Sida 2 av 2

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 25 sep 2025 09:30
av mikebike
Jag planerar att behålla bilen åtminstone tills garantin går ut (februari).
En ny MY lockar inte alls p.g.a. avsaknad av regnsensor, radar, parkeringssensorer och växelspak.
Det blir ett annat märke nästa gång.
Jag har bytt dämpare på min så komforten är acceptabel.

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 25 sep 2025 09:42
av tesla newbie
mikebike skrev: 25 sep 2025 09:30
En ny MY lockar inte alls p.g.a. avsaknad av regnsensor, radar, parkeringssensorer och växelspak.
Av de du räknar upp så är det egentligen bara växelspaken jag saknar på nya MY. Parkeringssensorerna uppvägs av frontkameran med spolning. Regnsensorn och AP stör mig inte tillräckligt mycket för att jag skulle välja en annan bil. När jag kör andra elbilar så stör jag mig på den höga vikten, drivlinekalibreringen och mjukvaran. Har hittills inte hittat någon annan elbil som slår Tesla på dessa punkter.

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 25 sep 2025 10:22
av slugger75
tesla newbie skrev: 25 sep 2025 09:22
Tänkte göra ett litet trådlyft :-). Ni som har lite "äldre" Model Y hur länge tänker ni behålla dem? Jag har provkört nya M3P och MYP och de ger definitvt ett visst ha-begär speciellt MYP. Samtidigt så trivs jag bra med min nuvarande bil. Visst fjädringen är lite hårt satt och den är lite bullrig, men jag provkörde innan köp så det visste jag om :-). Har provkört en hel del elbilar från andra märken, men ingen har gett mig samma ha-begär som M3P och MYP. Visst är regn-sensorn lite "eljest" i Tesla, men fungerande regn-sensor uppväger inte det jag stör mig på hos andra märken (tokhög vikt och kass mjukvara framför allt).
Utifrån mitt nuvarande körmönster så trivs jag tillräckligt bra med bilen att jag nog skulle kunna köra den till den är slut, alltså när reparationskostnaden överstiger bilens värde, men frågan är om det är det mest ekonomiska alternativet?
Jag har en "äldre", en MY LR från juni 2022. Tycker jag prickade in den rätt bra, med uppdaterat batteri, AMD Ryzen och parkeringssensorer. Den är nu drygt 3 år och jag planerar att ha kvar den i alla fall tills den är sex år, sen får jag se.

Känner också som du att den definitivt är tillräckligt bra några år till.

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 25 sep 2025 10:29
av BrooklynS
Jag tänker behålla den så länge jag kan. Snart 14.000 mil och det är ändå billigast att laga de få saker som kan gå sönder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 25 sep 2025 10:32
av mikebike
tesla newbie skrev: 25 sep 2025 09:42
mikebike skrev: 25 sep 2025 09:30
En ny MY lockar inte alls p.g.a. avsaknad av regnsensor, radar, parkeringssensorer och växelspak.
Av de du räknar upp så är det egentligen bara växelspaken jag saknar på nya MY. Parkeringssensorerna uppvägs av frontkameran med spolning. Regnsensorn och AP stör mig inte tillräckligt mycket för att jag skulle välja en annan bil. När jag kör andra elbilar så stör jag mig på den höga vikten, drivlinekalibreringen och mjukvaran. Har hittills inte hittat någon annan elbil som slår Tesla på dessa punkter.
Vad jag förstår så har inte ens Juniper 360 view, trots frontkamera?

Jo, det är hyfsat irriterande att torkarna går lite nu och då. Minst lika irriterande är att passagerarna skrattar när det händer, och vid spökbromsningar. Det är orsaken till att jag inte kör bil till våra kickoffs längre eftersom jag då förväntas ta med passagerare.

Hur stör vikten?
Jag körde 720 kg ammo + 2 passagerare i min förra XC60 och det var bara vid rondellkörning vikten gjorde sig påmind.
Jag kör mest motorväg och raka landsvägar.

Intressant med drivlinekalibrering, det var det som avgjorde för min kompis som köpte en Enyaq istället. Han tyckte MY var alldeles gör hetsig.

