Sida 2 av 3
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 09:18
av Surfaren
JonasH skrev:- Många behöver bilen i sitt jobb.
- Pendeltåg är idag inte ett alternativ i Stockholm. Den har totalt havererat.
- Finns det nån siffra på hur många som faktiskt behöver bilen i jobbet? Jag tror det är ganska få %.
- Om pendeltågstrafiken havererat så är det ju en perfekt sak att satsa massa miljarder på istället (tåget är mycket mer utrymmeseffektivt än bilarna, och utrymme har vi begränsat av).
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 09:27
av bylund
Just de som behöver bilen i jobbet, (typ snickare, budfirmor) torde väl vara de största vinnarna, då tidsvinsten torde vara värd mer än den lilla skatten. Det är nog för privatbilister det svider mest.
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 10:25
av JonasH
Tror du har helt rätt att det är privatbilister som drabbas mest, men jag tror inte det kommer förändra mängden bilar på gatorna. Det kommer troligtvis öka med trafik i innerstan, men totalt tror jag inte mängden förändras.
De flesta som idag sitter i kö i timmar varje dag gör det inte för att det är kul, utan för att de måste, av olika skäl.
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 10:55
av HelectriC
JonasH skrev:Tror du har helt rätt att det är privatbilister som drabbas mest, men jag tror inte det kommer förändra mängden bilar på gatorna. Det kommer troligtvis öka med trafik i innerstan, men totalt tror jag inte mängden förändras.
De flesta som idag sitter i kö i timmar varje dag gör det inte för att det är kul, utan för att de måste, av olika skäl.
ska man se strikt ekonomiskt på det här med bil, så finns det nog många poster man kan spara på innan man slutar att köra pga några tior i vägtull. Räcker att byta märke så har man kanske sparat in allt vad man kommer betala av vägtull de närmsta 10 åren. Säg att man har en Audi, då kan man byta till en Skoda och spara massor. Eller man har en VW och byter till Renault. Även om det ofta handlar om pengar, så vinner prestigen med vad man önskar köra för bil.
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 12:39
av flaco
Utan några vetenskapliga bevis, skulle jag vilja påstå att största potentiella effekten av denna höjning är en beteendeförändring.
De som vill ta bilen till jobbet (inte måste, utan vill), och är kostnadskänsliga, kommer att åka tidigare eller senare för att betala så lite som möjligt. Detta kommer att sprida ut trafiken över en längre period och därmed minska trängseln vid en given tidpunkt.
Som sagt, endast spekulationer från min sida, men jag tror det kommer att märkas en skillnad.
Jag åker inte genom tullarna i dagsläget (inte när Essingeleden hamnar inom tullarna heller), men jag tror att följdeffekten av prishöjningen blir att förortstrafiken kommer att påverkas positivt (för mig).
Fast, jag är ju kronisk optimist förstås ....
Men, rent krasst, det är bara bra om de som inte känner sig ha råd lämnar (fossil)bilen hemma ...

Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 12:57
av chpaulin
bylund skrev:
Har du tittat på kartan? Det spelar ingen roll om du åker via Bromma till Kungsholmen eller om du tar E4 och svänger av på trafikplats Kristineberg om du kommer norrifrån. Du betalar inte Essingeledsskatt i något av de fallen. Jag gissar att du menar om du utgår från Sundbyberg, kommer du söderifrån verkar alternativet att köra via Bromma orimligt.
Insåg att min avfart ligger precis innan Essingeledens betalstation så jag klarar mig den vägen.
Jag tror att många tar bilen för att få "livspusslet" att gå ihop. Själv tar jag bilen de dagar jag hämtar på dagis för att jag sparar 30 minuter per enkel resa på så sätt och kan således hämta min son i rimlig tid och ändå jobba heltid.
Nu överlever jag att betala trängselskatten de dagar jag åker men det finns en stor andel som bor långt ut för att de inte har råd att köpa sig en bostad närmare stan. Samma personer har samtidigt inte råd att gå ner i tid för att barnen inte skall behöva vara på dagis från 07-18 och enda lösningen är att ta bilen. Det är dessa människor som hamnar i kläm och inte vi som har råd att köra Tesla.
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 14:20
av HelectriC
chpaulin skrev:bylund skrev:
Har du tittat på kartan? Det spelar ingen roll om du åker via Bromma till Kungsholmen eller om du tar E4 och svänger av på trafikplats Kristineberg om du kommer norrifrån. Du betalar inte Essingeledsskatt i något av de fallen. Jag gissar att du menar om du utgår från Sundbyberg, kommer du söderifrån verkar alternativet att köra via Bromma orimligt.
Insåg att min avfart ligger precis innan Essingeledens betalstation så jag klarar mig den vägen.
