Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Stefan Isaksson skrev:
.../ Var hos frisören och klippte mig och sa vi skaffat el bil. Direkt kom frågan från frisören om vi skaffat solceller för vårt el nät är redan överbelastat och det resulterar i ett högre pris för alla!

Killen sidan om mig inflikade att riktiga män luktar diesel! Wtf liksom! Här tycker man gör en god sak men i det stora hela skiter folk i miljön, det är i alla fall intrycket jag får efter ett antal månader efter skaffat en el bil. /...
Just situationen hos frisören är kanske lite knepig. Jag skulle kanske också dra mig för att ta upp lite vad som helst när någon står med en fet sax eller kanske till och med en rakkniv… :shock:

Själv har jag dock sen ett decennium+ tyvärr för lite hår för att kunna gå till en frisör. Använder en typ professionell hårklippningsapparat av märket BaByliss for men istället. Jävligt manlig apparat om någon skulle fråga! :D :mrgreen:

…så tyvärr har jag dåligt med erfarenhet från just det scenariot. Men som Jordad föreslog kanske det enklaste här är att byta eller testa lite andra frisörer...

Och det där med elnätet är ju lite komplicerat. Får erkänna att jag själv känner mig lite osäker på hur det fungerar, men LarsL hade ju t.ex. ett bra argument ovan. Men kan man den här biten kanske det också går att förklara för folk…

Ang. ”att riktiga män luktar diesel” eller ”manligt med avgasrör” som carl-pedal hade fått höra:

Det är inte min bild att folk skiter i miljön (och här handlar det ju vidare bara om två personer…). Istället handlar det (återigen) om att de tyvärr inte förstår. De har blivit grundlurade av den missinformationspropaganda som det fossilindustriella komplexet lyckats få ut även i media som Public Service, Aftonbladet, Expressen, SvD, DI, m.fl. Samma budskap har även spridits av andra aktörer i samhället som antagligen inte heller förstår och tyvärr har diverse plattformar som gör att de kan nå ut till en stor mängd människor…

Ofta tror de här människorna på den där felaktiga historien om den snåla dieselbilen som var mycket bättre än en elbil och som valsade runt i media för några år sen (bara för att nämna ett exempel).
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

@martinot, det beror nog helt och hållet på var man är i landet. Bor eller jobbar du på ett ställe där elbilar är ungefär lika vanliga som traktorer på Stureplan så kommer du förstå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Inlägg av ONSatan »

OM de planerar köpa en ny bil med förbränningsmotor så kan du ju alltid tacka för att de håller igång bonus/malus!
Och deklarera att du är ”modig” nog att ta emot pengarna och köpa elbil även nästa gång… 8-)
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
@martinot, det beror nog helt och hållet på var man är i landet. Bor eller jobbar du på ett ställe där elbilar är ungefär lika vanliga som traktorer på Stureplan så kommer du förstå.
Du har nog absolut rätt med att det har att göra med hur vanliga de är. Skulle någon vara "elbilshatare" här så skulle de nog tröttna själva på att tjata om det då de troligen träffar på massor av folk med elbilar varje dag.

Som din kollega; om enbart 1/5 av alla på ditt jobb körde elbil till kontoret så skulle han ju antagligen rätt snabbt bli trött på att tjata på alla. Det faller liksom på sitt eget grepp när man ständigt ser det omkring sig.

Detta kommer att lösa sig automatiskt med tiden, då även de ställen där elbilar är ovanliga idag kommer ha gott om elbilar i framtiden.

Så håll ut bara så löser det sig även hos dig/er mati! :) När alla kör elbilar till slut så kan du ju skratta sist, även åt din "kollega". :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Som din kollega; om enbart 1/5 av alla på ditt jobb körde elbil till kontoret så skulle han ju antagligen rätt snabbt bli trött på att tjata på alla. Det faller liksom på sitt eget grepp när man ständigt ser det omkring sig.

Detta kommer att lösa sig automatiskt med tiden, då även de ställen där elbilar är ovanliga idag kommer ha gott om elbilar i framtiden.

Så håll ut bara så löser det sig även hos dig/er mati! :) När alla kör elbilar till slut så kan du ju skratta sist, även åt din "kollega". :D
Jag tror ärligt talat att det kommer dröja många år innan ens 1 av 5 kör elbil. Han kommer ha gått i pension för länge sedan då. Hittills är det exakt noll elbilar. Eller nej, det fanns en till som hade en elbil som andrabil, men han har slutat. :cry:
Tveksamt om det ens finns någon hybrid i nuläget. Jag tror faktiskt inte det. Bondvischan är tyvärr på många sätt rätt efterbliven och företaget har dessutom sin verksamhet inom lantbrukssektorn, så som många andra företag här. Jag kommer nog vara enda elbilisten ett bra tag till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Det roligaste är ju ryggradsreflexen som försvarar den egna fossilbilen: vänta bara, snart blir det kilometerskatt!

Med samma logik borde man avråda från att samla på sig en förmögenhet inför en eventuellt återinförd förmögenhetsskatt, köpa villa inför en eventuellt återkommande fastighetsskatt, eller att låta sina barn ärva inför en eventuellt återinförd arvsskatt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

holden skrev:
Det roligaste är ju ryggradsreflexen som försvarar den egna fossilbilen: vänta bara, snart blir det kilometerskatt!

