Sida 2 av 16

Re: Autonoma fordon

Postat: 20 dec 2021 17:31
av spacecoin
Ny LA Times Editorial - Slam the brakes on Tesla’s self-driving madness
https://www.latimes.com/opinion/story/2 ... ng-madness
California cannot continue letting Tesla have it both ways. If the cars are automated enough to be marketed as “Full Self-Driving,” then they must be required to follow the same testing rules as other autonomous vehicles that roam our roads. If the cars are not automated enough to be regulated as autonomous vehicles, then Tesla should not be allowed to market the technology as “Full Self-Driving.”
I can call my umbrella a parachute, but that doesn’t make it true. It just makes it more dangerous, notes Bryant Walker Smith, an expert in autonomous vehicle law at the University of South Carolina.
Även "CALIFORNIA'S AV TESTING RULES APPLY TO TESLA'S "FSD" av samma Bryant Walker Smith:
https://cyberlaw.stanford.edu/blog/2021 ... teslas-fsd

Ska bli intressant att se om det blir någon förändring. Tyvärr behöver väl det ske ett dödsfall först...

Re: Autonoma fordon

Postat: 20 dec 2021 18:02
av Jonathan Johansson
spacecoin skrev:
Jonathan Johansson skrev:
Zenuity/Veoneer/Autoliv/Volvo Cars spinoffen Zenseact borde vara med. Både Volvo Cars och Polestar kommer erbjuda L4 i nästa generations bilar som kommer 2022/2023.

https://www.zenseact.com
Tack för det. Jag lägger dem på listan. L4 2023 i en produkt för konsumenter låter toppen men, det tror jag på först när jag ser det. Lagstiftningen lär inte vara på plats (heller). Vet du var den där L4-ambitionen finns omskriven?
Precis som du nämner kommer funktionen "High Way Pilot" helt säkert inte vara varken helt färdig eller aktiverad under dom första åren, delvis på grund utav att lagstiftningen inte är färdig tills dess att bilarna kommer ut på vägarna.

Finns omskrivet lite här och var, men jag gillar att hålla mig till officiella dokument från tillverkaren själv.
https://www.media.volvocars.com/global/ ... y-nvidia-d

Re: Autonoma fordon

Postat: 21 dec 2021 08:27
av spacecoin
Intressant artikel i Forbes om Cruise, GM, Tesla m fl:
https://www.forbes.com/sites/bradtemple ... rit-large/

Re: Autonoma fordon

Postat: 21 dec 2021 16:39
av Jordad
spacecoin skrev:
Ny LA Times Editorial - Slam the brakes on Tesla’s self-driving madness
https://www.latimes.com/opinion/story/2 ... ng-madness
California cannot continue letting Tesla have it both ways. If the cars are automated enough to be marketed as “Full Self-Driving,” then they must be required to follow the same testing rules as other autonomous vehicles that roam our roads. If the cars are not automated enough to be regulated as autonomous vehicles, then Tesla should not be allowed to market the technology as “Full Self-Driving.”
I can call my umbrella a parachute, but that doesn’t make it true. It just makes it more dangerous, notes Bryant Walker Smith, an expert in autonomous vehicle law at the University of South Carolina.
Även "CALIFORNIA'S AV TESTING RULES APPLY TO TESLA'S "FSD" av samma Bryant Walker Smith:
https://cyberlaw.stanford.edu/blog/2021 ... teslas-fsd

Ska bli intressant att se om det blir någon förändring. Tyvärr behöver väl det ske ett dödsfall först...
LA Times har publicerat den här typen av FUD riktad mot Tesla konstant under de senaste 4-5 åren. Russ Mitchell som är källan till de flesta av de flera hundra artiklarna har nära samröre med Teslaq och de förgrundsfigurer som identifierar sig som Teslaq.

