Om Teslas strålkastare blir i närheten av lika bra som Polestars så kommer jag vara mer än nöjd
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 16 feb 2022 13:32
av Bjelke
Nect skrev:
NEO skrev:
Hört rykten om att det lanseras samtidigt som FSD och fungerande regnsensor, bara väntat sedan 2016
Haha ja. Hårdvaran för Matrixljusen är säkert bra. Men styrningen och mjukvaran från Tesla har jag inga förväntningar på. Om auto hel-halvljus fungerar så där lär Matrix på en tesla orsaka att alla mötande kommer blinka med helljuset…
Benägen att hålla med men det är faktiskt på sätt och viss lättare att göra denna programmering
när man inte måste göra ett distinkt val mellan av och på (som vid vanligt hel/halv-ljus) eftersom man kan reglera
inom ”områden” istället fast det återstår ju att se om Teslas skills inom programmering och bild-analys är
så himla bra, dom har kunnige direkt imponerat hittills direkt (och även automatiskt hel/halv har dom inte
lyckats speciellt bra med jämfört med andra)…
Jag gissar på en ganska pissdålig variant i början som successivt (dvs efter ungefär 98 olika
uppdateringar) blir bättre…
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 16 feb 2022 13:33
av dd88
wannabee skrev:
flamman skrev:
slugger75 skrev:
Säkert jättebra, men nån som kan förklara vad fördelen egentligen är med matrisljus?
Teslabjörn testade nyligen lamporna i BMW iX xDrive50 (sigh!) i mörker. Den visar ganska bra vad tror det är många hoppas på kommer att implementeras av Tesla:
Man ser tydligt hur den ibland lyser upp hela skogen till höger om vägen med hel-ljus men lyser inte på bilen framför. Riktigt smidigt. Det står ”Laser” i filmen och någon kanske kommer att förklara att det är skillnad på Laser och Matrix (jag har ingen koll). Poängen är att bilen inte bara ska växla mellan hel/halv-ljus utan också kunna anpassa ljusbilden så den lyser upp där det går/man vill samtidigt som den låter bli att blända bilar framför och bilar man möter.
Men älgen som stod mitt i vägen, såg man bara nedre delen av benen på först. Var knappt han kunde undvika den. Samma bil som ovan antar jag.
Helljuset var inte tänt då han körde på belyst väg.
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 16 feb 2022 13:38
av mikebike
Bjelke skrev:
Nect skrev:
NEO skrev:
Hört rykten om att det lanseras samtidigt som FSD och fungerande regnsensor, bara väntat sedan 2016
Haha ja. Hårdvaran för Matrixljusen är säkert bra. Men styrningen och mjukvaran från Tesla har jag inga förväntningar på. Om auto hel-halvljus fungerar så där lär Matrix på en tesla orsaka att alla mötande kommer blinka med helljuset…
Benägen att hålla med men det är faktiskt på sätt och viss lättare att göra denna programmering
när man inte måste göra ett distinkt val mellan av och på (som vid vanligt hel/halv-ljus) eftersom man kan reglera
inom ”områden” istället fast det återstår ju att se om Teslas skills inom programmering och bild-analys är
så himla bra, dom har kunnige direkt imponerat hittills direkt (och även automatiskt hel/halv har dom inte
lyckats speciellt bra med jämfört med andra)…
Jag gissar på en ganska pissdålig variant i början som successivt (dvs efter ungefär 98 olika
uppdateringar) blir bättre…
Som vanligt alltså, från skitdåligt till hyfsat på några år.
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 16 feb 2022 13:50
av thebishop
flamman skrev:
Laser betyder att det är laserljus. Dvs ljuskällan. Laser är bättre än LED som är bättre än Xenon som är bättre än Halogen (som regel iaf).
Laser är ALLTID bättre. Speciellt på hajar. Ni som vet ni vet.
