Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev:
Tellus skrev:
pejvic skrev:
SR+ 2020 44,9.
SR+ 2019-09 3950 mil, 48,2kWh

Men den visade snöflinga batteri runt 0 grader som påverkar resultatet. Procenten visar nog lägre SOC vs verklig SOC. Får kolla vid varmt batteri.
Dvs verklig kWh kan vara lägre än 48,2
Bilens beräkningar utgår från BMS uppfattning om batterikapaciteten och räckvidden beräknas via en fast konstant.
Tesla använder förbrukningen från EPA-testet som konstant.
Om batteriet är kallt och visar lite för låg SOC minskar rangen i motsvarande omfattning så det bör inte bli någon skillnad på kapacitetsberäkningen på energiapp-sidan. (förutom avrundningsfel.)
Aha, då är resultatet rätt okej
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5984
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Remuz »

Idag hade min bil 72.5kWh enligt energigrafen. Laddade från ungefär 10% till 85% bara för att kalibrera lite. Estimerad 100% är 472km. Hade 499km som ny och har inte försökt kalibrera fören nu. Kände att 456km som jag hade på 100% sist kändes lite lågt.

Degradering är då 5.5% ungefär
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av pejvic »

Tellus skrev:
AAKEE skrev:
Tellus skrev:
pejvic skrev:
SR+ 2020 44,9.
SR+ 2019-09 3950 mil, 48,2kWh

Men den visade snöflinga batteri runt 0 grader som påverkar resultatet. Procenten visar nog lägre SOC vs verklig SOC. Får kolla vid varmt batteri.
Dvs verklig kWh kan vara lägre än 48,2
Bilens beräkningar utgår från BMS uppfattning om batterikapaciteten och räckvidden beräknas via en fast konstant.
Tesla använder förbrukningen från EPA-testet som konstant.
Om batteriet är kallt och visar lite för låg SOC minskar rangen i motsvarande omfattning så det bör inte bli någon skillnad på kapacitetsberäkningen på energiapp-sidan. (förutom avrundningsfel.)
Aha, då är resultatet rätt okej
Ja. Någon sa att 2020 degraderades mer. Varför vet jag inte. Skall lägga det som ett ärende tillsammans med backkamera. Jag har kalibrerat massor och har ändå över 10% i degradering.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
Ok! Måste ha förbrukningen från energigrafen också för att kunna beräkna kWh. Nu ligger min gissning(uträkning) på 68,3kWh på ditt batteri. Ta ett foto på energigrafen inklusive % om du har lust.
Vet man konstanten bör det räcka med range@100%.

BMS dividerar ’Nominal full pack’ med konstanten och får rangen.

Undrar om inte 2020LR har 150,5 Wh/km som konstant? Full range ny på 2020 LR var 518km?
Det borde i så fall innebära att det är 150,5 x 436 = 65.6 kWh?

Jag tror faktiskt att metoden med konstanten x projicerad maxrange är säkrare, då energiappen går via SOC som är avrundat. Fast det kräver såklart att man vet konstanten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev:
Ja. Någon sa att 2020 degraderades mer. Varför vet jag inte. Skall lägga det som ett ärende tillsammans med backkamera. Jag har kalibrerat massor och har ändå över 10% i degradering.
Äkta degradering går inte kalibrera bort. Den batterikapaciteten är forever lost.
Om BMS är lite OFF i sin kalkylering av batterikapaciteten, kan man få tillbaka fler km på sin batteriindikator. Men man kan inte få tillbaka batterikapacitet.

Det blir alltså inte bättre faktisk räckvidd av att kalibrera.

Man kan köra lika långt med en BMS som är off, fast navigatorn kanske vill ladda lite mer eller lite oftare.

Principen för kalibrering, att lämna bilen med hög SOC så BMS får räkna in sig, sliter faktiskt lite extra(lite beroende på hur man brukar använda sin bil). Det sliter kanske inte så mycket extra men det är på minuskontot, inte på plus.

BMS:en sägs vara rätt bra och ändå oftast hyffsat okey. Det sägs också att ennsån BMS-kalibrering där rangen går upp lite ofta går ned inom kort.

Hur har du laddat din bil? Hur högt och när på dygnet? Har den oftast stått laddad?
Vad är laddningsnivån den oftast står med?
Står den ute varma sommardagar med hög laddning?
Tesla kommer till 99.9% säga att ditt batteri är okey. Min gissning utan att veta mer är att ditt sätt att använda bilen/ladda är orsaken.