Med samma logik borde man avråda från att samla på sig en förmögenhet inför en eventuellt återinförd förmögenhetsskatt, köpa villa inför en eventuellt återkommande fastighetsskatt, eller att låta sina barn ärva inför en eventuellt återinförd arvsskatt.
Jag brukar svara "Jodå, kilometerskatten kommer. På alla bilar. Hur mycket tror du den blir för elbilar respektive fossilbilar?"
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

dstr skrev:
holden skrev:

Jag brukar svara "Jodå, kilometerskatten kommer. På alla bilar. Hur mycket tror du den blir för elbilar respektive fossilbilar?"
Det är nog sant. Men det viktigaste är att ingen minsann ska komma undan.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jämförelsen med vegitarianer och vegansk mat är ju ganska bra. Där är jag på ”andra sidan” och kan så klart bli trött på snack om beond-burger och annat fejk kött. Finns ju hur mycket som helst att säga om det som gör att jag inte vill ha det istället för kött. Men säg att det kommer någon 3D-printad blodig biff som faktisk är bättre (motsvarande elbil/Tesla) hur skulle jag hantera det? Ja, jag skulle nog pröva om den inte innhåller något jag är känslig emot tex bönor.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Är inte vegan/vegeterian, men däremot så äter vi en hel del dagar köttfritt. Men jag tycker det finns så mycket fantastiskt goda grönsaker och grönsaksrätter som står väl för sig själva, att det för mig inte finns någon anledning att göra kopior på köttbullar, köttbiffar, etc. Vansinne enligt mig. Slöseri på goda grönsaker som är fantastiska i sig och sina egna rätter.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Inlägg av rsk »

Exakt detta har jag upplevt också, men jag har också upplevt att samma människor kommit krypandes tillbaka efter ett par månader med frågor och funderingar, då de tänkt att nästa bil ska bli elbil. :)

PS. Min frisör kör elbil
Senast redigerad av rsk, redigerad totalt 1 gånger.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
SwedishAdvocate

LarsL skrev:
.../ något jag är känslig emot tex bönor.
Jag tror du vänjer dig om du börjar addera bönor i lite lagom mängd till kosten.

Käkade nästan bara veganmat i ~5 år. I princip bara bönor + ngn slags kolhydratkälla (samt frukt och grönsaker). Det tog några veckor i början innan kistan vande sig, men sen var det inga som helst problem. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det blir ju inte sällan en lika tröttsam diskussion när det gäller diet och träning. Av någon anledning vill många övertyga andra om det man själv tycker bäst. Skillnader i förutsättningar och syfte viftas ju enkelt bort med att både förutsättningar och syfte också är parametrar som kan förändras.
SwedishAdvocate

Fredrik j skrev:
.../ Skillnader i förutsättningar och syfte viftas ju enkelt bort med att både förutsättningar och syfte också är parametrar som kan förändras.
Har försökt klura ut vad du menar här, men gått bet...
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Stefan Isaksson skrev:
Hej,

Har stött på en del personer i olika sammanhang där de är väldigt negativt inställda till elektiska bilar.

Var hos frisören och klippte mig och sa vi skaffat el bil. Direkt kom frågan från frisören om vi skaffat solceller för vårt el nät är redan överbelastat och det resulterar i ett högre pris för alla!

Killen sidan om mig inflikade att riktiga män luktar diesel! Wtf liksom! Här tycker man gör en god sak men i det stora hela skiter folk i miljön, det är i alla fall intrycket jag får efter ett antal månader efter skaffat en el bil.

När man berättat att man skaffat en Tesla har den vanligaste kommentaren varit: Fan tjänar du så mycket pengar!

Ska man behöva skämmas lite som svensk och inte göra sig så märkvärdig. Det är kanske ett par personer som varit genuint intresserade men de flesta vill mer ställa en mot väggen med en massa dumma frågor.

Vad säger ni, vad er era bästa kommentarer från arbetsplatsen till exempel. Har ni fått smeknamnet, teslakillen än. Har hört denna ett par gånger också.

Mvh Stefan
Känner igen.

Säger som det är. Att jag kör Tesla (Model 3 LR)för att det är den billigaste bilen du kan äga (när du lägger ihop alla kostnader och slår ut per mil).

Det är så extremt få människor som köper bil med hjälp av Excelark.

Dock har många likt mig börjat inse detta varför Tesla Model 3/Y är vårt årtiondes motsvarighet till 80/90-talets Saab 900 / Volvo 240/740. Eller kanske VW-Beetle på 60/70-talet i Sverige.

Förklara för din frisör att olja är en ändlig energikälla och vi ligger kring peakutvinning samt många krig är pga resurser som olja.

MVH samt fått många att gå över till elfordon (plantera ett frö sedan släpper du och går därifrån. Du kommer se att många av dom du pratar med kommer att ha gått över till elfordon om ett år eller två).
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Skillnader i förutsättningar och syfte viftas ju enkelt bort med att både förutsättningar och syfte också är parametrar som kan förändras.
Har försökt klura ut vad du menar här, men gått bet...
Alla har inte samma fysiska förutsättningar och har inte heller samma syfte med diet/träning.
Skriv svar