Det som gör det till FUD är att alla artiklar bygger på en starkt negativ tes som man bevisar genom någon enstaka lösryckt anekdot. Det finns aldrig något statiskt material som underbygger tesen. Artiklarna innehåller alltid mängder av frågetecken som ska få läsaren att känna tvivel. Det framläggs heller aldrig något bevis för vad den enskilda anekdoten innebär för Tesla förutom att man som läsare ska känna att det kommer leda till något hemskt. Ofta är det som här en våt dröm om att myndigheterna kommer hindra Tesla på något sätt.

LA Times gör aldrig någon uppföljning av sin FUD. Hade de gjort det så hade läsaren insett att 99% bara var ren FUD som även om det lät som olycksbådande katastrofer i slutändan har visat sig vara obetydliga bagateller.

Re: Autonoma fordon

Postat: 21 dec 2021 16:44
av dd88
Har man inte en väldigt snäv världsbild om allt som inte talar för ens sak benämns som FUD?

Blir om inte annat svårt att ta dig seriöst.

Missförstå mig inte, båda sidor behövs i debatten men för oss som inte spelar på någon planhalva utan bara står bredvid och tittar på så bäddar det för en tråkig match.

Re: Autonoma fordon

Postat: 21 dec 2021 17:27
av spacecoin
Ytterligare en artikel om Tesla FSD-beta, nu i Washington Post:
https://www.washingtonpost.com/technolo ... t-drivers/ (öppnas bäst med private browsing).

Utan paywall: https://archive.md/JcepX

Re: Autonoma fordon

Postat: 21 dec 2021 17:39
av spacecoin
Green postade precis en intressant (och otäck) incident:


Bättre upplösning;

Jag menar inte att en mänsklig förare nödvändigtvis hade klarat detta bättre än NoA/AP, men det verkar ju som att Tesla inte har (hade) någon (fungerande) AEB i motorvägsfart med eller utan AP. Påminner lite om de incidenter som rapporterats om med stillastående blåljusfordon. Både radar och narrow-cam ser hotet i tid för att kunna rädda upp detta med AEB, så det är ett mjukvaruproblem.

Helt poängen är ju att bra säkerhetssystem ska vara bättre än en människa så exakt sånt här.

Re: Autonoma fordon

Postat: 22 dec 2021 00:33
av spacecoin
Mera autonoma lastbilar. Iveco/Plus siktar på EU och Kina:
https://www.selfdrivingcars360.com/plus ... a-by-2027/

Re: Autonoma fordon

Postat: 22 dec 2021 14:10
av spacecoin
AutoX har byggt en lina för sina Robotaxi:


"AutoX has built the first dedicated production facility in China to produce Level 4 fully driverless RoboTaxis. Fleets of AutoX’s Gen5 system-equipped RoboTaxis – which were officially launched in July this year and operate without accompanying safety drivers – are already rolling off the production line and getting ready to hit the road."

Re: Autonoma fordon

Postat: 22 dec 2021 14:25
av spacecoin
Enligt Steven Peeters så har Mercedes redan stöd för unconfirmed lane changes och 130 km/h på bana och kommer att certifiera för det om det blir lag. Han diskuterar även varför inte Tesla skulle klara kraven i R157 just nu:
(ca 40 min in).

Stämmer detta och det blir lagligt i Sverige så vore det underbart.

Re: Autonoma fordon

Postat: 22 dec 2021 17:35
av Jordad
dd88 skrev:
Har man inte en väldigt snäv världsbild om allt som inte talar för ens sak benämns som FUD?

Blir om inte annat svårt att ta dig seriöst.

Missförstå mig inte, båda sidor behövs i debatten men för oss som inte spelar på någon planhalva utan bara står bredvid och tittar på så bäddar det för en tråkig match.
LA Times och Russ Mitchell har publicerat hundratals artiklar med Teslaq-propaganda som har visat sig vara totalt strunt. Sprider någon skiten vidare här så är det vettigt att påpeka källans historik.

Bättre att dela artiklar som innehåller information som gör oss alla klokare. Ensidig propaganda skapar bara splittring.