Calendar aging är det som tär absolut mest, och den minskar med kvadraten på tiden. Har du nött upp 10% på 1.5 år kommer det ta ytterligare 4.5 år att nå 20%, och cirka 9 år att nå 30% degradering.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av metchristian »

Tellus skrev:
metchristian skrev:
Tellus skrev:
metchristian skrev:
Min lr 2020 7500mil, 436km. Vid 100%
Vad visar uträkningen på energigrafen? 66,2kWh ?
Laddade till 100% idag.. nu säger den 450km o grafen säger beräknad räckvidd 384km
Ok! Måste ha förbrukningen från energigrafen också för att kunna beräkna kWh. Nu ligger min gissning(uträkning) på 68,3kWh på ditt batteri. Ta ett foto på energigrafen inklusive % om du har lust.
Tellus; se bifogade bilder..

Starta på 100% med 450km sa bilen..
körde 126,5km E18, 55:an, E4 o sen 80/70km/h väg 14km.
773059D9-59CD-4900-9BE7-DB41740DB28A.jpeg
D269E635-FD85-4901-BC37-D0022BACD256.jpeg
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5984
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Remuz »

294×175/0,66 ungefär 78kWh
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

metchristian skrev:
Tellus; se bifogade bilder..

Starta på 100% med 450km sa bilen..
körde 126,5km E18, 55:an, E4 o sen 80/70km/h väg 14km.
Du brde sätta väljaren nere till höger på Normal räckvidd, den momentana påverkas av körningen så att beräkningen inte fungerar korrekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Remuz skrev:
Idag hade min bil 72.5kWh enligt energigrafen. Laddade från ungefär 10% till 85% bara för att kalibrera lite. Estimerad 100% är 472km. Hade 499km som ny och har inte försökt kalibrera fören nu. Kände att 456km som jag hade på 100% sist kändes lite lågt.

Degradering är då 5.5% ungefär
Cirka 78kWh ny, innebär att du tappat 5.5kWh = 7%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av metchristian »

AAKEE skrev:
metchristian skrev:
Tellus; se bifogade bilder..

Starta på 100% med 450km sa bilen..
körde 126,5km E18, 55:an, E4 o sen 80/70km/h väg 14km.
Du brde sätta väljaren nere till höger på Normal räckvidd, den momentana påverkas av körningen så att beräkningen inte fungerar korrekt.
image.jpg
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5984
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Remuz »

AAKEE skrev:
Remuz skrev:
Idag hade min bil 72.5kWh enligt energigrafen. Laddade från ungefär 10% till 85% bara för att kalibrera lite. Estimerad 100% är 472km. Hade 499km som ny och har inte försökt kalibrera fören nu. Kände att 456km som jag hade på 100% sist kändes lite lågt.

Degradering är då 5.5% ungefär
Cirka 78kWh ny, innebär att du tappat 5.5kWh = 7%.
Alltså jag jämförde 499km med 472km för att få fram 5.5%. 78kWh borde rimligen gett mig 510km när den var ny men 499km var det så. Med 153wh/km som konstant så verkar allt stämma. Vet dock inte om det är rätt konstant...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

metchristian skrev:
AAKEE skrev:
metchristian skrev:
Tellus; se bifogade bilder..

Starta på 100% med 450km sa bilen..
körde 126,5km E18, 55:an, E4 o sen 80/70km/h väg 14km.
Du brde sätta väljaren nere till höger på Normal räckvidd, den momentana påverkas av körningen så att beräkningen inte fungerar korrekt.
175 x 256 / 0,66 = 67.9kWh.
Knappt 13% degradering.

Det blir lite avrundningsfel i procenttalet, ju högre SOC desto mindre påverkar avrundningen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av metchristian »

AAKEE skrev:
metchristian skrev:
AAKEE skrev:
metchristian skrev:
Tellus; se bifogade bilder..

Starta på 100% med 450km sa bilen..
körde 126,5km E18, 55:an, E4 o sen 80/70km/h väg 14km.
Du brde sätta väljaren nere till höger på Normal räckvidd, den momentana påverkas av körningen så att beräkningen inte fungerar korrekt.
175 x 256 / 0,66 = 67.9kWh.
Knappt 13% degradering.

