Rekordstort intresse för solceller efter höstens elprischock

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist

Re: Rekordstort intresse för solceller efter höstens elprisc

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Men hur ser lösningarna ut för oss med lite äldre växelriktare, finns de bra lösningen som inte blir snordyra och kräver man bygger om hela ens gamla anläggning.
Jag själv har en SolarEdge vxl idag.
Jag har SolarEdge själv. Köpt via SveaSolar 2017. De skulle höra av sig efter årsskiftet eftersom de skulle få in nya batterilösningar 2022. Vet inte alls vad det kostar och hur mycket man behöver bygga om. Det får vi se.
Ok.. Tack då får man hålla ut..

Jag har faktiskt lagt ett mail till de som installerat vår änläggning, får se vad de säger.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Herbie
Teslaägare

Inlägg av Herbie »

Vi har 49 paneler och ett 10 kwh batteri från Ferroamp. Att köpa för att sen sälja, även vid stora prisskillnader, ger lite med 6-8 kwh per dag, men många bäckar små… Jag ser största vinsten i att använda batteriet för att jämna ut effektuttaget. Vi har 16amp (11kw) abonnemang på 200kvm villa med värmepump och elbil. Inga problem med litet abonnemang tackvare batteriet. Laddboxen kan ge 22kw även om vår M3 bara laddar 11kw. Batteriet kan ladda/ladda ur med 4kw effekt plus solcellerna som peakar på 15-16kw. Det skulle alltså kräva ett 25amp abonnemang bara för solcellerna och vill jag kunna nyttja laddboxen kapacitet behövs 32amp men med batteriet har vi inte bränt nån säkring senaste året, varesig på de soligaste dagarna eller när allt ska ske samtidigt. Det gillar jag bäst med batteriet.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

FC350 skrev:
R_Edvinsson skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tog hem offerter i somras men efter att ha diskuterat prisnivån på en del forum, bland annat här, kom jag till slutsatsen att det förekommer guldgräveri i branschen och att man skulle vilja se mer konkurrens.
Skulle vara intressant att se en ordentlig kalkyl på en ”normal” anläggning.

De kalkyler jag handskats med har haft en brytpunkt på 10-12år innan det ens skulle vara en krona +.

Men man kanske räknar annorlunda när man investerat. ;)

Men jag hoppas utvecklingen av paneler går i rasande fart, för detta kan vara en viktig faktor för att avlasta elnätet, även då om elen från små solceller så sjukt smutsig och skapar en hel den problem på nätet.
Absolut räknar man annorlunda på en investering, i alla fall jag. Tittar du på direktavkastningen på investeringen tjänar du pengar direkt. Även om du belånar hela anläggningen så blir det plus år ett.
Märkligt sätt att räkna på. Jag vill åtminstone räkna bort räntan från avkastningen. Även någon form av avskrivning är ju lämpligt. Det är ju trots allt elektronik det handlar om.
Jag hamnar också på 10-12år innan investeringen är betald.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

Har precis installerat en anläggning med solceller, batterilagring och ödrift.

Se

viewtopic.php?f=29&t=26798&p=565602#p565602
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
FC350
elbilist

Inlägg av FC350 »

Fredrik j skrev:
FC350 skrev:
R_Edvinsson skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tog hem offerter i somras men efter att ha diskuterat prisnivån på en del forum, bland annat här, kom jag till slutsatsen att det förekommer guldgräveri i branschen och att man skulle vilja se mer konkurrens.
Skulle vara intressant att se en ordentlig kalkyl på en ”normal” anläggning.

De kalkyler jag handskats med har haft en brytpunkt på 10-12år innan det ens skulle vara en krona +.

Men man kanske räknar annorlunda när man investerat. ;)

Men jag hoppas utvecklingen av paneler går i rasande fart, för detta kan vara en viktig faktor för att avlasta elnätet, även då om elen från små solceller så sjukt smutsig och skapar en hel den problem på nätet.
Absolut räknar man annorlunda på en investering, i alla fall jag. Tittar du på direktavkastningen på investeringen tjänar du pengar direkt. Även om du belånar hela anläggningen så blir det plus år ett.
Märkligt sätt att räkna på. Jag vill åtminstone räkna bort räntan från avkastningen. Även någon form av avskrivning är ju lämpligt. Det är ju trots allt elektronik det handlar om.
Jag hamnar också på 10-12år innan investeringen är betald.
Självklar räknar du bort ränta och avskrivning, men pay-of tid och avskrivningstid är inte samma sak. Räknar du på avskrivningstid så har du avkastning från år 1
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

mati skrev:
josve skrev:
Jag är också intresserad av batterier i kombination med mina solceller.

