Sida 2 av 3
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 09:39
av Maw
Fredrik j skrev:
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 10:15
av Fredrik j
Maw skrev:Fredrik j skrev:
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.
Om Kodiaq hade far side airbag 2018 så var man väldig tidig. Kodiaq testades av NCAP 2017 och då hade den inte det.
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 10:22
av Maw
Fredrik j skrev:Maw skrev:Fredrik j skrev:
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.
Om Kodiaq hade far side airbag 2018 så var man väldig tidig. Kodiaq testades av NCAP 2017 och då hade den inte det.
Om det är så så minns jag fel, vår Kodiaq är tillverkad sent 2017 och levererades tidigt 2018.
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 10:26
av Viggo
Maw skrev:Fredrik j skrev:
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.
Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 10:32
av Maw
Viggo skrev:Maw skrev:Fredrik j skrev:
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.
Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.
Jag måste ha blandat ihop Kodiaqen med vår Polestar vad gäller far side airbag.
Polestaren har alla egenskaperna du efterfrågar ovan, far side airbag och 5 stjärnor i euroNCAP. Den var till och med den dittills säkraste bilen de testat som jag förstått det.
Model Y har däremot inte testats av euroNCAP ännu så det är lite tidigt att utropa 5 stjärnor till den. Men jag skulle bli förvånad om den inte får 5 stjärnor.
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 10:39
av Viggo
Maw skrev:Viggo skrev:Maw skrev:Fredrik j skrev:
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.
Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.
Jag måste ha blandat ihop Kodiaqen med vår Polestar vad gäller far side airbag.
Polestaren har alla egenskaperna du efterfrågar ovan, far side airbag och 5 stjärnor i euroNCAP. Den var till och med den dittills säkraste bilen de testat som jag förstått det.
Model Y har däremot inte testats av euroNCAP ännu så det är lite tidigt att utropa 5 stjärnor till den. Men jag skulle bli förvånad om den inte får 5 stjärnor.
Ja men du jämförde ju (felaktigt) med Kodiaq. För övrigt:
https://www.techtimes.com/articles/2691 ... o-ncap.htm
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 10:47
av Fredrik j
Viggo skrev:Maw skrev:Fredrik j skrev:
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.
Konstigt att den inte redan har det. På en så nykonstruerad och dyr bil borde man väl kunna förvänta sig det? Om jag inte minns fel så har vår Kodiaq från 2018 en sådan airbag.
Hellre en modern, rolig drivlina som inte spyr ut skit än en far side airbag, alla dagar i veckan. Sedan verkar ju Model Y ha fått 5 stjärnor i EURO NCAP ändå, så huruvida den inte har en sådan airbag är oviktigt i det större sammanhanget.
ModelY har inte testats av Euro NCAP ännu. Sedan 2020 behövs far side airbag för att nå full pott. Model Y (och alla andra) behöver sannolikt far side numera.
Naturligtvis kommer far side även i Model3.
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 10:51
av Maw
Undrar om inte Elon skarvar lite som vanligt, med reservation för att det kan finnas opublicerade testresultat. Länkarna i tweeten Elon gjorde visar på 5 stjärnor i det amerikanska testet för Model Y och att M3 fick 5 starka stjärnor i euroNCAP på sin tid.
Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom

Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 12:05
av Fredrik j
Maw skrev:
Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom

Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 12:10
av Maw
Fredrik j skrev:Maw skrev:
Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom

Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.
Då blir väl Tesla nästan tvingade att sätta dit en sån luftkudde. Jag kan inte tänka mig att de skulle nöja sig med mindre än 5 stjärnor?
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 12:15
av Fredrik j
Maw skrev:Fredrik j skrev:Maw skrev:
Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom

Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.
Då blir väl Tesla nästan tvingade att sätta dit en sån luftkudde. Jag kan inte tänka mig att de skulle nöja sig med mindre än 5 stjärnor?
Det är det dom gör. Enligt första posten....
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 12:17
av Tellus
There’s a new higher performance motor coming to the Model 3 Performance.
https://electrek.co/2021/12/08/tesla-mo ... nges-leak/
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 12:35
av Elof
Vore ju fränt med mer effekt, men tyvärr tyder det mesta på att även den gamla motorn i P är specad till 800A. Kan vara en ny (effektivare?) motor med samma effekt.
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 13:02
av mikebike
Fredrik j skrev:Maw skrev:Fredrik j skrev:Maw skrev:
Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom

Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.
Då blir väl Tesla nästan tvingade att sätta dit en sån luftkudde. Jag kan inte tänka mig att de skulle nöja sig med mindre än 5 stjärnor?
Det är det dom gör. Enligt första posten....
Men de har ju redan levererat massor av Model Y, troligen utan....
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 13:02
av Mickep
Om jag hade en beställning eller funderade just nu skulle jag avvakta,
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 13:03
av mikebike
Jag har ju (medvetet) hoppat över de första två sändningarna, kan man hoppas att bilarna i nästa sändning är "uppgraderade" tro?
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 13:05
av Fredrik j
mikebike skrev:Fredrik j skrev:Maw skrev:Fredrik j skrev:Maw skrev:
Model Y finns vad jag kan se inte på euroNCAP:s hemsida vilket jag tolkar som att den inte har något testresultat. Den kommer säkert få ett lysande resultat så småningom

