Precis, jag är osäker på vad jag har för siffra, men jag kör typ bara motorväg i 110 med ett stopp a 15 mil, jag brukar få nedslag på bromsar som aldrig används alltså en klassisk långpendlare, tror förbrukning blir högre dä än om man åker till affären i 70 km/h. Men vad som sedan sliter på bilen är en komplex fråga. En mil till affären med låg förbrukning i 15 mil men dörren öppnas 30 ggr, kallstarter, starta upp bil/mjukvara, bromsa, accelerara för alla trafikljus osv vs motorväg i 110? Elbilar är annorlunda men jag har upplevt två helt olika bilar med 10 000 mil på mätaren, fick typ skrota moderns Polo som hade gått 11000 mil för motorn var typ slut efter bara kallstarter och korta ärenden i byn under 10 år...slugger75 skrev:Jag kör lugnt. Min förbrukning är ändå typ 185 sedan start.pejvic skrev:
För att se om de kört som dårar kan du kolla på totala förbrukningen som skall ligga under 180.
I och för sig har jag takbox ibland på vintern, och kör mycket kortare sträckor.
Sedan om man laddar fullt, kör superchargers eller hushållsel. Tror 90% och hushållsel är bra för batterihälsan. Björn Nyland har väl kommit framt till det också?
Så blir kanske för många parametrar, man köper den som känns bäst och släpper sargen!