Sida 2 av 2

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 08 mar 2022 09:06
av juristen
mati skrev:
Är det inte betydligt bättre att bara stänga av regenereringen helt och hållet när det är halt? Det gör jag. Eller så kör jag åtminstone med svagaste regen-nivå.
Framförallt en bakhjulsdriven elbil kan ju vara rentav livsfarlig när den plötsligt motorbromsar.
Jag har en bakhjulsdriven model S och det ska vara extremt halt innan jag upplever regen som ett problem och jag kör på högsta regen året om. Jag har haft min bil sedan våren 2019 och vi har rätt tuffa vintrar med mycket halka här uppe. Teslan är tillsammans med den Audi A6 quattro -01 jag hade den bästa vinterbil jag haft, även om jag gärna hade haft fyrhjulsdrift på den.

Jag tror mycket handlar om att man med tiden lär sig hur det funkar, var "neutralläget" på pedalen finns och att det inte bara är att släppa upp pedalen helt när bilen börjar tappa greppet utan att man får släppa upp till neutralläget. Det är liksom en konsekvens av one-pedal-driving.

Sen har jag länge önskat att pedalens "neutralläge", eller frirullningsläge, var lite markerat i känslan, så att pedalen liksom sökte sig dit och det blev lättare att hitta. Borde gå att lösa tycker jag, det skulle vara användbart på många vis.

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 08 mar 2022 09:22
av mati
Ja, så länge man reglerar gas/regenerering själv så är det såklart inget stort problem att ha regenereringen påslagen. Bara man kommer ihåg att bilen bromsar med bakhjulen. Men det här handlar ju tydligen om körning med farthållare som plötsligt slår ifrån. Då skulle jag slå av regenereringen.

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 08 mar 2022 10:03
av juristen
mati skrev:
Ja, så länge man reglerar gas/regenerering själv så är det såklart inget stort problem att ha regenereringen påslagen. Bara man kommer ihåg att bilen bromsar med bakhjulen. Men det här handlar ju tydligen om körning med farthållare som plötsligt slår ifrån. Då skulle jag slå av regenereringen.
Ja, eller farthållaren. Det är kanske en vinterfördel med min gamla S, den tar inte så mycket egna initiativ som kan överraska! :mrgreen:

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 08 mar 2022 10:06
av Maw
mati skrev:
Ja, så länge man reglerar gas/regenerering själv så är det såklart inget stort problem att ha regenereringen påslagen. Bara man kommer ihåg att bilen bromsar med bakhjulen. Men det här handlar ju tydligen om körning med farthållare som plötsligt slår ifrån. Då skulle jag slå av regenereringen.
Ja, i ett sånt läge kan det förstås bli problem om inte bilen märker att det är halt och reglerar kraften, det blir ju lite samma sak som ett kraftigt gaspådrag vid ett olämpligt tillfälle.

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 08 mar 2022 10:23
av lawgiver
juristen skrev:
Sen har jag länge önskat att pedalens "neutralläge", eller frirullningsläge, var lite markerat i känslan, så att pedalen liksom sökte sig dit och det blev lättare att hitta. Borde gå att lösa tycker jag, det skulle vara användbart på många vis.
Finns inte markerat men däremot med större/längre neutral zon i dom range extender produkter som finns på marknaden, ex. Evtuns Tesla range extender

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 08 mar 2022 10:55
av Curik
Maw skrev:
BrooklynS skrev:
Möter man tre bilar i en kurva på en smal väg vintertid, är det ett tecken på gott omdöme att köra med farthållaren i då? :roll:

Inte konstigt att det uppstår märkliga situationer ibland...
Du anser dig uppenbarligen vara en fantastisk bedömmare av min frus omdöme (hon körde just då) när du tycker att det räcker med den lilla informationen för att avgöra att hon är en omdömeslös människa. Inte illa, jag har varit ihop med henne i 28 år och har fortfarande inte fattat det.. ;)
Nu tror jag du trollar men jag gör ett försök ändå - jag behöver inte bedöma din fru (eller dig) för att begripa något så enkelt som att:

Ifall regen gör att du får sladd så borde du inte köra med autopiloten igång på den sträckan.
popitop skrev:


