Hoppas verkligen ingen köper denna i tro om att det blir en bil man kan åka lång med.
Herre jisses vilket bojsänke.
Re: Toyota bZ4X
Postat: 11 mar 2023 18:38
av fth
Det finns ju gamla trådar om det här fiaskot, hjulen ramlade av, det gick inte att ladda vid minusgrader etc. Det här måste väl ändå vara en av dom sämsta elbilarna hittills?
Toyota går verkligen från klarhet till klarhet.
/fth
Re: Toyota bZ4X
Postat: 11 mar 2023 18:59
av jonasl
Vänta bara tills de etablerade billtillverkarna kommer med sina elbilar, då har Tesla inte en chans!!
Vänta bara tills de etablerade billtillverkarna kommer med sina elbilar, då har Tesla inte en chans!!
Har ni hört den nån gång?
Det finns fler etablerade tillverkare än Toyota. Jag skulle nog vilja säga att många av dem lyckats riktigt bra. Framförallt har det visat sig att de är bättre än Tesla på att snabbt ta fram flera olika modeller passande olika kundgrupper, och därmed kunna driva upp försäljningen.
Nedan finns siffror för Europa 2022. Om en marknadsandel om 9% för Tesla är samma sak som att de "inte har en chans" vill jag nog inte dra mig till att säga. Däremot visar det tydligt att det verkar svårare för dem att bli så dominanta än en del verkat tro.
Toyota säljer fortfarande en jäkla massa bilar och har fortfarande tid på sig att börja producera vettiga elbilar. Skammen som bZ4X måste innebära för stolta Japaner kommer säkert påskynda det. Se bara på Honda och deras motorer i F1. De skämde ut sig, och gick från det till att bli bäst på bara några år.
Top plug-in automotive groups (share year-to-date):
Volkswagen Group - 20.6% share (Volkswagen brand at 8.4%, Audi at 5.6%)
Stellantis - 14.6% share
BMW Group - 10.5% share (BMW brand at 8.6%)
Hyundai Motor Group - 10.1 % share (Kia brand at 5.4%, Hyundai at 4.7%)
Mercedes Group - 9.0% share (Mercedes-Benz brand at 8.2%)
Tesla - 9.0% share
Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance - 8.7% share
Geely–Volvo- 7.6%
Det finns fler etablerade tillverkare än Toyota. Jag skulle nog vilja säga att många av dem lyckats riktigt bra. Framförallt har det visat sig att de är bättre än Tesla på att snabbt ta fram flera olika modeller passande olika kundgrupper, och därmed kunna driva upp försäljningen.
Jag säger inte emot. Men både VAG-gruppen och BMW var förhållandevis tidiga (e-Golf och e-Up resp i3) och har ju lyckats rätt bra med sina aktuella modeller. Men Tesla är absolut inte frånsprungna, tvärtom står sig en Model S från 2013 rätt bra fortfarande om man bortser från milen den rullat. Och det är en 10 år gammal modell.
Det du nämner är definitivt en svaghet hos Tesla, men kanske också en styrka eftersom det sannolikt påverkar strömlinjeformningen i tillverkningen och i förlängningen förmågan att tjäna pengar. Så det är nog på gott och ont.
Re: Toyota bZ4X
Postat: 12 mar 2023 10:12
av LarsOJ
Toyota var först med massproducerad bil med ”elektrisk drivlina” redan 1997 med Prius. Sen dess har man sålt ca 17 miljoner hybrider. Alltså bilar med batteri och elmotor. Mer än 4 gånger så många än vad tesla byggt sen starten. Det är ju helt jäkla otroligt att Toyota inte lyckats kapitalisera på detta och vara ledande på BEV inom alla segment inkl. lyx med Lexus. Typisk Japanskt ledarskap eller klantigt på ren svenska är min analys.
Dessutom var ju Toyota en av de första stora investerarna i Tesla redan 2010 men sålde sitt sista innehav 2017
Kommer ni ihåg artiklarna från 2021 om ett Toyota/Tesla samarbete kring en billig bil?
Vad hände med detta? Model 2 i Mexiko eller ledsnade Musk på långsamma kvalitetsmedvetna Japaner?
Ja, Tesla tappade verkligen initiativet. Det hade kunnat se helt annorlunda ut. Prius gen 2 ser man ju fortfarande otroliga mängder av ute i trafiken.
Re: Toyota bZ4X
Postat: 02 maj 2024 18:07
av SwedishAdvocate
Ngn som är lockad av den legendariska Toyotakvalitén?...
Tycker det verkar som bZ4X kostar från 469,9K sen en tid tillb. Kanske går att pruta ner till under vad en Nissan Ariya kostar nu för tiden (463,5K)...
Ngn som är lockad av den legendariska Toyotakvalitén?...
Tycker det verkar som bZ4X kostar från 469,9K sen en tid tillb. Kanske går att pruta ner till under vad en Nissan Ariya kostar nu för tiden (463,5K)...
Ngn som är lockad av den legendariska Toyotakvalitén?...
Tycker det verkar som bZ4X kostar från 469,9K sen en tid tillb. Kanske går att pruta ner till under vad en Nissan Ariya kostar nu för tiden (463,5K)...