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 16 feb 2022 13:52
av thebishop
Elon på deras interna möte:
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 16 feb 2022 14:09
av Curik
Bjelke skrev:
Nect skrev:
NEO skrev:
Hört rykten om att det lanseras samtidigt som FSD och fungerande regnsensor, bara väntat sedan 2016
Haha ja. Hårdvaran för Matrixljusen är säkert bra. Men styrningen och mjukvaran från Tesla har jag inga förväntningar på. Om auto hel-halvljus fungerar så där lär Matrix på en tesla orsaka att alla mötande kommer blinka med helljuset…
Benägen att hålla med men det är faktiskt på sätt och viss lättare att göra denna programmering
när man inte måste göra ett distinkt val mellan av och på (som vid vanligt hel/halv-ljus) eftersom man kan reglera
inom ”områden” istället
Precis, det är mycket enklare att lösa detta tekniskt än att slå av/på en bunt lampor samtidigt som i nuvarande lösning.
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 16 feb 2022 14:13
av Model Y Performance
Eitch skrev:
Jag har försökt läsa på här för att inte ställa onödiga eller dumma frågor men jag får ingen klarhet. Det sägs olika överallt.
Shanghai MY LR - kommer den med hårdvara för "matrisljus"?
Förstått att den inte gör det i USA och att det där bara är MY P som gör det.
Jag ser kommentarer som säger att de som kommer till Sverige redan har det medan andra säger att det inte är så.
Vad är sant?
Undrar detsamma och har också inte lyckats hitta ett tydligt svar. Har en MYP beställd, men behöver bil i mars så lade in en beställning på MYLR. Hoppas MYLR kommer med Matrix. Och RIP mitt användarnamn.
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 16 feb 2022 14:18
av Fredrik j
MWall skrev:
flamman skrev:
slugger75 skrev:
Säkert jättebra, men nån som kan förklara vad fördelen egentligen är med matrisljus?
Teslabjörn testade nyligen lamporna i BMW iX xDrive50 (sigh!) i mörker. Den visar ganska bra vad tror det är många hoppas på kommer att implementeras av Tesla:
Man ser tydligt hur den ibland lyser upp hela skogen till höger om vägen med hel-ljus men lyser inte på bilen framför. Riktigt smidigt. Det står ”Laser” i filmen och någon kanske kommer att förklara att det är skillnad på Laser och Matrix (jag har ingen koll). Poängen är att bilen inte bara ska växla mellan hel/halv-ljus utan också kunna anpassa ljusbilden så den lyser upp där det går/man vill samtidigt som den låter bli att blända bilar framför och bilar man möter.
Laser betyder att det är laserljus. Dvs ljuskällan. Laser är bättre än LED som är bättre än Xenon som är bättre än Halogen (som regel iaf).
Matrix är Audis namn på tekniken som möjliggör zonvis avbländning. Den har funnits i många år med både xenon och LED som ljuskälla. Mercedes kallar det ILS, Polestar kallar det nåt med pixel osv.
Både Volvo och Polestar kallar det för "Pixel LED".
Undrar om Tesla verkligen kommer använda Audis benämning eller om det egentligen bara är kunderna som fortsätter göra det?
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 16 feb 2022 14:25
av HelectriC
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
flamman skrev:
slugger75 skrev:
Säkert jättebra, men nån som kan förklara vad fördelen egentligen är med matrisljus?
Teslabjörn testade nyligen lamporna i BMW iX xDrive50 (sigh!) i mörker. Den visar ganska bra vad tror det är många hoppas på kommer att implementeras av Tesla:
Man ser tydligt hur den ibland lyser upp hela skogen till höger om vägen med hel-ljus men lyser inte på bilen framför. Riktigt smidigt. Det står ”Laser” i filmen och någon kanske kommer att förklara att det är skillnad på Laser och Matrix (jag har ingen koll). Poängen är att bilen inte bara ska växla mellan hel/halv-ljus utan också kunna anpassa ljusbilden så den lyser upp där det går/man vill samtidigt som den låter bli att blända bilar framför och bilar man möter.
