuerligt beroende på var som behövs för stunden.
Möjligt. Frågan är om det är enklare att göra en buss självkörande jämfört med en personbil. För de fasta rutterna kan man tycka att det borde vara det. Men jag tror inte det komma inträffa de närmsta åren. Personligen skulle det kännas märkligt om det kommer en stor buss utan förare och jag undrar hur allmänheten skulle ställa sig till det.
Men snart verkar det komma förarlösa tunnelbanetåg:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 700959.ece
2020 tidigast.
Jag hade nog hellre satt mig på en självkörande bus än med en busschaufför som jobbat långt pass och knappt kan hålla sig vaken.

Re: Faraday Future
Postat: 24 dec 2015 11:07
av bylund
Ju större fordon desto lägre del av kostnaden är föraren, därför är det så intressant att få fram just självkörande bilar. Det kan revolutionera transport. Självkörande spårtrafik kan spara pengar och möjligen bli lite säkrare. Fast då vill man nog få in annan personal än förare för säkerhetens skull, typ väktare, besparingen är nog marginell.
Re: Faraday Future
Postat: 24 dec 2015 12:55
av Laban
Martinen skrev:
Jag hade nog hellre satt mig på en självkörande bus än med en busschaufför som jobbat långt pass och knappt kan hålla sig vaken.

Fast man kan väl tänka sig hängslen och livrem, dvs, förare + autopilot.
Re: Faraday Future
Postat: 24 dec 2015 21:09
av kangru
Martinen skrev:Laban skrev:Martinen skrev:Det behöver inte ersätta kollektivtrafiken, men med tiden så kanske kollektivtrafiken också blir självkörande och mer dynamisk. Färre stora bussar och många små som anpassar rutterna kontinuerligt beroende på var som behövs för stunden.
Möjligt. Frågan är om det är enklare att göra en buss självkörande jämfört med en personbil. För de fasta rutterna kan man tycka att det borde vara det. Men jag tror inte det komma inträffa de närmsta åren. Personligen skulle det kännas märkligt om det kommer en stor buss utan förare och jag undrar hur allmänheten skulle ställa sig till det.
Men snart verkar det komma förarlösa tunnelbanetåg:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 700959.ece
2020 tidigast.
Jag hade nog hellre satt mig på en självkörande bus än med en busschaufför som jobbat långt pass och knappt kan hålla sig vaken.

Har du åkt tunnelbana i Köpenhamn?
Re: Faraday Future
Postat: 24 dec 2015 21:27
av Martinen
kangru skrev:
Har du åkt tunnelbana i Köpenhamn?
Nej
Re: Faraday Future
Postat: 25 dec 2015 12:02
av kangru
Martinen skrev:kangru skrev:
Har du åkt tunnelbana i Köpenhamn?
Nej
Där har dem sen mer än 10år en självkörande tunnelbana.
Re: Faraday Future
Postat: 25 dec 2015 13:21
av Martinen
kangru skrev:Martinen skrev:kangru skrev:
Har du åkt tunnelbana i Köpenhamn?
Nej
Där har dem sen mer än 10år en självkörande tunnelbana.
Ja men självkörande fordon på räls är ju inget konstigt.
Teknikern för det har funnits länge.
Re: Faraday Future
Postat: 28 dec 2015 21:59
av _TonyV
hoppas detta fungerar nu
Re: Faraday Future
Postat: 29 dec 2015 05:34
av Surfaren
_TonyV skrev:hoppas detta fungerar nu
Psst, Tibor länkade filmen i inlägg #10 i denna tråd.

Re: Faraday Future
Postat: 29 dec 2015 07:28
av Laban
Man kan väl argumentera för att det här med att inte äga en bil inte direkt är något nyskapande från Faraday utan mer att följa en trend:
http://www.fastcoexist.com/3027876/mill ... re-out-why
http://www.thelocal.de/20150621/car-sha ... in-germany
Så marknaden finns definitivt där. Och att det kommer att vara främst elbilar ser jag som givet.
Re: Faraday Future
Postat: 29 dec 2015 11:18
av AGCF
På måndag presenteras prototypen.
Re: Faraday Future
Postat: 29 dec 2015 13:27
av Surfaren
AGCF skrev:På måndag presenteras prototypen.
Tummen upp. Blir spännande att se vad dom hittat på.
Re: Faraday Future
Postat: 02 jan 2016 11:47
av AGCF
Är det någon här som ska på CES i Vegas i nästa vecka så kan ni ju agera journalister och fråga ut / ta bilder på Faraday Future..