Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och på?
Postat: 25 mar 2022 22:58
...
https://teslaclubsweden.se/forum/
Ja precis för att åka runt på dåliga däck året runt är ju mkt bättre för hälsan.martinot skrev:I ditt fall så skulle jag ändå fråga mig om det är värt att riskera hälsan för de lilla pengarna du sparar in?mikebike skrev:60+ med bruten rygg, hjärtinfart för fem veckor sedan. Hjulen förvaras i källare två trappor ned utan hiss. Saknar parkeringsplats. Klarar jag av att byta hjul så klarar alla.
Ingen förvarar ju lösa fälgar på däckhotell. Det är alltid ett däck inblandat.martinot skrev:Varför heter det däckhotell då?Fredrik j skrev:Man kan väl inte förvara lösa däck på däckhotell?
Om de bara förvarade hjul, så borde det väl heta hjulhotell?
Kör denna sommar och sälj sedan till hösten (varpå du köper nya Cross Climate 2 via Däckonline samt gör hjulinställning samtidigt). Sälj sedan sommardäcken våren 2023.markuswesterberg skrev:Ja, jag har funderat på åretruntdäck också men fastnar vid att "ja, det hade ju varit kanon om man köpt en begagnad bil med utslitna däck så att det var dags att byta. Men att slänga på åretruntdäck istället för sommardäcken efter bara en säsong blir ju liksom dumt." Ska man då sälja sommardäcken tänker du kanske? Ja, det är ju en tanke såklart att sälja dem helt nya, men då har man istället betalt för helt nya sommardäck som man sedan säljer till begagnat pris fast de är helt nya. Haha, ja ni fattar nog mina "snålhetsresonemang"NiklasTesla skrev:Om du bor i södra Sverige samt inte åker allt för ofta till fjällen kan du ta av orginaldäcken och slänga på Michelin Cross Climate 2 däck för åretruntbruk (bästa på marknaden just nu) på orginalfälg.markuswesterberg skrev:Har alltid haft dubbla uppsättningar fälgar och däck, alltså en uppsättning fälgar med vinterdäck på och en annan uppsättning fälgar med sommardäck. Har nu börjat fundera på rimligheten i dettaVarför inte bara kränga av och på däcken på samma uppsättning fälgar? Hur gör ni? För och nackdelar? Förstår att själva skiftet blir dyrare (nej, jag gör inte däck-/hjulskiften själv, jag vet, jag är slö...) men inte blir det väl dyrare än att ha dubbla uppsättningar fälgar? Dessutom kan man ju då ha snygga fälgar året runt, istället för som jag alltid gjort, ha snygga sommarfälgar och osnygga, billiga fälgar på vintern!
En annan viktig faktor att väga in är ju för oss som har bilen som förmånsbil, att extra uppsättning fälgar ju ska förmånsbeskattas, medan bara däck inte behöver beskattas som jag förstår det eftersom de räknas som slitdelar?
Fick +7000mil ut av föregångaren Michelin Cross Climate+ på Model 3 med lite felaktig hjulinställning på ett hjul och rätt hård körning. Cross Climate 2 är ännu bättre på i stort alla förhållanden jämfört med föregångaren (Speciellt snö) samt skall hålla ännu längre.
Så skönt att slippa byta hjul 2ggr per år samt spara både plats och pengar.
Teknikutvecklingen går framåt rejält samt MVH
Men tanken att slippa byta däck överhuvudtaget är väääääldigt tilltalande måste jag säga. Kanske testar detta ändå.
Nya tider (tekniken har tagit ett rejält kliv med detta däck). Michelin Cross Climate 2 säger dom inget om att köra med året runt även i Sverige. Har nu själv kört med Teslan i rejält vinterväder (först snöstorm sedan -20) med dessa däck och det gick hur bra somhelst.Fredrik j skrev:Bor man i södra sverige och upplever milda vintrar kan ju "all season" vara ett alternativ. Dock får man ju vara beredd på att ställa bilen om det plötsligt skulle bli vinter. Inte ens Michelin själv påstår att det är ett däck för alla förhållanden. "Tidig vår till sen höst" tycker dom det handlar om.markuswesterberg skrev:Ja, jag har funderat på åretruntdäck också men fastnar vid att "ja, det hade ju varit kanon om man köpt en begagnad bil med utslitna däck så att det var dags att byta. Men att slänga på åretruntdäck istället för sommardäcken efter bara en säsong blir ju liksom dumt." Ska man då sälja sommardäcken tänker du kanske? Ja, det är ju en tanke såklart att sälja dem helt nya, men då har man istället betalt för helt nya sommardäck som man sedan säljer till begagnat pris fast de är helt nya. Haha, ja ni fattar nog mina "snålhetsresonemang"NiklasTesla skrev:Om du bor i södra Sverige samt inte åker allt för ofta till fjällen kan du ta av orginaldäcken och slänga på Michelin Cross Climate 2 däck för åretruntbruk (bästa på marknaden just nu) på orginalfälg.markuswesterberg skrev:Har alltid haft dubbla uppsättningar fälgar och däck, alltså en uppsättning fälgar med vinterdäck på och en annan uppsättning fälgar med sommardäck. Har nu börjat fundera på rimligheten i dettaVarför inte bara kränga av och på däcken på samma uppsättning fälgar? Hur gör ni? För och nackdelar? Förstår att själva skiftet blir dyrare (nej, jag gör inte däck-/hjulskiften själv, jag vet, jag är slö...) men inte blir det väl dyrare än att ha dubbla uppsättningar fälgar? Dessutom kan man ju då ha snygga fälgar året runt, istället för som jag alltid gjort, ha snygga sommarfälgar och osnygga, billiga fälgar på vintern!