Jag tror att många tar bilen för att få "livspusslet" att gå ihop. Själv tar jag bilen de dagar jag hämtar på dagis för att jag sparar 30 minuter per enkel resa på så sätt och kan således hämta min son i rimlig tid och ändå jobba heltid.
Nu överlever jag att betala trängselskatten de dagar jag åker men det finns en stor andel som bor långt ut för att de inte har råd att köpa sig en bostad närmare stan. Samma personer har samtidigt inte råd att gå ner i tid för att barnen inte skall behöva vara på dagis från 07-18 och enda lösningen är att ta bilen. Det är dessa människor som hamnar i kläm och inte vi som har råd att köra Tesla.
jag läste en synisk artikeln en gång om att trängselskatt är bara för att få bort fattiglappar från vägarna så att de med pengar kan köra utan kö
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 14:33
av Telsa
Jag kör bil in till stan varje dag och betalar ca 250 kr per månad i trängselskatt. Endast de fattigaste fattiglapparna kan väl avskräckas av det? Jag sparar i alla fall en timme restid om dagen på det så det är värt det.
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 15:01
av danni
Telsa skrev:Jag kör bil in till stan varje dag och betalar ca 250 kr per månad i trängselskatt. Endast de fattigaste fattiglapparna kan väl avskräckas av det? Jag sparar i alla fall en timme restid om dagen på det så det är värt det.
Ni måste ha väldigt låg trängselskatt i Stockholm. Jag kör varje dag också, fast i Göteborg, och betalar närmare en tusenlapp i månaden.
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 15:16
av bylund
En passage per dag för 10 kr då oftast? Annars vore det snarare 800 kr om man kör 2/vardag*20 kr*20 vardagar. Och det höjs till 35 kr, så c:a 1400 kr efter årsskiftet.
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 15:24
av _TonyV
danni skrev:Telsa skrev:Jag kör bil in till stan varje dag och betalar ca 250 kr per månad i trängselskatt. Endast de fattigaste fattiglapparna kan väl avskräckas av det? Jag sparar i alla fall en timme restid om dagen på det så det är värt det.
Ni måste ha väldigt låg trängselskatt i Stockholm. Jag kör varje dag också, fast i Göteborg, och betalar närmare en tusenlapp i månaden.
Hade inte Gbg en folkomröstning om tr.skatten? Och röstades det inte ner ?
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 15:25
av Remuz
Vi röstade nej i Stockholm också
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 15:32
av bylund
Remuz skrev:Vi röstade nej i Stockholm också
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomr%C ... _Stockholm
Wikipedia skrev:Resultatet blev för Stockholms kommun att 51,5% röstade ja, och 45,8 % röstade nej. Valdeltagandet var 74,7%.
Sedan var det grannkommuner som röstade nej. Det var också olika frågor i Stockholm och grannkommunerna.
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 15:35
av danni
_TonyV skrev:danni skrev:Telsa skrev:Jag kör bil in till stan varje dag och betalar ca 250 kr per månad i trängselskatt. Endast de fattigaste fattiglapparna kan väl avskräckas av det? Jag sparar i alla fall en timme restid om dagen på det så det är värt det.
Ni måste ha väldigt låg trängselskatt i Stockholm. Jag kör varje dag också, fast i Göteborg, och betalar närmare en tusenlapp i månaden.
Hade inte Gbg en folkomröstning om tr.skatten? Och röstades det inte ner ?
Jo, det hade vi. Det röstades ner med stor marginal. Men inte tror du väl att politikerna i den här staden bryr sig om folkets vilja? Nej, såna struntsaker ska inte få stå i vägen för deras visioner.
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 15:49
av _TonyV
Detta är gammal mjölk, men åter aktuellt:
Follow the money...
Texten på valsedeln i Stockholm var: "Miljöavgifter/trängselskatt innebär att avgifter tas ut i biltrafiken i syfte att minska köer och förbättra miljön.
Intäkterna återförs till Stockholmsregionen för investeringar i kollektivtrafik och vägar."
"
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... YA12540BC/ "
Sedan trängselskatten i Stockholm infördes permanent år 2007 har regeringens hantering av intäkterna från den knappast präglats av stringens, konsekvens och spårbarhet. Istället har en mängd olika konstruktioner, anslagskonton, redovisningsmodeller och andra administrativa hanteringar skett som i princip gjort det omöjligt att veta om regeringen uppfyller en av de viktigaste förutsättningarna för skattens införande att överskottet skulle gå tillbaka till investeringar i väginfrastruktur i Stockholmsområdet.
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 15:55
av Telsa
Jo, jag åker på förmiddagen när det kostar 10 kr och hem på kvällen efter 18.30 när det är gratis. Har inte tid med att sitta i köer, då kan jag lika gärna åka kollektivt.
