Sida 2 av 27
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 14:31
av Dagfinn
fth skrev:mikebike skrev:Priserna vid laddstolpar (AC) har inte ökat alls sedan jag beställde min bil (oktober 2020).
Exakt, skulle man använda samma resonemang för AC-operatörerna så skulle det ju idag kosta typ 9-12:-/kWh på stolparna från Mer, eOn etc., och det gör det ju bevisligen inte.
/fth
Nej, det är väl snarare så att suc börjar prismässigt närma sig
laddstolparna som från dag ett körde med höga priser, för att börja tjäna pengar på laddning som alla andra redan gör, eller?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 14:35
av MWall
fth skrev:MWall skrev:Och hur har elpriset utvecklat sig under de här åren? Har du nån insyn vad det kostar att bygga, underhålla osv? Markhyra, snöskottning, reparationer, nätavgifter, slitage...
Är fritt fram att köpa en fossilbil om man tror det blir billigare.
Enligt statistik från Energimarknadsinspektionen så har priset för "Större säkringskunder" (vilket jag antar Tesla kvalar in under) i princip inte ökat alls under den här perioden, varken tariffer eller kWh-pris, så det kan nog inte vara förklaringen.
Jag har också svårt att tro att kostnader för bygge, underhåll, snöskottning etc skulle ha tredubblats sedan 2020?
Nej, det här är nog helt och hållet affärsmässiga beslut som Tesla har fattat.
Exakt vad dom baserar besluten på har jag förstås ingen aning om, men från min begränsade horisont så har jag svårt att tycka att dom är särskilt bra.
/fth
Jag tror de har minskat förlusterna. Tror inte de gör någon vinst, särskilt inga oskäliga vinster nu heller.
Höjningarna handlar väl om att kunna fasa in andra märkens bilar utan att öka förlusterna. Kanske till och med börja gå med lite vinst...
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 14:39
av Denke
Laddade kort i Arboga nu också där kostade det 5.50kr
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 15:16
av Blipblop
Ju fler teslor som säljs desto högre krav på den fina USPen som SUC ändå innebär, men dom kostar förmodligen och pengarna ska ju in.
Har man redan köpt en bil är man ju redan ”där”. Höjd priserna kommentar folk fortfarande att ladda.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 15:18
av jonasl
Vår BRF har effektabonnemang och priset per kWh inkl alla avgifter och skatter är ca 1.8 kr/kWh enligt föreningens elnisse som jobbat på lokala energibolaget och sköter om de bitarna.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 15:51
av Gustafsson
Jag tror det kan vara dags att fundera på andra snabbladdare. Man måste ju inte ladda på SuC. Det går ju lika bra att ladda på andra nät, även om få ännu är lika snabba som SuC. Men alternativen kommer ju mer och mer. När nätverken är mer utbyggda blir väl marknaden mer mogen med liknade priser, på samma sätt som vi sett med bensin/diesel.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 16:19
av Fredrik j
Tittar man in den enormt stora tråden om Ionity och skrollar tillbaks lite så slås man av vilka hård ord det var mot Ionity när man satte sina priser. Då satt ju en stor andel teslaägare fortfarande med fri SUC och tyckte allt var dyrt som inte var gratis. Ord som "ocker" användes.
Det vi ser nu är väl kanske en prisnivå som är hållbar över tid när hela kostnaden på sikt behöver betalas av den som laddar. Vill biltillverkarna ge speciella fördelar till sina kunder kan man ju lösa det med olika förmånliga medlemskap eller liknande.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 16:19
av mikebike
Gustafsson skrev:Jag tror det kan vara dags att fundera på andra snabbladdare. Man måste ju inte ladda på SuC. Det går ju lika bra att ladda på andra nät, även om få ännu är lika snabba som SuC. Men alternativen kommer ju mer och mer. När nätverken är mer utbyggda blir väl marknaden mer mogen med liknade priser, på samma sätt som vi sett med bensin/diesel.
Nej, det går inte lika bra att ladda på andra nät.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 16:20
av Credde
Det kan också vara så att Tesla justera priserna så tillgängligheten blir bättre vid att få folk till att ladda hemma istället, om man kan (ser oftare och oftare att det är fullt eller nästan fullt i Lödde men självklart är det enbart på enskilda tidpunkter som jag har kört förbi och är enbart min egen statistik

