Sida 2 av 3
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 03 nov 2021 09:48
av pejvic
Ja troligen kan de bättra på den. Antingen gratis eller mot betalning.
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 03 nov 2021 10:51
av taliz
pefreli skrev:Någon som vet varför prestandan 0-100 försämrats?
Är det batteriet som är begränsande?
Eller har man satt in en klenare/billigare elmotor?
Det är ju ett ca 10% större batteri som antagligen väger lite mer, det gör säkert en del.
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 03 nov 2021 17:13
av Tellus
Elmil skrev:Jag tror priset på M3SR+ gick upp med 10k i samband med rangeuppdateringen.
Dessutom heter den numera bara "Model 3" och är lite långsammare 0-100.
M3.jpg
Igår hade den range uppdateringen och gamla priset 549, nu skiljer det bara 60 till lr awd
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 03 nov 2021 17:17
av lav1
Gissningsvis många som tvekar på sin nuvarande beställning och vill skjuta upp. 10k fördyring på den nya löser problemet. Kul för de som hann beställa nya med "gamla" priset

Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 03 nov 2021 18:56
av Andreas_MY
Jag hade billeverans SR+ 28 nov. Fick bekräftat av säljare att det är "gamla" batteriet i den. Avbeställt och väntar in 60 kwh med lev feb/mars 2022.
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 03 nov 2021 19:39
av valleb
AAKEE skrev:mikebike skrev:jan_n skrev:Om man beställer till Finland är detta i kraft redan. Bilarna har beräknad leverans i februari och verkar också ha fått dimljus.
Exakt. Den versionen har inte certifierats än, det väntas på att version 20 av Teslas Model 3/Y-dokumentation komner innehålla den certifieringsdatan.
Men om batterierna innehåller/levererar samma capacitet blir det 547km.
580 km med 75kWh LG ger 614km med 79.1kWh, som vi ser i specen på LR.
( 79.1/82x567= 547km).
Enligt nedan länkar så är det ett BT43 batteripack i MiC LR med 82kWh.
https://tesla-info.com/car/AU-LRW3230_c ... a5a8336f60
BT43 ligger också i LR-bilarna som är "i lager" hos Tesla Sverige idag och har 614km
WLTP-beräknad.
"ManufacturingOptionCodeList":"AD15,AF00,APFB,APH4,AU3P,BC3B,
BT43,CDM0,CH15,COSE"
Är det kanske NCMA-batterier?
https://electrek.co/2021/06/02/tesla-fi ... ery-cells/
Även en chart som "kanske" visar leveranser av BT43-pack i Q4:
https://tff-forum.de/t/model-3-model-y- ... ?u=eivissa
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 03 nov 2021 22:17
av Biver
Hej!
Jag har lite funderingar/förhoppningar på de nya batteriet i LR och P. Får se vad ni tror
Först verkar det ologiskt för mig att de skulle vara ett mindre batteri i det nya, innebär ju så klart inte att det inte är så.
Jag spekulerar/hoppas på att den kortare räckvidden i P beror på högre prestanda snarare än mindre batteri.
Jag reagerar på två saker. jag kanske missförstår så hör med er.
1. På Usa sidan så har LR också uppdaterats med nytt batteri, då räckvidden är estimerad. Skillnaden är att LR har fått längre räckvidd. Borde inte även den fått kortare om batteriet blivit mindre? Plus en mil WLTP på LR och minus två någonting på P? Kan det då inte vara ett större batteri men med bättre prestanda?
2. 0-100 tiden på P är enligt sidan 3,3 sekunder. MEN innan har tesla tagit med utrullning, nu står det att tiden är utan utrullning. Jag har kollat på lite tider Teslabjörn gjort och det skiljer cirka 0,2 sekunder på med utrullning och utan

.
https://www.tesla.com/sv_SE/model3
Är jag helt ute och cyklar eller är det något riktigt bra på gång med det nya batteriet?
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 03 nov 2021 22:32
av Maw
Biver skrev:Hej!
Jag har lite funderingar/förhoppningar på de nya batteriet i LR och P. Får se vad ni tror
Först verkar det ologiskt för mig att de skulle vara ett mindre batteri i det nya, innebär ju så klart inte att det inte är så.
Jag spekulerar/hoppas på att den kortare räckvidden i P beror på högre prestanda snarare än mindre batteri.
Jag reagerar på två saker. jag kanske missförstår så hör med er.
1. På Usa sidan så har LR också uppdaterats med nytt batteri, då räckvidden är estimerad. Skillnaden är att LR har fått längre räckvidd. Borde inte även den fått kortare om batteriet blivit mindre? Plus en mil WLTP på LR och minus två någonting på P? Kan det då inte vara ett större batteri men med bättre prestanda?
2. 0-100 tiden på P är enligt sidan 3,3 sekunder. MEN innan har tesla tagit med utrullning, nu står det att tiden är utan utrullning. Jag har kollat på lite tider Teslabjörn gjort och det skiljer cirka 0,2 sekunder på med utrullning och utan

.
https://www.tesla.com/sv_SE/model3
Är jag helt ute och cyklar eller är det något riktigt bra på gång med det nya batteriet?
Det står ju 3,3 sekunder ”Utan utrullning inräknad” på hemsidan. Det betyder väl att de dragit bort tiden för att få bilen i rörelse och de första 30 cm. Dvs att tiden 0-100 från stillastående blir ca 3,5-3,6 sekunder?
Eller förstår jag texten fel?
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 03 nov 2021 22:45
av taliz
Biver skrev:Hej!
Jag har lite funderingar/förhoppningar på de nya batteriet i LR och P. Får se vad ni tror
Först verkar det ologiskt för mig att de skulle vara ett mindre batteri i det nya, innebär ju så klart inte att det inte är så.
Jag spekulerar/hoppas på att den kortare räckvidden i P beror på högre prestanda snarare än mindre batteri.
Jag reagerar på två saker. jag kanske missförstår så hör med er.
1. På Usa sidan så har LR också uppdaterats med nytt batteri, då räckvidden är estimerad. Skillnaden är att LR har fått längre räckvidd. Borde inte även den fått kortare om batteriet blivit mindre? Plus en mil WLTP på LR och minus två någonting på P? Kan det då inte vara ett större batteri men med bättre prestanda?
2. 0-100 tiden på P är enligt sidan 3,3 sekunder. MEN innan har tesla tagit med utrullning, nu står det att tiden är utan utrullning. Jag har kollat på lite tider Teslabjörn gjort och det skiljer cirka 0,2 sekunder på med utrullning och utan

.
https://www.tesla.com/sv_SE/model3
Är jag helt ute och cyklar eller är det något riktigt bra på gång med det nya batteriet?
Bilarna i USA får batterier tillverkade av Panasonic i Nevada, de är en annan celltyp med lite annan kapacitet.
De bilar som numera kommer hit produceras i Kina och har batterier från LG eller CATL, återigen andra celltyper med annan kapacitet.
Kika på sista länken från valleb ovan, där finns en tabell som visar vad som levereras var och när.
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 03 nov 2021 22:55
av Biver
Tiden blir väl bättre med utrullning, något som tesla har använt på 3P för att få finare tider.
Nu skriver dem utan utrullning, detta blir väl snabbare 0-100 tid eller?
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 04 nov 2021 00:47
av AAKEE
Biver skrev:Hej!
Jag har lite funderingar/förhoppningar på de nya batteriet i LR och P. Får se vad ni tror
Först verkar det ologiskt för mig att de skulle vara ett mindre batteri i det nya, innebär ju så klart inte att det inte är så.
Nej, vi ”vet” att det är ett mindre batteri:
Det handlar om att man köper batterier av LG istället för att använda sin bundsförvant, Panasonic. Man kan inte tillverka tillräckligt många själv och då köper man av LG.
Lgs batteri är inte NCA-kemi utan NCM, cellen heter M48, batteriet 5L på Teslaspråk.
Det första LG-batteriet som tesla använde istället för det klassiska panasonic är 74.5-75kWh stort. Tesla har mjukvarulåst panasonicbatteriet som såldes samtidigt till cirka 75kWh för att det inte ska bli för stor skillnad.
Den nya LG-cellen är LG M50 och mht det vi vet om den från tester är att det inte rimligen kan bli 82kWh.
Cellen kan leverera knappt 18Wh vilket blir 79,4 kWh eller så på 4416 celler.
För LR med lilla LG-batteriet är det ca 75kWh och delat på WLTP(580) drar den 129.31Wh/km.
Med en angiven WLTP på 614 med det stora LG-batteriet blir kapaciteten 79.4kWh.
För P’s del så är kapaciteten 82.1kWh i pnasonics stora batteri.
82100/567x547=79200Wh.
Data för det stora LG-batteriet finns sedan tidigare i CoC-dokument för Model3 LR där man kan räkna ut exakt samma som jag redovisat ovan.
Det är alltså tämligen säkert att LG batteriet som ger bilen koden E5LD är betydligt mindre och i praktiken av samma storlek som det första LR-batteriet Model 3 fick.
Det finns även en risk att även detta LG-batteri inte laddar extremt fort.
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 04 nov 2021 00:51
av AAKEE
Biver skrev:
2. 0-100 tiden på P är enligt sidan 3,3 sekunder. MEN innan har tesla tagit med utrullning, nu står det att tiden är utan utrullning. Jag har kollat på lite tider Teslabjörn gjort och det skiljer cirka 0,2 sekunder på med utrullning och utan