När prisskillnaden nu över dygnet är väldigt stor borde det också börja bli intressant att fylla på batteriet på natten (mellan ca 00:00 - 05:00) och sälja el (från batteriet) när priset är som högst på dagen. Förutsätter att man har abonnemang med timpris. Antar att man också då får betalt för den el man säljer utifrån pris för aktuell timme?

Exempelvis den 6:e januari var priset som billigast med 80 öre/kWh och som dyrast 280 öre/kWh. (Elområde 3)

Om jag fattat saken rätt så fastställs priset på el på förhand (ett dygn innan) varvid man borde lätt kunna planera när man skall köpa/sälja.

Någon som vet om det funkar rent praktiskt att göra så med ett batteri som är ihopkopplat med solcellssystemt?

Antar att man även får 60 öre skattereduktion på el som man i praktiken tidigare köpt från nätet och sedan säljer tillbaka…

Någon som har koll på läget kring detta?

Borde finnas någon här som räknat närmare på saken med tanke på alla ingenjörer som hänger här ;)
Ja, det borde vara så som du säger. Elen man säljer är ju inte öronmärkt som solel eller inköpt batteri-el. Man borde således få lika mycket betalt som för elen som enbart kommer från solcellerna.
Jag är lite inne på att skriva min egen mjukvara som optimerar användandet av batteriet utifrån spotpris (som man mycket riktigt vet i förväg), och uppskattad egen förbrukning såsom uppskattad produktion från solpanelerna. Man kan ju t.ex. använda sig av historik förbrukning och produktion i kombination med väderleksrapporten. Jag vet inte hur bra mjukvaran är som man får på köpet när man skaffar batterier. Den kanske kan åstadkomma ungefär samma sak, fast inte riktigt lika optimalt som egenutvecklad mjukvara. Och det är inte lika roligt heller. :mrgreen:

Ja det är rätt enkelt med en raspberry pi och med antingen home-assistant och eller node-red att skapa optimering för energiförbrukning/laddning/produktion.

finns funktioner för att polla spotspriser etc, samt då möjlighet att läsa av modbus eller andra sensor funktioner.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
chaffis75 skrev:
Men hur ser lösningarna ut för oss med lite äldre växelriktare, finns de bra lösningen som inte blir snordyra och kräver man bygger om hela ens gamla anläggning.
Jag själv har en SolarEdge vxl idag.
Jag har SolarEdge själv. Köpt via SveaSolar 2017. De skulle höra av sig efter årsskiftet eftersom de skulle få in nya batterilösningar 2022. Vet inte alls vad det kostar och hur mycket man behöver bygga om. Det får vi se.
Ok.. Tack då får man hålla ut..

Jag har faktiskt lagt ett mail till de som installerat vår änläggning, får se vad de säger.
Jag trodde först att de inte var intresserade på SveaSolar eftersom de aldrig hörde av sig. Men det gjorde de till slut efter några veckor/månader. Jag fick då veta att intresset var enormt och de helt enkelt inte hann med. Samtidigt som det är slut på batterier. Det finns inget kvar att sälja. De skrev upp mig på en intresselista.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

mickeisol skrev:
Ja det är rätt enkelt med en raspberry pi och med antingen home-assistant och eller node-red att skapa optimering för energiförbrukning/laddning/produktion.

finns funktioner för att polla spotspriser etc, samt då möjlighet att läsa av modbus eller andra sensor funktioner.
Just nu använder jag en RaspberryPi för att modbus-polla min växelriktare en gång per sekund. Man vill ju se sin produktion i realtid såklart. Har även funderat på att sätta en stordisplay på utsidan av ladugården så att grannarna kan se var deras el kommer ifrån på sommarn. 8-)
Det är ju jättelätt att lägga till några funktioner som även känner av elförbrukningen via HAN-interfacet i elmätaren, läsa spotpriser, väderprognos osv. Statistik för historisk produktion har jag, förbrukningen kan man uppskatta i förväg genom att titta på gårdagens elförbrukning eller veckan innan om det är en helg. Detta är skithäftigt. Det känns nästan som att man måste ta en månad ledigt för att få till detta riktigt bra. Det kanske är nånting som fler kan ha nytta av.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Har också börjat titta efter solceller även om vi planerar att göra taklyft inom närmaste åren. Medveten om det kan i så fall tillkomma extra montage i så fall.