) - eller man höjer för att kunna öppna upp för andra...
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 16:22
av Nicke Nyfiken
Gustafsson skrev:Jag tror det kan vara dags att fundera på andra snabbladdare. Man måste ju inte ladda på SuC. Det går ju lika bra att ladda på andra nät, även om få ännu är lika snabba som SuC. Men alternativen kommer ju mer och mer. När nätverken är mer utbyggda blir väl marknaden mer mogen med liknade priser, på samma sätt som vi sett med bensin/diesel.
Det tror jag också.
När jag i söndags eftermiddag kom till SuC i Löddeköpinge var det 2 i kö. Och sedan fyllde det bara på mer och mer. När jag åkte iväg 45 min senare var det 7 bilar i ”kö”. (Kö är fel uttryck då det var total anarki)
På de andra 6 snabbladdarna som står bredvid SuC var det 4 bilar som laddade varav 2 Tesla.
Om det är dit vi är påväg med långa väntetider på SuC, en vanlig söndags eftermiddag, och till höga kWh priser så är det inte särskilt attraktivt längre med SuC.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 16:37
av Icerman
Är det först när man laddar som man kan se priset eller kan man se priserna på alla SuC någonstans?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 16:56
av mikebike
Icerman skrev:Är det först när man laddar som man kan se priset eller kan man se priserna på alla SuC någonstans?
Man se det i bilen, inte i förväg via någon hemsida eller i appen. Till skillnad mot t.ex. Incharge.
Apropå det så har Incharge också höjt priset för snabbladdning sedan jag började köra elbil, fast endast med drygt 20%.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 17:29
av krosussorken
Vi ska hämta vår tesla till helgen, men har än så länge ingen laddstolpe i vår brf som vi bor i. Hoppas det arbetar ska påbörjas snart.
Men tills dess, vad är smidigaste sättet att söka upp gratis laddstolpar?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 17:32
av Nicke Nyfiken
krosussorken skrev:Vi ska hämta vår tesla till helgen, men har än så länge ingen laddstolpe i vår brf som vi bor i. Hoppas det arbetar ska påbörjas snart.
Men tills dess, vad är smidigaste sättet att söka upp gratis laddstolpar?
I en annan del av forumet.

Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 17:43
av Maw
MWall skrev:Maw skrev:MWall skrev:Maw skrev:Denke skrev:Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.
Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,
5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd
Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Ionity börjar kännas riktigt billigt med 3.50 per kWh..
Kör du Skoda är det 2,80 väl?

Kanske till och med det men jag har förmånen att köra Polestar
Men är det inte 3.50 kr per kWh om man tecknar abbonemang på Ionity?
Finns många abonnemang hos Ionity. Mercedes har 3,10 vill jag minnas.
Skoda verkar ha 2,80 om man ska tro den här:
https://bubblan.teknikveckan.se/t/provk ... q-iv/10040
Jo, men jag tänkte på abbonemanget som är tillgängligt för alla att teckna och som inte är knutet till någon specifik bil/modell/märke.
https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... kostar-det
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 18:07
av Elmil
mikebike skrev:Icerman skrev:Är det först när man laddar som man kan se priset eller kan man se priserna på alla SuC någonstans?
Man se det i bilen, inte i förväg via någon hemsida eller i appen. Till skillnad mot t.ex. Incharge.
Apropå det så har Incharge också höjt priset för snabbladdning sedan jag började köra elbil, fast endast med drygt 20%.
Jag upptäckte nu att priserna inte längre visas på kartan i bilen..

Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 18:39
av martinot
Credde skrev:Det kan också vara så att Tesla justera priserna så tillgängligheten blir bättre vid att få folk till att ladda hemma istället, om man kan (ser oftare och oftare att det är fullt eller nästan fullt i Lödde men självklart är det enbart på enskilda tidpunkter som jag har kört förbi och är enbart min egen statistik

) - eller man höjer för att kunna öppna upp för andra...
Jag tror att den absolut största orsaken är att de skall öppna upp SuC för alla bilister.
Tidigare kunde Tesla ta en förlust på SuC genom att lägga kostnaden på deras bilars pris. Skall alla bilar ladda på SuC kan de inte längre låta endast Teslaägare finansiera den stora utbyggnaden som kommer att krävas. Då måste alla vara med att betala.
Det är ju inte direkt billigt att bygga ett laddnät. Isf. hade ju andra än Tesla byggt (vettiga) laddnät för länge sedan.
Sedan bidrar säkert ökade elpriser, nätavgifter och extremt hög inflation också till de ökade laddpriserna. Men den helt avgörande skillnaden mot förr är ju att nu skall (troligen) alla få tillgång till SuC. Då är det en helt annan, och extremt mycket större finansiering som måste till, för att bara ha ambitionen att gå +/- 0 på det hela.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 18:45
av martinot
MWall skrev:fth skrev:Det går förstås alltid att hävda att man främst laddar hemma och att snabbladdning kan få kosta hur mycket som helst de gånger man använder det.
Alldeles oavsett detta så tycker iaf jag att prishöjningarna på SuC är helt horribla och orimliga.
Så här har priset utvecklat sig under de år jag har kört Tesla:
SuCprice.jpg
Priset per kWh har gått upp till nästan tre ggr det ursprungliga, perioden med stora ökningar (dvs sedan hösten 2020) så har priset stigit med motsvarande
80% årligen.
Jag har svårt att se hur man kan motivera detta och fortfarande hävda att SuC inte skall vara en kassako för Tesla?
Jag tror också detta kan utgöra ett hinder i övergången. Vi som kört elbil ett tag vet ju att man bara snabbladdar en ganska liten andel av tiden, men "rookies" kommer garanterat jämföra mellan "mackarna", dvs pris per liter bensin mot pris per kWh, och då ser elbilen inte längre särskilt bra ut, särskilt med tanke på att inköpsriset fortfarande är högt.
/fth
Och hur har elpriset utvecklat sig under de här åren? Har du nån insyn vad det kostar att bygga, underhålla osv? Markhyra, snöskottning, reparationer, nätavgifter, slitage...
Är fritt fram att köpa en fossilbil om man tror det blir billigare.
Nej, men det lär knappast vara gratis att bygga ett nät som SuC.
Det är många som klagar och ställer krav på laddnäten, men det är ju f-n ingen (förutom Tesla) som bygger något vettigt.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 18:50
av Gustafsson
mikebike skrev:Gustafsson skrev:Jag tror det kan vara dags att fundera på andra snabbladdare. Man måste ju inte ladda på SuC. Det går ju lika bra att ladda på andra nät, även om få ännu är lika snabba som SuC. Men alternativen kommer ju mer och mer. När nätverken är mer utbyggda blir väl marknaden mer mogen med liknade priser, på samma sätt som vi sett med bensin/diesel.
Nej, det går inte lika bra att ladda på andra nät.
Nej riktigt lika smidigt är det ju inte, men det kan gå smidigt att ladda ändå. Jag har en laddbricka från elbilsföreningen i Norge. Den har jag sedan registrerat hos flera laddföretag. Så vare sig jag laddar på Mer eller på flera av de andra dominerande företagen i Norge/Sverige använder jag samma bricka som sitter på samma knippa som foben dvs alltid till hands. Numera laddar jag dock mer sällan på andra nät då SuC finns på så många ställen nu.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 19:18
av ReNewAble
Är just nu i Danmark, är intressant att trots att el här är minst lika dyr som i SE4 så ligger priset på SuC bara på 3,2 DKK (ca 4,5 SEK).