Laser betyder att det är laserljus. Dvs ljuskällan. Laser är bättre än LED som är bättre än Xenon som är bättre än Halogen (som regel iaf).
Matrix är Audis namn på tekniken som möjliggör zonvis avbländning. Den har funnits i många år med både xenon och LED som ljuskälla. Mercedes kallar det ILS, Polestar kallar det nåt med pixel osv.
Både Volvo och Polestar kallar det för "Pixel LED".
Undrar om Tesla verkligen kommer använda Audis benämning eller om det egentligen bara är kunderna som fortsätter göra det?
Pixel=från Osram
Matrix=från Bosch
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 16 feb 2022 14:29
av Bjelke
mikebike skrev:
Bjelke skrev:
Nect skrev:
NEO skrev:
Hört rykten om att det lanseras samtidigt som FSD och fungerande regnsensor, bara väntat sedan 2016
Haha ja. Hårdvaran för Matrixljusen är säkert bra. Men styrningen och mjukvaran från Tesla har jag inga förväntningar på. Om auto hel-halvljus fungerar så där lär Matrix på en tesla orsaka att alla mötande kommer blinka med helljuset…
Benägen att hålla med men det är faktiskt på sätt och viss lättare att göra denna programmering
när man inte måste göra ett distinkt val mellan av och på (som vid vanligt hel/halv-ljus) eftersom man kan reglera
inom ”områden” istället fast det återstår ju att se om Teslas skills inom programmering och bild-analys är
så himla bra, dom har kunnige direkt imponerat hittills direkt (och även automatiskt hel/halv har dom inte
lyckats speciellt bra med jämfört med andra)…
Jag gissar på en ganska pissdålig variant i början som successivt (dvs efter ungefär 98 olika
uppdateringar) blir bättre…
Som vanligt alltså, från skitdåligt till hyfsat på några år.
Japp, risken finns……….. ”beta” är ju populärt hos Tesla
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 16 feb 2022 15:27
av Mickep
Ja, när de går sönder så är det att byta hela. men det tar nog några 5-8 år minst om du har lyserna på konstant. men blir en ganska stor kostnad...
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 16 feb 2022 15:33
av marklubb
Model Y Performance skrev:
Eitch skrev:
Jag har försökt läsa på här för att inte ställa onödiga eller dumma frågor men jag får ingen klarhet. Det sägs olika överallt.
Shanghai MY LR - kommer den med hårdvara för "matrisljus"?
Förstått att den inte gör det i USA och att det där bara är MY P som gör det.
Jag ser kommentarer som säger att de som kommer till Sverige redan har det medan andra säger att det inte är så.
Vad är sant?
Undrar detsamma och har också inte lyckats hitta ett tydligt svar. Har en MYP beställd, men behöver bil i mars så lade in en beställning på MYLR. Hoppas MYLR kommer med Matrix. Och RIP mitt användarnamn.
Jag har en MYLR som byggdes i Kina i oktober, och den har matrixljus. Vad jag har förstått har alla Kina-bilar det.
Enkelt test för den som är osäker. Kör ljusshowen mot en vägg.
Skriver lyktorna "Tesla" så har ni Matrix/pixel strålkastare.
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 23 feb 2022 13:02
av GreenMachine
Med tanke på att den normala ljusautomatiken är lika blind som en mullvad så blir det ju intressant hur matrix-lamporna ska fungera?
Principen bygger ju på att man så att säga lyser runt alla bilar och då bilarna idag inte ens kan identifiera en mötande bli och bara blända av så känns ju matrix lite överkurs måste jag säga.
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 23 feb 2022 13:22
av Gustafsson
GreenMachine skrev:
Med tanke på att den normala ljusautomatiken är lika blind som en mullvad så blir det ju intressant hur matrix-lamporna ska fungera?