Ca 5:10 in i klippet. Farthållaren påslagen då testbilen möter en annan bil varefter farthållaren slås av automatiskt och bilens kraftiga regenerering orsakar sladd. Enligt testlaget skedde en inbromsning under testerna så kraftigt att de höll på att krascha hela bilen mitt på E75 mellan Saariselkä och Sodankylä 15 januari. De kontaktade Tesla som inte kunde se några automatiska inbromsningar i loggarna.
Jag ser inte var den kopplar ifrån, borde inte blåa ikonen sluta lysa då på skärmen? Och var är sladden, är jag blind? :shock:

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 08 mar 2022 10:56
av Swede1
juristen skrev:
mati skrev:
Är det inte betydligt bättre att bara stänga av regenereringen helt och hållet när det är halt? Det gör jag. Eller så kör jag åtminstone med svagaste regen-nivå.
Framförallt en bakhjulsdriven elbil kan ju vara rentav livsfarlig när den plötsligt motorbromsar.
Jag har en bakhjulsdriven model S och det ska vara extremt halt innan jag upplever regen som ett problem och jag kör på högsta regen året om. Jag har haft min bil sedan våren 2019 och vi har rätt tuffa vintrar med mycket halka här uppe. Teslan är tillsammans med den Audi A6 quattro -01 jag hade den bästa vinterbil jag haft, även om jag gärna hade haft fyrhjulsdrift på den.

Jag tror mycket handlar om att man med tiden lär sig hur det funkar, var "neutralläget" på pedalen finns och att det inte bara är att släppa upp pedalen helt när bilen börjar tappa greppet utan att man får släppa upp till neutralläget. Det är liksom en konsekvens av one-pedal-driving.

Sen har jag länge önskat att pedalens "neutralläge", eller frirullningsläge, var lite markerat i känslan, så att pedalen liksom sökte sig dit och det blev lättare att hitta. Borde gå att lösa tycker jag, det skulle vara användbart på många vis.
Bmw i3 har inget frirullningsläge lätt åtkomligt, kan försöka lägga N på växeln. Man får försöka gasa så det blir neutralläge cirka och trycka på bromsen samtidigt, inte kul. Att släppa gasen är som att dra i handbromsen på en vanlig bil, tur att antisladdsystemet är bra, men knappast roligt, knappast drivers car. Det är antisladdsystemet som kör med en svettig figur bakom ratten med nära döden upplevelse när man möter en timmerbil i en isig tvär kurva med snörök och bilen bromsar med bakhjulen. :o

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 08 mar 2022 11:45
av martinot
Jag har haft problem med vår gamla V70 vi hade förr att farthållaren kunde i vissa lägen accelera livsfarligt när kan körde genom kraftiga stora regnpölar som bromsade in farten. Då kunde farthållaren på bilen "trycka på" för att kompensera inbromsningen i vattnet, som gjorde att jag höll på att få sladd. Är därefter lite försiktig med farthållare om det är extremare väderförhållanden (kraftig skyfall, snömodd, etc).

Det största problemet jag har på vintern, är att kameror snöar eller immar igen, och gör att autopiloten därför inte fungerar på Teslan. Har även haft problem med att radarn framåt, och utltraljudssensorer (för påkörningsvarning) på vår Merca haft problem på vintern när det varit mycket snö på bilen. Så detta är väl det som jag mest retar mig på gällande vinterkörning.

Tycker tillverkare som Tesla (men även Mercedes) borde se till att ha rejäla värmeslingor som kan hålla alla radar, kameror och ultraljudssensorer rena från snö, imma och frost, så att de alltid fungerar i alla lägen. Kan inte förstå hur självkörande bilar skall kunna fungera på vintern, om man inte löser sådana här självklara saker som att alla sensorer fungerar i alla väder.

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 08 mar 2022 12:32
av Maw
Curik skrev:
Maw skrev:
BrooklynS skrev:
Möter man tre bilar i en kurva på en smal väg vintertid, är det ett tecken på gott omdöme att köra med farthållaren i då? :roll:

Inte konstigt att det uppstår märkliga situationer ibland...
Du anser dig uppenbarligen vara en fantastisk bedömmare av min frus omdöme (hon körde just då) när du tycker att det räcker med den lilla informationen för att avgöra att hon är en omdömeslös människa. Inte illa, jag har varit ihop med henne i 28 år och har fortfarande inte fattat det.. ;)
Nu tror jag du trollar men jag gör ett försök ändå - jag behöver inte bedöma din fru (eller dig) för att begripa något så enkelt som att:

Ifall regen gör att du får sladd så borde du inte köra med autopiloten igång på den sträckan.
???
Har jag någonstans skrivit att det var halt eller att vi fick sladd vid det tillfället detta hände?