Vägtullar kan vara bra för att styra om trafik, men då måste det ju vara större skillnader. Om det nu bara kostar 10 kr mer i värsta rusningstrafiken så finns det ju knappt nån mening att åka på andra tider om man bara tänker på ekonomin.
Och jag tror som många andra att det blir mer trafik i stan när det börjar kosta på Essingeleden också. Känns självklart.
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 15:58
av Mistafrizz
Ytterligare ett sätt att täcka hålen i det totala haveriet vi kallar Sverige.
En duktig extern ekonomistab borde få gå igenom Sveriges/Stockholms finanser - finns nog otaliga saker som bara kostar en massa pengar och ger skit (om ens något).
- sen startar man om landet, och lägger pengarna på rätt saker och låter rätt folk uppehålla sig i landet.
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 16:23
av pegs
Surfaren skrev:
De allra flesta har ju antingen start eller mål i Stockholmsområdet. Att bygga "förbifarten" i det tänkta läget till den estimerade kostnaden är absurt, knappast rimligt för att de få "oskyldiga" som ska förbi regionen ska slippa sitta i kö på Essingeleden.
En ganska Stockholms-centrisk vy om jag törs säga det

Vi har lagt ner kolossala belopp på att bygga förbifarter för snart varenda liten håla i landet. Ingen annanstans handlar det om fördröjning på bortåt en timme om man kommer vid fel tidpunkt. Helt oacceptabelt. IMHO givetvis
Skickat från min iPad med Tapatalk
Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 19:00
av Toja
Detta är det dummaste jag hört på länge.
Det är väl blandningen av Miljöpartiets hets mot bilister och Sossarnas vilja att ta in skatt på allt.
Det kommer inte bli färre som kör bil, men fler som kör genom stan istället för runt.
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 19:14
av LarsL
Toja skrev:Detta är det dummaste jag hört på länge.
Det är väl blandningen av Miljöpartiets hets mot bilister och Sossarnas vilja att ta in skatt på allt.
Det kommer inte bli förre som kör bil, men fler som kör genom stan istället för runt.
+1
En härlig mix Sossar och miljöpartister
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 19:59
av chpaulin
LarsL skrev:Toja skrev:Detta är det dummaste jag hört på länge.
Det är väl blandningen av Miljöpartiets hets mot bilister och Sossarnas vilja att ta in skatt på allt.
Det kommer inte bli förre som kör bil, men fler som kör genom stan istället för runt.
+1
En härlig mix Sossar och miljöpartister
Rödgrön röra
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 20:31
av Hnrk
Beslutet togs under förra mandatperioden. V och MP var de enda som röstade emot. SD avstod, övriga röstade för förslaget.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... ?vote=true
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 21:31
av apkungen
Jag tycker inte att det är helt dumt. Lite trängselskatt på Essingeleden och sen behöver de vara mer inne i stan så att folk inte åker där istället, gratis för elbilar och kanske biogasbilar och sen lägga mer pengar på kollektivtrafiken är väl inte en så dum tanke?
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 22:08
av Remuz
apkungen skrev:Jag tycker inte att det är helt dumt. Lite trängselskatt på Essingeleden och sen behöver de vara mer inne i stan så att folk inte åker där istället, gratis för elbilar och kanske biogasbilar och sen lägga mer pengar på kollektivtrafiken är väl inte en så dum tanke?
Att lägga pengarna på kollektivtrafik tycker jag är fruktansvärt dumt. Kollektivtrafiken i Stockholm innebär nästan alltid byten och dessa tar tid. Jag bor i Enskede, jobbar i Sundbyberg. 25min med MC, 40min med bil, 60min med kollektivtrafiken. Den min T-linje 19 går till Sundbyberg (vilket det faktiskt är tal om) så kanske det kan bli aktuellt att åka kollektivt, men som läget är nu har jag hellre barnen 40-70min kortare på förskolan än åker T-bana. Om kollektivtrafiken ska duga för mig och många med mig så får det max ta 10% längre tid inkl promenader etc. Jag föredrar därför att trängselskattepengar läggs på vägarna. Tyvärr öronmärker vi inte skattepengar i Sverige så dessa pengar hamnar i det stora svarta hålet.
Re: Trängselskatt på Essingeleden
Postat: 12 nov 2015 22:37
av apkungen
Jag bor i Vasastan och jobbar i mörby centrum. Brukar jobba 900-1830 ungefär så jag skulle kunna slippa rusningen och åka bil dit på drygt 10min. Om jag åker kollektivt tar det drygt 20min. Skulle alltdå spara 20min eller 50 procent restid per dag. Men jag spar så mycket pengar på att åka kollektivt så jag gör det ändå.