Det finns flera case om det hos Easee, de är medvetna om problemet.
Logga gärna in (går att göra med google eller fb-konto bland annat) och rösta upp så löser de förhoppningsvis problemet.
https://feedback.easee.com/b/known-issu ... a-model-3/
Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Jag har haft väldigt liknande problem och haft en del kontakt med Tibber om det utan att komma till någon rätsida.
Mina problem har främst varit vid kyla. Jag har några gånger när timpriserna varit OK under vakna timmar kontrollerat hur faserna lastas när bilen börjar ladda (Model S)
I mitt fall verkar batterivärmaren gå på L1 där den rampar upp mot full ström först. Därefter börjar den försiktigt lägga på lite ström från L2 lite "pulsande" någon halv till 2-3A för att efter ett tag slå av strömmen helt och rampa upp L1 och L2 mot strömgräns. När L1 och L2 uppnått strömgräns slås strömmen åter av och alla tre faserna rampar simultant upp mot 3-fas.
Mitt problem har visat sig som att laddningen startar (på 3-fas) och laddar 1-5 minuter för att stänga av och återta på 1-fas. För att komma tillbaka på 3-fas har jag behövt gå ut och fysiskt koppla i och ur bilen. Någon gång har det också fungerat att stoppa laddningen från tibber samt låst upp laddporten på bilen, när porten "kopplas in" igen har det hoppat igång på 3-fas.
Efter att ha låst boxen på 3-fas har det dock mestadels fungerat helt utan problem med att ens laddningen avbrutits (dock lite varmare sen jag gjorde inställningen) De gånger det ändå slagit ifrån har det i alla fall fortsatt på 3-fas och bilen laddat ungefär då jag tänkt.
Nu när jag läst elsäkerhetsverkets rapport i samband med säljstoppet av boxen ser jag ju att inte passerat EMC-tester immunitet (kabelbunden emission) att boxen då gick i vänte-läge.
I kombination med hur min bil startar laddningen, med att först lasta 16A på 2 faser för att stänga av och rampa upp alla 3 faserna misstänker jag att laständringen på de 2 faserna eventuellt skapar en störning som i vissa fall slår ut boxen och felet ligger där i. Att jag främst ser problemet vid kyla misstänker jag beror på att det är vid kyla laddningen startar på så sätt där förvärmen startar på L1 och att bilen med varmt batteri kan starta på alla faser samtidigt utan att slå från faserna under processen.
Mina problem har främst varit vid kyla. Jag har några gånger när timpriserna varit OK under vakna timmar kontrollerat hur faserna lastas när bilen börjar ladda (Model S)
I mitt fall verkar batterivärmaren gå på L1 där den rampar upp mot full ström först. Därefter börjar den försiktigt lägga på lite ström från L2 lite "pulsande" någon halv till 2-3A för att efter ett tag slå av strömmen helt och rampa upp L1 och L2 mot strömgräns. När L1 och L2 uppnått strömgräns slås strömmen åter av och alla tre faserna rampar simultant upp mot 3-fas.
Mitt problem har visat sig som att laddningen startar (på 3-fas) och laddar 1-5 minuter för att stänga av och återta på 1-fas. För att komma tillbaka på 3-fas har jag behövt gå ut och fysiskt koppla i och ur bilen. Någon gång har det också fungerat att stoppa laddningen från tibber samt låst upp laddporten på bilen, när porten "kopplas in" igen har det hoppat igång på 3-fas.
Efter att ha låst boxen på 3-fas har det dock mestadels fungerat helt utan problem med att ens laddningen avbrutits (dock lite varmare sen jag gjorde inställningen) De gånger det ändå slagit ifrån har det i alla fall fortsatt på 3-fas och bilen laddat ungefär då jag tänkt.
Nu när jag läst elsäkerhetsverkets rapport i samband med säljstoppet av boxen ser jag ju att inte passerat EMC-tester immunitet (kabelbunden emission) att boxen då gick i vänte-läge.
I kombination med hur min bil startar laddningen, med att först lasta 16A på 2 faser för att stänga av och rampa upp alla 3 faserna misstänker jag att laständringen på de 2 faserna eventuellt skapar en störning som i vissa fall slår ut boxen och felet ligger där i. Att jag främst ser problemet vid kyla misstänker jag beror på att det är vid kyla laddningen startar på så sätt där förvärmen startar på L1 och att bilen med varmt batteri kan starta på alla faser samtidigt utan att slå från faserna under processen.
- nallebrean
- Teslaägare
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 09 dec 2021 13:35
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Med risk för att upprepa mig för jag svängde för tråden och tänkte ge en uppdatering av läget.
Vi har nu låst alla våra boxar till enfas. Vi får då 7 kW istället för 11 kW. Det är ok. Om vi tillät 3fas kunde det hända att en bil gick på 3fas 16A och en annan fastnade på 16A enfas =4kw eftersom resten av fasten var blockerad av 3fas bilen. (32 A in). Det var dåligt.
Efter att dessutom tjatat på att installatören skulle kontrollera att det var rätt kopplat, vilket det inte var, så fungerar det nu. Misstanken om felkoppling uppstod då faserna gick ibland som om "elektroniken" råkade starta samma fas till 2 bilar pga fysisk förväxling.
Vi har dock som mest varit 3 bilar dvs 1 per fas.
Vi har nu låst alla våra boxar till enfas. Vi får då 7 kW istället för 11 kW. Det är ok. Om vi tillät 3fas kunde det hända att en bil gick på 3fas 16A och en annan fastnade på 16A enfas =4kw eftersom resten av fasten var blockerad av 3fas bilen. (32 A in). Det var dåligt.
Efter att dessutom tjatat på att installatören skulle kontrollera att det var rätt kopplat, vilket det inte var, så fungerar det nu. Misstanken om felkoppling uppstod då faserna gick ibland som om "elektroniken" råkade starta samma fas till 2 bilar pga fysisk förväxling.
Vi har dock som mest varit 3 bilar dvs 1 per fas.