En annan viktig faktor att väga in är ju för oss som har bilen som förmånsbil, att extra uppsättning fälgar ju ska förmånsbeskattas, medan bara däck inte behöver beskattas som jag förstår det eftersom de räknas som slitdelar?
Fick +7000mil ut av föregångaren Michelin Cross Climate+ på Model 3 med lite felaktig hjulinställning på ett hjul och rätt hård körning. Cross Climate 2 är ännu bättre på i stort alla förhållanden jämfört med föregångaren (Speciellt snö) samt skall hålla ännu längre.
Så skönt att slippa byta hjul 2ggr per år samt spara både plats och pengar.
Teknikutvecklingen går framåt rejält samt MVH
Men tanken att slippa byta däck överhuvudtaget är väääääldigt tilltalande måste jag säga. Kanske testar detta ändå.
Jo, jag gör iaf det, och det har inte varit något problem de senaste fem åren, varför menar du att det inte skulle fungera?Fredrik j skrev:Ingen förvarar ju lösa fälgar på däckhotell. Det är alltid ett däck inblandat.
”Mästaren på den Europeiska All-season marknaden(1)* ger säkerhet från tidig vår till sen höst”NiklasTesla skrev:Nya tider (tekniken har tagit ett rejält kliv med detta däck). Michelin Cross Climate 2 säger dom inget om att köra med året runt även i Sverige.
Jag säger inte att det inte fungerar.fth skrev:Jo, jag gör iaf det, och det har inte varit något problem de senaste fem åren, varför menar du att det inte skulle fungera?Fredrik j skrev:Ingen förvarar ju lösa fälgar på däckhotell. Det är alltid ett däck inblandat.
/fth
Alltså ett åretrunt däck för oss i södra Sverige som bara har 3 årstider.Fredrik j skrev:”Mästaren på den Europeiska All-season marknaden(1)* ger säkerhet från tidig vår till sen höst”NiklasTesla skrev:Nya tider (tekniken har tagit ett rejält kliv med detta däck). Michelin Cross Climate 2 säger dom inget om att köra med året runt även i Sverige.
Ja definitivt. Här på västkusten med ishalka funkar det inte. Provade dubbfritt en vinter. Det höll på att sluta illa.Nicke Nyfiken skrev:Alltså ett åretrunt däck för oss i södra Sverige som bara har 3 årstider.Fredrik j skrev:”Mästaren på den Europeiska All-season marknaden(1)* ger säkerhet från tidig vår till sen höst”NiklasTesla skrev:Nya tider (tekniken har tagit ett rejält kliv med detta däck). Michelin Cross Climate 2 säger dom inget om att köra med året runt även i Sverige.
Jag tänkte alltså jämfört med att låta en däckverkstad göra jobbet (som han gjorde tidigare).[JM] skrev:Ja precis för att åka runt på dåliga däck året runt är ju mkt bättre för hälsan.martinot skrev:I ditt fall så skulle jag ändå fråga mig om det är värt att riskera hälsan för de lilla pengarna du sparar in?mikebike skrev:60+ med bruten rygg, hjärtinfart för fem veckor sedan. Hjulen förvaras i källare två trappor ned utan hiss. Saknar parkeringsplats. Klarar jag av att byta hjul så klarar alla.
Det drabbar ju bara dom andra man kör över liksom...
Har inte talat om fälgar (heter ju inte heller "fälghotell").Fredrik j skrev:Ingen förvarar ju lösa fälgar på däckhotell. Det är alltid ett däck inblandat.martinot skrev:Varför heter det däckhotell då?Fredrik j skrev:Man kan väl inte förvara lösa däck på däckhotell?
Om de bara förvarade hjul, så borde det väl heta hjulhotell?
Ja helt ärligt när jag tittar tillbaka senaste åren kring Stockholm och söderut.Nicke Nyfiken skrev:Alltså ett åretrunt däck för oss i södra Sverige som bara har 3 årstider.Fredrik j skrev:”Mästaren på den Europeiska All-season marknaden(1)* ger säkerhet från tidig vår till sen höst”NiklasTesla skrev:Nya tider (tekniken har tagit ett rejält kliv med detta däck). Michelin Cross Climate 2 säger dom inget om att köra med året runt även i Sverige.
Jag försökte få tag på 18" fälgar till min bil, men misslyckades. Nu blev det 19" både sommar och vinter, men 235mm på vintern och 255mm på sommaren.markuswesterberg skrev:Fick ett argument mot att kränga idag från en som påstod att man absolut ska ha mindre fälgar och däck på vintern då det ger bättre grepp och köregenskaper. Vad säger ni om det? (Alltså, i mitt fall handlar det nu om att använda MY P fälgar 21-tum året runt eller att köpa mindre fälgar och däck till vintern.)