Re: Autonoma fordon

Postat: 26 dec 2021 15:48
av spacecoin

Re: Autonoma fordon

Postat: 26 dec 2021 16:00
av spacecoin
Om Waymo etc. Waymo testar i över 20 städer nu tydligen:

Re: Autonoma fordon

Postat: 29 dec 2021 00:16
av spacecoin
Waymo kommer att använda Göteborgs-designade robotaxis i USA från Geely/Zeekr. Kul!
http://zgh.com/media-center/news/2021-12-28/?lang=en

Re: Autonoma fordon

Postat: 29 dec 2021 15:52
av spacecoin
Will Autonomous Vehicle Makers Get Back into Gear in 2022?
https://www.informationweek.com/ai-or-m ... r-in-2022-
As things currently stand, Level 5 ADAS vehicles may not reach market for at least several years. “The reality is that the core technologies of ADAS needs to mature to a point where virtually any scenario can be identified and addressed safely by the autonomous software,” Desmond explains. He notes that vehicle manufacturers and technology providers have already driven AVs for thousands of hours to train the onboard software to learn various driving environments. “However, there's still much more work to do, especially in scenarios where there is inclement weather, such as snow, mud, sand, or rain, that can possibly interfere with sensors.”

Several key issues need to be resolved before Level 5 ADAS vehicles can become mainstream transportation technology. Besides addressing the core technical challenges presented by code complexity, network latency, and hardware gaps, numerous market- and legal-oriented matters must be settled. “Taken as a whole, the industry and the ecosystems of business, law, policy, and culture have a long way to go to provide solutions for the mass market deployment of autonomous vehicles,” Desmond says.
Matt Desmond, automotive principal industry analyst at business advisory firm Capgemini Americas

Re: Autonoma fordon

Postat: 30 dec 2021 21:56
av dd88
Autonomous trucking startup TuSimple has completed its first autonomous truck run on open public roads without a human in the vehicle, according to the company. TuSimple’s Autonomous Driving System (ADS) navigated 100% of the 80-mile run along surface streets and highways between a railyard in Tuscon, Arizona and a distribution center in Phoenix, which took place with no human intervention, marking a milestone for the company that aims to scale its technology into purpose-built trucks by 2024, says president and CEO Cheng Lu.
https://techcrunch.com/2021/12/29/tusim ... 1640897641

Re: Autonoma fordon

Postat: 30 dec 2021 21:58
av Kubi
dd88 skrev:
Autonomous trucking startup TuSimple has completed its first autonomous truck run on open public roads without a human in the vehicle, according to the company. TuSimple’s Autonomous Driving System (ADS) navigated 100% of the 80-mile run along surface streets and highways between a railyard in Tuscon, Arizona and a distribution center in Phoenix, which took place with no human intervention, marking a milestone for the company that aims to scale its technology into purpose-built trucks by 2024, says president and CEO Cheng Lu.
https://techcrunch.com/2021/12/29/tusim ... 1640897641

Passande namn på företaget :lol:

Re: Autonoma fordon

Postat: 31 dec 2021 11:50
av spacecoin
Kubi skrev:
dd88 skrev:
Autonomous trucking startup TuSimple has completed its first autonomous truck run on open public roads without a human in the vehicle, according to the company.
Passande namn på företaget :lol:
Lite bubbelvarning med sådana här publicitetstrick med polis-eskort istället för säkerhetsförare, men jag håller tummarna.

Re: Autonoma fordon

Postat: 31 dec 2021 12:14
av spacecoin
Bra att main-stream-kanalar som CarWow gör lite konsumentupplysning:

Re: Autonoma fordon

Postat: 31 dec 2021 12:45
av LarsL
Han missar hur teknikutveckling fungerar, förmodligen för att han inte förstår. Varför finns det inte flygande bilar? Jo, det finns inte någon marknad för dem. Det finns inte tillräckligt med folk som vill betala för att både kunna köra och flyga sin bil. Små lätta flygplan eller drönare är en bättre lösning.