Någon av er som har gjort likadant eller t.ex byt tak efteråt?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare

Inlägg av TeslaManne »

Hur många kW bör ett batteri ha för att köpa sälja effekten faktiskt ska bli försvarbar ?, Tänker att inköpet är långt från billigt.. så är det någon som gjort en rimlig kalkyl hur det skulle kunna se ut. Det lilla jag sett så är det relativt små batterier som finns att köpa även om man kan bygga på flera moduler.

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det beror ju på vad man tror att skillnaden i elpriset mellan dag och natt kommer bli framöver. Säg att det är mellan tumme och pekfinger 1 kr.. Då kan du tjäna lika många kronor per dag som du har kWh i batteriet. Ett 15kWh batteri ger dig alltså en vinst på 15 kr/dag eller 5500kr/år. Det är inte jättemycket.
Men som idag t.ex. skiljer der 2kr mellan högsta och lågsta timpris i elområde 3. Då blir kalkylen med en gång mycket bättre. Då tjänar man in ett batteri på bara några år.
Machesmalonee

Inlägg av Machesmalonee »

Är det någon här som testat solceller på taket?
Jag är framförallt nyfiken på teslas tjänst https://www.tesla.com/sv_SE/solarroof?redirect=no
Det borde finnas stora synergier mellan deras elbil, solceller och batterier?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Vad menar du? De flesta som har solceller har de ju på taket antar jag.
Nick
elbilist

Inlägg av Nick »

Credde skrev:
Har också börjat titta efter solceller även om vi planerar att göra taklyft inom närmaste åren. Medveten om det kan i så fall tillkomma extra montage i så fall.

Om du nu ska byta taket i skaplig närtid så finns det väl tak idag med inbyggd solcell. Tappar kanske lite effekt men blir ju i sånt fall mycket snyggare på huset. Kanske något som du borde forska i.
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare

Inlägg av TeslaManne »

Kollat in denna sidan..

https://hemsol.se/blogg/solcellsbatteri/

Det känns som man inte kan räkna hem ett batteri köp rent ekonomiskt för vinst intresse i syftet att köpa o sälja eller tänker jag helt fel.. antalet cykler batteriet orkar resp utgift o den intjänande funktion batteriet har..

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nick skrev:
Credde skrev:

Om du nu ska byta taket i skaplig närtid så finns det väl tak idag med inbyggd solcell. Tappar kanske lite effekt men blir ju i sånt fall mycket snyggare på huset. Kanske något som du borde forska i.
Blir mycket billigare med ett enkelt tak under vanliga solceller. De jag pratat med rekommenderar ett vanligt plåttak eftersom det blir lätt att sätta paneler på det sedan. Ja, ett plåttak är fult men det syns ju inte under panelerna.
Nick
elbilist

Inlägg av Nick »

LarsL skrev:
Nick skrev:
Credde skrev:

Blir mycket billigare med ett enkelt tak under vanliga solceller. De jag pratat med rekommenderar ett vanligt plåttak eftersom det blir lätt att sätta paneler på det sedan. Ja, ett plåttak är fult men det syns ju inte under panelerna.
Billigare blir det säkert men sen vet jag inte om jag personligen tycker det är så snyggt med paneler heller på taket men det är ju praktiskt. Oavsett så bör man ju sätta solceller när man ändå ska investera i nytt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Nick skrev:
Credde skrev:

Inne på samma spår. Måste också byta tak innan solceller. Pannor med inbyggda solceller känns fortfarande lite experimentella. Dyrare, sämre effekt, behov av kylning och, om man inte gillar blanka pannor, något fulare (men det sista är ju subjektivt).
Jag tänker också att pannor med inbyggda celler behöver kontakter mellan varje panna. Många felkällor efter 20år.
Tror jag också kör på plåttak under gammeldags paneler. Fördelen med plåt är att man enklare kan lägga det själv. Som Lars säger så syns det ju ändå inte under panelerna.
Peter Andersson