Det blir lite avrundningsfel i procenttalet, ju högre SOC desto mindre påverkar avrundningen.
Normalt efter 7500mil???
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev:
Remuz skrev:
Idag hade min bil 72.5kWh enligt energigrafen. Laddade från ungefär 10% till 85% bara för att kalibrera lite. Estimerad 100% är 472km. Hade 499km som ny och har inte försökt kalibrera fören nu. Kände att 456km som jag hade på 100% sist kändes lite lågt.

Degradering är då 5.5% ungefär
Cirka 78kWh ny, innebär att du tappat 5.5kWh = 7%.
Hade bilen (M3LR-20) 78 kWh? Är inte det inklusive bufferten?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av markuswesterberg »

M3 LR 2019 (uttagen April 2019). 5400 mil. 70,2 kWh.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Remuz skrev:
Alltså jag jämförde 499km med 472km för att få fram 5.5%. 78kWh borde rimligen gett mig 510km när den var ny men 499km var det så. Med 153wh/km som konstant så verkar allt stämma. Vet dock inte om det är rätt konstant...
Tesla kör med degraderings-tröskeln 76kWh, cirka. Innebär att rangen inte börjar krypa nedåt förrän batteriet är nere på 76kWh. Det är alltså runt 2% tapp innan rangemätaren börjar minska.
Din konstant torde vara ca 76000/[max eange när bilen var ny]. Var det 499, så torde det bli 152.3?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
teslaTT
Inlägg: 17
Blev medlem: 21 maj 2019 19:06

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av teslaTT »

Kan någon förklara vad det är för siffror i uträkningen?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

metchristian skrev:
Normalt efter 7500mil???
Det här riskerar att bli ett långt inlägg. Eventuellt borde vi kansle ta det i en annan tråd där infon redan finns, men:

Slitaget av battericycler, som de flesta använder bilen är väldigt lågt. Alla( jag menar ALLA) skriver om degradering per mil men det är inte riktigt sant.

Calendar aging( dvs påverkan av tidens tand) sliter överlägset mest.

Vi pratar om att calendar aging normalt tar 3-10% av batteriets kapacitet det första året, och att körningen ( cyclic aging) ligger i storleksordningen 1% på ett år.

Även om du superchargrat en massa skulle jag tro att det är hur din bil stått laddad över tid som gjort att du har lite mer än genomsnittet.
Hur högt laddar du? Står bilen länge med hög SOC? Hur är det på helgen, står den med 90% hela helgen?

Det är SOC x tiden x temperaturen som sliter. Det ser ut som om din bil ofta står med rätt hög SOC. Står den ofta ute i solen sommartid med hög SOC ?

Jag har lite koll på batteritekniken och har aktivt laddat för att inte nöta på batteriet i onödan. Men jag har inte undvikit SuC, och jag har laddat fullt när det behövs(och några gånger extra av nyfikenhet :-) ).
Min bil har gått 3000 mil, är snart ett år och jag har full range. BMS anger faktiskt mer kapacitet nu än när jag kopplade in Scan My Tesla ett par dagar efter leverans. Jag har såklart tappat lite, trots att BMS inte tror det. Enligt min egen beräkning borde jag ha tappat någonstans 2.5-3% från nykapaciteten.
Jag laddar till 55% dagligen och bilen står oladdad över natten(oftast 25-35%), laddningen är ställd att börja mellan 0300 och 0400 beroende på årstid/förbrukning.
Här är min räckviddsutveckling sen i mars när jag skaffade teslafi:
86134A5D-9054-4848-A991-91A159060749.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

teslaTT skrev:
Kan någon förklara vad det är för siffror i uträkningen?
Om du tittar på bilderna på energigrafen så ser du snittförbrukningen i Wh/km.
Du ser öven hur långt man skulle komma på kvarvarande energi( ”beräknad räckvidd”).

Om man multiplicerar snittförbrukningen med räckvidden får man energin som krävs för att nå den räckvidden. Eftersom vi vet laddningsnivån i procent kan vi dividera energin med laddningsnivån och få energin som ryms i batteriet vid 100%.
795B8C1F-3C16-427F-9ADB-E9CF7F53830D.jpeg
148 x 492 = 72816 Wh= 72.816kWh

72.816/0.9= 80.9kWh.