Principen bygger ju på att man så att säga lyser runt alla bilar och då bilarna idag inte ens kan identifiera en mötande bli och bara blända av så känns ju matrix lite överkurs måste jag säga.
Kan se mullvaden framför mig!
Tror ändå att matris kan vara lättare att implementera. Den behöver ju bara skugga ljuspunkter och kanske inte lika noga att skilja på en bil och en lampa på ett hus. Men återstår att se hur det blir. Säkert bättre automatik än idag iaf…
Fast bakljus behöver den ju se också på framförvarande…
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 23 feb 2022 13:34
av GreenMachine
Gustafsson skrev:
GreenMachine skrev:
Med tanke på att den normala ljusautomatiken är lika blind som en mullvad så blir det ju intressant hur matrix-lamporna ska fungera?
Principen bygger ju på att man så att säga lyser runt alla bilar och då bilarna idag inte ens kan identifiera en mötande bli och bara blända av så känns ju matrix lite överkurs måste jag säga.
Kan se mullvaden framför mig!
Tror ändå att matris kan vara lättare att implementera. Den behöver ju bara skugga ljuspunkter och kanske inte lika noga att skilja på en bil och en lampa på ett hus. Men återstår att se hur det blir. Säkert bättre automatik än idag iaf…
Fast bakljus behöver den ju se också på framförvarande…
Har Matrix på min Range Rover och det är helt underbart, men det är å andra sidan regnsensorn också till skillnad från Teslan som är helt värdelös.
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 23 feb 2022 15:11
av Curik
GreenMachine skrev:
Med tanke på att den normala ljusautomatiken är lika blind som en mullvad så blir det ju intressant hur matrix-lamporna ska fungera?
Principen bygger ju på att man så att säga lyser runt alla bilar och då bilarna idag inte ens kan identifiera en mötande bli och bara blända av så känns ju matrix lite överkurs måste jag säga.
Det är nog för att du inte förstår hur det fungerar. Matrix-problemet är enklare att lösa (som några redan nämnt) än det befintliga systemet idag.
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 23 feb 2022 15:13
av MWall
Curik skrev:
GreenMachine skrev:
Med tanke på att den normala ljusautomatiken är lika blind som en mullvad så blir det ju intressant hur matrix-lamporna ska fungera?
Principen bygger ju på att man så att säga lyser runt alla bilar och då bilarna idag inte ens kan identifiera en mötande bli och bara blända av så känns ju matrix lite överkurs måste jag säga.
Det är nog för att du inte förstår hur det fungerar. Matrix-problemet är enklare att lösa (som några redan nämnt) än det befintliga systemet idag.
Återstår att se om det är enkelt nog för Tesla.
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 23 feb 2022 15:35
av Maw
Curik skrev:
GreenMachine skrev:
Med tanke på att den normala ljusautomatiken är lika blind som en mullvad så blir det ju intressant hur matrix-lamporna ska fungera?
Principen bygger ju på att man så att säga lyser runt alla bilar och då bilarna idag inte ens kan identifiera en mötande bli och bara blända av så känns ju matrix lite överkurs måste jag säga.
Det är nog för att du inte förstår hur det fungerar. Matrix-problemet är enklare att lösa (som några redan nämnt) än det befintliga systemet idag.
Det är knappast enklare med Matrix men konsekvensen av att blända av för ofta blir mindre. Konsekvensen av att blända av för sällan blir lika allvarlig som för vanliga automatiska helljus.
Kanske kan Tesla köpa in en fungerande mjukvarulösning från det företag som levererar lyktorna. Vilket är det i Teslas fall?
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 23 feb 2022 16:00
av Curik
Maw skrev:
Curik skrev:
GreenMachine skrev:
Med tanke på att den normala ljusautomatiken är lika blind som en mullvad så blir det ju intressant hur matrix-lamporna ska fungera?
Principen bygger ju på att man så att säga lyser runt alla bilar och då bilarna idag inte ens kan identifiera en mötande bli och bara blända av så känns ju matrix lite överkurs måste jag säga.