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 25 sep 2025 10:34
av manneson
mikebike skrev: 25 sep 2025 10:32
tesla newbie skrev: 25 sep 2025 09:42
mikebike skrev: 25 sep 2025 09:30
En ny MY lockar inte alls p.g.a. avsaknad av regnsensor, radar, parkeringssensorer och växelspak.
Av de du räknar upp så är det egentligen bara växelspaken jag saknar på nya MY. Parkeringssensorerna uppvägs av frontkameran med spolning. Regnsensorn och AP stör mig inte tillräckligt mycket för att jag skulle välja en annan bil. När jag kör andra elbilar så stör jag mig på den höga vikten, drivlinekalibreringen och mjukvaran. Har hittills inte hittat någon annan elbil som slår Tesla på dessa punkter.
Vad jag förstår så har inte ens Juniper 360 view, trots frontkamera?

Jo, det är hyfsat irriterande att torkarna går lite nu och då. Minst lika irriterande är att passagerarna skrattar när det händer, och vid spökbromsningar. Det är orsaken till att jag inte kör bil till våra kickoffs längre eftersom jag då förväntas ta med passagerare.

Hur stör vikten?
Jag körde 720 kg ammo + 2 passagerare i min förra XC60 och det var bara vid rondellkörning vikten gjorde sig påmind.
Jag kör mest motorväg och raka landsvägar.

Intressant med drivlinekalibrering, det var det som avgjorde för min kompis som köpte en Enyaq istället. Han tyckte MY var alldeles gör hetsig.
Varför byter du inte till en bil som passar dig bättre?
Din Y kommer aldrig få det du klagar på.

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 25 sep 2025 10:51
av Thed75
Kör till skrot. Siktar på 35000mil och 15 år
Tankar ultrabilligt så bör bli en hyfsad kalkyl om inget brakar/elpriset sticker. Däremot kan den ev degraderas till andrabil nån gång före det

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 25 sep 2025 10:52
av mikebike
manneson skrev: 25 sep 2025 10:34
mikebike skrev: 25 sep 2025 10:32
tesla newbie skrev: 25 sep 2025 09:42
mikebike skrev: 25 sep 2025 09:30
En ny MY lockar inte alls p.g.a. avsaknad av regnsensor, radar, parkeringssensorer och växelspak.
Av de du räknar upp så är det egentligen bara växelspaken jag saknar på nya MY. Parkeringssensorerna uppvägs av frontkameran med spolning. Regnsensorn och AP stör mig inte tillräckligt mycket för att jag skulle välja en annan bil. När jag kör andra elbilar så stör jag mig på den höga vikten, drivlinekalibreringen och mjukvaran. Har hittills inte hittat någon annan elbil som slår Tesla på dessa punkter.
Vad jag förstår så har inte ens Juniper 360 view, trots frontkamera?

Jo, det är hyfsat irriterande att torkarna går lite nu och då. Minst lika irriterande är att passagerarna skrattar när det händer, och vid spökbromsningar. Det är orsaken till att jag inte kör bil till våra kickoffs längre eftersom jag då förväntas ta med passagerare.

Hur stör vikten?
Jag körde 720 kg ammo + 2 passagerare i min förra XC60 och det var bara vid rondellkörning vikten gjorde sig påmind.
Jag kör mest motorväg och raka landsvägar.

Intressant med drivlinekalibrering, det var det som avgjorde för min kompis som köpte en Enyaq istället. Han tyckte MY var alldeles gör hetsig.
Varför byter du inte till en bil som passar dig bättre?
Din Y kommer aldrig få det du klagar på.
Jo, det skall jag naturligtvis göra, min nuvarande MY har dock parkeringssensorer och rattspakar = bättre än en ny MY.

Jag avvaktar iX3 och EX60 innan jag bestämmer mig, Enyaq och 7X är mina andra huvudkandidater.

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 25 sep 2025 12:33
av tesla newbie
mikebike skrev: 25 sep 2025 10:32
tesla newbie skrev: 25 sep 2025 09:42
mikebike skrev: 25 sep 2025 09:30
En ny MY lockar inte alls p.g.a. avsaknad av regnsensor, radar, parkeringssensorer och växelspak.
Av de du räknar upp så är det egentligen bara växelspaken jag saknar på nya MY. Parkeringssensorerna uppvägs av frontkameran med spolning. Regnsensorn och AP stör mig inte tillräckligt mycket för att jag skulle välja en annan bil. När jag kör andra elbilar så stör jag mig på den höga vikten, drivlinekalibreringen och mjukvaran. Har hittills inte hittat någon annan elbil som slår Tesla på dessa punkter.
Vad jag förstår så har inte ens Juniper 360 view, trots frontkamera?

Jo, det är hyfsat irriterande att torkarna går lite nu och då. Minst lika irriterande är att passagerarna skrattar när det händer, och vid spökbromsningar. Det är orsaken till att jag inte kör bil till våra kickoffs längre eftersom jag då förväntas ta med passagerare.