Men har självkörande bilar en marknad då? Ja, det kan ju utan särskilt mycket fantasi ersätta taxi och tåg. Men kanske framför allt logistik. 20% av befolkningen jobbar idag med att styra fordon för transport av paket eller personer. Det finns alltså incitament för att skapa självkörande fordon och därför kommer det att utvecklas.

Finns det idag? Nej, men det betyder ju inte att det inte finns om 5 år. Finns nästan garanterat om 10 år.

Re: Autonoma fordon

Postat: 31 dec 2021 12:50
av Fredrik j
LarsL skrev:
Men har självkörande bilar en marknad då? Ja, det kan ju utan särskilt mycket fantasi ersätta taxi och tåg. Men kanske framför allt logistik. 20% av befolkningen jobbar idag med att styra fordon för transport av paket eller personer. Det finns alltså incitament för att skapa självkörande fordon och därför kommer det att utvecklas.

Finns det idag? Nej, men det betyder ju inte att det inte finns om 5 år. Finns nästan garanterat om 10 år.
Det behövs ju ganska mycket fantasi för hoppas att självkörande bilar ska ersätta taxi och tåg. Det man mest pratar om är ju att ersätta att föraren måste styra bilen. Jag tror utvecklingen kommer dröja sig kvar där ganska länge. Så länge det behövs för att vi ska börja lita på tekniken.
När man inte behövt gripa in på flera månader/år är det kanske dags.

Re: Autonoma fordon

Postat: 31 dec 2021 13:33
av MWall
LarsL skrev:
Han missar hur teknikutveckling fungerar, förmodligen för att han inte förstår. Varför finns det inte flygande bilar? Jo, det finns inte någon marknad för dem. Det finns inte tillräckligt med folk som vill betala för att både kunna köra och flyga sin bil. Små lätta flygplan eller drönare är en bättre lösning.

Men har självkörande bilar en marknad då? Ja, det kan ju utan särskilt mycket fantasi ersätta taxi och tåg. Men kanske framför allt logistik. 20% av befolkningen jobbar idag med att styra fordon för transport av paket eller personer. Det finns alltså incitament för att skapa självkörande fordon och därför kommer det att utvecklas.

Finns det idag? Nej, men det betyder ju inte att det inte finns om 5 år. Finns nästan garanterat om 10 år.

Den här bilden förklarar varför idén om autonoma bilar i stadsmiljö är urusel och i praktiken ogenomförbar.

https://via.tt.se/pressmeddelande/hur-m ... Id=3152168

Re: Autonoma fordon

Postat: 31 dec 2021 13:37
av spacecoin
MWall skrev:
Den här bilden förklarar varför idén om autonoma bilar i stadsmiljö är urusel och i praktiken ogenomförbar
Som ersättning för bussar och tåg antar jag att du menar. Om 10-20 år kanske vi kan ersätta taxichaufförer i Sverige i viss utsträckning (minus bud, färdtjänst etc), men det är långt till dess.

"Cars that drive themselves were invented ages ago. They are called taxis." -James May

Re: Autonoma fordon

Postat: 31 dec 2021 13:41
av MWall
spacecoin skrev:
MWall skrev:
Den här bilden förklarar varför idén om autonoma bilar i stadsmiljö är urusel och i praktiken ogenomförbar
Som ersättning för bussar och tåg antar jag att du menar. Om 10-20 år kanske vi kan ersätta taxichaufförer i Sverige i viss utsträckning (minus bud, färdtjänst etc), men det är långt till dess.

"Cars that drive themselves were invented ages ago. They are called taxis." -James May
Bussar, tåg, spårvagn, tunnelbana...

Re: Autonoma fordon

Postat: 31 dec 2021 13:49
av Fredrik j
En viktig fråga är ju hur länge man är beredd på att vänta när man väl beställt en förarlös transport. Det avgör ju hur många tomma bilar som skulle behöva cirkulera i statskärnorna.

Påminner om hur näthandeln utvecklas i kinas storstäder där man har lastbilar med prylar som cirkulerar redo att vara hos kunden inom ett par minuter från beställning.