Jag håller med om att dom borde uppdatera lite oftare. Men det finns ju nackdelar också, tex att när du beställer bilen vet du inte vad FM blir i slutet (även om alla nu bara gnäller när dom inte får det lägsta så kan det ju vara så att priset går upp också) och att det säkert skulle kräva mycket mer resurser hos skatteverket (det finns många bilar).martinot skrev:Det dumma med systemet är att FM-värdet inte kan uppdateras med sina prislistor mer än en enda gång per år. Blir rätt skevt i fallet som med när Tesla marknadsanpassar priset på M3 med 50 000 ner. De borde kunna uppdatera baspriser/riktpriser lite oftare med dagens IT-teknik.jonte89 skrev:Hej. Jag ringde upp SKV och frågade varför det blivit fel. De bekräftade att de gjort nån miss vid uppdateringen av prisdata. Grejen är att de under ett par veckors tid satte ner priset till 619 tkr och samtidigt applicerade en nedsättning till motsvarande fossil bil med 301 tkr. Därav det lägre värdet. Detta fel har de nu upptäckt och istället satt ner med 240 tkr. Och där försvann det attraktiva FM-värdet. Synd att bilen inte finner en bättre motsvarande fossil. Jmfr med EV6 eller MY. MY är bara 100-lappen högre i FM. EV6 samma grundpris men betydligt lägre FM. Se skärmdump från SKV när deras nedsättning var felaktig vilket renderade det låga FM-värdet.
Förmånsvärde M3 LR
Moderator: Redaktion
Re: Förmånsvärde M3 LR
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Förmånsvärde M3 LR
Jo, det skall ju gälla åt båda hållen. Går priset upp, och du köper en bil som i verkligheten är klart dyrare i inköp, så skall ju även FMV vara högre.Pontus skrev:Jag håller med om att dom borde uppdatera lite oftare. Men det finns ju nackdelar också, tex att när du beställer bilen vet du inte vad FM blir i slutet (även om alla nu bara gnäller när dom inte får det lägsta så kan det ju vara så att priset går upp också) och att det säkert skulle kräva mycket mer resurser hos skatteverket (det finns många bilar).martinot skrev:Det dumma med systemet är att FM-värdet inte kan uppdateras med sina prislistor mer än en enda gång per år. Blir rätt skevt i fallet som med när Tesla marknadsanpassar priset på M3 med 50 000 ner. De borde kunna uppdatera baspriser/riktpriser lite oftare med dagens IT-teknik.jonte89 skrev:Hej. Jag ringde upp SKV och frågade varför det blivit fel. De bekräftade att de gjort nån miss vid uppdateringen av prisdata. Grejen är att de under ett par veckors tid satte ner priset till 619 tkr och samtidigt applicerade en nedsättning till motsvarande fossil bil med 301 tkr. Därav det lägre värdet. Detta fel har de nu upptäckt och istället satt ner med 240 tkr. Och där försvann det attraktiva FM-värdet. Synd att bilen inte finner en bättre motsvarande fossil. Jmfr med EV6 eller MY. MY är bara 100-lappen högre i FM. EV6 samma grundpris men betydligt lägre FM. Se skärmdump från SKV när deras nedsättning var felaktig vilket renderade det låga FM-värdet.
Förstår att man inta kan uppdatera för varje vecka, men kanske en gång i kvartalet vore det minsta man kunder begära.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/