De har höjt här över tid också men inte alls så mycket som i Sverige.
Intressant är att destinationsladdning hos Clever här nu kostar 3,75DKK/kWh.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 20:01
av bylund
martinot skrev:
Jag tror att den absolut största orsaken är att de skall öppna upp SuC för alla bilister.
Tidigare kunde Tesla ta en förlust på SuC genom att lägga kostnaden på deras bilars pris. Skall alla bilar ladda på SuC kan de inte längre låta endast Teslaägare finansiera den stora utbyggnaden som kommer att krävas. Då måste alla vara med att betala.
Det är ju inte direkt billigt att bygga ett laddnät. Isf. hade ju andra än Tesla byggt (vettiga) laddnät för länge sedan.
Sedan bidrar säkert ökade elpriser, nätavgifter och extremt hög inflation också till de ökade laddpriserna. Men den helt avgörande skillnaden mot förr är ju att nu skall (troligen) alla få tillgång till SuC. Då är det en helt annan, och extremt mycket större finansiering som måste till, för att bara ha ambitionen att gå +/- 0 på det hela.
Fast de borde kunna ha olika priser för Teslor och andra, så jag köper inte resonemanget fullt ut att priserna måste höjas för alla för att även Kior ska vara med och betala.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 20:13
av Maw
bylund skrev:martinot skrev:
Jag tror att den absolut största orsaken är att de skall öppna upp SuC för alla bilister.
Tidigare kunde Tesla ta en förlust på SuC genom att lägga kostnaden på deras bilars pris. Skall alla bilar ladda på SuC kan de inte längre låta endast Teslaägare finansiera den stora utbyggnaden som kommer att krävas. Då måste alla vara med att betala.
Det är ju inte direkt billigt att bygga ett laddnät. Isf. hade ju andra än Tesla byggt (vettiga) laddnät för länge sedan.
Sedan bidrar säkert ökade elpriser, nätavgifter och extremt hög inflation också till de ökade laddpriserna. Men den helt avgörande skillnaden mot förr är ju att nu skall (troligen) alla få tillgång till SuC. Då är det en helt annan, och extremt mycket större finansiering som måste till, för att bara ha ambitionen att gå +/- 0 på det hela.
Fast de borde kunna ha olika priser för Teslor och andra, så jag köper inte resonemanget fullt ut att priserna måste höjas för alla för att även Kior ska vara med och betala.
Det är (kommer bli) olika priser för Teslor och andra märken på Tesla SuC så det ligger helt säkert inget i Martins spaning. Han är nog bara lite sur för att Tesla är på väg att öppna upp

Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 20:14
av MarkusL
dd88 skrev:MarkusL skrev:Denke skrev:Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.
Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,
5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd
Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Har du räknat på 28kr/liter?
Vore ju dumt.
Diesel 23.4 och bensin 21.1 i Göteborg just nu. Finns billigare runtom i Sverige.
Ok, priserna rör sig mycket men du missar poängen. Kronor per mil har väl ökat rätt mycket oavsett framdrivningssätt.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 20:27
av LarsL
5-6kr/kWh är ju relativt vad elen kostar hemma inte chockerande dyrt. I December hade jag 2kr/kWh i genomsnitt tex. Nu kan jag visserligen återigen ladda för 20öre/kWh igen och då är det ju dyrt med 5kr/kWh. Jag har fri Supercharging men utnyttjar det knapp ens. Det blir väldigt lite snabbladdning för min del överhuvudtaget.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 20:48
av Nicke Nyfiken
Maw skrev:
Det är (kommer bli) olika priser för Teslor och andra märken på Tesla SuC så det ligger helt säkert inget i Martins spaning. Han är nog bara lite sur för att Tesla är på väg att öppna upp

Ja hela 13€ per månad i skillnad. Det blir nog Tesla rika på.