[Edit]Det finns en begränsning som gör att inte hela batteriets kapacitet alltid syns om bilen är ny och batteriets kapacitet är över en viss gräns. Det verkar vara den gränsen som är [degradation treshold] som är max visad kapacitet. Samtidigt som uträkningen ovan hade mitt batteri kapaciteten Nominal full pack 81.6kWh, det kunde jag se med Scan My Tesla.
Det här är inte ett problem om man undrar om degraderingen efter ett tag, dvs när rangen vid 100% inte längre är full range.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av pejvic »

AAKEE skrev:
pejvic skrev:
Ja. Någon sa att 2020 degraderades mer. Varför vet jag inte. Skall lägga det som ett ärende tillsammans med backkamera. Jag har kalibrerat massor och har ändå över 10% i degradering.
Äkta degradering går inte kalibrera bort. Den batterikapaciteten är forever lost.
Om BMS är lite OFF i sin kalkylering av batterikapaciteten, kan man få tillbaka fler km på sin batteriindikator. Men man kan inte få tillbaka batterikapacitet.

Det blir alltså inte bättre faktisk räckvidd av att kalibrera.

Man kan köra lika långt med en BMS som är off, fast navigatorn kanske vill ladda lite mer eller lite oftare.

Principen för kalibrering, att lämna bilen med hög SOC så BMS får räkna in sig, sliter faktiskt lite extra(lite beroende på hur man brukar använda sin bil). Det sliter kanske inte så mycket extra men det är på minuskontot, inte på plus.

BMS:en sägs vara rätt bra och ändå oftast hyffsat okey. Det sägs också att ennsån BMS-kalibrering där rangen går upp lite ofta går ned inom kort.

Hur har du laddat din bil? Hur högt och när på dygnet? Har den oftast stått laddad?
Vad är laddningsnivån den oftast står med?
Står den ute varma sommardagar med hög laddning?
Tesla kommer till 99.9% säga att ditt batteri är okey. Min gissning utan att veta mer är att ditt sätt att använda bilen/ladda är orsaken.

Calendar aging är det som tär absolut mest, och den minskar med kvadraten på tiden. Har du nött upp 10% på 1.5 år kommer det ta ytterligare 4.5 år att nå 20%, och cirka 9 år att nå 30% degradering.
Tack AAKE, jag tycker sånt här är skitkul. Just denna har jag inte haft sen den var ny men den är 20 månader gammal och har enligt uppgift laddats till 80, varje dag. Sen har den laddats 15-20ggr till 100.

Själv brukar jag ladda till 70 eller 80 och plugga in efter några dagar när jag nåt 30. Så just idag (inatt) har den tex 49%.
Är det sämre än att plugga in varje dag, trots att man kanske ibland bara kört några kilometer?

Bilen står alltid i varmgarage, just är det 14 grader där. När jag kalibrerade, då lät jag den vila på olika nivåer, även 1% några timmar och då ökade den beräknade räckvidden uppe till vänster med 10km.

Min första 3:a som jag hade drygt 1,5 år räknade jag inte på detta sätt men den tappade bara 20km på mätaren uppe till vänster på hela den tiden.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev:
Hade bilen (M3LR-20) 78 kWh? Är inte det inklusive bufferten?
Ja, det gamla LR-batteriet var på 77.8kWh märkstorlek.

Dessa beräkningar inkluderar bufferten.
Tesla har angett EPA-räckvidd för hela batteriet, från fulladdat tills bilen ibte längre går köra, vilket inkluderar bufferten(4.5% under 0% på batteriindikatorn).
De har gjort så att rangemätaren visar hela EPA-räckvidden vilket innebär att för att det ska bli noll procent när det är 4.5% ”riktig SOC” kvar så maskar bilen de sista 4.5%-en efterhand.
Detta påverkar dock inte beräkningen av hela kapaciteten eftersom det enbart är SOC som efterhand visas lite mindre än det egentligen är.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av metchristian »

AAKEE skrev:
metchristian skrev:
Normalt efter 7500mil???
Det här riskerar att bli ett långt inlägg. Eventuellt borde vi kansle ta det i en annan tråd där infon redan finns, men:

Slitaget av battericycler, som de flesta använder bilen är väldigt lågt. Alla( jag menar ALLA) skriver om degradering per mil men det är inte riktigt sant.