Men du kanske bara Trollar?

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 08 mar 2022 22:57
av max_sthlm
Man blir ju livrädd när man läser denna tråd. Funderar på att tacka nej till bilen pga detta. Är det alltså så illa att Model Y inte kan framföras säkert på vinterväglag?

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 08 mar 2022 22:59
av BrooklynS
Men såklart inte.

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 08 mar 2022 23:03
av Dexter
max_sthlm skrev:
Man blir ju livrädd när man läser denna tråd. Funderar på att tacka nej till bilen pga detta. Är det alltså så illa att Model Y inte kan framföras säkert på vinterväglag?
Tänk på att det sägs vara dålig värme i dem också enligt Teknikens Värld exempelvis.
Så avbeställ och köp något som de rekommenderar i deras tidning så du blir nöjd. :lol:

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 08 mar 2022 23:15
av Frippanecci
Dexter skrev:
max_sthlm skrev:
Man blir ju livrädd när man läser denna tråd. Funderar på att tacka nej till bilen pga detta. Är det alltså så illa att Model Y inte kan framföras säkert på vinterväglag?
Tänk på att det sägs vara dålig värme i dem också enligt Teknikens Värld exempelvis.
Så avbeställ och köp något som de rekommenderar i deras tidning så du blir nöjd. :lol:

:lol: :lol:

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 08 mar 2022 23:30
av Maw
max_sthlm skrev:
Man blir ju livrädd när man läser denna tråd. Funderar på att tacka nej till bilen pga detta. Är det alltså så illa att Model Y inte kan framföras säkert på vinterväglag?
Jag har inte kört någon Tesla i halka ännu men jag är övertygad om att den kommer fungera fint. Men man ska kanske undvika att köra med farthållare och one pedal driving aktiverad samtidigt i halka med Tesla?

Man verkar också behöva vara beredd på spökbromsningar om man kör med AP/farthållare åtminstone i kombination med one pedal driving?

Inget av de problemen har uppstått i den elbil jag kör nu trots att jag alltid kör med one pedal driving och väldigt ofta med motsvarigheten till AP. Så förhoppningsvis kan även Tesla få ordning på sin mjukvara map spökbromsningar någon gång i framtiden, gärna snart :)

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 09 mar 2022 06:00
av tobiaslej
i ngn av de senaste uppdateringarna har autopilotens användning av regen ändrats tror jag. upplever nu en mkt ryckigare autopilot vid t ex kökörning. så var det inte tidigare.

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 09 mar 2022 06:08
av Walker
Dexter skrev:
max_sthlm skrev:
Man blir ju livrädd när man läser denna tråd. Funderar på att tacka nej till bilen pga detta. Är det alltså så illa att Model Y inte kan framföras säkert på vinterväglag?
Tänk på att det sägs vara dålig värme i dem också enligt Teknikens Värld exempelvis.
Så avbeställ och köp något som de rekommenderar i deras tidning så du blir nöjd. :lol:
Köp min Ioniq 5, vet ja…. ;)

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 09 mar 2022 07:16
av BrooklynS
Maw skrev:
max_sthlm skrev:
Man blir ju livrädd när man läser denna tråd. Funderar på att tacka nej till bilen pga detta. Är det alltså så illa att Model Y inte kan framföras säkert på vinterväglag?
Jag har inte kört någon Tesla i halka ännu men jag är övertygad om att den kommer fungera fint. Men man ska kanske undvika att köra med farthållare och one pedal driving aktiverad samtidigt i halka med Tesla?

Man verkar också behöva vara beredd på spökbromsningar om man kör med AP/farthållare åtminstone i kombination med one pedal driving?

Inget av de problemen har uppstått i den elbil jag kör nu trots att jag alltid kör med one pedal driving och väldigt ofta med motsvarigheten till AP. Så förhoppningsvis kan även Tesla få ordning på sin mjukvara map spökbromsningar någon gång i framtiden, gärna snart :)
1. Man kör inte med farthållare i halka, då är man ”stockholmare” och bör inte ha körkort. ;)
2. Ingen skillnad på Tesla eller någon annan bil vintertid, möjligen att Tesla har en snabbare reagerande fyrhjulsdrift än många andra.
3. Värmen är hur bra som helst även om det är -35 ute.
4. ”Spökbromsningar” uppstår med alla bilar som har autobromsfunktion. Inte unikt för Tesla.

Du lär dig hur bilen funkar, sedan tänker du inte på det mer.