Inlägg av Peter Andersson »

Vem har inte råd med batterier vid solcellsköpet?
20220109_120334.jpg
20220109_120431.jpg
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Peter Andersson skrev:
Vem har inte råd med batterier vid solcellsköpet?
20220109_120334.jpg
20220109_120431.jpg
Kan batteriet stå utomhus?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:

Inne på samma spår. Måste också byta tak innan solceller. Pannor med inbyggda solceller känns fortfarande lite experimentella. Dyrare, sämre effekt, behov av kylning och, om man inte gillar blanka pannor, något fulare (men det sista är ju subjektivt).
Jag tänker också att pannor med inbyggda celler behöver kontakter mellan varje panna. Många felkällor efter 20år.
Tror jag också kör på plåttak under gammeldags paneler. Fördelen med plåt är att man enklare kan lägga det själv. Som Lars säger så syns det ju ändå inte under panelerna.
Ja, det går ju liksom inte konkurrera med vanligt plåttak. När jag la det på ladan så kostade dubbla ytan ungefär 4000kr. Visserligen lite mer underarbete på ett hus men ändå inte jämförbart. Om jag vill göra det snyggt så skulle jag kunna lägga en rad med tegel runt om ovan på plåten. Men för min del är det baksidan av huset så spelar ingen som helst roll.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

Ja, det går ju liksom inte konkurrera med vanligt plåttak. När jag la det på ladan så kostade dubbla ytan ungefär 4000kr. Visserligen lite mer underarbete på ett hus men ändå inte jämförbart. Om jag vill göra det snyggt så skulle jag kunna lägga en rad med tegel runt om ovan på plåten. Men för min del är det baksidan av huset så spelar ingen som helst roll.
Samma här. Tänker lägga vanliga pannor på sidorna om panelen. Kanske börjar jag med en lite mindre anläggning på mitt fristående garage. Där sitter också mätarskåpet med huvudsäkringarna.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

Någon som funderat/räknat på ackumulatortank till värmepump istället för batteri? Jag började räkna lite men det blev lite komplicerat och jag är nog för trött nu. Frågan blir ju bland annat hur stor delta temperatur som kan användas samt om pumpen hinner med att ladda på tanken under dom billiga timmarna eller när solcellerna producerar.

En tank på 1000 liter där delta temperatur på 40 grader är möjlig innehåller ju 46 kwh. Verkar gå att få för kabske 15 kkr. Det är ganska mycket billigare....om det nu skulle fungera så...?
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

tor skrev:
Någon som funderat/räknat på ackumulatortank till värmepump istället för batteri? Jag började räkna lite men det blev lite komplicerat och jag är nog för trött nu. Frågan blir ju bland annat hur stor delta temperatur som kan användas samt om pumpen hinner med att ladda på tanken under dom billiga timmarna eller när solcellerna producerar.

En tank på 1000 liter där delta temperatur på 40 grader är möjlig innehåller ju 46 kwh. Verkar gå att få för kabske 15 kkr. Det är ganska mycket billigare....om det nu skulle fungera så...?
Skall du ha tank bör den kompletteras med solfångare och inte solceller.
Betydligt mer effektivt för att värma vatten än att omvandla via solceller för att driva en värmepump.

Sen är frågan vad du skall använda vattnet till.
Skall det användas till något annat än uppvärmning så behöver temperaturen vara betydligt högre, typ 60* i tanken och inte under 52-55* någonstans i slingan.
alternativt styra allt genom ett slutet system och värmeväxlare, men då gäller det att kunna styrningen.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

tor skrev:

en bra sida här

http://www.nordicheating.se/information ... nergi.aspx

Men en acctank och värmepump är nog en bra idé.
Speciellt för att flytta elförbrukningen till billiga spotpristimmar (och även få en utväxling på elförbrukningen 3-4 gånger beroende på pump etc)

Solfångare är nog inte grejen om man har behov till mer en tappvarmvatten på sommaren. Solcellerna ger ju en mer användbar energi året runt.
Skriv svar