Calendar aging( dvs påverkan av tidens tand) sliter överlägset mest.

Vi pratar om att calendar aging normalt tar 3-10% av batteriets kapacitet det första året, och att körningen ( cyclic aging) ligger i storleksordningen 1% på ett år.

Även om du superchargrat en massa skulle jag tro att det är hur din bil stått laddad över tid som gjort att du har lite mer än genomsnittet.
Hur högt laddar du? Står bilen länge med hög SOC? Hur är det på helgen, står den med 90% hela helgen?

Det är SOC x tiden x temperaturen som sliter. Det ser ut som om din bil ofta står med rätt hög SOC. Står den ofta ute i solen sommartid med hög SOC ?

Jag har lite koll på batteritekniken och har aktivt laddat för att inte nöta på batteriet i onödan. Men jag har inte undvikit SuC, och jag har laddat fullt när det behövs(och några gånger extra av nyfikenhet :-) ).
Min bil har gått 3000 mil, är snart ett år och jag har full range. BMS anger faktiskt mer kapacitet nu än när jag kopplade in Scan My Tesla ett par dagar efter leverans. Jag har såklart tappat lite, trots att BMS inte tror det. Enligt min egen beräkning borde jag ha tappat någonstans 2.5-3% från nykapaciteten.
Jag laddar till 55% dagligen och bilen står oladdad över natten(oftast 25-35%), laddningen är ställd att börja mellan 0300 och 0400 beroende på årstid/förbrukning.
Här är min räckviddsutveckling sen i mars när jag skaffade teslafi:
86134A5D-9054-4848-A991-91A159060749.jpeg

Då jag pendlar varje dag 25mil om dag..

Tex 20-90% brukade jag ligga mellan.. idag laddade jag till 100% bara för å se om km ändra sig..

Men tex hur..
starta på måndagen med ca 60% batteri kommer fram med ca 20-28% batteri, laddar till 90% kommer hem o kopplar in men ingen laddning, kör dagen efter o ca 20% o laddar till 90%, typ så på vardagar o på helgen laddar jag till 60% ej högre än så.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

metchristian skrev:

Då jag pendlar varje dag 25mil om dag..

Tex 20-90% brukade jag ligga mellan.. idag laddade jag till 100% bara för å se om km ändra sig..

Men tex hur..
starta på måndagen med ca 60% batteri kommer fram med ca 20-28% batteri, laddar till 90% kommer hem o kopplar in men ingen laddning, kör dagen efter o ca 20% o laddar till 90%, typ så på vardagar o på helgen laddar jag till 60% ej högre än så.
Så den står inte med hög SOC på nätterna?

Bilen står med 60, kommer fram(till jobb etc?) med ca 25% ?
Laddar du direkt till 90% när du kommer fram? Vilken sorts laddning?


Stora cykler är sämre än små.
Du borde ladda i bägge ändarna(om det inte är gratis-el och du hellre vill vinna där.

Annars är två cykler på 35% mycket bättre än en på 70%, om man kunde välja det.
Det skulle dessutom möjliggöra att ladda till en lägre nivå.
Det känns inte som om det borde vara cyklerna som tagit så mycket på 7500mil men oavsett så är detta bäst för batteriet:
-Små cykler nöter överlägset minst. Ladda ofta.
-En cykels placering påverkar mycket. En liten 10% cykel vid 70% tär fyra-fem ggr så mycket som en 10% cykel vid 30%.
-Calendar aging, som nöter absolut mest för de flesta, blir mindre ju lägre SOC man har när bilen inte används.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev:
[

Själv brukar jag ladda till 70 eller 80 och plugga in efter några dagar när jag nåt 30. Så just idag (inatt) har den tex 49%.
Är det sämre än att plugga in varje dag, trots att man kanske ibland bara kört några kilometer?
Ladda varje dag, oavsett hur lite det blir.
Små cykler sliter mycket mindre, och kan du ladda varje dag.
Du kan dessutom troligen minska laddningsnivån om du kan ladda varje dag.
Och anvöbd bilens funktion att ställa laddningen till att börja sent på natten så den är klar lagom tills du ska åka, står den med lägre laddning på natten smuter det mindre.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Elof »

Nu har vi rätt bra koll på hur man ska göra för att få låg degradering. Men vad är det egentligen som händer i batteriet när det degraderas?
Skriv svar