Hur stör vikten?
Jag körde 720 kg ammo + 2 passagerare i min förra XC60 och det var bara vid rondellkörning vikten gjorde sig påmind.
Jag kör mest motorväg och raka landsvägar.

Intressant med drivlinekalibrering, det var det som avgjorde för min kompis som köpte en Enyaq istället. Han tyckte MY var alldeles gör hetsig.
Vikten stör i kurvor. Finns få helt raka landsvägar i Sverige :-). Det stör mig mer än torrtorkningar. 360-kamera tycker jag ger en väldigt förvrängd bild, vilket gör att jag hellre har en fungerande frontkamera. Den enda gång jag saknar 360-kamera är när jag ska parkera i en ruta och vill stå parallellt med linjerna. Men det löser ju Teslas grafiska vy i de nyare modellerna. Har tyvärr Intel Atom i min bil så får inte tillgång till de senaste uppdateringarna av UI:t.

Angående drivlinan så gillar jag direktheten och ryckfriheten vid övergång mellan regenerering och bromsingrepp när man kör OPD. Tycker inte alls Teslas gasrespons är hetsig, de kör en gradvis rampup vid snabbt gaspådrag. Provkörde en tidig BMW i4 M50 för några år sedan och den var hetsig. Blev ett hastigt ryck när man gasade på vilket var ganska oskönt. Till och med Plaid i känsligaste läget på acceleration tycker jag inte känns för ryckig.

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 26 sep 2025 19:22
av PiCa
Ät grymt nöjd och tänkte behålla min Y RWD minst 7 år till. Plockade ut den 27/12 2022.

Köpt med privat avbetalning.

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 27 sep 2025 22:37
av mussla
Jag och frugan ör väldigt nöjda med vår Y. Vi kommer säkert ha kvar den i sju år i varje fall. Den blir bara bättre och bättre genom OTA.

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 28 sep 2025 09:36
av T4s
7+ år. Blir andra bil om 5 år alt passas ner/upp i släktträdet.

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 28 sep 2025 13:59
av mikebike
mussla skrev: 27 sep 2025 22:37
Jag och frugan ör väldigt nöjda med vår Y. Vi kommer säkert ha kvar den i sju år i varje fall. Den blir bara bättre och bättre genom OTA.
Detta kom OTA. Hände aldrig innan radarn kopplades ur.
20250928_074250.jpg
Sommartid fungerar farthållaren hyfsat, men nu är det höst och då börjar problemen på allvar igen. Samtidigt ökar viljan att byta bil.

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 28 sep 2025 19:38
av Earplugged
mikebike skrev: 28 sep 2025 13:59
mussla skrev: 27 sep 2025 22:37
Jag och frugan ör väldigt nöjda med vår Y. Vi kommer säkert ha kvar den i sju år i varje fall. Den blir bara bättre och bättre genom OTA.
Detta kom OTA. Hände aldrig innan radarn kopplades ur.
20250928_074250.jpg
Sommartid fungerar farthållaren hyfsat, men nu är det höst och då börjar problemen på allvar igen. Samtidigt ökar viljan att byta bil.
Ja den funktionen skulle fler bilar behöva, helt galet hur många som fortsätter i full fart rätt in i dimma och snörök... dock är den lite för sen att upptäcka att sikten är ok igen och ligger kvar lite för länge med reducerad hastighet, borde reagera lite snabbare.

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 28 sep 2025 19:44
av Earplugged
Har bilen via företaget och byter mellan 3-4 år, hade jag ägt den privat hade jag nog kört några år till.
Är väldigt nöjd och bilen fyller mina nuvarande behov perfekt så har egentligen ingen brådska att byta 😀

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 28 sep 2025 20:13
av mikebike
Earplugged skrev: 28 sep 2025 19:38
mikebike skrev: 28 sep 2025 13:59
mussla skrev: 27 sep 2025 22:37
Jag och frugan ör väldigt nöjda med vår Y. Vi kommer säkert ha kvar den i sju år i varje fall. Den blir bara bättre och bättre genom OTA.
Detta kom OTA. Hände aldrig innan radarn kopplades ur.
20250928_074250.jpg
Sommartid fungerar farthållaren hyfsat, men nu är det höst och då börjar problemen på allvar igen. Samtidigt ökar viljan att byta bil.
Ja den funktionen skulle fler bilar behöva, helt galet hur många som fortsätter i full fart rätt in i dimma och snörök... dock är den lite för sen att upptäcka att sikten är ok igen och ligger kvar lite för länge med reducerad hastighet, borde reagera lite snabbare.
Möjligt, men 10 km/tim genom ett industriområde är inte reducerad hastighet, det är knappt någon hastighet alls. :lol:
60 km/tim på E4 känns inte heller rimligt.
Sikten var 100 meter i industriområdet och det dubbla på E4.

