Nu är vi inne på antingen en 6 eller 7 sits… beroende på vilken vi får tag på. Inga problem att packa resväskor i 6 sitsarn?jon357 skrev:Har också tre barn och ibland behov av att ta med fler. Vi landade i att köpa en 6-sitsig. De sitter riktigt bra på rad två och ibland blir det bråk om vem som måste sitta längst bak alternativt bråk om vem som får lyxen att sitta själv där... Har aldrig ångrat att vi valde 6 säten istället för 7. Har ni testat de olika uppsättningarna? När vi väl testat de olika uppsättningarna var valet ganska enkelt.DjuDju skrev:Glömde nämna det men vi har 3 styck barn (3, 5 och 8 år) och önskar att dom ska kunna sitta bekvämt i baksätet. Sen blir det en och annan unge som åker med efter skola / träning. Därav att vi har landat i 7 sits.
Okej så Tesla Model X 100D behöver nödvändigtvis inte vara Raven? Ska den heta Model X LR för att vara Raven?
Köpråd och goda råd sökes
Moderator: Redaktion
Re: Köpråd och goda råd sökes
Hej! Vill bara hoppa in i diskussionen angående din fråga om att packa resväskor! Jag har en Model X med 6 säten, mycket bekvämt och toppen känsla med de två fina fåtöljerna på rad 2.DjuDju skrev:Nu är vi inne på antingen en 6 eller 7 sits… beroende på vilken vi får tag på. Inga problem att packa resväskor i 6 sitsarn?jon357 skrev:Har också tre barn och ibland behov av att ta med fler. Vi landade i att köpa en 6-sitsig. De sitter riktigt bra på rad två och ibland blir det bråk om vem som måste sitta längst bak alternativt bråk om vem som får lyxen att sitta själv där... Har aldrig ångrat att vi valde 6 säten istället för 7. Har ni testat de olika uppsättningarna? När vi väl testat de olika uppsättningarna var valet ganska enkelt.DjuDju skrev:Glömde nämna det men vi har 3 styck barn (3, 5 och 8 år) och önskar att dom ska kunna sitta bekvämt i baksätet. Sen blir det en och annan unge som åker med efter skola / träning. Därav att vi har landat i 7 sits.
Okej så Tesla Model X 100D behöver nödvändigtvis inte vara Raven? Ska den heta Model X LR för att vara Raven?
Dock har vi en sak som vi brottas med när vi kör långt och har mycket packning och har de två sätena längst bak nedfällda, det är att om man bromsar häftigt så kan bagage flyga fram mellan de två sätena på rad 2.
Detta har vi löst på två olika sätt - ibland packar vi med lastnät och ibland har vi vår hemmasnickrade "vägg" av tjock spånskiva som vi sätter bakom rad 2 för att förhindra bagage att flyga fram.
Tesla har ingen sådan vägg i sitt sortiment men det finns after market. Tyvärr är den after market väggen för låg tycker jag så vi har inte köpt den.
Men förutom detta är vi nöjda med 6 säten. Kanske om jag skulle välja igen hade jag tagit 7 säten pga av detta med bagaget, det känns som en säkerhetsgrej att bagage kan flyga fram.
Det kan ju vara tunga handlepåsar när man varit i affären också, och då brukar jag ställa dem i den luckan under bagaget eller bakom en av stolarna på rad 2.
Ville bara berätta detta för jag tänkte inte på det alls när jag valde 6 säten.
Men gud vad nyttig info! Inget man direkt tänker på när man kikar på antalet stolar. Tusen tack! Nu lutar det också mot en sju sits (om vi kan välja).EMK skrev:Hej! Vill bara hoppa in i diskussionen angående din fråga om att packa resväskor! Jag har en Model X med 6 säten, mycket bekvämt och toppen känsla med de två fina fåtöljerna på rad 2.DjuDju skrev:Nu är vi inne på antingen en 6 eller 7 sits… beroende på vilken vi får tag på. Inga problem att packa resväskor i 6 sitsarn?jon357 skrev:Har också tre barn och ibland behov av att ta med fler. Vi landade i att köpa en 6-sitsig. De sitter riktigt bra på rad två och ibland blir det bråk om vem som måste sitta längst bak alternativt bråk om vem som får lyxen att sitta själv där... Har aldrig ångrat att vi valde 6 säten istället för 7. Har ni testat de olika uppsättningarna? När vi väl testat de olika uppsättningarna var valet ganska enkelt.DjuDju skrev:Glömde nämna det men vi har 3 styck barn (3, 5 och 8 år) och önskar att dom ska kunna sitta bekvämt i baksätet. Sen blir det en och annan unge som åker med efter skola / träning. Därav att vi har landat i 7 sits.
Dock har vi en sak som vi brottas med när vi kör långt och har mycket packning och har de två sätena längst bak nedfällda, det är att om man bromsar häftigt så kan bagage flyga fram mellan de två sätena på rad 2.
Detta har vi löst på två olika sätt - ibland packar vi med lastnät och ibland har vi vår hemmasnickrade "vägg" av tjock spånskiva som vi sätter bakom rad 2 för att förhindra bagage att flyga fram.
Tesla har ingen sådan vägg i sitt sortiment men det finns after market. Tyvärr är den after market väggen för låg tycker jag så vi har inte köpt den.
Men förutom detta är vi nöjda med 6 säten. Kanske om jag skulle välja igen hade jag tagit 7 säten pga av detta med bagaget, det känns som en säkerhetsgrej att bagage kan flyga fram.
Det kan ju vara tunga handlepåsar när man varit i affären också, och då brukar jag ställa dem i den luckan under bagaget eller bakom en av stolarna på rad 2.
Ville bara berätta detta för jag tänkte inte på det alls när jag valde 6 säten.
Ytterligare en fundering. Uppdaterade kontakten CCS, nödvändigt att bilen har det?
-
DjuDju skrev:Gällande Drivaxlarna, har alla Model X problem med dessa eller är det några årsmodeller/modeller som ej har det?
Förslag:DjuDju skrev:Vad blev kostnaden för att byta till Camber-stag? Och vilken verkstad gör det?
1. Skapa en eller två nya trådar om de här specifika frågorna. Den här tråden har en ganska bred titel. Rätt svårt att veta utifrån trådtiteln att du letar svar på det ovanstående...
2. Rätt säker på att det finns ett bra norskt forum också. Kanske skapa en tråd där med...
3. Det amerikanska forumet Tesla Motors Club är bra också. Där kanske man kan få svar på den första frågan...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja det måste man nästan säga numera, det blir fler och fler stationer med stolpar som enbartDjuDju skrev:Ytterligare en fundering. Uppdaterade kontakten CCS, nödvändigt att bilen har det?
har CCS.
Jag har iaf uppdaterat båda mina bilar

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19