Leverans från Berlin

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Leverans från Berlin

Inlägg av slugger75 »

jonasperh skrev:
Maw skrev:
Men det kommer väl börja byggas bilar i Berlin redan i år så några kanske kommer därifrån i februari?
Ja min tanke också, har också vart nästa månad från beställning sen Augusti tror ja. Men kan vara att de prioriterar om Kina-produktionen också, vi får väl se. Borde ju bli mer färgval när de byggs i Berlin också.
Tja, nu spekulerar vi. Kanske. Kanske inte. Du kan kolla andra inlägget i den här tråden, där finns en länk till en som spekulerar.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
current

Inlägg av current »

Maw skrev:
RagWal skrev:
Maw skrev:
Förhoppningsvis slipper man få de långsamma och lite mindre batterierna som är i MY från Kina om man vänta på Berlin.
Allt är relativt. Har du själv beställt? Känns lite som du vill så ett "ont frö" med kommentaren men jag kanske misstolkar. Vi får se vilken laddhastighet de får när de har fått in tillräckligt med data och kanske uppgraderar.
Nej, jag siktar på att köpa nästa elbil så att jag får leverans strax efter 1/7 för att förhoppningsvis få bättre förmånsregler.

Jag förstår inte vad du menar med att "så ont frö"? Det är väl bara bra om presumtiva köpare på förhand vet att de batterier som kommer från LG i MY/M3 LR från Kina laddar betydligt långsammare än de som kommer från bilarna från USA som har batterier från Panasonic? Batterierna från LG har så vitt jag vet funnits i över ett år i Sverige och än så länge tror jag inte att Tesla har kunnat öka hastigheten. Jag bifogar en bild som visar skillnaden nedan. Blå kurva är batterier från Panasonic och röd kurva från LG. Det skiljer ju också några kWh så räckvidden med Panasonicbatteriet blir några mil längre.

Jag hoppas att MY från Berlin kommer ha bättre batterier än vad MY från Kina har. I allra bästa fall rejält mycket bättre 4680-batterier. Därutöver hoppas jag att den till skillnad från MY från Kina ska få en rimlig lastvikt och dessutom ett lägre pris och vara faceliftad i och med att det är en helt ny konstruktion. Vi får väl se vad tomten kommer med :)
Har en USA-bil (Model 3) med LG-batter. Bilen laddar snabbare än vad jag hinner köpa kaffe och gå på toaletten. Tar inte längre tid att köra långt än när jag körde fossilt. Sen har du en annan kemi i LG-packen vilket gör att dom fungerar bättre i kyla. Visst kan du ladda snabbare med Panasonic men även på 2021 med Panasonic så är hastigheten sänkt jämfört med tidigare årsmodeller. Tycker personligen laddningen är så pass snabb att den inte är ett problem.

Sen om jag fick välja mellan Kina-LG och USA-panasonic hade jag valt Kina-LG. Byggkvalitén på min USA-Tesla är tveksam.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

current skrev:
Har en USA-bil (Model 3) med LG-batter. Bilen laddar snabbare än vad jag hinner köpa kaffe och gå på toaletten. Tar inte längre tid att köra långt än när jag körde fossilt. Sen har du en annan kemi i LG-packen vilket gör att dom fungerar bättre i kyla. Visst kan du ladda snabbare med Panasonic men även på 2021 med Panasonic så är hastigheten sänkt jämfört med tidigare årsmodeller. Tycker personligen laddningen är så pass snabb att den inte är ett problem.

Sen om jag fick välja mellan Kina-LG och USA-panasonic hade jag valt Kina-LG. Byggkvalitén på min USA-Tesla är tveksam.
Det var intressant att höra, jag visste inte att det var LG i vissa USA-bilar också. Jag tror också att laddningen fungerar bra även med LG, det borde bli ungefär samma laddtid som med min Polestar och det fungerar bra men om man kan få ett större och snabbare batteri är det ändå att föredra.

Det blir intressant att se hur byggkvaliten på Berlin-bilarna blir.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

Så länge det finns chans på drag + 7-sits + 4680 är jag villig att vänta ett litet tag.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare

Inlägg av slugger75 »

chip skrev:
Så länge det finns chans på drag + 7-sits + 4680 är jag villig att vänta ett litet tag.
Drag: 2022?
7-sits: 2023?
4680: 2024?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Maw skrev:
current skrev:

Det var intressant att höra, jag visste inte att det var LG i vissa USA-bilar också. Jag tror också att laddningen fungerar bra även med LG, det borde bli ungefär samma laddtid som med min Polestar och det fungerar bra men om man kan få ett större och snabbare batteri är det ändå att föredra.

Det blir intressant att se hur byggkvaliten på Berlin-bilarna blir.
Min MiUSA laddar inte speciellt fort (d.v.s. inte med hög effekt).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

slugger75 skrev:
chip skrev:

Jag är optimist. Räknar kallt med allt till q1 2023, eller åtminstone 7-sits + batteriet. Annars får det bli ett kinabatteri eller något. Senast då måste jag ha en.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare

Inlägg av slugger75 »

chip skrev:
slugger75 skrev:
chip skrev:

Jag är optimist. Räknar kallt med allt till q1 2023, eller åtminstone 7-sits + batteriet. Annars får det bli ett kinabatteri eller något. Senast då måste jag ha en.
Jag hoppas du har rätt, och inte jag.
Skriv svar