Fälgar i designstudion

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Re: Fälgar i designstudion

Inlägg av Jorma »

Jag har skiftat till vinterdäck på originalfälgarna och till våren räknar jag med att ha kört sönder alla fyra fälgarna och köper då nya 19" cyklonfälgar som ersättning för dom "sönderkörda"
originalfälgarna.
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

matbl skrev:
Pontus skrev:
danni skrev:
Olleman skrev:
Jag beställde inte mina 21" i designstudion utan la dom på en separat faktura(vilket har positiva aspekter på förmånsvärdet om man har den som förmånsbill)
Bara om du fuskar. Du ska lägga även sånt som kommer på separat faktura (inkl exempelvis vinterhjul) på förmånsvärdet.
Det där har väl alltid varit ett vedertaget fusk. Min arbetsgivare ökade förmånsvärdet när jag uppgraderade stereon i efterhand och den är första gången jag har hört att någon gjort detta. Men jag det var så lite pengar så det är det helt klart värt.
Den personalbilsfirma min arbetsgivare anlitar räknar enligt reglerna. Vinterhjul från tredje part (euromaster) ökade förmånsvärdet.
Så nej, det är inte vedertaget och en seriös revisor hoppas jag inte släpper igenom det.
Det här stämmer ju naturligtvis, men när jag tänker på det så är det ju lite märkligt.

Man ska ju bara bli beskattad när man kan nyttja förmånen. Ett exempel är ju om man blir utan körkort ett par månader och ställer av bilen hos arbetsgivaren. Under den perioden betalar man inte förmånsskatt. (Av skälet att man inte har någon förmån)

Med liknande resonemang verkar det logiskt att bara betala förmånsskatt för den uppsättningen hjul man använder för tillfället. Den andra uppsättning ligger ju på däckverkstaden och då kan man ju inte nyttja förmånen av tex vinterhjulen...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ja, förmånsvärde uppstår ofta redan när man har möjlighet att disponera något även om man inte gör det. Och i bilfallet är ju tanken att förmånsvärdet ska motsvara den privata kostnaden för att ha bil - och vinterhjul måste du ju bekosta om du har bil privat. (Då kan man såklart anse att det är märkligt att inte trängselskatten höjde förmånen, men det ska vi inte prata allt för högt om :D)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar