Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Fredrik j
elbilist

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
martinot skrev:
Vidare så kan hans förhoppning att hota västvärlden och Nato får en kontraproduktiv effekt; det kan vara en sak som stärker banden och tex. får Sverige och andra länder att närma sig Nato (istället för Putins förhoppning att splittra Europa och att länder fjärmar sig från Nato).

Så det är ett högt spel som Putin spelar. Det kan bli han som blir förloraren.
Hittills ser det ju inte ut som att han lyckas splittra västvärlden, snarare tvärtom skulle jag vilja påstå. Samtidigt ser man ju återigen tydligt på vilken sida Kina står.
Köp inte kinesiska bilar. Även om de går på el. Det är inte ett dyft bättre än att köpa Putins gas.
Tror det är lite tidigt än för att se en splittring. Vi får se om västvärlden vill hjälpa varandra för att mildra eventuella effekter av sanktioner mot Putin.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Vidare så kan hans förhoppning att hota västvärlden och Nato får en kontraproduktiv effekt; det kan vara en sak som stärker banden och tex. får Sverige och andra länder att närma sig Nato (istället för Putins förhoppning att splittra Europa och att länder fjärmar sig från Nato).

Hittills ser det ju inte ut som att han lyckas splittra västvärlden, snarare tvärtom skulle jag vilja påstå. Samtidigt ser man ju återigen tydligt på vilken sida Kina står.
Köp inte kinesiska bilar. Även om de går på el. Det är inte ett dyft bättre än att köpa Putins gas.
Tror det är lite tidigt än för att se en splittring. Vi får se om västvärlden vill hjälpa varandra för att mildra eventuella effekter av sanktioner mot Putin.
Du läste nog inte tillräckligt noga det jag skrev. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
martinot skrev:

Du läste nog inte tillräckligt noga det jag skrev. ;)
Vad jag menar är att det ännu inte ser ut som att västvärlden är splittrad. Är vi beredda att hjälpa varandra? Alla länder har inte samma exponering mot Ryssland. Eller kina för den delen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag kan som sagt inte se någon splittring inom västvärlden.
filippb

Inlägg av filippb »

Ett katastrofalt strategiskt misstag av Putin vad man kanske så här långt. Ukraina blir ett nytt Afghanistan med stort lidande och regimens fall som resultat. Finns väldigt svagt stöd och förståelse för invasionen bland ryssar både där hemma och även inom militären som deltar. Samtidigt har många av hans europeiska vänner vänt honom ryggen så han kommer nu tappa det lilla inflytande över EU han hade.

Men nu till on-topic. Hur funkar Starlink mer exakt - skapas det mobildata-zoner runt antenner/terminaler? Hur stor yta täcker de?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Starlink terminalen är en Wifi accesspunkt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:

Håller med dig 100%. Kina är ju smarta och har gått med på att stötta Putin i detta. För kineserna kommer ju att avvakta krigen som Putin och Ryssland kommer driva. Kina skulle ju själva gärna annektera andra länder. Taiwan skulle de börja med, sedan kanske Sydkoera (skapar deal med Nordkorea först), Japan, etc.

Så hur vi i väst reagerar på vad som händer i Ukraina, kommer påverka inte bara Putins framtida krigande, men även Kinas. Det finns helt klart en tät kopplign där. Kina bevakar med 100% fokus vad Putin och Ryssland lyckas komma undan med här, eller inte. De är smarta. De vill samma sak, men låter Putin "testa markerna" först.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

filippb skrev:
Men nu till on-topic. Hur funkar Starlink mer exakt - skapas det mobildata-zoner runt antenner/terminaler? Hur stor yta täcker de?
1 st Ethernetport + WiFi.

Tänk dig din vanliga bredbandsrouter som du själv har hemma, fast denna kopplar upp via satellit istället för via fiber.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Sanktionerna mot Ryssland har ju inte riktigt slagit igenom ännu. Naturligtvis kommer effekterna slå olika. Då får vi se.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Sanktionerna mot Ryssland har ju inte riktigt slagit igenom ännu. Naturligtvis kommer effekterna slå olika. Då får vi se.
Alla på det här forumet står 100% bakom sanktionerna. Det tycker jag säger något.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Alla på det här forumet står 100% bakom sanktionerna. Det tycker jag säger något.
100% säger du? Finns det inga åsikter om att tysk energipolitik driver upp elpriserna? Det blir ju inte mindre komplicerat nu.
Vi har ju inte drabbats av så mycket ännu.
Den här konflikten kan ju utlösa en lågkonjuktur på alla plan. Hur kommer USA drabbas?
Det är ju ofrånkomligt med skillnader.
Vi får nog tillfälle att återkomma i ämnet.

Sverige har ju förhållandevis liten direkt handel med både Ryssland och kina. Vi drabbas via andra länder.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

Jag fattar inte hur Putin tror att han ska kunna vinna något på detta? Han kan slå Ukraina militärt men befolkningen kommer aldrig hylla honom utan fortsätta kämpa emot. På samma vis har jag svårt att se hur Rysslands befolkning kommer se detta som något positivt. Men informationen till den ryska befolkningen kontrollerar han ju på ett annat vis så det skulle eventuellt möjligen gå även om jag är tveksam. Jag har också svårt att se hur han kan uppnå att väst/nato blir mer splittrat och drar sig längre från Rysslands gränser. Jag fattar inte hur han tänker!

Min teori är att han har fel bild av verkligheten och är felunderrättad. Han har ju isolerat sig under pandemin och troligen då endast omgivit sig med folk som har åsikter han tycker om. Detta har blivit en ond cirkel som gjort att han nu är helt fel ute. Tänk att vara en fluga på väggen och lyssna på dom samtalen som sker just nu. Undrar om han är vansinnig nu för att det överhuvudtaget inte går som planerat?
SwedishAdvocate

Kan rekommendera den här tråden på det amerikanska forumet:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ad.258196/

Innehåller det överlägset bästa jag läst om konflikten hittills.

Särskilt inläggen av "wdolson" är bra. Hoppas han(?) har rätt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
100% säger du? /...
Det är 100% hittills.
SwedishAdvocate

SwedishAdvocate skrev:

Edit: Hittade den tyvärr dock sent. Har skummat vissa inlägg och kommit till sidan 9 av 11...
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Putin är rädd och har isolerat sig under Corona, nu kommer frustrationen ut. Kreml måste hota med kärnvapen för att skrämmas, hans sista vapen, en rädd trängd människa gör så. För att hans usla stridskrafter ska ha en chans mot ett land utan flygvapen. Skicka dit 12 Jas , om alla väst Europa länder skickar 10% av sina flygvapen (200-300 plan) , en liten uppoffring, och klipper Putins gamla Mig skrot. En lagom näsknäpp. Fråga sen om Putin vill förhandla? 8-)

Kräv sen att Putin avgår och att demokrati enligt Schweiz modell införs åt stackars Ryssland och dess lydstater. :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

tor skrev:
Min teori är att han har fel bild av verkligheten och är felunderrättad.
Högst troligt. Han har hamnat i någon form av Google/Youtube bubbla. Man lyssnar bara på dem som säger "rätt" saker.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

SwedishAdvocate skrev:

Tack för bra länk! Var intressant läsning.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
100% säger du? /...
Det är 100% hittills.
Ok. Det är så du tänker. Att alla som skrivit är för och dom som inte skriver är passivt för.

Jag är också för väl avvägda sanktioner. För kraftiga kommer ju mycket troligt få oss andra att mer diskutera just våra effekter. Men det är ju det han vill.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Musk ger Ukraina internet – rundar ryska cyberattacker

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... ar-AAUmCki
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Nordkorea stöttar Putin och Ryssland, precis som Xi och Kina. De tre staterna känns rätt så allierade i kriget mot Ukraina.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... ar-AAUmB0Z

Taiwan börjar att bli rätt så oroliga för att de skall stå på tur efter Ukraina:

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... ar-AAUn6Es
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Nordkorea stöttar Putin och Ryssland, precis som Xi och Kina. De tre staterna känns rätt så allierade i kriget mot Ukraina.
Det enda man kan hoppas på är att Kina förmår att påverka Putin. Nordkorea-tjockisen är ju minst lika galen som Putin, men Kina-gubben kanske har lite vett kvar nånstans. Om inget annat så vill inte Kina förstöra sina affärer med väst skulle jag gissa. Och om Putin börjar slänga atombomber på oss, så som han nu tydligen avser, så drabbar det ju även Kinas möjligheter att tjäna pengar. Vem ska då köpa deras skräp?
Det är väl nästan sista hoppet man har kvar som jag ser det.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
martinot skrev:
Det enda man kan hoppas på är att Kina förmår att påverka Putin. Nordkorea-tjockisen är ju minst lika galen som Putin, men Kina-gubben kanske har lite vett kvar nånstans. Om inget annat så vill inte Kina förstöra sina affärer med väst skulle jag gissa. Och om Putin börjar slänga atombomber på oss, så som han nu tydligen avser, så drabbar det ju även Kinas möjligheter att tjäna pengar. Vem ska då köpa deras skräp?
Det är väl nästan sista hoppet man har kvar som jag ser det.
Vet inte du syftar på när du skriver att köpa skräp men naturligtvis är det fullständigt ointressant om det skjuts kärnvapen mellan länder i Europa och Ryssland. Häpnadsväckande att du tror att kina bryr sig om exporten i det läget.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Vågar verkligen Kina riskera att inte få betalt för sina varor? Om de slår ihop sina påsar med Putin och invaderar Taiwan så kan de ju räkna med lika hårdsatsande sanktioner. Tror faktiskt att USA är ännu piggare på det än att bojkotta Ryssland. Och ärligt det är ju mest konsumtions skit vi köper från Kina så kanske ingen katastrof om det blir stopp där? Jag tror inte Kina vågar riskerat de byggt upp de senaste 20 åren, det vore dumt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Vet inte du syftar på när du skriver att köpa skräp men naturligtvis är det fullständigt ointressant om det skjuts kärnvapen mellan länder i Europa och Ryssland. Häpnadsväckande att du tror att kina bryr sig om exporten i det läget.
Kina har stort ägande i Europa… tror inte de vill riskera att bli av med allt det. Vore oerhört dumt att riskera nu när de sett hur det går för Putin.
Skriv svar