Det är nog för att du inte förstår hur det fungerar. Matrix-problemet är enklare att lösa (som några redan nämnt) än det befintliga systemet idag.
Det är knappast enklare med Matrix men konsekvensen av att blända av för ofta blir mindre. Konsekvensen av att blända av för sällan blir lika allvarlig som för vanliga automatiska helljus.
Kanske kan Tesla köpa in en fungerande mjukvarulösning från det företag som levererar lyktorna. Vilket är det i Teslas fall?
Haha, ja - det är mycket enklare av exakt den anledning som du beskriver. Man kan alltså vara mer aggressiv med avblendning eftersom effekten av att du bländar av en lampa inte är lika allvarlig som när du bländar av hela lyktan på dom vanliga bilarna.
MWall skrev:
Curik skrev:
GreenMachine skrev:
Med tanke på att den normala ljusautomatiken är lika blind som en mullvad så blir det ju intressant hur matrix-lamporna ska fungera?
Principen bygger ju på att man så att säga lyser runt alla bilar och då bilarna idag inte ens kan identifiera en mötande bli och bara blända av så känns ju matrix lite överkurs måste jag säga.
Det är nog för att du inte förstår hur det fungerar. Matrix-problemet är enklare att lösa (som några redan nämnt) än det befintliga systemet idag.
Återstår att se om det är enkelt nog för Tesla.
Ja, så är det ju. Jag hoppas, även om jag inte är helt säker på att det blir en ny Tesla för mig nästa gång. Vi får se.
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 23 feb 2022 16:04
av OfarligTesla
Maw skrev:
Det är knappast enklare med Matrix men konsekvensen av att blända av för ofta blir mindre. Konsekvensen av att blända av för sällan blir lika allvarlig som för vanliga automatiska helljus.
Kanske kan Tesla köpa in en fungerande mjukvarulösning från det företag som levererar lyktorna. Vilket är det i Teslas fall?
Det är ju precis därför det är enklare, med matrisljus så kan du ta bort ljuset som lyser på alla ljuskällor och behöver inte avgöra om det är ett fordon eller inte innan du bländar av. Tycker för övrigt att Matrix är det enda som fungerar för någon tillverkare, märkte jag på senaste fjällenresan där jag blev brutalt bländad hela tiden.
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 23 feb 2022 16:09
av Fredrik j
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Det är knappast enklare med Matrix men konsekvensen av att blända av för ofta blir mindre. Konsekvensen av att blända av för sällan blir lika allvarlig som för vanliga automatiska helljus.
Kanske kan Tesla köpa in en fungerande mjukvarulösning från det företag som levererar lyktorna. Vilket är det i Teslas fall?
Det är ju precis därför det är enklare, med matrisljus så kan du ta bort ljuset som lyser på alla ljuskällor och behöver inte avgöra om det är ett fordon eller inte innan du bländar av. Tycker för övrigt att Matrix är det enda som fungerar för någon tillverkare, märkte jag på senaste fjällenresan där jag blev brutalt bländad hela tiden.
Att ljusautomatiken är avstängd är ju ingen garant för att man inte bländar någon. Eller menar du att alla plötsligt kan sköta avbländning klanderfritt manuellt?
Re: Matrisljus godkänt i USA
Postat: 23 feb 2022 16:18
av OfarligTesla
Fredrik j skrev:
Att ljusautomatiken är avstängd är ju ingen garant för att man inte bländar någon. Eller menar du att alla plötsligt kan sköta avbländning klanderfritt manuellt?
Nej men förhoppningsvis är människor bättre då de kan förutse saker. Sedan kan man slippa systematiska fel också, de flesta nyare Volvo som körde i andra filen slog på helljusen vid exakt samma "tidpunkt" när den passerade mig och bländade mig varje gång. Antingen har Volvoförarna koordinerat sig för att slå på helljusen för tidigt eller så är det ett systemfel.