Re: Q4 och 2021 leveranser
Postat: 04 jan 2022 01:10
VW är ju Teslas största konkurrent i Europa.Maw skrev:Och VW-koncernen verkar ha blivit största (el)bilstillverkare med ganska god marginal?Peter Andersson skrev:Tesla M3 blev Norges mest sålda bil 2021.
MY kom också starkt, kan bli 2022 års mest sålda bil.
Tyvärr tjänar VW väldigt mycket mindre än Tesla per bil.
Och när elbilsmarknaden blir mera mättad och priskriget slår till.
Då blir det jobbigt om det tar 30 timmar att bygga en VW och 10 timmar att bygga en Tesla.
Men jag tror på Diess. Har gör ett mycket bättre jobb än övriga europeiska traditionella biltillverkare.
Exempelvis Fords VD sa att nu satsar man stort på elbilar.
Men vart batterierna ska komma ifrån, har han inget bra svar på.
För kineserna har ju insett, varför ska vi sälja batterier till Europa och USA, när vi kan sälja hela bilar istället.
Fram till nu så har ju utländska biltillverkare behövt ett 50% JV med en kinesisk biltillverkare.
Men nu dumpas utlänningarna, kineserna kör rejset själva.
Exempel:
Daimler säljer en stor del till BYD i Kina.
According to the agreement, "both partners intend to complete an equity transfer in Denza" by mid-2022, which will result in new equity interest: 90% for BYD and only 10% for Daimler.
https://insideevs.com/news/557312/daiml ... agreement/