.
https://www.tesla.com/sv_SE/model3
Tesla har alltid brukat ange tiden utan rollouten( dvs som den blir på en dragstrip) för sina prestandabilar iallafall*
Utan rollout innebär att bilen hinner börja rulla litegrann innan fotocellen som mäter ”passage av start” sätter igång klockan.
(Jo, jag har kört lite dragracing förr”)
Du kan vara gode säker att bilen inte har fått mer prestanda.
*)Jag beställde min M3P för ett pr sen när faceliften kom. Det stod samma då, som nu.
Du kan gå in och kika på model S, där är det angivet samma för Plaid också.
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 04 nov 2021 01:10
av AAKEE
Biver skrev:Tiden blir väl bättre med utrullning, något som tesla har använt på 3P för att få finare tider.
Nu skriver dem utan utrullning, detta blir väl snabbare 0-100 tid eller?
Utan utrullning är möjligen lite otydligt översatt. I USA skriver de ”with the first foot of the rollout excluded.” ( ungefär).
Det relaterar till tidtagningsutrustningen på en dragstrip med de två fotoceller som hjulet ska bryta innan bilen står rätt för start. Från den positionen kan man rulla lite innan tidtagningen startarhjulet ska lämna den främre fotocellen och man hinner alltså få lite rull innan klockan går igång. Det är rollouten Tesla nämner. Den angivna tidtagningen för Teslas prestandabilar reöaterar till en dragstrip där bilen hinner rulla en fot innan klockan startar.
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 04 nov 2021 08:17
av alapoikela
Tydligen ska den "nya" SR+ få med rattvärme och värme i baksätet i priset.
Läste det på facebook i nån tråd där någon hade mailat med tesla-säljare.
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 04 nov 2021 10:24
av ducce916m
Med senaste inlägget har tråden återgått till att handla om vilken version rubriken antyder. Har inget emot att LR och P diskuteras, kanske finns det trådar som passar bättre?:)
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 04 nov 2021 21:24
av AAKEE
ducce916m skrev:Med senaste inlägget har tråden återgått till att handla om vilken version rubriken antyder. Har inget emot att LR och P diskuteras, kanske finns det trådar som passar bättre?:)
Jag var lite orolig att man skulle diskas om man höll sig on topic

Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 11 nov 2021 19:08
av jan_n
Nu verkar de första bilarna med 491km range finnas "Under transport" för snabb leverans:
https://www.tesla.com/sv_se/inventory/new/m3
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 12 nov 2021 08:21
av ducce916m
AAKEE skrev:ducce916m skrev:Med senaste inlägget har tråden återgått till att handla om vilken version rubriken antyder. Har inget emot att LR och P diskuteras, kanske finns det trådar som passar bättre?:)
Jag var lite orolig att man skulle diskas om man höll sig on topic

Ja du, Aake, det var på vippen.....

(Passar på att tacka dig för många bra, kunniga kommentarer)
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 13 nov 2021 07:59
av Zalman3
Men det är väl 510km i räckvidd, inte 491 km.
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 13 nov 2021 09:27
av Dexter86
Zalman3 skrev:Men det är väl 510km i räckvidd, inte 491 km.
Screenshot_20211113-075554_Chrome.jpg
Det där fasiken bra till det priset !
Snacka om mkt bil för pengarna
Hmmm kanske ska haffa en sådan istället

Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 13 nov 2021 13:27
av jan_n
Nu listas även att RWD har elvärme i ratten och baksätet (och golvmattor medföljer).
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 13 nov 2021 14:00
av amolin
Har lagt en beställning på en Model 3. Förväntad leverans Februari, är detta den nya 2022 som blir levererad då? Eller måste man vänta till 2022 och göra beställningen då?
Det jag tänkte framförallt är värmepumpen och rattvärmen.
Den "grå" färgen verka ska ingå i priset på den nya 2022 (Ser inte detta än på den svanska tesla hemsidan), alltså kunna välja mellan vit eller gå utan extra kostnad.
Någon som har bättre koll på detta?
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 13 nov 2021 14:07
av Dexter86
jan_n skrev:Nu listas även att RWD har elvärme i ratten och baksätet (och golvmattor medföljer).
Screenshot 2021-11-13 at 14.26.27.png
Så då betalar man 70-80k extra för
Större ljudsystem
AWD
614 vs 491 range
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 13 nov 2021 14:35
av taliz
Dexter86 skrev:jan_n skrev:Nu listas även att RWD har elvärme i ratten och baksätet (och golvmattor medföljer).
Screenshot 2021-11-13 at 14.26.27.png
Så då betalar man 70-80k extra för
Större ljudsystem
AWD
614 vs 491 range
400hk och 4,5s till 100 också…
Re: M3SR+ med 491km wltp
Postat: 13 nov 2021 14:42
av Dexter86
taliz skrev:Dexter86 skrev:jan_n skrev:Nu listas även att RWD har elvärme i ratten och baksätet (och golvmattor medföljer).
Screenshot 2021-11-13 at 14.26.27.png
Så då betalar man 70-80k extra för
Större ljudsystem
AWD
614 vs 491 range
400hk och 4,5s till 100 också…
Just fasiken, d glömde jag
Men alltså…559’….490’ efter bonus
Uppskattad räckvidd med 18” = 510km
Visst fasiken ska man väl komma 25mil motorväg vintertid med den där