Så du är av åsikten att man bör köra på mindre däck och fälg vintertid av säkerhetsskäl? Eller av komfortskäl?mikebike skrev:Jag försökte få tag på 18" fälgar till min bil, men misslyckades. Nu blev det 19" både sommar och vinter, men 235mm på vintern och 255mm på sommaren.markuswesterberg skrev:Fick ett argument mot att kränga idag från en som påstod att man absolut ska ha mindre fälgar och däck på vintern då det ger bättre grepp och köregenskaper. Vad säger ni om det? (Alltså, i mitt fall handlar det nu om att använda MY P fälgar 21-tum året runt eller att köpa mindre fälgar och däck till vintern.)
Mindre fälgar av komfort och kostnadsskäl, smalare däck för bättre framkomlighet i vissa förhållanden.markuswesterberg skrev:Så du är av åsikten att man bör köra på mindre däck och fälg vintertid av säkerhetsskäl? Eller av komfortskäl?mikebike skrev:Jag försökte få tag på 18" fälgar till min bil, men misslyckades. Nu blev det 19" både sommar och vinter, men 235mm på vintern och 255mm på sommaren.markuswesterberg skrev:Fick ett argument mot att kränga idag från en som påstod att man absolut ska ha mindre fälgar och däck på vintern då det ger bättre grepp och köregenskaper. Vad säger ni om det? (Alltså, i mitt fall handlar det nu om att använda MY P fälgar 21-tum året runt eller att köpa mindre fälgar och däck till vintern.)
Håller helt med. Vill för det första inte ha olika fälgar om jag hittat ett par jag gillar. Sedan tar det många år innan man nått samma pris/börjar tjäna på att ha dubbla uppsättningar. Speciellt med priserna för fälg på dessa bilar. skifte på några hundralappar (800?) 2 ggr per år, jämfört med skifte på färre hundralappar (400?), 2 ggr per år plus 4 nya fälgar.fth skrev:Jag har skiftat sommar-/vinterdäck på en uppsättning fälgar i fem år med min X, helt problemfritt, jag ser inte någon egentlig anledning att ha två uppsättningar.
/fth
markuswesterberg skrev:Så du är av åsikten att man bör köra på mindre däck och fälg vintertid av säkerhetsskäl? Eller av komfortskäl?mikebike skrev:Jag försökte få tag på 18" fälgar till min bil, men misslyckades. Nu blev det 19" både sommar och vinter, men 235mm på vintern och 255mm på sommaren.markuswesterberg skrev:Fick ett argument mot att kränga idag från en som påstod att man absolut ska ha mindre fälgar och däck på vintern då det ger bättre grepp och köregenskaper. Vad säger ni om det? (Alltså, i mitt fall handlar det nu om att använda MY P fälgar 21-tum året runt eller att köpa mindre fälgar och däck till vintern.)
Wow!Jaegaern skrev:skifte på några hundralappar (800?) 2 ggr per år, jämfört med skifte på färre hundralappar (400?), 2 ggr per år plus 4 nya fälgar.
Tror det var 800 kr han åsyftade med krängning men det låter fortfarande billigt. Jag ska kolla med "vår" däckfirma imorgon vad de tar för krängning av 21-tumarna till den YP vi har på ingång.Nicke Nyfiken skrev:Wow!Jaegaern skrev:skifte på några hundralappar (800?) 2 ggr per år, jämfört med skifte på färre hundralappar (400?), 2 ggr per år plus 4 nya fälgar.
Du måste avslöja var man kan få 4 däck demonterade, nya däck monterade och sedan balanserade på aluminiumfälgar runt 20 tums storlek, för 400 spänn.
Dit vill jag åka nästa gång.
Kanske missförstår, men jag tolkade det som 400 kr för hjulskifte och bara 400 kr extra för krängning och balansering.markuswesterberg skrev:Tror det var 800 kr han åsyftade med krängning men det låter fortfarande billigt. Jag ska kolla med "vår" däckfirma imorgon vad de tar för krängning av 21-tumarna till den YP vi har på ingång.Nicke Nyfiken skrev:Wow!Jaegaern skrev:skifte på några hundralappar (800?) 2 ggr per år, jämfört med skifte på färre hundralappar (400?), 2 ggr per år plus 4 nya fälgar.
Du måste avslöja var man kan få 4 däck demonterade, nya däck monterade och sedan balanserade på aluminiumfälgar runt 20 tums storlek, för 400 spänn.
Dit vill jag åka nästa gång.
1600 kr ink. moms tar vår däckfirma för att kränga, inklusive balansering. 400 kr ink. moms för vanligt skifte utan balansering.CrazyGang skrev:Jag kränger av/på däck två ggr per år. Rosborgs däck i Spånga (slänger in en plugg här, bra firma och personlig service!) gör det för 1200kr. Bara hjulskifte går på 400kr så merkostnad på 800kr per gång.