Fick möjlighet att låna bilen i 4 dagar, och hade då min id buzz, men redan påvägen från Uppsala så vände jag tyvärr. Bullrig, trång och extremt trist tyvärr. Håller med. Blev ledsen då jag hade hoppats på mer från toyota.
Re: Toyota bZ4X
Postat: 12 aug 2024 13:19
av HelectriC
Har en bZ4X som hyrbil några dagar när Porschen är inne för en liten parkeringsskadelackering.
Är detta verkligen vad man kan förvänta från en av världens största biltillverkare? Nu har jag inte kört så många fossil-Toyota på senare år och vet inte om det är samma i alla Toyota, men hela interiören känns ruskigt hårdplastig. Är det verkligen ingen i Japan som bryr sig om upplevd kvalitet? Det är stenhård plast precis överallt
Förbrukning verkar helt ok och speciellt ljud från hjulhus är väldigt lågt, så det är positivt, men interiören är knappt värdig en Dacia
Är detta verkligen vad man kan förvänta från en av världens största biltillverkare? Nu har jag inte kört så många fossil-Toyota på senare år och vet inte om det är samma i alla Toyota, men hela interiören känns ruskigt hårdplastig. Är det verkligen ingen i Japan som bryr sig om upplevd kvalitet? Det är stenhård plast precis överallt
Förbrukning verkar helt ok och speciellt ljud från hjulhus är väldigt lågt, så det är positivt, men interiören är knappt värdig en Dacia
Jag hade en sprillans 2024 Yaris hybrid i ett tag. Den var helt vidrig. Instrumentering från forntiden, väldigt bullrig. Hårdplast överallt. Inte ens keyless, man var tvungen att stoppa nyckeln i tändningslåset och vrida om som om det vore 1980...
Att hoppa in i Zoen kändes lustigt nog som en rejäl uppgradering(tyst i jämförelse, keyless, digitala instrument, appstyrt klimat etc etc).
Re: Toyota bZ4X
Postat: 12 aug 2024 19:28
av Thed75
Körde prius ett tag och det är ju inte den roligaste av bilar men ganska snål och värdet behölls extremt bra.
Tappade bara drygt 10000 på 9000mil.
Körde prius ett tag och det är ju inte den roligaste av bilar men ganska snål och värdet behölls extremt bra.
Tappade bara drygt 10000 på 9000mil.
Värdet på elbilar har väl rasat på rätt bra på sistone. Om man tvunget vill ha en SUV/Crossover och prioriterar byggkvalité och driftsäkerhet så kanske bZ4X eller den där beg. billiga mindre el-Lexus-SUV/Crossovern (vad den nu heter) skulle kunna vara ngt...
Re: Toyota bZ4X
Postat: 12 aug 2024 21:18
av Aida
Doug Demuro hade en intressant take i hans video som släpptes idag: Bz4-0 el vad den heter är bara en compliance car för att kunna sälja bilar i Kalifornien. Man måste erbjuda en elbil till försäljning för att få sälja bilar överhuvudtaget i den delstaten. Andra delstater brukar ta efter Kalifornien. Så därför stressade toyota ut den bilen på marknaden. De vill inte sälja den. Toyotabossen är ju väldigt mkt emot elbilar! Så den är precis som när Stellantis sålde gen 1 av Fiat 500 Electric i USA. Chefen sa offentligt att han inte ville att någon skulle köpa den eftersom de förlorade en kvarts miljon på varje såld bil. Men de var tvungna att erbjuda den till försäljning. När tpypta ger sig fasikens på ngt brukar det ju bli bra: se på Lexus LFA (hmmm första Lexus LS kanske är ännu bättre) och Prius. Enda de riktigt misslyckats med var ju F1 satsningen under Påven Andersson.
Är detta verkligen vad man kan förvänta från en av världens största biltillverkare? Nu har jag inte kört så många fossil-Toyota på senare år och vet inte om det är samma i alla Toyota, men hela interiören känns ruskigt hårdplastig. Är det verkligen ingen i Japan som bryr sig om upplevd kvalitet? Det är stenhård plast precis överallt
Förbrukning verkar helt ok och speciellt ljud från hjulhus är väldigt lågt, så det är positivt, men interiören är knappt värdig en Dacia
Jag hade en sprillans 2024 Yaris hybrid i ett tag. Den var helt vidrig. Instrumentering från forntiden, väldigt bullrig. Hårdplast överallt. Inte ens keyless, man var tvungen att stoppa nyckeln i tändningslåset och vrida om som om det vore 1980...
Att hoppa in i Zoen kändes lustigt nog som en rejäl uppgradering(tyst i jämförelse, keyless, digitala instrument, appstyrt klimat etc etc).
Hyrde en Yaris hybrid en gång (innan jag fått leverans av min första M3 under början 2019), och det var de hemskaste bil jag någonsin rattat. Bullrig, plastig, seg som sirap, noll känsla i chassi eller styrning, och kändes som hela bilen skulle rasa samman när jag försökte pressa upp den i 130-140 km/h på motorväg. Fy fan. Aldrig mer Toyota!