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 28 sep 2025 20:15
av Nicke Nyfiken
mikebike skrev: 28 sep 2025 20:13
Earplugged skrev: 28 sep 2025 19:38
mikebike skrev: 28 sep 2025 13:59
mussla skrev: 27 sep 2025 22:37
Jag och frugan ör väldigt nöjda med vår Y. Vi kommer säkert ha kvar den i sju år i varje fall. Den blir bara bättre och bättre genom OTA.
Detta kom OTA. Hände aldrig innan radarn kopplades ur.
20250928_074250.jpg
Sommartid fungerar farthållaren hyfsat, men nu är det höst och då börjar problemen på allvar igen. Samtidigt ökar viljan att byta bil.
Ja den funktionen skulle fler bilar behöva, helt galet hur många som fortsätter i full fart rätt in i dimma och snörök... dock är den lite för sen att upptäcka att sikten är ok igen och ligger kvar lite för länge med reducerad hastighet, borde reagera lite snabbare.
Möjligt, men 10 km/tim genom ett industriområde är inte reducerad hastighet, det är knappt någon hastighet alls. :lol:
60 km/tim på E4 känns inte heller rimligt.
Sikten var 100 meter i industriområdet och det dubbla på E4.
Men är det inte konstaterat typ 100 gånger att din bil inte är som de andra?

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 28 sep 2025 20:19
av Earplugged
mikebike skrev: 28 sep 2025 20:13
Earplugged skrev: 28 sep 2025 19:38
mikebike skrev: 28 sep 2025 13:59
mussla skrev: 27 sep 2025 22:37
Jag och frugan ör väldigt nöjda med vår Y. Vi kommer säkert ha kvar den i sju år i varje fall. Den blir bara bättre och bättre genom OTA.
Detta kom OTA. Hände aldrig innan radarn kopplades ur.
20250928_074250.jpg
Sommartid fungerar farthållaren hyfsat, men nu är det höst och då börjar problemen på allvar igen. Samtidigt ökar viljan att byta bil.
Ja den funktionen skulle fler bilar behöva, helt galet hur många som fortsätter i full fart rätt in i dimma och snörök... dock är den lite för sen att upptäcka att sikten är ok igen och ligger kvar lite för länge med reducerad hastighet, borde reagera lite snabbare.
Möjligt, men 10 km/tim genom ett industriområde är inte reducerad hastighet, det är knappt någon hastighet alls. :lol:
60 km/tim på E4 känns inte heller rimligt.
Sikten var 100 meter i industriområdet och det dubbla på E4.
:lol:

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 28 sep 2025 21:16
av mikebike
Nicke Nyfiken skrev: 28 sep 2025 20:15
mikebike skrev: 28 sep 2025 20:13
Earplugged skrev: 28 sep 2025 19:38
mikebike skrev: 28 sep 2025 13:59
mussla skrev: 27 sep 2025 22:37
Jag och frugan ör väldigt nöjda med vår Y. Vi kommer säkert ha kvar den i sju år i varje fall. Den blir bara bättre och bättre genom OTA.
Detta kom OTA. Hände aldrig innan radarn kopplades ur.
20250928_074250.jpg
Sommartid fungerar farthållaren hyfsat, men nu är det höst och då börjar problemen på allvar igen. Samtidigt ökar viljan att byta bil.
Ja den funktionen skulle fler bilar behöva, helt galet hur många som fortsätter i full fart rätt in i dimma och snörök... dock är den lite för sen att upptäcka att sikten är ok igen och ligger kvar lite för länge med reducerad hastighet, borde reagera lite snabbare.
Möjligt, men 10 km/tim genom ett industriområde är inte reducerad hastighet, det är knappt någon hastighet alls. :lol:
60 km/tim på E4 känns inte heller rimligt.
Sikten var 100 meter i industriområdet och det dubbla på E4.
Men är det inte konstaterat typ 100 gånger att din bil inte är som de andra?
Nej, enligt SC är det inget fel på min bil.

Menar du att jag är alldeles ensam om att få meddelande om reducerad hastighet?