Och far side airbag är som sagt en försättning för det. Angående att det bara är bilar från Berlin som får den. Euro NCAP testar bara bilar som säljs på europeiska marknaden. Om kinatillverkade modelY utan airbagen säljs samtidigt som berlintillverkade utan kommer NCAP sannolikt testa utan.
Då blir väl Tesla nästan tvingade att sätta dit en sån luftkudde. Jag kan inte tänka mig att de skulle nöja sig med mindre än 5 stjärnor?
Det är det dom gör. Enligt första posten....
Men de har ju redan levererat massor av Model Y, troligen utan....
Men NCAPs kriteria uppdateras hela tiden och man testar ju bara nya modeller. Dom bilar som har 5 stjärnor sedan tidigare behåller ju dessa.
Men det skulle ju förvåna om man inte kommer sätta far side airbags i model3 också. Svårt att förklara annars.
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 13:12
av AAKEE
Elof skrev:
Vore ju fränt med mer effekt, men tyvärr tyder det mesta på att även den gamla motorn i P är specad till 800A. Kan vara en ny (effektivare?) motor med samma effekt.
Exakt så är det, även den gamla motorn är specad till 800A för performance( LR-motorn är specad till 600A).
För model 3P gäller hur som helst att det är batteriets möjlöighet att lämna effekt som avgör vilken effekt bilen ger. I princip hjälper det inte att montera en motor som är specad till mer effekt om inte batteriet kan leverera mer ström än nuvarande motorn kan använda.
Det skulle dock kunna vara möjligt att man gör en motor som inte tappar lika mycket effekt med ökat rpm/fart på bilen. Det hade inte gjort något om man fick behålla effekten i farter mer än 80km/h.
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 14:10
av Peter Andersson
AAKEE skrev:Elof skrev:
Vore ju fränt med mer effekt, men tyvärr tyder det mesta på att även den gamla motorn i P är specad till 800A. Kan vara en ny (effektivare?) motor med samma effekt.
Exakt så är det, även den gamla motorn är specad till 800A för performance( LR-motorn är specad till 600A).
För model 3P gäller hur som helst att det är batteriets möjlöighet att lämna effekt som avgör vilken effekt bilen ger. I princip hjälper det inte att montera en motor som är specad till mer effekt om inte batteriet kan leverera mer ström än nuvarande motorn kan använda.
Det skulle dock kunna vara möjligt att man gör en motor som inte tappar lika mycket effekt med ökat rpm/fart på bilen. Det hade inte gjort något om man fick behålla effekten i farter mer än 80km/h.
Vilket Tesla MS Plaid visar att man kan ha ett batteri som ger rejält hög strömstyrka utan att snabbt överhettas.
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 14:17
av Maw
Peter Andersson skrev:AAKEE skrev:Elof skrev:
Vore ju fränt med mer effekt, men tyvärr tyder det mesta på att även den gamla motorn i P är specad till 800A. Kan vara en ny (effektivare?) motor med samma effekt.
Exakt så är det, även den gamla motorn är specad till 800A för performance( LR-motorn är specad till 600A).
För model 3P gäller hur som helst att det är batteriets möjlöighet att lämna effekt som avgör vilken effekt bilen ger. I princip hjälper det inte att montera en motor som är specad till mer effekt om inte batteriet kan leverera mer ström än nuvarande motorn kan använda.
Det skulle dock kunna vara möjligt att man gör en motor som inte tappar lika mycket effekt med ökat rpm/fart på bilen. Det hade inte gjort något om man fick behålla effekten i farter mer än 80km/h.
Vilket Tesla MS Plaid visar att man kan ha ett batteri som ger rejält hög strömstyrka utan att snabbt överhettas.
Ja, och även om batteriet är större på sen har den ju mycket högre effekt.
M3p är väl mellanbra på att inte överhettas vid tuff bankörning?
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 17:14
av Daniel R
Adding cargo mass to Model Y
Antar att det är en dålig översättning av ökad bagagevolym. Kan det vara utrymme som frigörs av ett mindre 4680-batteri?
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 17:22
av Elof
Daniel R skrev:Adding cargo mass to Model Y
Antar att det är en dålig översättning av ökad bagagevolym. Kan det vara utrymme som frigörs av ett mindre 4680-batteri?
Lastvikt är väl mer troligt?
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 17:23
av Dexter86
mikebike skrev:Jag har ju (medvetet) hoppat över de första två sändningarna, kan man hoppas att bilarna i nästa sändning är "uppgraderade" tro?
Samma här
Skulle dock suga om man får en Y som är tillverkad juli augusti september oktober eller whatever , då e man ju Tiltad
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 17:24
av Richie
Daniel R skrev:Adding cargo mass to Model Y
Antar att det är en dålig översättning av ökad bagagevolym. Kan det vara utrymme som frigörs av ett mindre 4680-batteri?
Spännande tanke speciellt mot bakgrund av min post tidigare idag.
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 17:52
av Melon Must
Richie skrev:Daniel R skrev:Adding cargo mass to Model Y
Antar att det är en dålig översättning av ökad bagagevolym. Kan det vara utrymme som frigörs av ett mindre 4680-batteri?
Spännande tanke speciellt mot bakgrund av min post tidigare idag.
Hur kan ni tro att det har med volym att göra? Det står ju massa? Det är såklart lastvikt det handlar om.