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 09 mar 2022 10:01
av mikebike
Maw skrev:
max_sthlm skrev:
Man blir ju livrädd när man läser denna tråd. Funderar på att tacka nej till bilen pga detta. Är det alltså så illa att Model Y inte kan framföras säkert på vinterväglag?
Jag har inte kört någon Tesla i halka ännu men jag är övertygad om att den kommer fungera fint. Men man ska kanske undvika att köra med farthållare och one pedal driving aktiverad samtidigt i halka med Tesla?

Man verkar också behöva vara beredd på spökbromsningar om man kör med AP/farthållare åtminstone i kombination med one pedal driving?

Inget av de problemen har uppstått i den elbil jag kör nu trots att jag alltid kör med one pedal driving och väldigt ofta med motsvarigheten till AP. Så förhoppningsvis kan även Tesla få ordning på sin mjukvara map spökbromsningar någon gång i framtiden, gärna snart :)
"one pedal driving aktiverad"
Något sådant val finns inte i Model Y. D.v.s. man har alltid one pedal driving.

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 09 mar 2022 10:36
av tslaqqq
Walker skrev:
Dexter skrev:
max_sthlm skrev:
Man blir ju livrädd när man läser denna tråd. Funderar på att tacka nej till bilen pga detta. Är det alltså så illa att Model Y inte kan framföras säkert på vinterväglag?
Tänk på att det sägs vara dålig värme i dem också enligt Teknikens Värld exempelvis.
Så avbeställ och köp något som de rekommenderar i deras tidning så du blir nöjd. :lol:
Köp min Ioniq 5, vet ja…. ;)

Hhaha herregud, ja om man inte kan anpassa sin körning utifrån sin bil ska man nog överväga o inte köpa en bil alls?
Tesla Model Y är ju utan problem den bästa vinterbilen jag kört, bara släpp gasen med regen påslagen så minskar ju bilen farten hur mycket säkrare som helst mot alla former av inbromsning, bara den grejen är bättre än vad någon annan bil jag kört kan stoltsera med i vinterväglag.

Antispinn är oerhört bra på blankis och snömodd, så vet faktiskt inte vad folk får för sig men detta forumet känns mer som ett tramsforum så detta blir min sista post!

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 09 mar 2022 11:10
av Curik
tslaqqq skrev:
Walker skrev:
Dexter skrev:
max_sthlm skrev:
Man blir ju livrädd när man läser denna tråd. Funderar på att tacka nej till bilen pga detta. Är det alltså så illa att Model Y inte kan framföras säkert på vinterväglag?
Tänk på att det sägs vara dålig värme i dem också enligt Teknikens Värld exempelvis.
Så avbeställ och köp något som de rekommenderar i deras tidning så du blir nöjd. :lol:
Köp min Ioniq 5, vet ja…. ;)

Hhaha herregud, ja om man inte kan anpassa sin körning utifrån sin bil ska man nog överväga o inte köpa en bil alls?
Tesla Model Y är ju utan problem den bästa vinterbilen jag kört, bara släpp gasen med regen påslagen så minskar ju bilen farten hur mycket säkrare som helst mot alla former av inbromsning, bara den grejen är bättre än vad någon annan bil jag kört kan stoltsera med i vinterväglag.

Antispinn är oerhört bra på blankis och snömodd, så vet faktiskt inte vad folk får för sig men detta forumet känns mer som ett tramsforum så detta blir min sista post!
Tror killarna ovan är ironiska.

Jag tycker också min S är den bästa vinterbil jag haft. Sen suger den på några andra saker, men det har inget med vintern att göra. :lol:

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 10 mar 2022 15:36
av Ilduce77


Här testar de regenerering i kurva med ioniq 5 och model y.

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 10 mar 2022 16:42
av falmarkspeter
Ilduce77 skrev:


Här testar de regenerering i kurva med ioniq 5 och model y.
Och det såg ju bra ut.

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 10 mar 2022 19:58
av Andbro
Bästa vinterbilden jag haft. Den enda som varit i närhet har varit XC90. Obegriplig tråd med ursprung i ett klipp där föraren sitter med en hand på ratten och det påstås att han fick sladd. Det gäller att granska källor och vem som skrivit ev artikel.

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Postat: 10 mar 2022 20:55
av Ilduce77
Jag har en xc90 idag och den är fantastisk i vinterväglag..
Men håller med om att det såg bra ut i videon från norska Elbilen.