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 28 sep 2025 21:28
av Nicke Nyfiken
mikebike skrev: 28 sep 2025 21:16
Nicke Nyfiken skrev: 28 sep 2025 20:15
mikebike skrev: 28 sep 2025 20:13
Earplugged skrev: 28 sep 2025 19:38
mikebike skrev: 28 sep 2025 13:59

Detta kom OTA. Hände aldrig innan radarn kopplades ur.
20250928_074250.jpg
Sommartid fungerar farthållaren hyfsat, men nu är det höst och då börjar problemen på allvar igen. Samtidigt ökar viljan att byta bil.
Ja den funktionen skulle fler bilar behöva, helt galet hur många som fortsätter i full fart rätt in i dimma och snörök... dock är den lite för sen att upptäcka att sikten är ok igen och ligger kvar lite för länge med reducerad hastighet, borde reagera lite snabbare.
Möjligt, men 10 km/tim genom ett industriområde är inte reducerad hastighet, det är knappt någon hastighet alls. :lol:
60 km/tim på E4 känns inte heller rimligt.
Sikten var 100 meter i industriområdet och det dubbla på E4.
Men är det inte konstaterat typ 100 gånger att din bil inte är som de andra?
Nej, enligt SC är det inget fel på min bil.

Menar du att jag är alldeles ensam om att få meddelande om reducerad hastighet?
Ja till de hastigheterna och med den sikten som du beskriver, tror jag du är ensam om.

Jag har bara fått reducerad hastighet till en nivå som varit motiverad. Dock som Earplugged redan nämnt så är den lite seg på att ta bort reduceringen när sikten blir bättre.

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 28 sep 2025 21:44
av themax
Nicke Nyfiken skrev: 28 sep 2025 21:28
Ja till de hastigheterna och med den sikten som du beskriver, tror jag du är ensam om.

Jag har bara fått reducerad hastighet till en nivå som varit motiverad. Dock som Earplugged redan nämnt så är den lite seg på att ta bort reduceringen när sikten blir bättre.
Han är definitivt inte ensam. Får meddelande om reducerad hastighet varje morgon nu när jag kör vägen vid sjön. AP tycker att 30 km/h är lämpligt trots sikt på flera hundra meter.

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 28 sep 2025 21:50
av Nicke Nyfiken
themax skrev: 28 sep 2025 21:44
Nicke Nyfiken skrev: 28 sep 2025 21:28
Ja till de hastigheterna och med den sikten som du beskriver, tror jag du är ensam om.

Jag har bara fått reducerad hastighet till en nivå som varit motiverad. Dock som Earplugged redan nämnt så är den lite seg på att ta bort reduceringen när sikten blir bättre.
Han är definitivt inte ensam. Får meddelande om reducerad hastighet varje morgon nu när jag kör vägen vid sjön. AP tycker att 30 km/h är lämpligt trots sikt på flera hundra meter.
:lol:
Tesla Vision for the win!

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 28 sep 2025 21:51
av mikebike
Inte bara reducerad hastighet. Farthållaren är inte tillgänglig får jag också.
Farthållaren kan även slå av när man kör om ett fordon på motorvägen och det stänker upp vatten på vindrutan.

Detta inträffade aldrig så länge radarn användes.
Inte heller med min Model 3 (som använde radar) eller någon av mina tidigare bilar med adaptiv farthållare.

Antalet spökbromsningar har också ökat rejält sedan jag köpte bilen, men den ökningen kom inte samtidigt som radarn kopplades ur, utan ett knappt år senare -OTA.

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Postat: 28 sep 2025 22:41
av jonasl
Reducerad hastighet har jag fått 2-3 gånger under de 6500 mil jag kört bilen, då har det motiverat (men med radar hade det antagligen inte behövts?).

Idag sänkte dock bilen hastigheten på motorvägen och det stod något om kurvassistans på displayen, det var en ny grej. Vägen svängde svagt, mycket mindre än bilen hanterar helt på egen hand normalt sett. En försiktig fartsänkning. Hoppas det var något tillfälligt.

Räknar med att köra bilen i 8-10 år minst, annars blir det urusel ekonomi. Prickade också in en bil med Ryzen etc men fortfarande USS, hade jag haft en äldre bil kanske jag varit mer motiverad att byta. Kommer nog byta dämpare/fjädrar när bilens garanti gått ut (tänker att de kanske blir griniga på att byta länkarmar etc om man har ej original fjädring).

Min fru älskar bilen och kan inte tänka sig något annat märke, den är extremt smidig att köra för nån som inte är särskilt intresserad av bilar.